Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.477.2018.1.AN
z 27 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 września 2018 r. (data wpływu 27 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • obowiązku złożenia informacji CIT-ST wraz z CIT-ST/A,
  • sposobu skorygowania informacji za ubiegłe lata,

-jest nieprawidłowe;

  • sposobu określenia liczby osób wykonujących pracę w poszczególnych gminach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2018 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składnia oraz sposobu korekty informacji CIT-ST wraz z CIT-ST/A.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podstawową działalnością Spółki z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest produkcja, wzbogacanie i sprzedaż węgla: miałów, sortymentów średnich i grubych z własnej kopalni.

Siedzibą Spółki jest miasto X. Spółka jest przedsiębiorstwem jednozakładowym, nie posiadającym odrębnych samobilansujących się zakładów i oddziałów w strukturze zarejestrowanych KRS.

Aktualnie wydobycie prowadzone jest w oparciu o jedną dwuruchową kopalnię KWK Y-X, która prowadzi eksploatację poprzez Ruch Y (Gmina Y) i Ruch X (Gmina X).

W dniu 8 maja 2015 r. Spółka nabyła dwie kopalnie KWK Y i KWK X, które do 15 grudnia 2015 r. funkcjonowały jako dwa zakłady górnicze nie stanowiące samobilansujących się zakładów i oddziałów w strukturze i nie były zarejestrowane w KRS. W tym okresie, pracownicy w umowach o pracę mieli wskazane jedno miejsce pracy, (w przypadku KWK Y - Gmina Y, w przypadku KWK X - Gmina X). Jednakże, w związku z bieżącymi potrzebami pracodawcy, którym dla wszystkich pracowników zatrudnionych w Spółce był i jest Wnioskodawca, pracownicy byli alokowani pomiędzy Zakładami Górniczymi.

W dniu 15 grudnia 2015 r. na podstawie uchwały Zarządu nr (…) z dnia 29 lipca 2015 r. oraz decyzji Dyrektora OUG nastąpiło połączenie KWK Y i KWK X w jedną kopalnię dwuruchową KWK Y-X.

Po połączeniu kopalń w jedną dwuruchową kopalnię KWK Y-X dokonano w porozumieniu z pracownikami zmian w umowach o pracę i wskazano dwa miejsca wykonywania pracy. Powyższe pozwoliło na optymalizację struktury zatrudnienia, lepsze wykorzystanie potencjału pracowniczego, między innymi poprzez połączenie większości działów nadzorujących i organizujących bieżącą działalność Spółki wspólnych dla obu Ruchów. Jednakże, w związku z bieżącymi potrzebami pracodawcy, którym dla wszystkich pracowników zatrudnionych w Spółce był i jest Wnioskodawca z siedzibą w X, pracownicy nadal są alokowani w ramach jednego Zakładu Górniczego pomiędzy dwoma Ruchami.

Procesu alokacji pracowników nie da się zaplanować z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności związanej z pojawiającymi się zagrożeniami i nieprzewidywalnymi warunkami górniczo-geologicznymi (zagrożenie tąpaniowe, pożarowe, metanowe, wybuchem pyłu węglowego i wodne) oraz awariami. Zdarza się, że pracownik w trakcie jednej dniówki roboczej zmienia swoje miejsce pracy (przemieszcza się pomiędzy gminami). Zmianie również ulega ilość alokowanych osób w poszczególnych dniach miesiąca, jest to proces dynamiczny. Zaznaczyć należy, iż Spółka jest dużym przedsiębiorstwem zatrudniającym ponad 2700 pracowników.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz fakt, iż w umowie o pracę wskazany został obszar dwóch Gmin, ustalenie konkretnego miejsca wykonywania pracy nie jest możliwe. Dlatego Spółka zaliczała i zalicza wszystkich pracowników do Gminy na której mieści się siedziba pracodawcy i nie składała informacji CIT-ST.

Spółka wpłaca miesięcznie zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych, których rozliczenie następuje po zakończeniu roku podatkowego i złożeniu zeznania CIT-8.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka powinna była składać informację CIT-ST wraz z CIT-ST/A?
  2. W przypadku uznania, że na Spółce ciążył obowiązek składnia informacji CIT-ST i CIT-ST/A w jaki sposób skorygować informacje za ubiegłe lata. Czy wystarczy złożyć tylko roczną informację CIT-ST, czy trzeba też składać deklaracje miesięczne CIT-ST?
  3. W przypadku uznania, że na Spółce ciążył obowiązek składnia informacji CIT-ST i CIT-ST/A jak należy określić liczbę osób wykonujących pracę w poszczególnych gminach? Czy jako stan zatrudniania na ostatni dzień miesiąca w poszczególnych gminach, czy z uwzględnieniem zasady przeważającego miejsca wykonywania pracy w ciągu miesiąca?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Art. 28 ustawy z dnia 15 lutego 199 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 z późn. zm., dalej: „updop”), nakłada na podatników podatku dochodowego od osób prawnych obowiązek składania informacji CIT-ST oraz CIT-ST/A.

Zgodnie z art. 28 updop, podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są obowiązani składać do urzędu skarbowego (...) informację (...) w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca nie określił definicji zakładu (oddziału).

Definicję zakładu/oddziału zawiera art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1530) zgodnie z którym, zakładem (oddziałem) w rozumieniu ustawy jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

Zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych są obowiązani do sporządzania i przekazywania informacji składanych do urzędów skarbowych, zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach). Informacjami tymi są formularze CIT-ST oraz CIT-ST/A (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 4 grudnia 2007 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych).

§ 4 i 5 ww. rozporządzenia wskazuje, jakie elementy zawiera informacja podatnika, a mianowicie m.in.

  • wykaz zakładów, ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze te zakłady są położone;
  • liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach.

Zgodnie z § 5 rozporządzenia, liczbę osób zatrudnionych w zakładzie ustala się, biorąc pod uwagę miejsce świadczenia pracy wynikające z umowy o pracę, zgodnie z zasadami metodycznymi statystyki określonymi w odrębnych przepisach.

Z treści przepisu wynika, że określenie w umowie o pracę miejsca świadczenia pracy konkretnego pracownika przesądza o tym, która jednostka samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo) uzyska odpowiednio, procentowo określony udział w całości podatku dochodowego od osób prawnych, zapłaconego przez tego pracodawcę.

WSA w Szczecinie w wyroku z 26 lutego 2015 r. (sygn. akt I SA/Sz 1178/14) stwierdził: Z przepisów ustawy z 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, do których odsyła ustawa o pdop wynika, że to „miejsce wykonywania pracy” uzgodnione pomiędzy pracownikiem i pracodawcą, wskazane w umowie o pracę determinuje obowiązek (lub jego brak) składania informacji CIT-ST oraz CIT-ST/A. Nie ma przy tym znaczenia, czy tak ustalone miejsce wykonywania pracy ma jakąkolwiek samodzielność (tj. czy jest to odrębny oddział, zakład).

Stanowisko takie jest również prezentowane przez organy podatkowe w oficjalnych interpretacjach prawa podatkowego (np. interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 15 czerwca 2005 r., interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 listopada 2009 r., interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 11 maja 2009 r.).

Ze względu na to, iż w umowach o pracę pracownik ma wskazane dwa miejsca wykonywania pracy zlokalizowane w dwóch różnych Gminach, oraz Spółka nie posiada samobilansujących się zakładów i oddziałów w strukturze zarejestrowanych w KRS w rozpatrywanym stanie faktycznym, Spółka nie miała możliwości wskazania jednego dokładnego miejsca pracy przez pracownika, dlatego też nie składała informacji CIT-ST i zakwalifikowała jako miejsce pracy siedzibę Spółki.

W sytuacji, gdy podatnik nie jest w stanie określić dokładnego miejsca wykonywania czynności służbowych przez pracownika w ramach umowy o pracę, nie będzie istniał obowiązek złożenia deklaracji CIT-ST i CIT ST/A. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w wyrokach Sądów m.in. WSA w Warszawie w wyroku z 29 czerwca 2011 r., sygn. III SA/Wa 3313/10. Zgodnie z wyrokiem, w sytuacji, gdy Spółka nie dysponuje wyodrębnionymi oddziałami i nie jest w stanie określić dokładnego miejsca wykonywania czynności służbowych w ramach umowy o pracę, nie ma ona obowiązku składania deklaracji CIT-ST.

Biorąc pod uwagę powyższe, w sytuacji, gdy Spółka nie była i nie jest w stanie określić dokładnego miejsca wykonywania czynności przez pracownika w ramach umowy o pracę, uznać należy, że Spółka nie była i nie jest zobowiązana do składania miesięcznych i rocznych informacji CIT-ST oraz CIT-ST/A.

Ad. 2.

Informację CIT-ST oraz CIT-ST/A składa się:

  1. w terminie wpłaty zaliczki na podatek za pierwszy miesiąc roku podatkowego;
  2. każdorazowo, w terminie wpłaty zaliczki na podatek w przypadku zmian stanu zatrudnienia w trakcie roku podatkowego, wpływających na zmianę procentowego udziału liczby zatrudnionych w zakładach (oddziałach) położonych na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego w liczbie zatrudnionych ogółem;
  3. jako informację roczną - łącznie z zeznaniem, zgodnie z art. 27 ust. 1 updop.

W razie uznania, że Spółka zobowiązana była składać informacje CIT-ST oraz CIT-ST/A za poprzednie lata wydaje się wystarczającym, żeby Spółka złożyła tylko deklaracje roczne stanowiące załącznik do zeznania CIT-8.

Ad. 3.

Art. 28 updop, nakłada na podatników podatku dochodowego od osób prawnych obowiązek składania informacji CIT-ST oraz CIT-ST/A.

Zgodnie z art. 28 updop, podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby, są obowiązani składać do urzędu skarbowego (…) informacje (…) w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca nie określił definicji zakładu (oddziału).

Definicje zakładu/oddziału zawiera art. 10 ust. 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zgodnie z którym, zakładem (oddziałem) w rozumieniu ustawy jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

Zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych są obowiązani do sporządzenia i przekazywania informacji składanych do urzędów skarbowych zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach). Informacjami tymi są formularze CIT-ST oraz CIT-ST/A (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 4 grudnia 2007 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych).

§ 4 i 5 ww. Rozporządzenia wskazuje, jakie elementy zawiera informacja podatnika, a mianowicie m.in.

  • „wykaz zakładów ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze te zakłady są położone,
  • liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących prace w poszczególnych zakładach”.

Zgodnie z § 5 Rozporządzenia, liczbę osób zatrudnionych w zakładzie ustala się biorąc pod uwagę miejsce świadczenia pracy wynikające z umowy o pracę, zgodnie z zasadami metodycznymi statystyki, określonymi w odrębnych przepisach.

Z powyższych przepisów wynika, że miejsce wykonywania pracy uzgodnione pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, wskazane w umowie o prace determinuje obowiązek (lub jego brak) składania informacji CIT-ST oraz CIT-ST/A. Na gruncie obowiązujących przepisów nie ma znaczenia, czy tak ustalone miejsce wykonywania pracy ma jakąkolwiek samodzielność (tj. czy jest to odrębny oddział, zakład, czy też np. miejsce zamieszkania pracownika).

Stanowisko takie zajął również Minister Finansów w piśmie z 14 kwietnia 1997 r. (ST4-440/63/97) – pismo zostało wydane na gruncie starych przepisów, zachowuje jednak nadal swą aktualność: W związku z rozliczeniami podatku dochodowego od osób prawnych, podatnik zobowiązany jest do wypełnienia oprócz deklaracji CIT-2 i CIT-2A, także deklaracji CIT-ST (informacje o wysokości należnych gminom udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych), oraz CIT-ST/A (informacja o wyodrębnionych organizacyjnie zakładach – oddziałach), przy czym wyodrębnionym organizacyjnie zakładem jest dla rozliczenia tego podatku miejsce świadczenia pracy wyszczególnione przez pracodawcę w umowie o pracę z konkretnym pracownikiem.

Przepisy podatkowe nie odnoszą się do sytuacji, gdy miejsce wykonywania pracy zostało określone jako obszar kilku gmin.

W takim przypadku organy podatkowe zajmują stanowisko, że dla celów informacji CIT-ST i CIT-ST/A należy wziąć pod uwagę miejsce, gdzie praca jest najczęściej wykonywana. Dopiero, gdy konkretne wskazanie miejsca pracy nie jest możliwe, zdaniem organów podatkowych pracownicy winni być zaliczeni do gminy, na terenie której mieści się siedziba pracodawcy (co oznacza brak obowiązku składania informacji CIT-ST, CIT-ST/A). Stanowisko takie jest prezentowane w wielu oficjalnych interpretacjach organów podatkowych (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 listopada 2009 r.; interpretacja Dyrektora Izby skarbowej w Poznaniu z 11 maja 2009 r. i inne).

W informacji CIT-ST, pozycja 22 podatnik zobowiązany jest podać liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę według stanu na ostatni dzień miesiąca kończącego okres, za który składana jest informacja, lub na ostatni dzień roku podatkowego, za który składane jest zeznanie. Pomija się osoby zatrudnione na umowach innych niż umowa o pracę. Osoby zatrudnione w części okresu rozliczeniowego pomija się (np. miesiąc – w przypadku kwartalnego rozliczenia lub składania CIT-ST za okres roku podatkowego).

Ustawodawca nie wskazuje w jaki sposób ustalić liczbę zatrudnionych na podstawie umowy o prace według stanu na ostatni dzień miesiąca w sytuacji, gdy pracownicy na przestrzeni miesiąca wykonują pracę w kilku gminach.

Powstaje zatem wątpliwość, czy na podstawie literalnego brzmienia należy uwzględnić liczbę pracowników wykonujących prace w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego (z pominięciem przepracowanego czasu na przestrzeni całego miesiąca), czy uwzględnić liczbę pracowników świadczących pracę w poszczególnych gminach na podstawie łącznego przepracowanego czasu pracy na przestrzeni całego okresu rozliczeniowego (miesiąca).

W rozpatrywanym stanie faktycznym, w przypadku uznania, że Spółka zobowiązana była do składania informacji CIT-ST i CIT-ST/A w sytuacji, gdy pracownik na przestrzeni miesiąca świadczy pracę w różnych miejscach, Spółka powinna ustalić liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę według stanu na ostatni dzień miesiąca kończącego okres, za który składana jest informacja, lub na ostatni dzień roku podatkowego za który składane jest zeznanie na podstawie liczby godzin przepracowanych przez pracowników w poszczególnych gminach. Pracownik powinien być przypisany do miejsca w którym na przestrzeni miesiąca wykonywał pracę w przeważającej liczbie godzin. Stan zatrudnienia winien być określany przez Spółkę z uwzględnianiem zasady przeważającego miejsca wykonywania pracy przez poszczególnych pracowników w ciągu miesiąca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Ad.1.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 z późn. zm., dalej: „updop”), podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych oraz załączać do zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1530), jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a.

Przywołana wyżej ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zawiera własną definicję zakładu (oddziału), którą należy stosować dla potrzeb tej ustawy.

Zgodnie z art. 10 ust. 3 ww. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zakładem (oddziałem) w rozumieniu ustawy, jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

Określenie zatem w umowie o pracę miejsca świadczenia pracy konkretnego pracownika, przesądza o tym, która jednostka samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo) uzyska odpowiednio, procentowo określony udział w całości podatku dochodowego od osób prawnych, zapłaconego przez tego pracodawcę.

Przepis art. 10 ust. 4 cytowanej ustawy, nakłada na podatników podatku dochodowego od osób prawnych obowiązek sporządzania i przekazywania informacji składanych do urzędów skarbowych, zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze są położone.

Wzór i terminy składania ww. informacji o zakładach (oddziałach) oraz liczbie osób świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2007 r., nr 230, poz. 1693).

W myśl § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, informacja podatnika zawiera:

  1. wykaz zakładów, ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze te zakłady są położone;
  2. liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach, ustaloną według stanu:
    1. na ostatni dzień miesiąca, za który przypada zaliczka na podatek - dla rozliczenia dochodów, o których mowa w § 2 ust. 1, w trakcie roku podatkowego,
    2. na ostatni dzień roku podatkowego, za który składane jest zeznanie o wysokości dochodu (straty), osiągniętego w roku podatkowym – dla ostatecznego rozliczenia dochodów, o których mowa w § 2 ust. 1, za ostatni miesiąc roku podatkowego.


W myśl § 5 rozporządzenia, liczbę osób zatrudnionych w zakładzie ustala się, biorąc pod uwagę miejsce świadczenia pracy wynikające z umowy o pracę, zgodnie z zasadami metodycznymi statystyki określonymi w odrębnych przepisach.

Obowiązującymi w niniejszym zakresie są deklaracje:

  • CIT-ST – „Informacja podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych” oraz
  • CIT-ST/A – „Informacja o zakładach (oddziałach)”, składana jako załącznik do formularza CIT-ST.

Zatem, o istnieniu zakładu (oddziału) w rozumieniu art. 28 ust. 1 updop, a w konsekwencji, o konieczności składania informacji CIT-ST, decyduje określone w umowie o pracę miejsce świadczenia pracy pracownika.

Jak wynika z powyższego stwierdzenia, przyjęta konstrukcja prawna zakłada, że dla potrzeb ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych − wyodrębnionym organizacyjnie zakładem jest określone w umowie o pracę, z konkretnym pracownikiem, miejsce świadczenia pracy. Nie ma więc znaczenia, czy w danym miejscu świadczenia pracy znajduje się biuro oddziału (zakładu). Istotnym jest natomiast, aby miejsce świadczenia pracy określone było w umowie o pracę i aby położone było na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej, niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

Mając na uwadze przedstawione powyżej regulacje prawne oraz opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że skoro w umowach o pracę zawartych z pracownikami określono dwa miejsca wykonywania pracy (jedno z nich położone na terenie siedziby Spółki, drugie położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej, niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby Spółki) oznacza, że Spółka posiada dwa zakłady (oddziały) w rozumieniu art. 28 ust. 1 updop. W związku z faktem, że jeden z oddziałów położony jest na terytorium innej gminy niż siedziba, po stronie Spółki występuje obowiązek sporządzania informacji CIT-ST.

W odniesieniu do wątpliwości Spółki, co do zasadności składania formularza CIT-ST/A - gdy określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy nie jest wyodrębnionym organizacyjnie zakładem wskazać należy, że nie powstaje po jej stronie obowiązek składania tego formularza. Informacja ta dotyczy bowiem wyodrębnionych organizacyjnie zakładów.

Wynika to m.in. z konstrukcji formularza informacji CIT-ST/A, w którym należy podać:

  • datę rozpoczęcia działalności, a nie zatrudnienia pracownika;
  • adres zakładu, zawierający m.in. nazwę ulicy, nr domu, nr lokalu, kod pocztowy;
  • nazwę pełną i skróconą oddziału.

Wskazanie w opisie stanu faktycznego, że Spółka jest przedsiębiorstwem jednozakładowym, nie posiadającym odrębnych, samobilansujących się zakładów i oddziałów w strukturze zarejestrowanych w KRS oznacza, że nie są to organizacyjnie i finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie zespoły składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące te zadania zgodnie z art. 4a pkt 4 updop.

Również działalność prowadzona na tym obszarze nie spełnia wymogów definicji oddziału wynikającej z art. 5 pkt 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, z której wynika, że ,,oddział” to wyodrębniona organizacyjnie i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.

Zatem należy wskazać, że formularz CIT-ST/A dotyczy tylko wyodrębnionych organizacyjnie zakładów i oddziałów.

Należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca powinien złożyć informację CIT-ST, natomiast, ze względu na fakt, że w schemacie organizacyjnym Spółki nie wyodrębniono oddzielnych, samobilansujących się zakładów - po stronie Spółki nie powstaje obowiązek sporządzania formularza CIT-ST/A.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Ad.2.

Zgodnie z § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, informacja podatnika jest przekazywana naczelnikowi urzędu skarbowego:

  1. w terminie wpłaty zaliczki na podatek - za pierwszy miesiąc roku podatkowego;
  2. każdorazowo w terminie wpłaty zaliczki na podatek, jeżeli w trakcie roku podatkowego wystąpią zmiany stanu zatrudnienia, wpływające na zmianę procentowego udziału liczby zatrudnionych w zakładach, położonych na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego;
  3. łącznie z rocznym zeznaniem podatkowym - za ostatni miesiąc roku podatkowego.

Jak wynika, z powyższego przepisu, obowiązek złożenia informacji CIT-ST wraz z załącznikiem CIT-ST/A powstaje również w terminie wpłaty zaliczki dotyczącej miesiąca, w którym nastąpiły zmiany stanu zatrudnienia w trakcie roku podatkowego wpływające na zmianę procentowego udziału liczby zatrudnionych w zakładach (oddziałach) położonych na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego w liczbie zatrudnionych ogółem.

Zatem, skoro jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego, ilość alokowanych pracowników w poszczególnych dniach miesiąca w danym roku podatkowym ulega zmianie, to w ocenie tut. Organu podatnik miał obowiązek złożyć deklarację CIT-ST do urzędu skarbowego za każdy miesiąc w którym wystąpiły zmiany stanu zatrudnienia, wpływające na zmianę procentowego udziału liczby zatrudnionych w zakładach, położonych na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego.

Tym samym, Wnioskodawca powinien złożyć zarówno miesięczne informacji CIT-ST za poszczególne lata podatkowe oraz informację roczną.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Ad.3.

Rozpatrując kwestię określenia liczby osób wykonujących pracę w poszczególnych gminach, zgodzić się należy z Wnioskodawcą, iż pracownik powinien być przypisany do miejsca w którym na przestrzeni miesiąca wykonywał pracę w przeważającej liczbie godzin. Stan zatrudnienia winien być określany przez Spółkę z uwzględnianiem zasady przeważającego miejsca wykonywania pracy przez poszczególnych pracowników w ciągu miesiąca.

Jak wynika z cytowanych powyżej przepisów, przyjęta konstrukcja prawna zakłada, że − dla potrzeb ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych − wyodrębnionym organizacyjnie zakładem jest określone w umowie o pracę, z konkretnym pracownikiem, miejsce świadczenia pracy.

Istotnym jest zatem, aby miejsce świadczenia pracy określone było w umowie o pracę i aby położone było na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej, niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

W przypadku, kiedy praca jest wykonywana przez pracownika w więcej niż jednym miejscu, np. gdy w umowie o pracę wskazane są dwa miejsca pracy położone na terytorium różnych gmin – rozstrzygające jest, w jakim miejscu pracownik najczęściej wykonuje pracę.

Zatem, warunkiem prawidłowego wypełnienia deklaracji CIT-ST jest ustalenie przeważającego miejsca świadczenia pracy przez pracownika w danym miesiącu.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym, sposób określenia liczy pracowników wykonujących pracę na terenie poszczególnych gmin, przedstawiony przez Spółkę należy uznać za prawidłowy.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • obowiązku złożenia informacji CIT-ST wraz z CIT-ST/A jest nieprawidłowe,
  • sposobu skorygowania informacji za ubiegłe lata jest nieprawidłowe,
  • sposobu określenia liczby osób wykonujących pracę w poszczególnych gminach jest prawidłowe.

Odnosząc się do powołanych – na poparcie stanowiska Wnioskodawcy orzeczeń sądowych, a także interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach w określonym i odmiennym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i tylko do nich się odnoszą. Nie są natomiast wiążące dla tut. organu, który wydał przedmiotową interpretację indywidualną.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (..) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj