Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.11.2018.1.MM
z 15 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2017 r. (data wpływu 9 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości potwierdzenia odbioru faktury VAT RR przez upoważnionego pracownika wystawcy faktury– jest prawidłowe.



UZASADNIENIE


W dniu 9 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości potwierdzenia odbioru faktury VAT RR przez upoważnionego pracownika wystawcy faktury.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zajmuje się głównie produkcją mrożonek (mrożone warzywa, owoce). Jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik VAT. Prowadzi tylko i wyłącznie działalność opodatkowaną.

Spółka dokonuje zakupów warzyw i owoców między innymi od rolników ryczałtowych, które to produkty są podstawowymi surowcami wykorzystywanymi do produkcji. Nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną i jest przez Spółkę dokumentowane poprzez wystawianie faktur VAT RR.


Spółka stosuje następujące typy umów:


  • umowy typu A i B – umowy kontraktacyjne,
  • umowy typu C, które odwołują się do umów kontraktacyjnych, będące uściśleniem zapisów umów kontraktacyjnych typu A i B. W umowie typu C Spółka jest w stanie dokładniej podać kupowaną ilość produktu, wymaganą jakość i cenę.
  • umowy typu D (zakupy z wolnego rynku od rolników niekontraktacyjnych),


Skup surowca w Spółce odbywa się w ten sposób, że zgodnie z zapotrzebowaniem produkcji na dany produkt, Spółka informuje rolników o terminie skupu. We wskazanym terminie rolnicy przywożą produkt do skupu i otrzymują dokument potwierdzający przyjęcie.

W następnym etapie dokonywana jest weryfikacja surowca pod względem jakościowym i jego zafakturowanie. Zgodnie z art. 116 ust. 2 pkt 13 faktury VAT RR muszą zawierać czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawiania i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

W celu uzyskania podpisu rolnika ryczałtowego wystawiona faktura VAT RR jest wysyłana w dwóch egzemplarzach pocztą. Niestety ten sposób jest często bezskuteczny, rolnicy nie odsyłają lub odsyłają z dużym opóźnieniem, tj. po terminie płatności wskazanym w umowie. Ze względu na dużą ilość transakcji i rozproszenie rolników na terenie całego kraju nie jest możliwe osobiste dostarczanie faktur VAT RR bezpośrednio rolnikom ryczałtowym i odbieranie od nich podpisanych kopii tych faktur.


Z uwagi na powyższe trudności z uzyskaniem podpisu na kopii faktury VAT RR, a co za tym idzie, wypełnieniem dyspozycji przepisu art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka, w celu zachowania prawa do odliczenia zryczałtowanego podatku VAT zawartego w fakturach VAT RR, zamierza wprowadzić następujące rozwiązanie w ramach transakcji zawieranych z rolnikami ryczałtowymi:


  1. Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów udzieli pisemnego pełnomocnictwa na rzecz pracownika Spółki imiennie upoważnionego do odbioru w jego imieniu (rolnika ryczałtowego) faktury VAT RR. Pracownik umocowany przez rolnika ryczałtowego do ww. odbioru faktur VAT RR nie będzie równocześnie osobą upoważnioną do podpisywania tych faktur w imieniu Spółki (nabywcy produktów).
  2. W oparciu o udzielone pełnomocnictwo, pracownik Spółki będzie dokonywał odbioru faktury w imieniu rolnika ryczałtowego, na dowód czego pracownik będzie podpisywał fakturę (z zachowaniem warunków określonych w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług), jako osoba upoważniona do odbioru faktury.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy faktura VAT RR podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika Spółki, jako osobę upoważnioną na podstawie pisemnego pełnomocnictwa udzielonego przez rolnika ryczałtowego do otrzymywania faktur w jego imieniu będzie spełniać wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług, to znaczy będzie można uznać za zawierającą czytelny podpis (lub imię i nazwisko oraz podpis) osoby uprawnionej do otrzymania faktury?


Zdaniem Wnioskodawcy, faktura VAT RR podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika Spółki, jako osobę upoważnioną na mocy udzielonego jej przez rolnika ryczałtowego pełnomocnictwa, spełniać będzie wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. będzie można uznać taką fakturę za zawierającą czytelny podpis (lub imię i nazwisko oraz podpis) osoby uprawnionej do otrzymania faktury.

W świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jak również Ordynacji podatkowej, brak jest przeciwwskazań do podpisania oryginału faktury przez pełnomocnika umocowanego do dokonania tej czynności przez podatnika, będącego osobą uprawnioną do odbioru faktury z mocy ustawy.

W konsekwencji, w ocenie Spółki, brak jest przeszkód prawnych do podpisania faktury VAT RR w imieniu rolnika ryczałtowego przez jej pracownika, działającego w oparciu o pisemne pełnomocnictwo udzielone na jego rzecz przez tego rolnika, na mocy którego pracownik upoważniony jest do odbioru tej faktury.

Powyższa teza znajduje swoje oparcie w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, ze zm.), której przepisy dotyczące udzielania pełnomocnictw należy w niniejszej sprawie stosować z powodu braku odpowiednich przepisów w ustawie o VAT oraz Ordynacji podatkowej.

Wskazując na treść przepisów art. 95 i 108 Kodeksu cywilnego, osoba pozostająca w stosunku pracy ze Spółką może zostać umocowana przez rolnika ryczałtowego do podpisania i otrzymania faktury VAT RR. W tym przypadku pracownik nie będzie umocowany jednocześnie przez Spółkę do podpisywania tych faktur, a więc nie będzie dochodziło do naruszenia zakazu dokonywania „czynności z samym sobą”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 19 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych (art. 115 ust. 1 ustawy).

Z art. 116 ust. 1 ustawy wynika, że podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.


Stosownie do ust. 2 przywołanego artykułu, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej:


  1. imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
  3. numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;
  4. datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
  5. nazwy nabytych produktów rolnych;
  6. jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
  7. cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  8. wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  9. stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
  10. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
  11. wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
  13. czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.


W myśl ust. 3 ww. artykułu, faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu:


„Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.”.


W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Spółki dotyczą tego, czy wystawione przez nią faktury VAT RR, odebrane i podpisane w imieniu rolnika przez osobę przez tego rolnika upoważnioną (na podstawie pisemnego pełnomocnictwa do odbioru i podpisania tych faktur) spełniają wymóg, o którym mowa w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 95 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017, poz. 459, z późn. zm.), z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

Jak stanowi art. 95 § 2 wskazanej ustawy, czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

Według art. 96 ww. ustawy, umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Z kolei – w myśl art. 99 § 1 tej ustawy – jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie.

Z przywołanych przepisów wynika, że pełnomocnictwo uprawnia określoną w nim osobę do dokonywania w imieniu mocodawcy określonych czynności cywilnoprawnych, w sytuacji kiedy spełnia ono warunki prawem przewidziane.


Analiza opisu sprawy oraz powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro – jak wynika z treści wniosku – rolnik ryczałtowy, który jest dostawcą nabywanych przez Spółkę produktów rolnych (warzyw i owoców), będzie udzielać pracownikowi Spółki pełnomocnictwa do podpisywania w jego imieniu (w imieniu rolnika ryczałtowego) faktur VAT RR, to zawarcie na tych fakturach czytelnego podpisu osoby upoważnionej, bądź jej podpisu wraz z podaniem jej imienia i nazwiska, przez osobę upoważnioną w imieniu rolnika ryczałtowego do odbioru faktury, nie będzie stać w sprzeczności z treścią przywołanego art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług, przy założeniu, że osoba umocowana do przedmiotowego podpisywania i odbioru faktur (pracownik Spółki) faktycznie (w sensie cywilnoprawnym) będzie upoważniona do tej czynności. W przypadku tych faktur bowiem – jak wskazała Spółka – pracownik ten nie będzie jednocześnie umocowany do ich podpisywania w imieniu Spółki, których odbiór będzie poświadczał w imieniu rolnika ryczałtowego (mocodawcy). W konsekwencji należy uznać, że faktury, o których mowa we wniosku, będą zawierały czytelny podpis (lub imię i nazwisko oraz podpis) osoby uprawnionej do otrzymania faktury a tym samym spełnione będą warunki określone w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Spółki uznano za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj