Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.369.2018.2.AS
z 19 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wspólnoty przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2018 r. (data wpływu 9 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2018 r. (data nadania 21 września 2018 r., data odbioru 26 września 2018 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP2-2.4010.369.2018.1.AS z dnia 14 września 2018 r. (data nadania 14 września 2018 r., data odbioru 17 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z nagrodą pieniężną otrzymaną w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków na projekt edukacyjny o dziedzictwie kulturowym – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z nagrodą pieniężną otrzymaną w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków na projekt edukacyjny o dziedzictwie kulturowym.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Na mocy art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 o własności lokali (Dz. U. z 1994 Nr 85 poz.388) tekst jednolity z dnia 30 października 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1892 z późn. zmianami) wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości. Wspólnota Mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada ona osobowości prawnej, Wspólnota zarządza majątkiem swoich członków w takim zakresie, w jakim wchodzi on w skład nieruchomości wspólnej. Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.


Wspólnoty mieszkaniowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1992 r., poz. 86) tekst jednolity z dnia 30 maja 2014 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.; w skrócie: „UPDOP”), są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, przychodami z zastrzeżeniem art. (powinno być: ust. – przyp. organu) 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne, jak również inne, niewymienione szczegółowo w ustawie zdarzenia, których skutkiem jest przyrost majątku podatnika bez względu na źródło ich pochodzenia.

Natomiast wszelkie koszty ponoszone przez wspólnotę mające związek z uzyskanym przychodem lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 są kosztami uzyskania przychodów (art. 15 ust. 1 UPDOP).


Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty (art. 7 ust. 1) z wyjątkiem przypadków wymienionych w art. 21 i 22, w których przedmiotem opodatkowania jest przychód. Natomiast w myśl art. 7 ust. 2 UPDOP dochodem jest z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeśli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 UPDOP wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi − w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.


Wspólnota mieszkaniowa zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o własności lokali, prowadzi ewidencję księgowa dla nieruchomości, w której rozliczane są:

  1. koszty i należne zaliczki dotyczące utrzymania nieruchomości wspólnej,
  2. koszty i należne zaliczki dotyczące utrzymania lokali własnościowych w zakresie dostawy mediów do lokali poprzez instalacje będące częścią nieruchomości wspólnej (dotyczy wyłącznie mediów, gdzie urządzenia pomiarowe zainstalowane są na zasilaniu w budynku, tj. centralne ogrzewanie, zimna woda, ciepła woda, z uwagi na brak możliwości zawarcia umowy przez właścicieli bezpośrednio z OPEC, PEWiK - instalacja niedostosowana do wymogów dostawcy),
  3. koszty i przychody dotyczące pożytków,
  4. koszty i należne zaliczki dotyczące remontów.

Członkami Wspólnoty Mieszkaniowej są właściciele lokali mieszkalnych oraz właściciele lokali użytkowych.


W podziemiach stanowiących część wspólną budynku Wspólnoty Mieszkaniowej, znajduje się Mini Muzeum, które powstało z inicjatywy mieszkańców. Mieszkańcy wyposażyli je własnymi siłami oraz sami je utrzymują. W Mini Muzeum można zobaczyć, jak przed wojną wyglądały wnętrza mieszkań.


W 2017 r. Mini Muzeum wyróżnione zostało w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków na projekt edukacyjny o dziedzictwie kulturowym „X” w kategorii: Y, Wspólnota Mieszkaniowa zajęła I miejsce.


W nagrodę Wspólnota otrzymała dyplom i gratyfikację finansową w wysokości 20 tys. zł. ze środków finansowych Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Środki te pochodzą z dotacji celowej na wydatki bieżące, która została udzielona NID ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa.

Wspólnota Mieszkaniowa nalicza i odprowadza podatek od dochodów uzyskanych z wynajmu części wspólnych oraz od odsetek od lokat bankowych.

W 2017 r. Wspólnota naliczyła i odprowadziła podatek dochodowy również od otrzymanej ww. gratyfikacji finansowej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy gratyfikacja finansowa w związku z zajęciem 1 miejsca w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków na projekt edukacyjny o dziedzictwie kulturowym „X” w kategorii: Y, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych?


Stanowisko Wnioskodawcy.


Zdaniem Wnioskodawcy gratyfikacja finansowa w związku z zajęciem 1 miejsca w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków na projekt edukacyjny o dziedzictwie kulturowym „X” w kategorii Y korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 UPDOP.


Nagroda ta finansowana jest z dotacji celowej na wydatki bieżące udzielonej Narodowemu Instytutowi Dziedzictwa przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków pochodzących z budżetu państwa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym w 2017 r. Mini Muzeum, stworzone z inicjatywy mieszkańców przez Wspólnotę Mieszkaniową w podziemiach stanowiących część wspólną budynku Wspólnoty, wyróżnione zostało w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków na projekt edukacyjny o dziedzictwie kulturowym „X” w kategorii: Y. Wspólnota Mieszkaniowa zajęła I miejsce w tym konkursie i w nagrodę otrzymała dyplom i gratyfikację finansową w wysokości 20 tys. zł. ze środków finansowych Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Jak wskazał Wnioskodawca, środki te pochodzą z dotacji celowej na wydatki bieżące, która została udzielona NID ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa.


W 2017 r. Wspólnota naliczyła i odprowadziła podatek dochodowy od otrzymanej ww. gratyfikacji finansowej.


Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem ww. gratyfikacji finansowej w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków na projekt edukacyjny o dziedzictwie kulturowym.


Jako podstawę zwolnienia środków finansowych pochodzących z nagrody, o której mowa we wniosku Wspólnota wskazała art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.


Wyjaśnić należy, że godnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm.; dalej: ustawa o CIT”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.


Otrzymywana przez Wnioskodawcę nagroda finansowa w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków na projekt edukacyjny o dziedzictwie kulturowym spełnia zatem warunek uznania tej gratyfikacji finansowej za przychód podlegający opodatkowaniu.


W ustawie podatkowej brak jest definicji słowa „nagroda”, zatem omawiając to pojęcie należy korzystając z wykładni językowej odnieść się do definicji słownikowej.


„Nagroda” według Współczesnego Słownika Języka Polskiego Wydawnictwa Langenscheidt Polska, pod redakcją prof. dr hab. Bogusława Dunaj – wydanie z 2007 roku. tom I str. 906 – „to wartościowy przedmiot, suma pieniężna itp., będące wyróżnieniem za jakieś osiągnięcie, zwycięstwo (np. w zawodach sportowych, konkursie) lub wynagrodzenie, zapłata za wyrządzone szkody, doznane krzywdy, poniesione straty; rekompensata, odszkodowanie”.


Natomiast w ujęciu przedmiotowym „konkurs” stanowi szczególny przypadek przyrzeczenia publicznego, uregulowanego w art. 919-921 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.). W przyrzeczeniu publicznym przyrzekający kieruje do nieokreślonego adresata oświadczenie woli, w którym zobowiązuje się on do zapłaty określonej nagrody temu podmiotowi, który jako pierwszy podejmie konkretne działanie (wykona konkretną czynność). Cechą charakterystyczną konkursu jest, że nagrody są przyznawane przez specjalistyczne jury w postępowaniu wieloetapowym tylko niektórym, rywalizującym między sobą osobom. W przypadku konkursu chodzi o przyznanie nagrody za najlepszą pracę (czynność lub dzieło), czyli w istotę konkursu wpisana jest rywalizacja między jego uczestnikami (musi być ich co najmniej dwóch, aby przeprowadzenie konkursu było możliwe). Organizowanie konkursów wiąże się z uzyskaniem przychodu w związku z otrzymaniem nagrody przez uczestnika konkursu.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że powołany przez Wnioskodawcę art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy CIT, na podstawie którego wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach, nie może znaleźć zastosowania w rozpatrywanej sprawie.


Wspólnota otrzymała bowiem jednorazową nagrodę w związku z dobrowolnym uczestnictwem w konkursie i pieniędzy z wygranej nie można utożsamiać z „kwotami otrzymanymi od agencji rządowych lub agencji wykonawczych”.


Zauważyć należy, że wskazane przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie „źródło finansowania” w postaci „dotacji celowej na wydatki bieżące udzielonej Narodowemu Instytutowi Dziedzictwa przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków pochodzących z budżetu państwa” określa charakter środków finansowych, jakie otrzymuje w ramach swojego budżetu instytucja kultury − Narodowy Instytut Dziedzictwa, ale nie określa już statusu gratyfikacji finansowej, a więc nagrody w konkursie organizowanym przez ten podmiot.

W rozpatrywanej sprawie należy mieć na względzie, że w ramach realizowanych zadań organizatora konkursu Narodowy Instytut Dziedzictwa zrealizował w opisanej sprawie procedurę konkursową i przyznał nagrody pieniężne zwycięzcom i osobom wyróżnionym. Nieprawidłowym jest uznanie wygranej w konkursie za „dotację celową” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i kwalifikacja tej nagrody pieniężnej u zwycięzcy konkursu jako środków pochodzących z budżetu państwa. Wygrana w konkursie ustalona została w budżecie konkursu zawartym w budżecie NID jako jego organizatora i nie może stanowić środków pomocowych z budżetu państwa, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.

Zgodnie z zawartą w art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.) definicją ogólną „dotacjami” są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.


Wspólnota Mieszkaniowa wzięła udział w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków na projekt edukacyjny o dziedzictwie kulturowym „X” w kategorii: Y i otrzymała w związku z wygraną nagrodę pieniężną, a nie brała udziału w zadaniu realizowanym w ramach programu rządowego.


Nie należy zatem twierdzić, że wygrana w konkursie pochodzi ze środków budżetu państwa.


Fakt, że Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach swojego budżetu i realizacji „Krajowego Programu Ochrony Zabytków i Opieki nad Zabytkami na lata 2014-2017” przewidział pulę środków finansowych na wygrane w konkursach organizowanych przez podległe resortowi instytucje − w tym przez Narodowy Instytut Dziedzictwa − nie powoduje, że wypłacane nagrody pieniężne dla zwycięzców i wyróżnionych w takich konkursach także mogą stanowić środki finansowe na realizację zadań publicznych.


Podsumowując, w rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że gratyfikacja finansowa w związku z zajęciem 1 miejsca w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków na projekt edukacyjny o dziedzictwie kulturowym „X” w kategorii: Y, którą Wspólnota otrzymała, nie może u Wnioskodawcy korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, a w sprawie nie znajdzie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT. Co zostało wykazane powyżej, wygrana w ww. konkursie stanowi przychód Wspólnoty podlegający opodatkowaniu.


Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko dla Wnioskodawcy i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1320) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj