Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB4.4014.428.2017.2.LB
z 5 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z 27 listopada 2017 r. (data wpływu – 08 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych udzielenia pożyczki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 grudnia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych udzielenia pożyczki.

We wniosku złożonym przez:

-Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

A.T. (Pożyczkodawca);

-Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

A.H. (Pożyczkobiorca)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością; dalej jako „Pożyczkodawca”) jako osoba prawna posiada i prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jako taka podlega na jej terytorium opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Pożyczkodawca jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Całość udziałów spółki posiada Skarb Państwa. Przedmiotem przeważającej działalności Pożyczkodawcy, który ujawniony został w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Przedsiębiorców, jest zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie (68.32.Z). Poza tym przedmiotem pozostałej działalności Pożyczkodawcy, zgodnie z dotyczącym jej wpisem do Rejestru Przedsiębiorców jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (68.10.Z), wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z), roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (41.20.Z), przygotowanie terenu pod budowę (43.12.Z), pozostałe zakwaterowanie (55.90.Z), realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (41.10.Z), działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach (81.10.Z), niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych (81.21.Z), działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zielonych (81.30.Z).

Zarówno Pożyczkobiorca, jak i Pożyczkodawca, w ramach przedmiotów swoich działalności nie mają ujętej pozycji „pozostałe formy udzielania kredytów” (64.92.Z). Świadczone usługi najmu oraz zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi świadczonymi na zlecenie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2015 r., poz. 736, ze zm.).

Niemniej, obok świadczenia usług zwolnionych od opodatkowania, Spółka wykonuje również czynności podlegające opodatkowaniu. W przypadku, gdy jest to możliwe Spółka wyodrębnia kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Natomiast w przypadkach, gdy wyodrębnienie to nie jest możliwe, Spółka pomniejsza podatek należny o podatek naliczony stosując proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3-10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością; dalej jako: „Pożyczkobiorca”), jako osoba prawna posiada i prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jako taka podlega na jej terytorium opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Pożyczkobiorca jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Całość udziałów spółki posiada Skarb Państwa. Przedmiotem przeważającej działalności Pożyczkobiorcy, który ujawniony został w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Przedsiębiorców, są hotele i podobne obiekty zakwaterowania (55.10.Z). Poza tym przedmiotem pozostałej działalności Pożyczkobiorcy, zgodnie z dotyczącym jej wpisem do Rejestru Przedsiębiorców są obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (55.20.Z), pozostałe zakwaterowanie (55.90.Z), restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne (56.10.Z), przygotowywanie i podawanie posiłków (556.30.Z), przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) (56.21.Z), działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (79.90.A), wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z), zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie (68.32.Z), działalność agencji reklamowych (73.11.Z).

Pożyczkobiorca planuje zaciągnięcie pożyczki pieniężnej od Pożyczkodawcy. Pożyczkobiorca uprawniony będzie do swobodnego dysponowania kwotą udzielonej pożyczki, przy czym planuje on przeznaczyć ją na wykonanie remontu hotelu położonego w K., który to hotel jest własnością Pożyczkobiorcy. Kwota udzielonej pożyczki będzie pochodziła ze środków własnych Pożyczkodawcy. Pożyczka zostanie udzielona w oparciu o pisemną umowę pożyczki. Zgodnie z umową będzie to pożyczka terminowa. Pożyczka będzie odpłatna – z tytułu jej udzielenia Pożyczkobiorca będzie zobowiązany do zapłaty Pożyczkodawcy wynagrodzenia w postaci odsetek kapitałowych obliczonych od udzielonej kwoty pożyczki według zmiennej stopy procentowej.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy czynność udzielenia pożyczki przez Pożyczkodawcę przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych?

Mając na uwadze przedmiot niniejszej interpretacji, tj. podatek od czynności cywilnoprawnych, Organ poniżej przywołał stanowisko Zainteresowanych odnoszące się tylko do podatku od czynności cywilnoprawnych, czyli do pytania oznaczonego we wniosku nr 3.

Zdaniem Zainteresowanych, czynność udzielenia pożyczki przez Pożyczkodawcę przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego nie będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi podlegają m.in. następujące czynności cywilnoprawne: umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Zatem co do zasady czynność cywilnoprawna jaką jest zawarcie umowy pożyczki podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 7 i art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stawka podatku wynosi od umowy pożyczki oraz depozytu nieprawidłowego – 2% kwoty lub wartości pożyczki albo depozytu, a w przypadku umowy określającej, że wypłata środków pieniężnych nastąpi niejednokrotnie i ich suma nie jest znana w chwili zawarcia umowy – kwoty każdorazowej wypłaty środków pieniężnych.

Natomiast zgodnie z art. 4 pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie pożyczki i umowie depozytu nieprawidłowego – na biorącym pożyczkę lub przechowawcy.

Jednakże, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zainteresowani uważają zatem, że w sytuacji, gdy przynajmniej jedna ze stron czynności cywilnoprawnej jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, czynność taka nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Mając na uwadze opis przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz stanowisko w zakresie pytania nr 1, Zainteresowani wskazują, iż skoro dokonanie czynności prawnej udzielenia pożyczki przez Pożyczkodawcę na rzecz Pożyczkobiorcy będzie stanowić odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i z uwagi na to, że powyższa usługa mieścić się będzie w zakresie czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług i będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu, to czynność cywilnoprawna zawarcia umowy pożyczki nie będzie podlegała również podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż przynajmniej jedna ze stron czynności (w tym przypadku Pożyczkodawca), będzie zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności. W konsekwencji Pożyczkobiorca, na którym co do zasady ciąży obowiązek podatkowy, nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z zawarciem umowy pożyczki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. W zakresie pytania (oznaczonego we wniosku nr 1) dotyczącego podatku od towarów i usług została wydana interpretacja indywidualna w dniu 19 stycznia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.854.2017.1.WN. W zakresie pytania (oznaczonego we wniosku nr 2) dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1150) podatkowi temu podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Stosownie do art. 4 pkt 7 ww. ustawy obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży, przy umowie pożyczki, na biorącym pożyczkę.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa pożyczki podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na biorącym pożyczkę.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku umów pożyczki o wyłączeniu, o którym mowa w powołanym wyżej artykule nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług. Podstawę do ww. wyłączenia może stanowić m.in. fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania (Pożyczkobiorca) planuje zaciągnięcie pożyczki pieniężnej od Zainteresowanego będącego stroną postępowania (Pożyczkodawcy). Zarówno Pożyczkobiorca jak i Pożyczkodawca są osobami prawnymi będącymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Pożyczka zostanie udzielona w oparciu o pisemną umowę pożyczki. Zgodnie z umową będzie to pożyczka terminowa oraz odpłatna – z tytułu jej udzielenia Pożyczkobiorca będzie zobowiązany do zapłaty Pożyczkodawcy wynagrodzenia w postaci odsetek kapitałowych obliczonych od udzielonej kwoty pożyczki według zmiennej stopy procentowej.

Jakkolwiek przedmiotem niniejszej interpretacji jest zagadnienie w podatku od czynności cywilnoprawnych, to w opisanej sytuacji w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221) lub czy przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy pożyczki podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 stycznia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.854.2017.1.WN, wydanej dla Zainteresowanych, potwierdzono stanowisko Zainteresowanych, że „(…) czynność udzielenia przez Pożyczkodawcę pożyczki będzie stanowić czynność wykonaną w ramach działalności gospodarczej jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 ustawy, jednakże z uwagi na fakt, że powyższa usługa mieści się w zakresie czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy - będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu”.

Skoro zatem, udzielona Pożyczkobiorcy przez Pożyczkodawcę pożyczka będzie zwolniona z opodatkowania na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, to w analizowanej sprawie będzie miało zastosowanie wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych określone w art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj