Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.15.2018.1.MP
z 30 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2018 r. (data wpływu 9 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nakładów poniesionych na Infrastrukturę zrealizowaną na gruncie należącym do jednostki samorządu terytorialnego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na Infrastrukturę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 9 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nakładów poniesionych na Infrastrukturę zrealizowaną na gruncie należącym do jednostki samorządu terytorialnego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na Infrastrukturę.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe :


Wnioskodawca jest podmiotem zależnym od spółki fabryki mebli, podmiotu będącego jednym z największych europejskich producentów mebli do samodzielnego montażu.


W związku z koniecznością zapewnienia stałego i pewnego źródła podstawowego surowca do produkcji mebli, w ramach grupy kapitałowej X (dalej: „Grupa”) podjęto decyzję w przedmiocie realizacji inwestycji (dalej: „Inwestycja”), polegającej na:

  • budowie zakładu produkcji płyty wiórowej (dalej: „Zakład”), będącej podstawowym surowcem wykorzystywanym w procesie produkcji mebli, który w założeniach zapewnić ma około 100% zapotrzebowania na ww. surowiec ze strony X.,
  • budowie hali magazynowej wraz z linią oklejania płyty wiórowej (dalej: „Hala”), która zapewnić ma około 90% zapotrzebowania na ww. płyty ze strony X.


Budowa Zakładu oraz Hali jest realizowana przez Wnioskodawcę, na nabytych w ww. celach nieruchomościach. Po ukończeniu Inwestycji Wnioskodawca będzie prowadził działalność polegającą na produkcji płyty wiórowej (surowca do produkcji mebli) i sprzedaży płyty wiórowej na rzecz X., osiągając z tytułu prowadzonej działalności przychody podatkowe.

Mając na uwadze fakt, iż nieruchomości, na których realizowana jest Inwestycja nie są zaopatrzone w odpowiednią infrastrukturę drogowo-kolejową, umożliwiającą dostarczanie odpowiednich surowców / materiałów wykorzystywanych w toku produkcji, a także transport wytwarzanych wyrobów, w interesie ekonomicznym Spółki leży zapewnienie odpowiedniej infrastruktury (dalej: „Infrastruktura”). Prace zmierzające do należytego skomunikowania Inwestycji obejmować będą budowę / przebudowę dróg gminnych, a także budowę bocznicy kolejowej (dalej: „Prace Budowlane”). Prace Budowlane zmierzające do budowy / przebudowy Infrastruktury prowadzone będą m. in. na nieruchomościach stanowiących własność jednostki samorządu terytorialnego (dalej: „JST”).


W celu realizacji ww. Prac Budowlanych Spółka zamierza zawrzeć z JST umowę w sprawie zasad współfinansowania budowy / przebudowy Infrastruktury (dalej: „Umowa”). Zgodnie z Umową Spółka zobowiązała się na własny koszt zrealizować Prace Budowlane polegające na:

  • budowie bocznicy kolejowej od istniejącej już stacji kolejowej (zlokalizowanej najbliżej planowanej inwestycji) do terenów na których znajdować się będzie Inwestycja wraz z towarzyszącą infrastrukturą,
  • budowie drogi gruntowej wzdłuż budowanej bocznicy oraz
  • rozbudowie i przystosowaniu obecnie istniejącej infrastruktury drogowej do zmian związanych z budową bocznicy.


Dodatkowo, Spółka zobowiązała się do wykonania własnym staraniem i na własny koszt dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji powyższych Prac Budowlanych.


Zgodnie z postanowieniami Umowy wszelkie nakłady rzeczowe powstałe w wyniku realizacji Umowy (budowy / rozbudowy Infrastruktury) stanowić będą majątek JST, a Spółka zrzeka się wszelkich roszczeń dotyczących zwrotu poniesionych kosztów budowy / przebudowy Infrastruktury.


Finalnie zaznaczyć należy, iż zgodnie z postanowieniami Umowy, po zakończeniu Prac Budowlanych mających na celu budowę bocznicy kolejowej Spółka przez okres dwudziestu lat będzie pełniła funkcję podmiotu zarządzającego bocznicą kolejową.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Spółce przysługiwało będzie prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione przez Spółkę w związku z budową / przebudową Infrastruktury ?
  2. Czy działania polegające na realizacji przez Spółkę inwestycji związanej z budową / przebudową Infrastruktury na gruncie należącym do JST oraz przekazaniu poczynionych nakładów stanowiły będą nieodpłatne świadczenie usług do celów związanych z działalnością gospodarczą Spółki, a tym samym nie będą podlegały opodatkowaniu VAT ?

Stanowisko Wnioskodawcy :


W ocenie Spółki, Spółce przysługiwało będzie prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione przez Spółkę w związku z budową / przebudową Infrastruktury.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego.


Prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego (prawo do odliczenia VAT naliczonego), jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji VAT jako podatku od wartości dodanej. Powyższe prawo przysługuje podatnikowi VAT, pod warunkiem istnienia związku pomiędzy wydatkami w związku z którymi występuje VAT naliczony, a sprzedażą opodatkowaną VAT realizowaną przez podatnika.

Jak podkreśla się powszechnie w doktrynie prawa podatkowego, w związku z faktem, iż VAT obciąża konsumpcję, ciężarem VAT nie powinni być obciążeni podatnicy VAT w tym zakresie, w jakim wykorzystują zakupione towary i usługi do prowadzenia działalności opodatkowanej. Wynika stąd, że jeśli towary i usługi są (mają być) wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego. Warto przy tym podkreślić, iż związek pomiędzy ponoszonymi przez podatnika wydatkami na nabycie towarów i usług, a działalnością opodatkowaną może być zarówno bezpośredni (w sytuacji, gdy określone wydatki da się przyporządkować bezpośrednio do konkretnych transakcji realizowanych przez podatnika) jak i pośredni (w sytuacji, gdy określone wydatki wykazują związek z całokształtem działalności gospodarczej podatnika).

Uwzględniając powyższe, w ocenie Spółki nie powinno ulegać wątpliwości, iż na gruncie przedstawionego stanu faktycznego ponoszone przez Spółkę wydatki na budowę / przebudowę Infrastruktury będą wykazywały związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT. Za powyższym stanowiskiem przemawia fakt, iż głównym celem planowanych działań jest stosowne skomunikowanie, a tym samym umożliwienie należytego funkcjonowania realizowanej przez Spółkę Inwestycji (zapewnienie transportu surowców / materiałów niezbędnych do produkcji płyty wiórowej, umożliwienie transportu wytwarzanych płyt wiórowych), która w założeniu zapewniać ma możliwość prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (sprzedaż wytwarzanej płyty wiórowej na rzecz X.). Poniesienie wydatków, których celem jest umożliwienie transportu surowców, materiałów i wyrobów na potrzeby prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej w sposób niezaprzeczalny związane jest z działalnością opodatkowaną VAT prowadzoną przez Spółkę.


W celu wzmocnienia powyższej argumentacji należy podkreślić, iż organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych niejednokrotnie potwierdzały, iż podatnikom przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z wydatkami na budowę / rozbudowę infrastruktury należącej do jednostek samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa, ponoszonymi w związku z zamiarem zapewnienia odpowiedniego dostępu do inwestycji realizowanych / zrealizowanych przez podatników. Tytułem przykładu wskazać można następujące interpretacje indywidualne:

  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 lutego 2017 r. (3063-ILPP1-2.4512.202.2016.2.NF), w której czytamy: „Biorąc pod uwagę przedstawione przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy - zgodnie z którym, Wnioskodawca partycypuje w kosztach inwestycji przebudowy drogi dojazdowej do swojej siedziby, stanowiącej drogę gminną - należy stwierdzić, że wydatki poniesione na budowę drogi służą prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, tj. wykonywania czynności opodatkowanych. Oceniając natomiast kwestię związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych należy stwierdzić, że istnieje pośredni związek między opodatkowaną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, a ponoszonymi kosztami inwestycji (partycypacji w kosztach przebudowy drogi). Podsumowując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, wystawionych w związku ze zrealizowaniem umowy o współfinansowaniu budowy drogi”,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 stycznia 2017 r. (3063-ILPP2-2.4512.206.2016.1.AD), w której czytamy: „Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia przesłanki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, w związku z wydatkami poniesionymi podczas inwestycji drogowej, określone w art. 86 ust. 1 ustawy. Jak wskazano bowiem we wniosku, Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki związane z realizacją inwestycji drogowej będą związane z związane z obrotem opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Z tych też względów z uwagi na to, że zamierzona inwestycja drogowa dotycząca drogi dojazdowej stanowiącej drogę publiczną, będąca własnością Gminy będzie związana z czynnościami opodatkowanymi w opisanych okolicznościach, na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku związanego nabyciem towarów i usług dotyczących infrastruktury drogowej w zakresie koniecznej przebudowy/modernizacji drogi gminnej”,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 listopada 2016 r. (1462-IPPP3.4512.839.2016.l.JŻ), w której czytamy: „należy stwierdzić, że na postawie art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez wykonawcę wyłonionego w drodze przetargu przez Gminę w związku z partycypacją finansową związaną z realizacją przebudowy dróg gminnych, będących drogami dojazdowymi do siedziby Spółki, ponieważ istnieje pośredni związek pomiędzy wynagrodzeniem (partycypacja w kosztach budowy dróg), a opodatkowaną działalnością Wnioskodawcy”.


Podsumowując, Spółce przysługiwało będzie prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z budową / przebudową Infrastruktury.


Ad 2)


W ocenie Spółki, działania polegające na realizacji przez Spółkę inwestycji związanej z budową / przebudową Infrastruktury na gruncie należącym do JST / Skarbu Państwa oraz przekazaniu poczynionych nakładów stanowiły będą nieodpłatne świadczenie usług do celów związanych z działalnością gospodarczą Spółki, a tym samym nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Uzasadnienie


Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług opodatkowane VAT uznaje się również:

  • użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych (art.8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT),
  • nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT).


Na gruncie przedstawionego stanu faktycznego nie powinno ulegać wątpliwości, że działania podejmowane przez Spółkę w związku z budową / przebudową Infrastruktury znajdującej się na gruncie niebędącym własnością Spółki nie powinny być kwalifikowane jako dostawa towarów. Wszelkie nakłady poczynione przez Spółkę na grunt będący własnością JST / Skarbu Państwa stanowić będą własność JST / Skarbu Państwa, a co za tym idzie nie będą mogły być przedmiotem obrotu ani na gruncie cywilnoprawnym, ani na gruncie przepisów ustawy o VAT.


Mając powyższe na uwadze, uznać należy, iż w związku z realizowanymi działaniami Spółka świadczyć będzie usługi w rozumieniu ustawy o VAT. Jak wynika przy tym z przedstawionego stanu faktycznego, przedmiotowe usługi świadczone będą przez Spółkę nieodpłatnie, to znaczy bez otrzymania ekwiwalentnego świadczenia ze strony JST / Skarbu Państwa.


W ocenie Spółki nieodpłatne świadczenie usług na gruncie przedstawionego stanu faktycznego nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT. Jak wynika z przywołanych powyżej przepisów ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT co do zasady wyłącznie w sytuacji, gdy usługi świadczone są do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (za wyjątkiem uregulowanym w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, który jednakże niewątpliwe nie znajdzie zastosowania na gruncie przedstawionego stanu faktycznego). Tymczasem jak zostało już podkreślone przez Spółkę, ponoszone przez Spółkę wydatki na budowę / przebudowę Infrastruktury będą bezsprzecznie wykazywały związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT.

W celu wzmocnienia powyższej argumentacji należy podkreślić, iż organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych niejednokrotnie potwierdzały, iż nie podlegają opodatkowaniu VAT działania polegające na budowie / rozbudowie infrastruktury położonej na gruntach niebędących własnością podatników oraz przekazaniu nakładów, realizowane w związku z zamiarem zapewnienia odpowiedniego dostępu do inwestycji realizowanych / zrealizowanych przez podatników. Tytułem przykładu wskazać można następujące interpretacje indywidualne:

  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 stycznia 2017 r. (3063-ILPP2-2.4512.206.2016.1.AD), w której czytamy: „Analiza przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że przekazania praw do nakładów poniesionych w związku ze zrealizowaną inwestycją drogową na rzecz gminy, na gruncie nienależącym do Wnioskodawcy, nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawcy przysługiwało prawo do rozporządzania jak właściciel gruntem, na którym inwestycja drogowa ma być realizowana. Zatem, przekazania przez Wnioskodawcę infrastruktury drogowej nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy. Czynność ta stanowić będzie zatem świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy. Uwzględniając powyższe uznać należy, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy nakładów na infrastrukturę drogową, stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu -jak wskazano - świadczenie tych usług musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. W przedmiotowej sprawie - jak wykazano we wniosku - nieodpłatne świadczenie usług, polegające na nieodpłatnym przekazaniu praw do nakładów związanych z inwestycją drogową dotyczącą koniecznej przebudowy bądź modernizacji ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy”,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 lutego 2013 r. (IPPP2/443-48/13-2/MM), w której czytamy: „dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona (...)Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zamierza zrealizować przedsięwzięcie inwestycyjne polegające na budowie farmy wiatrowej, zwanej dalej: „Inwestycją”. Jednym z elementów niezbędnych do realizacji Inwestycji jest wybudowanie drogi dojazdowej do planowanej farmy wiatrowej. Przedmiotowa droga miałaby zostać zrealizowana na gruntach stanowiących własność gminy. Po wybudowaniu drogi infrastruktura drogowa zostanie nieodpłatnie przekazana na majątek Gminy. Wnioskodawca nie posiada żadnego szczególnego tytułu prawnego do gruntu, na którym będzie realizowana infrastruktura drogowa. Droga jest i w przyszłości będzie drogą powszechnie dostępną. Brak przedmiotowej drogi dojazdowej uniemożliwi prawidłowe funkcjonowanie, korzystanie oraz eksploatację siłowni wiatrowych, do których dostęp i prawidłowy dojazd powinien być zapewniony przez cały czas ich budowy i funkcjonowania. Prawidłowy dojazd do farm wiatrowych jest również jednym z podstawowych czynników mających zapewnić bezpieczeństwo korzystania z siłowni wiatrowych oraz ich eksploatowania (…). W sprawie będącej przedmiotem wniosku nieodpłatne świadczenie usług polegające na nieodpłatnym przekazaniu infrastruktury drogowej na rzecz gminy ma związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, bowiem jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego wybudowanie drogi jest warunkiem niezbędnym do powstania i funkcjonowania farm wiatrowych, które są zasadniczym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki. W konsekwencji powyższego nieodpłatne przekazanie przez Spółkę infrastruktury drogowej na rzecz gminy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.


Podsumowując, działania polegające na realizacji przez Spółkę inwestycji związanej z budową / przebudową Infrastruktury na gruncie należącym do JST / Skarbu Państwa oraz przekazaniu poczynionych nakładów nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.


W świetle powyższego, Spółka wnosi o potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).


Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 , 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach – (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj