Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.884.2017.1.ALN
z 9 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2017 r. (data wpływu 11 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca nabywając w imieniu i na rzecz Gminy usługi wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy, występuje w charakterze głównego wykonawcy natomiast kontrahent Wnioskodawcy będzie traktowany jako podwykonawca i jego faktura będzie rozliczana z zachowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz wskazanie czy faktura wystawiana przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy będzie rozliczana na zasadach ogólnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca nabywając w imieniu i na rzecz Gminy usługi wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy, występuje w charakterze głównego wykonawcy natomiast kontrahent Wnioskodawcy będzie traktowany jako podwykonawca i jego faktura będzie rozliczana z zachowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz wskazanie czy faktura wystawiana przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy będzie rozliczana na zasadach ogólnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.



Przedsiębiorstwo „…” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: …) jest spółką utworzoną przez Gminę Miasto … (dalej Gminę). Udziałowcem Spółki … jest w 100% Gmina Miasto …. Przeważającym rodzajem działalności gospodarczej … jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKO 68.20.Z). … prowadzi również między innymi działalność w zakresie:

  • Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie (PKD 68.32.Z).
  • Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z).
  • Rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych (PKD 43.11.Z).
  • Przygotowanie terenu pod budowę (PKD 43.12.Z).
  • Wykonywanie instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych (PKD 43.2).
  • Wykonywanie robót budowlanych wykończeniowych (PKD 43.3),
  • Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane (PKD 43.9),
  • Działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach (PKD 81.10.Z),
  • Sprzątanie obiektów (PKD 81.2).
  • Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKD 81.30.Z).
  • Zbieranie odpadów (PKD 38.1),
  • Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe (PKD 69.20.Z).

… zawarło z Gminą umowę wykonawczą, która stanowi realizację zadań własnych Gminy. Miasto … w zakresie gospodarki nieruchomościami, gminnego budownictwa mieszkaniowego, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Przedmiotem umowy jest określenie sposobu wykonywania i warunków finansowania powierzonego zadania własnego Gminy obejmującego:

  1. realizację remontów, modernizacji oraz zadań inwestycyjnych obejmujących mieszkaniowy zasób gminy, gminne lokale użytkowe oraz zabudowane i niezabudowane gminne nieruchomości gruntowe,
  2. realizację gminnego budownictwa mieszkaniowego.

Wykonywanie przez … zadań wyżej wymienionych polega na zapewnieniu warunków organizacyjno-technicznych dla prawidłowej ich realizacji oraz zarządzaniu całością prac z tym związanych, w tym między innymi:

  1. planowanie i zgłaszanie Gminie potrzeb w zakresie remontów, modernizacji i inwestycji,
  2. uzyskanie wszystkich wymaganych przepisami prawa decyzji administracyjnych, opinii, uzgodnień, stanowisk organów administracyjnych, na każdym etapie realizacji zadań,
  3. przygotowanie i organizację postępowania dotyczącego wyboru wykonawcy,
  4. przekazanie wykonawcy kompletnej dokumentacji oraz terenu budowy (obiektu),
  5. nadzór inwestorski nad wszystkimi branżami, zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane i innymi obowiązującymi przepisami,
  6. nadzór nad zapewnieniem bezpieczeństwa i przestrzegania przepisów p. pożarowych, bezpieczeństwa i higieny pracy, przez wszystkich uczestników procesu realizacji zadania, w rozumieniu wymagań stawianych przez prawo budowlane i inne obowiązujące przepisy, podczas całego procesu realizacji zadania,
  7. koordynacja spraw związanych z zawarciem umów na dostawę energii elektrycznej, wody, energii cieplnej, itp., niezbędnych do wykonania zadania,
  8. bieżące monitorowanie kosztów zadania,
  9. sprawdzenie dokumentów rozliczeniowych zadania pod względem merytorycznym i rachunkowym,
  10. przygotowanie i przeprowadzanie odbioru końcowego zadania (w tym powiadomienie wykonawców, odpowiednich organów oraz innych zainteresowanych stron o terminie odbioru),
  11. rozliczenie końcowe zadania,
  12. występowanie w imieniu Gminy przed organami administracji i przed sądami, w sprawach wynikających z realizacji zadania,
  13. naliczanie i egzekwowanie w imieniu Gminy kar umownych i/lub odszkodowań od wykonawców oraz dostawców i niezwłoczne przekazywanie ich Gminie,
  14. przeprowadzenie przeglądów pogwarancyjnych realizowanych zadań i po okresie rękojmi,
  15. archiwizacja dokumentacji dotyczącej poszczególnych realizowanych zadań i przekazanie jej Gminie w stanie kompletnym po rozwiązaniu niniejszej umowy,
  16. prowadzenie sprawozdawczości dla potrzeb GUS i innej wymaganej przepisami oraz prowadzenie ewidencji księgowej na każde zadanie oddzielnie,
  17. bieżąca współpraca z odpowiednimi Wydziałami Urzędu Miasta …, w sprawach związanych z wykonywaniem zadań określonych w umowie (m.in. udzielenie informacji, wyjaśnień, udostępnianie dokumentacji itp.)

Gmina zabezpiecza środki finansowe na powierzone zadania w wysokości przewidzianej w budżecie miasta na ten cel. Przekazywanie przez Gminę środków finansowych odbywa się po zakończeniu danego zadania, na podstawie wystawionych przez … faktur, do których są załączane dokumenty potwierdzające poniesione koszty. Duża ilość faktur wystawianych na Gminę dotyczy usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług, objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia. … jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, roboty budowlane wymienione w załączniku nr 14 pod poz. 2-48 są nabywane we własnym imieniu ale na rzecz Gminy (czynnego podatnika podatku VAT). Poniesione koszty … „refakturuje” na Gminę Miasto ….

W dniu 08.06.2017 r. został ogłoszony przetarg nieograniczony na roboty budowlane dotyczący przebudowy placu zbaw. Na stronie internetowej zamieszczono niezbędne załączniki do przygotowania i złożenia oferty ww. postępowaniu przetargowym tj. ogłoszenie o zamówieniu, SIWZ, projekt umowy, załączniki do SIWZ, załącznik gwarancja jakości, przedmiot zamówienia, przedmiary robót, kosztorysy ofertowe, plany, rzuty, specyfikacje techniczne. W dokumentach technicznych umieszczonych na stronie zamawiającego tj. Spółki … znajdowała się informacja, że Inwestorem zamówienia jest Gmina.

Przedmiotem zamówienia była przebudowa placu zabaw. Istniejący plac zabaw wymagał remontu z uwagi na niezadowalający stan techniczny oraz nie spełniający obowiązujących norm bezpieczeństwa EN 1176-1, EN 1176-2. Nawierzchnia była nierówna, pozapadana, urządzenia niekompletne i zdewastowane. Nowy plac został zaprojektowany wzdłuż budynku mieszkalnego składał się z dwóch części:

  1. plac zabaw z nawierzchnią bezpieczną wyposażony w urządzenia zabawowe, ławki, śmietniczki, ogrodzony
  2. plac siłowych wyposażony w urządzenia siłowe z nawierzchnią trawiastą.

Formą zapłaty zgodnie z umową za wykonanie ww. zadania było wynagrodzenie kosztorysowe rozliczone kosztorysem powykonawczym.

Kary w umowie o zamówieniu zostały naliczane od wartości brutto jako ceny oferty w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych ust. 2 pkt 1 z dnia 29.01.2014 r. oraz ustawy z dnia 09.05.2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług art. 3 ust. 1 i 2 cena oferty uwzględnia podatek od towarów i usług. Tak samo tyczy się składanego zabezpieczenia Wykonawca wnosi zabezpieczenie należytego wykonania umowy odnosząc się do wartości umowy brutto w wysokości i formie określonej SIWZ oraz zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych. Przed przystąpieniem do realizacji zamówienia Wykonawca (dalej Firma X) otrzymał od zamawiającego … niezbędną dokumentację, z której wyraźnie wynika, iż Inwestorem zadania jest Gmina Miasto ….

W ramach przedmiotowej umowy wykonano:

  1. Demontaż istniejących urządzeń zabawowych
  2. Rozbiórkę nawierzchni asfaltowej
  3. Wykonanie nowej nawierzchni żwirowej na placu siłowym
  4. Wykonanie nawierzchni z płytek gumowych z granulatu SBR
  5. Wykonanie nawierzchni z piasku
  6. Wykonanie ogrodzenia placu zabaw z zamontowaniem furtek
  7. Dostawa i montaż urządzeń zabawowych
  8. Dostawa i montaż urządzeń siłowych
  9. Dostawa i montaż ławek i śmietniczek
  10. Wykonanie zasilania oświetlenia
  11. Dostawa i montaż słupów oświetleniowych

Szczegółowy opis wykonanych prac przedmiotowej umowy:

  1. Roboty rozbiórkowe piaskownicy betonowej o obj. 2.84 m3 łącznie z deskami piaskownicy, urządzeń zabawowych w ilości 4 urządzenia, nawierzchni asfaltowej o pow. 323 m2,
  2. Wywóz gruzu z rozbiórki na odl. 9 km w ilości 23.57 m3.
  3. Plantowanie gruntu w ilości 72.45 m3, łącznie z wywozem na odl. 6 km.
  4. Wykonanie nawierzchni placu zabaw z płyt bezpiecznych gumowych o wym. 50 x 50 cm w ilości 138 m2 obejmującej podkład z piasku w ilości 47.25 m2, podbudowę z kruszyw o frakcji 0-30 o gr. 15 cm w ilości 138 m2, podbudowę z piasku o gr 10 cm w ilości 138 m2, podbudowę z kruszyw o frakcji 0-4 o gr. 3 cm w ilości j.w. Wykonanie nawierzchni bezpiecznej placu zabaw z piasku w ilości 212.0 m2.
  5. Dostarczenie urządzeń zabawowych łącznie z fundamentowaniem obejmując: ręczny wykop, wykonanie fundamentu betonowego z betonu C15/20, wykaz urządzeń zabawowych wykonanych ze stali malowanej proszkowo i płyt HDPE: zestaw zabawowy o wym. 8.2 x 2.8 x 3.3 m, piaskownicy o wym. 2.5 x 2.5 m, bujaka na sprężynie-motor, huśtawki wahadłowej, huśtawki - bocianie gniazdo, huśtawki ważki na sprężynie, karuzeli.
  6. Wykonanie nawierzchni placu siłowego obejmującym: plantowanie gruntu w ilości 179.76 m2, podkład z piasku gr. 7 cm w ilości 180.0 m2, podbudowę z kruszyw o frakcji 0-30 o gr. 10 cm w ilości 180 m2, podbudowę z kruszyw o frakcji 8-16 o gr. 3 cm w ilości 180 m2.
  7. Dostarczenie urządzeń siłowych łącznie z fundamentowaniem obejmującym: ręczny wykop, wykonanie fundamentu betonowego z betonu C15/20, wykaz urządzeń siłowych wykonanych ze stali malowanej proszkowo: biegacz, narty, orbitek, rower, twister, wioślarz.
  8. Dostarczenie ławek betonowych z siedziskiem drewnianym oraz śmietniczek metalowych łącznie z fundamentowaniem obejmującym: ręczny wykop, wykonanie fundamentu betonowego z betonu C15/20 w ilości 4 szt. i śmietniczek w ilości 2 szt.
  9. Wykonanie ogrodzenia placu zabaw w ilości 87.6 mb z paneli stalowych malowanych proszkowo o wysokości 1.23 m i rozstawie słupków metalowych 2.5 m łącznie z fundamentowaniem obejmującym: ręczny wykop, wykonanie fundamentu betonowego z betonu C15/20, furtki o wys. 1.0 m. osadzone j.w. - szt. 2.
  10. Przebudowa oświetlenia placu zabaw obejmująca: demontaż słupów - szt. 2,wykonanie linii zasilającej podziemnej w ilości 85.0 mb, dostarczenie i montaż słupów oświetleniowych - szt. 2.

Zakres prac: ręczne wykonanie wykopu w ilości 32.3 m3, ułożenie rur osłonowych, ułożenie kabli 85.0 mb.

W ramach rozstrzygniętego przetargu został wyłoniony Wykonawca (czynny podatnik podatku VAT) danego zlecenia (dalej: Firma X), który de facto jest Podwykonawcą. W załączonej umowie do SIWZ tego zamówienia nie zawarto informacji o tym, iż Spółka … jest głównym wykonawcą i działa na rzecz Gminy. Z podpisanej umowy nie wynika, że Inwestorem jest Gmina, Głównym Wykonawcą Spółka … a Podwykonawcą Firma X, która została wyłoniona w przetargu. Z pozostałych dokumentów między innymi: projektów budowlanych, map sporządzonych do celów projektowych, przedmiarów robót, specyfikacji technicznych jasno wynika, że Inwestorem jest Gmina, takie informacje zostały umieszczone na stronie internetowej … i dokumentach, które były niezbędne do przygotowania oferty przetargowej przez Wykonawcę.

Spółka … poinformowała Gminę o wyłonionym Wykonawcy powyższego zlecenia tj. Firmę X. Ponadto w trakcie prac budowlanych. Przed podpisaniem protokołu odbioru Firma X była poinformowana pisemnie, kto jest Inwestorem zadania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka nabywając w imieniu i na rzecz miasta usługi wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy o podatku od towarów i usług, które świadczone są przez podatników podatku VAT występuje w charakterze głównego wykonawcy, w związku z czym kontrahent z którym zawarto umowę w której brak informacji o Inwestorze a wynikają one ze stanu faktycznego będzie traktowany jako podwykonawca i jego faktura będzie rozliczana z zachowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia i nie będzie zawierała podatku VAT, natomiast Spółka wystawiając refakturę na Gminę, będzie występowała w charakterze głównego wykonawcy i faktury wystawiane przez Spółkę będą rozliczane zgodnie z ogólnymi zasadami tj. będą zawierały podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, fakt, że ustawa o VAT nie zawiera definicji podwykonawcy, Spółka posiłkuje się definicją słownika polskiego, że jest to „firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy” (Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego) i powyższe usługi powinny być traktowane w ramach odwrotnego obciążenia. Fakt zgłoszenia, lub nie, inwestorowi powierzenia prac podwykonawcy, pozostaje bez wpływu na posiadanie statusu podwykonawcy w rozumieniu ustawy o VAT. Status podwykonawcy wynika bowiem bezpośrednio z zawartych pisemnych umów, a w przypadku ich braku świadczą o tym statusie okoliczności i charakter wykonywanych usług, (wg objaśnień podatkowych z 17 marca 2017 r. podpisane z upoważnienia Ministra Rozwoju i Finansów ...). A zatem, rozliczenie podatku na zasadzie mechanizmu odwróconego obciążenia ma zastosowanie jeśli spełnione są następujące warunki:

  • usługodawca i usługobiorca są podatnikami VAT czynnymi,
  • usługodawca jest podwykonawcą usługobiorcy, czyli usługodawca nie jest generalnym wykonawcą usługi i jego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,
  • świadczenie dotyczy usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi tam symbolami PKWiU.

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2017 r. przepisu art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się jeżeli usługodawca świadczy jako podwykonawca.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ustępie 1 pkt 4, 5, 7, i 8 usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana, wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, natomiast usługobiorcą jest podatnik o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W okolicznościach niniejszej sprawy trzeba podkreślić, że Wnioskodawca występuje tutaj zarówno jako usługodawca jak i usługobiorca, bowiem nabywając od kontrahenta usługę budowlaną wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy jest usługobiorcą, natomiast odsprzedaje przedmiotową usługę dalej (na rzecz Gminy) staje się usługodawcą - w tej sytuacji Gmina jest inwestorem. W przypadku umowy o podwykonawstwo usługobiorca nie świadczy usług osobiście, lecz za pomocą podmiotu trzeciego, co znajduje potwierdzenie w treści art. 647 Kodeksu Cywilnego.

Tym samym w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nabywając usługę budowlaną od kontrahenta, który prowadzi działalność gospodarczą i u którego sprzedaż jest opodatkowana, będącego podatnikiem podatku VAT, usługę budowlaną - w stosunku do tego kontrahenta występuje jako główny wykonawca, natomiast kontrahent, (który wygrał przetarg w przedmiotowej sprawie) w tej sytuacji jest podwykonawcą świadczonych usług. Jak wyżej bowiem wskazano podwykonawcą jest każdy podmiot będący usługodawcą, który nie jest generalnym wykonawcą danej inwestycji budowlanej, przyjmującym zlecenie wykonania tej inwestycji bezpośrednio od inwestora.

Brak zapisu w umowie pomiędzy ... a wyłonionym w przetargu wykonawcą zlecenia informacji a statusie, że jest on Podwykonawcą pozostaje to bez wpływu na posiadanie statusu podwykonawcy w rozumieniu ustawy o VAT.

Zatem reasumując w świetle obowiązujących przepisów ustawy oraz biorąc pod uwagę powyższe okoliczności niniejszej sprawy Spółka nabywając w imieniu i na rzecz miasta usługi wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy o podatku od towarów i usług, które świadczone są przez podatników podatku VAT występuje w charakterze głównego wykonawcy, w związku z czym kontrahent, z którym zawarto umowę budowlaną jest traktowany jako podwykonawca i jego faktura jest rozliczana z zachowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia i nie powinna zawierać podatku VAT. Natomiast Spółka wystawiając „refakturę” na Gminę Miasto ..., występuje w charakterze głównego wykonawcy i faktury wystawiane przez Spółkę są rozliczane zgodnie z ogólnymi zasadami tj. zawierają podatek VAT.

Główny wykonawca - nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenie podatku VAT od tych usług. Z kolei świadczenie ww. usług budowlanych przez wykonawcę (głównego wykonawcę) na rzecz inwestora jest opodatkowane wg zasad ogólnych, tj. podatek od towarów i usług rozliczany jest przez głównego wykonawcę, zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane świadczenie zawierającą podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą” – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9;
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Według art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu „podwykonawca” wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika języka polskiego, „podwykonawca – to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy” (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008).

Przy dalszych „podzleceniach” przyjąć należy podejście, zgodnie z którym podwykonawca zlecający jest – w stosunku do swojego podwykonawcy – głównym wykonawcą swojego zakresu prac.

Dla jednoznacznego wyjaśnienia jakie relacje łączą inwestora, wykonawcę i podwykonawcę (dalszych podwykonawców) trzeba odwołać się do przepisów prawa cywilnego.

Stosownie do art. 6471 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2017, poz. 459, z późn. zm.) – dalej jako „K.c.” – Inwestor odpowiada solidarnie z wykonawcą (generalnym wykonawcą) za zapłatę wynagrodzenia należnego podwykonawcy z tytułu wykonanych przez niego robót budowlanych, których szczegółowy przedmiot został zgłoszony inwestorowi przez wykonawcę lub podwykonawcę przed przystąpieniem do wykonywania tych robót, chyba że w ciągu trzydziestu dni od dnia doręczenia inwestorowi zgłoszenia inwestor złożył podwykonawcy i wykonawcy sprzeciw wobec wykonywania tych robót przez podwykonawcę.

Zgłoszenie, o którym mowa w § 1, nie jest wymagane, jeżeli inwestor i wykonawca określili w umowie, zawartej w formie pisemnej pod rygorem nieważności, szczegółowy przedmiot robót budowlanych wykonywanych przez oznaczonego podwykonawcę (art. 6471 § 2 K.c.).

Inwestor ponosi odpowiedzialność za zapłatę podwykonawcy wynagrodzenia w wysokości ustalonej w umowie między podwykonawcą a wykonawcą, chyba że ta wysokość przekracza wysokość wynagrodzenia należnego wykonawcy za roboty budowlane, których szczegółowy przedmiot wynika odpowiednio ze zgłoszenia albo z umowy, o których mowa w § 1 albo 2. W takim przypadku odpowiedzialność inwestora za zapłatę podwykonawcy wynagrodzenia jest ograniczona do wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy za roboty budowlane, których szczegółowy przedmiot wynika odpowiednio ze zgłoszenia albo z umowy, o których mowa w § 1 albo 2 (art. 6471 § 3 K.c.).

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powołane regulacje ustawy wprowadzają mechanizm polegający na przeniesieniu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego wykonana została ściśle określona usługa (usługi).

Mechanizm „odwrotnego obciążenia” podatkiem od towarów i usług stanowi odstępstwo od generalnej zasady wyrażonej w art. 193 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) – dalej zwanej „Dyrektywą” – (zgodnie z którym osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług) i przenosi obowiązek rozliczenia VAT należnego ze sprzedającego na nabywcę. Podstawą dla zastosowania tego szczególnego środka jest art. 199-199a Dyrektywy. W art. 199 ust. 1 oraz art. 199a ust. 1 Dyrektywy zawarty został zamknięty katalog transakcji, w odniesieniu do których państwa członkowskie mogą postanowić, że osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik podatku od towarów i usług – odbiorca towarów i usług będących przedmiotem tych transakcji, wśród których wymieniono dostawę zużytych materiałów, zużytych materiałów nienadających się do ponownego użycia w tym samym stanie, złomu, odpadów przemysłowych i nieprzemysłowych, odpadów przetwarzalnych, częściowo przetworzonych odpadów oraz dostawy pewnych towarów i świadczenia usług wymienionych w załączniku VI [ art. 199 ust. 1 lit. d) Dyrektywy]. Do decyzji państw członkowskich Unii Europejskiej pozostawiono zarówno ewentualne zaimplementowanie tego mechanizmu na grunt krajowych regulacji, jak również kwestię, które spośród enumeratywnie wskazanych w dyrektywie towarów i usług zostaną nim objęte.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką utworzoną przez Gminę. Przeważającym rodzajem działalności gospodarczej … jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKO 68.20.Z). Spółka zawarła z Gminą umowę wykonawczą, która stanowi realizację zadań własnych Gminy w zakresie gospodarki nieruchomościami, gminnego budownictwa mieszkaniowego, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Gmina zabezpiecza środki finansowe na powierzone zadania w wysokości przewidzianej w budżecie miasta na ten cel. Przekazywanie przez Gminę środków finansowych odbywa się po zakończeniu danego zadania, na podstawie wystawionych przez Spółkę faktur, do których są załączane dokumenty potwierdzające poniesione koszty. Spółka jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, roboty budowlane wymienione w załączniku nr 14 pod poz. 2-48 są nabywane we własnym imieniu ale na rzecz Gminy (czynnego podatnika podatku VAT). Poniesione koszty … „refakturuje” na Gminę. W dniu 08.06.2017 r. został ogłoszony przetarg nieograniczony na roboty budowlane dotyczący przebudowy placu zbaw. W dokumentach technicznych umieszczonych na stronie zamawiającego tj. Spółki znajdowała się informacja, że Inwestorem zamówienia jest Gmina. W ramach rozstrzygniętego przetargu został wyłoniony Wykonawca (czynny podatnik podatku VAT) danego zlecenia, który de facto jest Podwykonawcą.

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość czy występuje w charakterze wykonawcy w kontekście obowiązku zastosowania tzw. odwrotnego obciążenia

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów prawa tut. Organ potwierdza, że na gruncie schematu opisanego we wniosku Spółka występuje w charakterze wykonawcy, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy. Skoro inwestorem jest Gmina (jako podmiot zlecający - poprzez umowy o zarządzanie - wykonanie określonych usług), to Spółka może być tylko – w świetle przepisów regulujących tzw. odwrotne obciążenie – wykonawcą, a podwykonawcą jest podmiot, który faktycznie wykonuje usługi budowlane. Zatem tylko w relacji faktyczny wykonawca usług budowlanych (jeżeli mieszczą się one w zał. nr 14 do ustawy) - Spółka, może wystąpić odwrotne obciążenie.

W związku z powyższym Spółka jako główny wykonawca nabywając usługi wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy, od podmiotu trzeciego działającego w tym przypadku w charakterze podwykonawcy, zobowiązana będzie do rozliczenia podatku należnego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy. W przedmiotowej sprawie z tytułu świadczonych usług wymienionych w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy, podatnikiem VAT jest Spółka.

Natomiast w relacji Spółka - Gmina powinny mieć zastosowanie – jak słusznie uznała Spółka – zasady ogólne opodatkowania, ponieważ Spółka wykonując wskazane w załączniku nr 14 poz. 2-48 ustawy usługi na rzecz Gminy będzie działała w charakterze głównego wykonawcy. Podwykonawca ww. usług wystawi fakturę z tzw. odwrotnym obciążeniem na rzecz Spółki. Następnie Spółka dokona „refakturowania” na Gminę, zgodnie z fakturą wystawioną przez podwykonawcę ale już na zasadach ogólnych, tj. faktura wystawiona na rzecz Gminy winna zawierać kwotę podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj