Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.797.2017.1.MN
z 31 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 grudnia 2017 r. (data wpływu 12 grudnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 19 grudnia 2017 r. (data wpływu 26 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pn. „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pn. „xxx”. Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 19 grudnia 2017 r. (data wpływu 26 stycznia 2018 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z 19 grudnia 2017 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w ustawie zadania publiczne. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń z tytułu podatku VAT z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie Projektu: „xxx” – Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014–2020 (RPO). Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 8; Dz. U. z 2016 r., Nr 446). Zakres zadania obejmuje rozbudowę szkoły podstawowej poprzez budowę sali gimnastycznej. Projektowaną rozbudowę sali gimnastycznej usytuowano w części południowej działki i styka się ścianą oddzielenia przeciwpożarowego z budynkiem istniejącej szkoły podstawowej. Projekt adresowany jest do wszystkich mieszkańców gminy S. Potencjalnymi odbiorcami projektu są uczniowie uczęszczający do Szkoły Podstawowej nr 1 im. K.. W chwili obecnej, tj. w roku szkolnym 2016/2017 do szkoły uczęszcza 542 uczniów.

Według prognoz wykonanych przez kadrę administracyjną Szkoły Podstawowej 1 im. K., w kolejnych latach wartości te przedstawiały się będą następująco: 2017/2018 – 472 uczniów, 2018/2019 – 479, 2019/2020 – 485 uczniów. Pełnowymiarowa sala gimnastyczna niewątpliwie będzie rozwijać potencjał i możliwości uczniów, młodzieży i osób dorosłych lokalnego środowiska. Brak w chwili obecnej sali gimnastycznej uniemożliwia dzieciom uprawianie różnych dyscyplin sportowych. Poprzez rozbudowę Szkoły Podstawowej nr 1 im. K. o salę gimnastyczną wraz z zapleczem poprawie ulegną warunki kształcenia uczniów, polepszą się również warunki bytowe kadry nauczycielskiej, pedagogicznej oraz personelu administracyjnego i pomocniczego tej placówki oświatowej. Zmodernizowany obiekt zaspokajał będzie potrzeby mieszkańców w zakresie dostępu do wysokiej jakości infrastruktury społecznej pełniącej funkcje edukacyjne, sportowe, rekreacyjne i kulturalne. Przyczyni się do zwiększenia aktywności społecznej i sprzyjać będzie zacieśnianiu więzi społecznych poprzez wspólną naukę, pracę i zabawę, czy uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych i sportowych. Działania realizowane na bazie zmodernizowanej infrastruktury i przestrzeni publicznej wpłyną na poprawę jakości życia mieszkańców, a w dłuższym okresie czasu oddziaływać będą pozytywnie na sferę społeczną.

Powstała infrastruktura będzie umożliwiała organizację uroczystości szkolnych, imprez sportowych. Całkowita wartość projektu wynosi 7 168 229,84 zł. Z sali gimnastyczne będą korzystać użytkownicy zewnętrzni. Gmina będzie zarządzać obiektem po realizacji projektu. Wnioskodawca nie planuje pobierania przychodów z projektu. Oprócz uczniów, powstała infrastruktura będzie dostępna także dla mieszkańców miasta. Udostępnianie sali na cele inne niż związane z zajęciami szkolnymi czy z pozalekcyjnymi zajęciami dla uczniów będzie bezpośrednio w gestii dyrektora szkoły lub poprzez wyznaczoną do tego celu osobę, na podstawie regulaminu, który będzie precyzował warunki korzystania z sali, kwestię odpowiedzialności za powierzone mienie itp. Regulamin będzie również precyzował, iż produkty projektu nie mogą być wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez osoby korzystające z infrastruktury sportowej. Z tytułu wynajmu sali czy korzystania z parkingu Wnioskodawca nie planuje pobierania przychodów. Beneficjent, tj. Miasto i Gmina S.nie planuje prowadzenia działalności gospodarczej związanej z realizowanym projektem czy sprzedaży opodatkowanej.

W części budynku szkoły dokonywany jest wynajem powierzchni podmiotom zewnętrznym. Szkoła ma zawarte następujące umowy:

  • najem powierzchni pod automat z napojami, kwota czynszu wynosi 50zł brutto/m-c, powierzchnia wynajmowana 0,5 m2,
  • najem powierzchni szkoły pod prowadzenie sklepiku szkolnego, kwota czynszu wynosi 262,50 zł brutto-m-c, powierzchnia 8,4 m2,
  • najem lokalu mieszkalnego, kwota czynszu: 152,36 zł, brutto/m-c powierzchnia 21 m2,
  • najem powierzchni pod prowadzenie stołówki szkolnej, kwota czynszu 575,00 zł brutto/m-c, powierzchnia wynajmowana 42 m2.

Reasumując występują różne kategorie czynności: opodatkowane, zwolnione i niepodlegające VAT. Usługi stołówkowe, najem lokalu mieszkalnego, działalność zwolniona (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT) oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu (usługi edukacyjne). Przewidywane zyski z tytułu najmu obiektu nie są znaczące dla budżetu. Gmina będzie realizowała zadanie w zakresie realizacji zadania publicznego, nie celem zwiększenia obrotów z działalności komercyjnej.

Ww. inwestycje będą realizowane w budynku, który służy przede wszystkim do wypełniania zadań publicznoprawnych gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których gmina została powołana, tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że wszystkie zakupy związane z realizacją opisanego we wniosku projektu udokumentowane będą fakturami VAT, na których Wnioskodawca będzie figurować jako nabywca.

Gmina przystępując do realizacji opisanego we wniosku projektu nie działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, wszystkie efekty projektu (wybudowana sala gimnastyczna z zapleczem) będą wykorzystywane tylko w ramach działalności publicznoprawnej (realizacja zadań własnych – art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 USG).

Wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT – będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu – realizacja zadań własnych gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (przedstawione w piśmie z 19 grudnia 2017):

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „xxx”?

Stanowisko Wnioskodawcy (przedstawione w piśmie z 19 grudnia 2017):

Gmina stoi na stanowisku, że nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn.: „xxx”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z powyższych unormowań wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8, 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina podpisała umowę o dofinansowanie Projektu: „xxx”. Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 8; Dz. U. z 2016 r., Nr 446). Zakres zadania obejmuje rozbudowę szkoły podstawowej poprzez budowę sali gimnastycznej. Projekt adresowany jest do wszystkich mieszkańców gminy S. Potencjalnymi odbiorcami projektu są uczniowie uczęszczający do Szkoły Podstawowej nr 1. Zmodernizowany obiekt zaspokajał będzie potrzeby mieszkańców w zakresie dostępu do wysokiej jakości infrastruktury społecznej pełniącej funkcje edukacyjne, sportowe, rekreacyjne i kulturalne. Oprócz uczniów, powstała infrastruktura będzie dostępna także dla mieszkańców miasta. Udostępnianie sali na cele inne niż związane z zajęciami szkolnymi czy z pozalekcyjnymi zajęciami dla uczniów będzie bezpośrednio w gestii dyrektora szkoły lub poprzez wyznaczoną do tego celu osobę, na podstawie regulaminu, który będzie precyzował warunki korzystania z sali, kwestię odpowiedzialności za powierzone mienie itp. Regulamin będzie również precyzował, iż produkty projektu nie mogą być wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez osoby korzystające z infrastruktury sportowej. Gmina przystępując do realizacji opisanego we wniosku projektu nie działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, wszystkie efekty projektu (wybudowana sala gimnastyczna z zapleczem) będą wykorzystywane tylko w ramach działalności publicznoprawnej (realizacja zadań własnych – art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 USG). Wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT – będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu – realizacja zadań własnych gminy.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że skoro, jak wskazała Gmina, towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Należy zatem przyjąć, że Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania inwestycji, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy. Wszystkie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystane tylko w ramach działalności publicznoprawnej (w związku z realizacją zadań własnych).

W konsekwencji Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „xxx”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzenia postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj