Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.2.2018.1.MS
z 8 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 grudnia 2017 r. (data wpływu 2 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. Biura 11 stycznia 2018 r. oraz pismem z 23 stycznia 2018 r. (data wpływu 24 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów oznaczonych kodami Nomenklatury Scalonej CN 3403 19 10, CN 3403 19 80, CN 3403 19 90 i CN 3403 99 00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2017 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów oznaczonych kodami Nomenklatury Scalonej CN 3403 19 10, CN 3403 19 80, CN 3403 19 90 i CN 3403 99 00.

Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. Biura 11 stycznia 2018 r. oraz pismem z 23 stycznia 2018 r. (data wpływu 24 stycznia 2018 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: Spółka) dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium kraju, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów, w zakresie niniejszego wniosku, oznaczonych kodami Nomenklatury Scalonej (CN) pod pozycją CN 3403 19 10 (smar aluminiowy spray 400 ml), CN 3403 19 80 (odrdzewiacz 400 ml, spray do pasków klinowych 400 ml, spray do przeciągania kabli 400 ml), CN 3403 19 90 (smar, spray, środek chłodząco - smarujący, odrdzewiacz, neutralizator rdzy, preparat antyadhezyjny do drewna, silikon, neutralizator żywicy, itp.) oraz 3403 99 00 (spray do zamków, smar do lin, spray silikonowy, olej do kompresora, pianka do cięcia, pasta do montażu, itp.).

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem zajmującym się sprzedażą wyrobów oznaczonych kodami Nomenklatury Scalonej pod pozycją CN 3403 19 10, CN 3403 19 80, CN 3403 19 90 oraz 3403 99 00. Wnioskodawca nie zużywa wyrobów oznaczonych kodami Nomenklatury Scalonej pod pozycją CN 3403 19 10, CN 3403 19 80, CN 3403 19 90 oraz 3403 99 00 w ramach swojej działalności gospodarczej. Wnioskodawca dystrybuuje wyroby oznaczone kodami Nomenklatury Scalonej pod pozycją CN 3403 19 10, CN 3403 19 80, CN 3403 19 90, 3403 99 00. Przedmiotowe wyroby oznaczone kodami Nomenklatury Scalonej pod pozycją CN 3403 19 10, CN 3403 19 80, CN 3403 19 90 oraz 3403 99 00 są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Wnioskodawca nie posiada zezwolenia na powadzenie składu podatkowego. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym odbiorcą. Wnioskodawca nie będzie sprzedawał przedmiotowych wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką akcyzy będzie opodatkowane wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów oznaczonych kodami Nomenklatury Scalonej pod pozycją CN 3403 19 10, CN 3403 19 80, CN 3403 19 90 oraz 3403 99 00 przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 43 - dalej: „Ustawa”) jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego. Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy użyte w Ustawie określenie „wyroby akcyzowe” oznacza wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do Ustawy. Do wyrobów energetycznych w rozumieniu Ustawy, stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 5) Ustawy zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403. Pod pozycją CN 3403 w wykazie wyrobów akcyzowych zawartym w Załączniku nr 1 do Ustawy znajdują się: preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych. Ponadto, do wyrobów energetycznych zalicza się również na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 9) Ustawy pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1 Ustawy, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN oraz na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 10) Ustawy pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN. Przy czym, paliwami silnikowymi w rozumieniu Ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Z kolei, paliwami opałowymi w rozumieniu Ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w art. 86 ust. 2 Ustawy.

Stawka podatku akcyzowego na wyroby energetyczne wynika z art. 89 Ustawy. W przepisie art. 89 ust. 1 pkt. od 1) do 15) Ustawy nie została wskazana stawka podatku akcyzowego na wyroby energetyczne oznaczone kodami Nomenklatury Scalonej pod pozycją CN 3403 19 10, CN 3403 19 80, CN 3403 19 90 oraz 3403 99 00. Przepis art. 89 ust. 2 Ustawy również nie wskazuje na stawkę podatku akcyzowego dla wyrobów energetycznych oznaczonych kodami Nomenklatury Scalonej pod pozycją CN 3403 19 10, CN 3403 19 80, CN 3403 19 90 oraz 3403 99 00, ponieważ podaje stawkę akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do Ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 Ustawy, natomiast wyroby energetyczne oznaczone kodami Nomenklatury Scalonej pod pozycją CN 3403 19 10, CN 3403 19 80, CN 3403 19 90 oraz 3403 99 00 nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do Ustawy.

Stosownie do art. 89 ust. 2c Ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do Ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt od 1) do 13) Ustawy, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł. Zdaniem Wnioskodawcy stawka akcyzy na wyroby energetyczne oznaczone kodami Nomenklatury Scalonej pod pozycją CN 3403 19 10, CN 3403 19 80, CN 3403 19 90 oraz 3403 99 00 wynosi 0 zł. Podobnie, jak Wnioskodawca uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2017 r. znak 0111-KDIB3-3.4013.43.2017.1 .MS

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy skoro wyroby energetyczne oznaczone kodami Nomenklatury Scalonej pod pozycją CN 3403 19 10, CN 3403 19 80, CN 3403 19 90 oraz 3403 99 00 są i będą zużywane do innych niż szeroko rozumiane celów napędowych lub opałowych, to ich nabycie wewnątrzwspólnotowe opodatkowane będzie stawką 0 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 43 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano, na wyroby klasyfikowane do kodu CN 3403 jako preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Jednocześnie oleje o kodzie CN 3403 nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403.

Z powyższego wynika, że na gruncie przepisów krajowych ww. oleje smarowe o kodzie CN 3403 zasadnie i prawidłowo należy uznać za wyroby energetyczne.

W myśl art. 86 ust. 2 i 3 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W świetle art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium kraju, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów oznaczonych kodami Nomenklatury Scalonej (CN) pod pozycją CN 3403 19 10 (smar aluminiowy spray 400 ml), CN 3403 19 80 (odrdzewiacz 400 ml, spray do pasków klinowych 400 ml, spray do przeciągania kabli 400 ml), CN 3403 19 90 (smar, spray, środek chłodząco - smarujący, odrdzewiacz, neutralizator rdzy, preparat antyadhezyjny do drewna, silikon, neutralizator żywicy, itp.) oraz 3403 99 00 (spray do zamków, smar do lin, spray silikonowy, olej do kompresora, pianka do cięcia, pasta do montażu, itp.).

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem zajmującym się sprzedażą wyrobów oznaczonych kodami Nomenklatury Scalonej pod pozycją CN 3403 19 10, CN 3403 19 80, CN 3403 19 90 oraz 3403 99 00. Wnioskodawca nie zużywa wyrobów oznaczonych ww. kodami w ramach swojej działalności gospodarczej. Wnioskodawca dystrybuuje ww. wyroby. Przedmiotowe wyroby są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Wnioskodawca nie posiada zezwolenia na powadzenie składu podatkowego jak również nie jest zarejestrowanym odbiorcą. Nie będzie sprzedawał przedmiotowych wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zostały określone stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne. Stawki określone w tym przepisie, w stosunku do niektórych wyrobów energetycznych odwołują się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), inne zaś do definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych określonych, odpowiednio w ust. 2 lub ust. 3 art. 86 ustawy.

Wyroby o kodzie CN 3403 nie stanowią wyrobów wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z powyższego wynika, że wyroby energetyczne inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych opodatkowane są stawką akcyzy w wysokości 0 zł.

Tym samym skoro wyroby oznaczone kodami Nomenklatury Scalonej CN 3403 19 10, CN 3403 19 80, CN 3403 19 90 oraz 3403 99 00 są i będą zużywane do innych niż szeroko rozumiane celów napędowych lub opałowych, to ich nabycie wewnątrzwspólnotowe opodatkowane będzie stawką 0 zł.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że skoro wyroby energetyczne oznaczone kodami Nomenklatury Scalonej pod pozycją CN 3403 19 10, CN 3403 19 80, CN 3403 19 90 oraz 3403 99 00 są i będą zużywane do innych niż szeroko rozumiane celów napędowych lub opałowych, to ich nabycie wewnątrzwspólnotowe opodatkowane będzie stawką 0 zł, należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie powołanej we wniosku interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 czerwca 2017 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.43.2017.1.MS stwierdzić należy, że została wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa, wiąże strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartego w niej stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy.

Jednocześnie zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 35-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj