Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.400.2019.2.JKT
z 30 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 września 2019 r. (data wpływu 11 września 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki w kwocie netto jakie poniesie w postaci należnej organizatorowi opłaty za udział swoich pracowników na stanowiskach: Dyrektor ds. Technicznych i Dyrektor ds. Handlu i Marketingu w opisanym studium (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2019 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki w kwocie netto jakie poniesie w postaci należnej organizatorowi opłaty za udział swoich pracowników na stanowiskach: Dyrektor ds. Technicznych i Dyrektor ds. Handlu i Marketingu w opisanym studium.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również jako: „Spółka”) jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego i jako przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą. Odpis pełny KRS dotyczący Wnioskodawcy stanowi załącznik do niniejszego wniosku. Wnioskodawca zgodnie z załączonym odpisem pełnym KRS prowadzi działalność gospodarcza wg następujących kodów PKD:

36.00.Z: pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody,

37.00.Z: odprowadzanie i oczyszczanie ścieków,

38, —,— , działalność związana ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów, odzysk surowców,

39.00.Z: działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarczą odpadami.

41, —, —, roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,

42, —, —, roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,

43, —, —, roboty budowlane specjalistyczne,

45.20.Z: konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,

77.32.Z: wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych,

68, —,—, działalność związana z obsługą rynku nieruchomości,

33, —, —, naprawa, konserwacja i instalowanie maszyn i urządzeń,

46.73.Z: sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego,

47.99.Z: pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,

71, 20, —, badania i analizy techniczne,

69, —, —, działalność prawnicza, rachunkowo-księgowa i doradztwo podatkowe,

70, 20, —, doradztwo związane z zarządzaniem,

81, 2, —, sprzątanie obiektów.

Zgodnie z regulaminem organizacyjnym Wnioskodawcy stanowiącym załącznik do niniejszego wniosku o interpretacje (załącznik nr 1 do uchwały Rady Nadzorczej sp. z o.o.) Wnioskodawca działa na podstawie:

  • ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. Nr 9 z 1997 r. poz. 43 z późn. zm.),
  • ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94 z 2002 r. poz. 1037 z późn. zm.),
  • ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. Nr 72 poz. 747 z 2001 r. z późn. zm.),
  • ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 76 poz. 694 z 2002 r.),
  • innych przepisów powszechnie obowiązujących,
  • aktu założycielskiego,
  • regulaminu organizacyjnego.

Wnioskodawca został powołany uchwałą Sejmiku Województwa (…) w sprawie wyboru organizacyjno-prawnej formy działalności przedsiębiorstwa i jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem KRS (…).

Regulamin organizacyjny Wnioskodawcy określa między innymi zasady zarządzania Wnioskodawcą. Zarząd jest organem wykonawczym i zarządzającym Spółki, kieruje jej działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz. Spółkę reprezentuje Prezes Zarządu w przypadku zarządu jednoosobowego, a w przypadku Zarządu wieloosobowego dwóch członków Zarządu lub jeden członek Zarządu i Prokurent. Do wykonywania czynności Zarząd może ustanowić prokurentów działających samodzielnie lub łącznie w granicach umocowania. Prezes Zarządu jest zarazem Dyrektorem Naczelnym. Osobami uprawnionymi do składania oświadczeń w imieniu Spółki jest Zarząd i osoby przez niego upoważnione. Prezesa Zarządu w czasie jego nieobecności zastępują Dyrektorzy w zakresie wewnętrznego zarządzania firmą i Prokurent lub Prokurenci w sprawach zewnętrznych Spółki. Głównego Księgowego, Dyrektorów, kierowników działów i komórek organizacyjnych ustanawia, powołuje i odwołuje Prezes Zarządu - Dyrektor Naczelny. Spółką zarządza Prezes Zarządu - Dyrektor Naczelny poprzez Głównego Księgowego, Dyrektora ds. Handlu i Marketingu, Dyrektora ds. Technicznych, Dyrektora ds. Inwestycji, Dyrektora ds. Personalnych i Prawnych, kierowników działów i komórek organizacyjnych. Przez komórkę organizacyjną należy rozumieć wyodrębnione stanowisko pracy, działu, oddziału terenowego itp.

U Wnioskodawcy funkcjonują działy, oddziały terenowe i samodzielne stanowiska pracy zgrupowane w następujących pionach:

  • pion Sprzedaży i Obsługi Odbiorców,
  • pion Techniczny,
  • pion Inwestycji,
  • pion Finansowo-Księgowy,
  • pion Personalny.

Na czele działu, komórki stoi kierownik lub osoba wyznaczona, w przypadku gdy dział liczy powyżej 15 pracowników może być utworzony etat zastępcy kierownika. Działalność komórki organizacyjnej winna być przez kierownika bieżąco analizowana, aby przeciwdziałać nieprawidłowościom, a wyniki tej działalności przekazywane za pośrednictwem Dyrektorów Prezesowi Zarządu do omówienia na okresowych naradach z pracownikami. Wszystkie działy i komórki zobowiązane są do ścisłego współdziałania i koordynacji swych zadań. Wszystkie działy i komórki są zobowiązane do prowadzenia działalności w sposób zapewniający stałą poprawę rentowności, terminowego fakturowania i świadczenia usług. We wszystkich komórkach organizacyjnych i na każdym stanowisku pracy winien panować ład i porządek, a praca tak zorganizowana, aby pod nieobecność właściwego funkcjonalnie pracownika sprawy mogły być załatwione.

Strukturę wewnętrzną Spółki obrazuje graficznie ramowy schemat organizacyjny stanowiący integralną część wskazanego powyżej regulaminu organizacyjnego. Układ organizacyjny Spółki jest układem mogącym ulegać zmianom na skutek przedsięwzięć organizacyjnych zmierzających do usprawnienia działalności.

Wykaz działów i komórek organizacyjnych i ich symbole w Spółce:

  1. Prezesowi - Dyrektorowi Naczelnemu (DN) podlegają bezpośrednio:
    • dyrektor ds. Handlu i Marketingu, który kieruje pionem sprzedaży i obsługi odbiorców (DO),
    • dyrektor ds. Technicznych, który kieruje pionem technicznym (DT),
    • dyrektor ds. Inwestycji, który kieruje pionem inwestycji (DI),
    • główny księgowy, który kieruje pionem finansowo-księgowym (GK),
    • dyrektor ds. Personalnych i Prawnych, który kieruje pionem personalnym (DP),
  2. Dyrektorowi ds. Handlu i Marketingu (DO) podlegają:
    • dział obsługi odbiorców (DOO),
    • specjaliści ds. Obsługi Odbiorców (DOO),
    • dział Windykacji (DW),
    • Dział Zaopatrzenia (DZ),
    • magazyn (DZ).
  3. Dyrektorowi ds. Technicznych (DT) podlegają:
    • dział głównego mechanika (TU),
    • dział eksploatacji (TE),
    • dział ochrony środowiska (TOS),
    • laboratorium (TL),
    • oddziały terenowe (OT).
  4. Dyrektorowi ds. Inwestycji (DI) podlegają:
    • dział inwestycji (II),
    • brygady inwestycyjne (IB).
  5. Głównemu Księgowemu (GK) podlega bezpośrednio:
    • księgowość finansowa (KF),
    • księgowość opłat (KO),
    • księgowość materiałowa (KM),
    • kasa (KK).
  6. Dyrektorowi ds. Personalnych i Prawnych (DP) podlegają bezpośrednio:
    • kancelaria zarządu (NS),
    • dział kadr i płac (NKP),
    • komórka ds. BHP i p.poz (NB),
    • dział zamówień publicznych (NZP).


Niniejszy wniosek o interpretację w zakresie pytań dotyczy dwóch stanowisk pracy: Dyrektora ds. Technicznych i Dyrektora ds. Handlu i Marketingu. Pytania dotyczą osób aktualnie pełniących ww. funkcje u Wnioskodawcy i każdorazowych dalszych osób, które będą pełniły takie funkcje u Wnioskodawcy. Aktualnie osoby pełniące te funkcje zatrudnione są u Wnioskodawcy na umowę o pracę.

Zgodnie z wyżej wskazanym regulaminem organizacyjnym do zakresu działania Dyrektora ds. Handlu i Marketingu - Pion Sprzedaży i Obsługi Odbiorców należy w szczególności:

  1. zorganizowanie w podległym pionie nowoczesnej organizacji pracy (m.in. opracowanie zakresów czynności wszystkich kierowników działów),
  2. szczegółowe opracowanie zadań planowanych w ujęciu rocznym, kwartalnym, miesięcznym wyznaczonych do wykonania w podległym pionie,
  3. nadzór i kontrola nad realizacją zadań powierzonych poszczególnym służbom, ścisłym przestrzeganiem tajemnicy służbowej,
  4. nadzór i kontrola nad terminowym i prawidłowym załatwianiem spraw dotyczących:
    1. korespondencji,
    2. informacji, wniosków pokontrolnych,
    3. realizacji obowiązujących aktów normatywnych,
    4. uchwał Zarządu i Rady Nadzorczej,
    5. sprawozdawczości,
    6. bieżących zadań funkcjonalnych,
    7. windykacji należności.
  5. bieżący nadzór nad fakturowaniem w procesie terminowości i prawidłowości,
  6. nadzór nad windykacją w zakresie prowadzenia systemu dłużników,
  7. koordynacja i realizacja działań marketingowych, akcji promocyjnych i informacyjnych,
  8. analiza i monitoring rynku,
  9. zabieganie o rozszerzenie obszaru działalności w ramach zaakceptowanych przez Zarząd planów rozwoju spółki,
  10. budowa zasad kreowania i rozwoju marki,
  11. nadzorowanie właściwej gospodarki materiałami,
  12. nadzorowanie rozliczeń zużycia materiałowego,
  13. koordynowanie działalności komórek organizacyjnych ds. Sprzedaży i Obsługi Odbiorców i współpraca z komórkami organizacyjnymi ds. Technicznych, ds. Personalnych oraz Finansowo-Księgowego,
  14. nadzór i kontrola nad wprowadzeniem i przestrzeganiem zasad, obowiązujących przepisów o ochronie zdrowia i życia pracowników oraz przepisów przeciwpożarowych w podległym pionie,
  15. nadzór i kontrola nad wypełnianiem przez pracowników w podległym pionie zadań wynikających z przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz wszystkich aktów prawnych z ustaw powiązanych,
  16. nadzór i kontrola nad prawidłowym przebiegiem procesu tworzenia oraz zatwierdzania taryf opłat za wodę i ścieki,
  17. nadzór i kontrola nad opracowaniem i realizacja planów sprzedaży,
  18. nadzór i kontrola nad prawidłową, obsługa klientów Spółki,
  19. zabezpieczenie właściwej eksploatacji majątku trwałego Spółki przed marnotrawstwem, zniszczeniem, pożarem i kradzieży,
  20. prowadzenie kontroli wewnętrznej podległych komórek organizacyjnych co do właściwego dysponowania środkami i zasobami Spółki, ich wykorzystywaniem przez podległych pracowników,
  21. kontrolowanie przestrzegania dyscypliny pracy na stanowiskach roboczych oraz proponowanie środków zaradczych zapewniających likwidacje strat czasu pracy i maksymalne wykorzystanie czasu pracy przez pracowników Spółki.


Zgodnie z wyżej wskazanym regulaminem organizacyjnym do zakresu działania Dyrektora ds. Technicznych - Pion Techniczny należy w szczególności:

  1. zorganizowanie w podległym pionie nowoczesnej organizacji pracy (opracowywanie zakresów czynności wszystkich kierowników działów),
  2. szczegółowe opracowanie zadań planowanych w ujęciu rocznym, kwartalnym, miesięcznym wyznaczonych do wykonania w podległym pionie,
  3. nadzór i kontrola nad realizacją zadań powierzonych poszczególnym służbom, ścisłym przestrzeganiem tajemnicy służbowej,
  4. nadzór i kontrola nad terminowym i prawidłowym załatwianiem spraw dotyczących:
    1. korespondencji,
    2. informacji, wniosków pokontrolnych,
    3. realizacji obowiązujących aktów normatywnych,
    4. uchwal Zarządu i Rady Nadzorczej,
    5. sprawozdawczości,
    6. bieżących zadań funkcjonalnych.
  5. organizowanie i kierowanie pracy pionu technicznego w sposób zabezpieczający prawidłowe realizowanie działalności podstawowej i pomocniczej Spółki,
  6. koordynowanie działalności komórek organizacyjnych pionu technicznego i współpraca z komórkami organizacyjnymi ds. Sprzedaży i Obsługi Odbiorców, ds. Personalnych oraz Finansowo- Księgowego,
  7. zapewnienie podległym pracownikom odpowiednich warunków w zakresie BHP, szkolenie i kontrola przestrzegania przez pracowników BHP,
  8. nadzór i kontrola nad wprowadzeniem i przestrzeganiem zasad, obowiązujących przepisów o ochronie zdrowia i życia pracowników oraz przepisów przeciwpożarowych w podległym pionie,
  9. nadzór i kontrola nad wypełnianiem przez pracowników w podległym pionie zadań wynikających z przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz wszystkich aktów prawnych z tą ustawą powiązanych,
  10. zabezpieczenie i nadzorowanie racjonalnego gospodarowania wody, energii i właściwej eksploatacji sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych i oczyszczalni ścieków,
  11. podejmowanie decyzji w zakresie różnych rozwiązań technicznych i prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej,
  12. sprawowanie nadzoru technicznego i kontroli w zakresie eksploatacji i konserwacji sprzętu, maszyn specjalistycznych, środków transportu,
  13. zabezpieczenie majątku Spółki przed marnotrawstwem, zniszczeniem, pożarem i kradzieżą,
  14. nadzorowanie właściwej gospodarki materiałami, częściami zamiennymi i urządzeniami, paliw płynnych,
  15. kontrolowanie rozliczeń zużycia materiałowego pionu technicznego,
  16. sprawowanie nadzoru technicznego i organizacyjnego nad pracy pogotowia technicznego, ekip remontowych i działalności w zakresie sprawnego usuwania awarii sieci i urządzeń wod.- kan,
  17. prowadzenie kontroli wewnętrznej podległych komórek organizacyjnych co do właściwego dysponowania środkami i zasobami Spółki, ich wykorzystywaniem przez podległych pracowników,
  18. kontrolowanie przestrzegania dyscypliny pracy na stanowiskach roboczych oraz proponowanie środków zaradczych zapewniających likwidację strat czasu pracy i maksymalne wykorzystanie czasu pracy przez pracowników Spółki.

Spółka zamierza ponieść (uiścić) opłaty należne organizatorowi studium a związane z udziałem w opisanym poniżej studium swoich dwóch pracowników to jest: Dyrektora ds. Technicznych i Dyrektora ds. Handlu.

Na stronie internetowej organizatora (…) zostały zawarte następujące informacje: Wyżej wskazane studium stanowi studium podyplomowe i zostało zatytułowane: (…). Studium powstało w oparciu o autorski program (…) i zespołu (…), oparty na modelu (…) i wieloletnim doświadczeniu w pracy z polskimi top-managerami. Studium to intensywny, skondensowany program z obszaru psychologii biznesu dla top managerów, zarządzających przedsiębiorców oraz samodzielnej kadry średniego szczebla. Program nastawiony jest na pracę nad sobą w roli liderki/lidera, budowanie osobistego autorytetu, umacnianie morale zespołu/załogi, zarządzanie relacjami i zmianami w dynamicznym otoczeniu biznesowym. Realizowany od (…) przez (…) i (…), to jedyne w kraju - jak wskazuje organizator - studia na poziomie MBA/post MBA, w których uczestnicy maja możliwość pogłębionej, psychologicznej pracy nad sobą.

Organizator zapewnia na stronie internetowej, że program jest mocno osadzony biznesowo, praktyczny i dostosowany do realiów firm i otoczenia społeczno-gospodarczego. Wg organizatora zalety studium to:

  • autorskie, unikalne opracowania tematów zajęć,
  • wybitni, polscy oraz zagraniczni wykładowcy, z doświadczeniem akademickim i biznesowym,
  • marka i dorobek (…) oraz partnerów (…) - w tym (…) - uznanego doradcy biznesowego,
  • dbałość o wysokie standardy,
  • zajęcia zawsze gruntownie przygotowane i dostosowane do specyfiki oraz potrzeb słuchaczy,
  • wykorzystanie zawsze najlepszych możliwych zasobów - własnych i z zewnątrz - aby utrzymać najwyższą jakość.

Organizator zapewnia także, że (…) to platforma wymiany doświadczeń, inspiracji autorytetów i laboratorium zespołowego coachingu - dla doświadczonych managerów, którzy chcą umocnić cechy przywódcze, stawać się naturalnymi i budzącymi szacunek liderami. W trakcie studium słuchacze nauczą się zarządzania sobą, relacjami, jak zdobywać serca i umysły ludzi, wspierać liderów wprowadzających nowe strategie i przemiany w firmach. Program oparty jest o model (…) pogłębiony psychologiczne i adaptowany do polskich realiów.

Plan studium (…) jest następujący:

Sesja Pierwsza dotyczy następującego wątku głównego: (…)

W ramach tej sesji realizowane będą następujące tematy: (…)

Sesja druga dotyczy następującego wątku głównego: (…).

W ramach tej sesji realizowane będą następujące tematy: (…)

Sesja trzecia dotyczy następującego wątku głównego: (…).

W ramach tej sesji realizowane będą następujące tematy: (…)

Sesja czwarta dotyczy następującego wątku głównego: (…)

W ramach tej sesji realizowane będą następujące tematy: (…)

Sesja piąta dotyczy następującego wątku głównego: (…)

W ramach tej sesji realizowane będą następujące tematy: (…)

Sesja szósta dotyczy następującego wątku głównego: (…)

W ramach tej sesji realizowane będą następujące tematy: (…)

Sesja siódma dotyczy następującego wątku głównego: (…)

W ramach tej sesji realizowane będą następujące tematy: (…)

Udział w studium jest odpłatny ((…) za każdą osobę). Opłata składa się z kwoty netto i doliczonego podatku VAT. Program studium obejmuje 7 sesji weekendowych (od piątku do niedzieli). Program studium obejmuje zajęcia wykładowe i godziny laboratoriów.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy wydatki w kwocie netto jakie poniesie w postaci należnej organizatorowi opłaty za udział swoich pracowników na stanowiskach: Dyrektor ds. Technicznych i Dyrektor ds. Handlu i Marketingu w opisanym w stanie faktycznym sprawy studium (…)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, może on zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy wydatki w kwocie netto jakie poniesienie w postaci należnej organizatorowi opłaty za udział swoich pracowników na stanowiskach: Dyrektor ds. Technicznych i Dyrektor ds. Handlu i Marketingu w opisanym w stanie faktycznym sprawy studium. Powyższe wynika z następujących okoliczności.

Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  1. został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  2. jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  5. został właściwie udokumentowany,
  6. nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej także ustawa o CIT) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W przypadku kosztów szkoleń, konferencji, czy studiów ponoszonych przez spółkę kapitałową dla swoich pracowników, zleceniobiorców czy np. menadżerów albo zarządzających istotne jest aby wydatki te spełniały wszystkie wyżej wymienione warunki, aby mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu spółki.

W zakresie ww. pkt 6 brak jest włączeń w ustawie o CIT wydatków na studium pracowników spółki. W zakresie pkt 1 i 2 Wnioskodawca zamierza faktycznie ponieść wydatek w postaci zapłaty za udział w studium. W zakresie udokumentowania wydatku (pkt 5 powyżej) należy wskazać, że będzie zawarta umowa między Wnioskodawcą a organizatorem studium, regulująca kwestię udziału w studium. Wnioskodawca dysponuje również programem studium opisanym w stanie faktycznym sprawy. Udokumentowanie wydatku nastąpi także poprzez posiadanie przez Wnioskodawcę dokumentów z których będzie wynikało faktyczne uiszczenie opłaty za studium.

W zakresie niniejszego wniosku istotne jest zatem rozstrzygnięcie pozostałych wyżej wskazanych punktów, to jest wykazanie że wydatek pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą i poniesiony będzie w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów. W ocenie Wnioskodawcy te przesłanki również zostały spełnione.

Po pierwsze, program studium adresowany jest do kadry zarządzającej a niewątpliwie wyżej wskazani pracownicy Wnioskodawcy do tej kadry należą. Obie te funkcje dotyczą stanowisk związanych z zarządzaniem ludźmi/zespołem i tego też dotyczy studium i takich kompetencji uczy. Celem studium jest bowiem rozwój kompetencji miękkich kadry wyższego szczebla zarządzania, a więc również wyżej opisanych stanowisk u Wnioskodawcy.

Po drugie, w ocenie Wnioskodawcy program studium wykazuje związek z zakresem obowiązków uczestników stadium pełniących funkcje Dyrektora ds. Technicznych i Dyrektora ds. Handlu i Marketingu. Z zakresu obowiązków każdego z dyrektorów wynika, iż zobowiązani są oni między innymi do:

  • nadzoru i kontroli nad realizacją zadań powierzonych poszczególnym służbom, ścisłym przestrzeganiem tajemnicy służbowej,
  • koordynowaniu działalności właściwych komórek organizacyjnych Wnioskodawcy i współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi
  • nadzór i kontrola nad wypełnianiem przez pracowników w podległym pionie zadań wynikających z przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz wszystkich aktów prawnych z ustaw powiązanych,
  • prowadzenie kontroli wewnętrznej podległych komórek organizacyjnych co do właściwego dysponowania środkami i zasobami Spółki, ich wykorzystywaniem przez podległych pracowników,
  • kontrolowanie przestrzegania dyscypliny pracy na stanowiskach roboczych oraz proponowanie środków zaradczych zapewniających likwidację strat czasu pracy i maksymalne wykorzystanie czasu pracy przez pracowników Spółki.

Zatem zadania realizowane przez każdego z dyrektorów związane są z zarządzaniem ludźmi, a do tego niezbędne są kompetencje lidera/menadżera które można nabyć/udoskonalić/szkolić w trakcie studium. Zatem, rodzaj stanowiska pracy i program studium jako elementy komplementarne pozwalają wnioskować, że uczestnicy studium delegowani ze strony Wnioskodawcy uzyskają potrzebne do wykonywania swoich obowiązków kompetencje. Takie tematy studium jak: (…) i inne z programu studium niewątpliwie rozwijają umiejętności zarządzania.

Analogiczny wniosek wynika z interpretacji z 24 listopada 2017 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak: 0111-KDIB1-3.4010.391.2017.1.JKT: (...) jeżeli ponoszone wydatki, będą miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą (tj. szkolenie będzie wiązało się z działalnością Spółki lub funkcjonowaniem menadżera w obszarze obowiązków wyznaczonych kontraktem, a w konsekwencji wpływ na zachowanie lub zwiększenie, obecnie lub w przyszłości przychodu, to wydatki na ten cel mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Po trzecie należy wskazać, że program studium obejmuje nie tylko „pracę nad sobą”, ale również prace w zakresie relacji międzyludzkich w firmie i jest ukierunkowany na budowanie prawidłowych relacji w zespole w firmie. Jak wynika z powyższego zakresu obowiązków dyrektorów mają oni za zadanie między innymi kontrolować działalności pracowników, delegować im zadania w tym zapewnić realizacje przez pracowników podstawowych zadań spółki związanych z zaopatrzeniem w wodę. Poprzez prawidłowe delegowanie zadań i kontrolę ich wykonywania możliwe będzie zapewnienie rozwoju działalności Wnioskodawcy i niewątpliwie okoliczność ta przyczyni się do zachowania lub zwiększenia przychodu Wnioskodawcy. Co najmniej cała sesja trzecia i czwarta studium są poświęcone tym zagadnieniom, które będą mogły być wdrożone u Wnioskodawcy dzięki udziałowi jego pracowników w studium, co niewątpliwie poprawi relacje „pracownik - przełożony”.

Ponadto do zakresu obowiązków Dyrektora ds. Handlu i Marketingu należy:

  • koordynacja i realizacja działań marketingowych, akcji promocyjnych i informacyjnych,
  • analiza i monitoring rynku,
  • zabieganie o rozszerzenie obszaru działalności w ramach zaakceptowanych przez Zarząd planów rozwoju Spółki,
  • budowa zasad kreowania i rozwoju marki,
  • nadzór i kontrola nad opracowaniem i realizacją planów sprzedaży,
  • nadzór i kontrola nad prawidłową obsługą klientów Spółki.

Są to zadania, które niewątpliwie mają bardzo istotny wpływ na przychody Wnioskodawcy.


Prawidłowo realizowane umożliwią efektywne zwiększenie tych przychodów. Jak wynika z programu studium sesje obejmują również tworzenie dobrego wizerunku firmy poprzez umiejętności menadżerskie, np. w ramach tematu: (…), czy tematu: (…). Niewątpliwie zatem uzyskanie właściwych kompetencji lidera w tej dziedzinie wpłynie na prawidłowe zarządzanie Wnioskodawcą a to z kolei przyczyni się do zachowania lub zwiększenia źródła przychodu Wnioskodawcy.

Co bardzo istotne osoby zarządzające Spółką po nabyciu odpowiednich kompetencji niewątpliwie wpłyną na polepszenie jakości usług świadczonych przez Wnioskodawcę. To również umożliwi budowanie marki Wnioskodawcy i pozytywnych relacji z kontrahentami, a także zapewni właściwą pozycje rynkową.

Należy też wskazać że do zadań Dyrektora ds. Handlu i Marketingu należy prowadzenie rozmów z kontrahentami, a niewątpliwie takie tematy jak umożliwią mu lepsze wykonywanie obowiązków z korzyścią dla Wnioskodawcy.

Ponadto, uzyskanie kompetencji menadżerskich przez osoby pełniące funkcje ww. dyrektorów przyczyni się do rozwoju zarządzania organizacyjnego w spółce Wnioskodawcy. Każdy z dyrektorów ma bowiem w zakresie obowiązków między innymi:

  • zorganizowanie w podległym pionie nowoczesnej organizacji pracy (m.in. opracowanie zakresów czynności wszystkich kierowników działów),
  • szczegółowe opracowanie zadań planowanych w ujęciu rocznym, kwartalnym, miesięcznym wyznaczonych do wykonania w podległym pionie.

Z programu studium wynika, że obejmuje ono naukę kompetencji związanych z organizacją pracy, umiejętności prowadzenia rozmów i negocjacji, zarządzania stresem i konfliktami. Okoliczność ta niewątpliwie potwierdza możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na studium, co potwierdza również cytat z poniższej interpretacji: Wnioskodawca wskazał przy tym, że celem uczestnictwa Zarządzających w ww. kursach i szkoleniach jest dostosowanie sposobów funkcjonowania Spółki do zmiennych warunków prawnych, ekonomicznych i technicznych, jak również pozyskanie niezbędnej Zarządzającym wiedzy w zakresie możliwych kierunków rozwoju oraz budowania pozycji i wizerunku Spółki, dbanie o wypracowany wizerunek, w tym także poprzez obowiązkowy udział w szkoleniach, konferencjach i innych wydarzeniach związanych z przedmiotem działalności Spółki, a mających wpływ na jakość świadczonych przez Spółkę usług. Zaznaczono, że obligatoryjne szkolenia i konferencje, w których uczestniczą Zarządzający, jednoznacznie odbywane są z korzyścią dla Spółki, gdyż przyczyniają się do jej rozwoju, podnoszą jakość świadczonych przez Spółkę usług, przyczyniają się do budowania wizerunku Spółki i dbania o ten wizerunek oraz pozwalają dostosować jej działalności do zmiennych warunków otoczenia prawnego, ekonomicznego i technicznego. Powyższe uzasadnia celowość ponoszenia wydatków związanych z udziałem Zarządzających w szkoleniach i konferencjach związanych z przedmiotem działalności Spółki. Przesłankę celowości kosztu uważa się bowiem za spełnioną, gdy istnieje związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem danego kosztu a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Nie ma przy tym znaczenia, czy dany wydatek przyniósł oczekiwany skutek w postaci osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenie ich źródła. Istotne jest, czy w momencie jego ponoszenia podatnik mógł - obiektywnie oceniając - oczekiwać takiego efektu. Uczestnictwo Zarządzających w obowiązkowych kursach i szkoleniach uzupełniających, aktualizujących wiedzę i kompetencje Zarządzających, określonych w formie załącznika do umowy zlecenia o świadczenie usług w zakresie zarządzania, dają korzyści Spółce, gdyż przyczyniają się do jej rozwoju, podnoszą jakość świadczonych przez Spółkę usług, przyczyniają się do budowania wizerunku Spółki i dbania o ten wizerunek oraz pozwalają dostosować jej działalność do zmiennych warunków otoczenia prawnego, ekonomicznego i technicznego (pismo z 27 czerwca 2019 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak: 0114-KDIP2-2.4010.176.2019.3.AS).

Ponadto w interpretacjach indywidualnych wskazuje się, że fakt zawarcia umowy o pracę pomiędzy spółką a kadrą zarządzającą również może być przesłanką decydującą o możliwości zaliczenia wydatków na kursy i szkolenia do kosztów uzyskania przychodów spółki: wydatki Spółki na kursy i szkolenia uzupełniające, aktualizujące wiedzę i kompetencje Zarządzających można było uznać za koszty uzyskania przychodów Spółki winien łączyć ich ze Spółką stosunek pracy lub inny równorzędny (pismo z 27 czerwca 2019 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak: 0114-KDIP2-2.4010.176.2019.3.AS).

Należy też wskazać, że opisane powyżej studium zwłaszcza w zakresie sesji pierwszej i piątej uczy kompetencji niezbędnych do zachowania odpowiedzialnego podejścia do obowiązków pracowniczych, czy umiejętności uczenia się. Są to cechy niezbędne do wykonywania obowiązków na stanowiskach dyrektorów. Posiadanie tak wyszkolonych pracowników przyczyni się do większej produktywności u Wnioskodawcy.

Zatem, uwzględniając powyższe w ocenie Wnioskodawcy jest on uprawniony do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatku na opłatę za udział swoich pracowników w ww. studium. Wydatki te bowiem mają związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą i będą poniesione w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub będą miały wpływ na wielkość osiągniętych przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

O możliwości obciążenia podatkowych kosztów uzyskania przychodów wydatkami ponoszonymi przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych decydują przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865 z późn. zm.; dalej: „updop”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 updop), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła. Są to więc wszelkie koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody. Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku.

Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednie związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej.

Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodów. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodów odnosi ewidentne korzyści albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodów. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.

Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:

  1. „celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,
  2. „zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast
  3. „zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.

Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto, poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.

Podsumowując, wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu zaistnieje związek przyczynowy i koszt nie będzie objęty dyspozycją art. 16 ust. 1 updop.

Dodatkowo wskazać należy, że kosztami podatkowymi mogą być co do zasady tzw. „koszty pracownicze”, jednak tylko te, które wykazują związek z uzyskanym przychodem lub zachowaniem (zabezpieczeniem) źródła przychodów. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Spółka zamierza ponieść (uiścić) opłaty należne organizatorowi studium a związane z udziałem swoich dwóch pracowników to jest: Dyrektora ds. Technicznych i Dyrektora ds. Handlu i Marketingu.

Zauważyć należy, że aby wydatki spółki na studium dla Zarządzających można było uznać za koszty uzyskania przychodów spółki winien łączyć ich ze spółką stosunek pracy lub inny równorzędny. W przypadku, gdy Zarządzający nie są pracownikami, konieczność ponoszenia przez spółkę wydatków winna wynikać z prawidłowo zawartych umów (np. cywilnoprawnych), a w przypadku ich braku z uchwał wspólników podjętych zgodnie z prawem albo mieć podstawę w umowie spółki, czy też wynikać z postanowień regulaminów lub statutu spółki, przewidujących finansowanie lub zwrot należności z tytułu wydatków na rzecz osób niebędących pracownikami spółki.

W rozpatrywanej sprawie, jak wskazał Wnioskodawca, osoby pełniące funkcje Dyrektora ds. Technicznych i Dyrektora ds. Handlu i Marketingu zatrudnione są u niego na umowę o pracę.

Odnosząc się do kwestii, czy wydatki jakie Wnioskodawca poniesie w postaci należnej organizatorowi opłaty za udział ww. pracowników w opisanym studium, wskazać należy, że jak wynika z wniosku zadania realizowanego przez każdego z dyrektorów związane są z zarządzaniem ludźmi, a do tego niezbędne są kompetencje lidera/menadżera które można nabyć/udoskonalić/szkolić w trakcie studium. Ponadto, rodzaj stanowiska pracy i program studiów jako elementy komplementarne pozwalają wnioskować, że uczestnicy studium delegowani ze strony Wnioskodawcy uzyskają potrzebne do wykonywania swoich obowiązków kompetencje. Tematy studium niewątpliwie rozwijają umiejętności zarządzania. Program studium obejmuje nie tylko „pracę nad sobą”, ale również prace w zakresie relacji międzyludzkich w firmie i jest ukierunkowany na budowanie prawidłowych relacji w zespole w firmie. Jak wynika z programu studium sesje obejmują również tworzenie dobrego wizerunku firmy poprzez umiejętności menadżerskie. Uzyskanie kompetencji związanych z organizacją pracy, umiejętności prowadzenia rozmów i negocjacji, zarzadzania stresem i konfliktami może wpłynąć na poprawę zarządzania pracownikami Wnioskodawcy a to z kolei przyczyni się do zachowania lub zwiększenia źródła przychodów Wnioskodawcy.

Powyższe uzasadnia celowość ponoszenia wydatków związanych z udziałem ww. Dyrektorów w studium, związanych z przedmiotem działalności Spółki.

Przesłankę celowości kosztu uważa się bowiem za spełnioną, gdy istnieje związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem danego kosztu a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Nie ma przy tym znaczenia, czy dany wydatek przyniósł oczekiwany skutek w postaci osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenie ich źródła. Istotne jest, czy w momencie jego ponoszenia podatnik mógł - obiektywnie oceniając - oczekiwać takiego efektu.

Należy przy tym podkreślić, że ciężar, co do prawidłowego udokumentowania ww. wydatków, jak i wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesieniem tych wydatków, a uzyskaniem przychodu spoczywa na Spółce, bowiem musi wykazać, że poniosła koszt zasadny z punktu widzenia prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Reasumując, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym może on zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki w kwocie netto jakie poniesie w postaci należnej organizatorowi opłaty za udział swoich pracowników na stanowiskach Dyrektora ds. Technicznych i Dyrektora ds. Handlu i Marketingu w opisanym we wniosku studium.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy dodać, że wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (pytania oznaczone we wniosku nr 2 i 3) został/zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem/odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj