Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.384.2019.3.HW
z 29 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2019 r. (data wpływu 16 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym pismami z dnia 18 października 2019 r. (data wpływu: 21 i 25 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „(...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „Gmina (...)”. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 18 października 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz adres w systemie e-puap.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (…) (zwana dalej: Gminą, Wnioskodawcą, Zainteresowanym), jako jednostka samorządu terytorialnego, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT (...) . Wykonuje zadania własne zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1876, ze zm.).

W ramach zadań własnych realizuje m.in. inwestycje z zakresu ładu przestrzennego, ochrony środowiska i przyrody, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych w celu realizacji zadań wynikających z zapisów art. 7 ustawy.

Gmina zamierza realizować zadanie w ramach projektu dotyczącego gospodarki odpadami. W związku z tym przygotowany został wniosek o dofinansowanie usunięcia azbestu z budynków należących do osób fizycznych będących mieszkańcami Gminy. W dniu 29 czerwca 2019 r. został złożony wniosek aplikacyjny pn.: „(...)”, w ramach ogłoszonego przez zarząd Województwa (...), naboru wniosków o dofinansowanie na potrzeby Osi priorytetowej (…), działanie (…), poddziałanie (…).

W ramach ww. projektu w roku 2020 zostanie zrealizowany projekt polegający na:

  • odbiorze, wywozie i utylizacji odpadów azbestowych z pryzm na terenie Sołectw zlokalizowanych w Gminie. Łącznie projekt zakłada usunięcie azbestu z (...) pryzm o łącznej masie azbestu (...) mg.

Na etapie przygotowania wniosku dokonano inwentaryzacji wyrobów azbestowych na terenie Gminy objętej projektem oraz przeprowadzono badanie ankietowe wśród mieszkańców Gminy na temat zapotrzebowania na odbiór odpadów zawierających azbest.

Pryzmy z odpadami azbestowymi znajdują się na terenie prywatnych posesji. Beneficjenci drugiego stopnia (właściciele posesji) nie będą ponosili kosztów usunięcia odpadów.

Wnioskodawcą projektu jest Gmina, która wkład własny zabezpieczy w budżecie na rok 2020. Gmina ogłosi postępowanie i wybierze wykonawcę robót polegających na odbiorze i utylizacji azbestu.

Zgodnie z art. 11 pkt 2 lit. A rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1081/2006, podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za wydatek kwalifikowany, tylko wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta oraz Beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT).

Oznacza to, że mimo zasady, iż podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, dopuszcza się wyjątek: jeśli Wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT, poniesione przez niego i udokumentowane koszty tego podatku są wydatkiem kwalifikowanym.

Ponadto w piśmie z dnia 18 października 2019 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, co następuje.

  1. Projekt przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego obszaru objętego projektem poprzez zmniejszenie negatywnych skutków zdrowotnych i środowiskowych będących konsekwencją oddziaływania wyrobów azbestowych ciągle obecnych w analizowanej przestrzeni gmin objętych projektem.
    Skutkami realizacji projektu pn. „(...)” będą:
    1. oczyszczenie terenu Gminy z azbestu poprzez usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest,
    2. eliminacja negatywnych skutków zdrowotnych oddziaływania azbestu na człowieka,
    3. likwidacja oddziaływania azbestu na środowisko zgodnie z obowiązującym prawem do końca 2032 roku.
    Cele bezpośrednie projektu:
    Głównym celem bezpośrednim projektu jest poprawa warunków sanitarnych i ochrona środowiska naturalnego poprzez ograniczenie emisji włókien azbestowych do powietrza.
    Cele szczegółowe projektu: zapewnienie bezpiecznych warunków życia mieszkańcom i użytkownikom infrastruktury wspartej w projekcie, ograniczenie negatywnej presji antropogenicznej na środowisko naturalne, wzrost poziomu wiedzy ekologicznej i propagowanie nawyków proekologicznych, eliminacja ryzyka zachorowalności na choroby cywilizacyjne, w tym przede wszystkim nowotwory azbestowe.
    Długofalowe oddziaływanie projektu:
    • poprawa jakości powietrza;
    • eliminacja ryzyka zachorowalności na nowotwory azbestowe;
    • wsparcie realizacji założeń Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski.

    Realizacja projektu przyczyni się do likwidacji wyrobów azbestowych występujących u analizowanych odbiorców – mieszkańców Gminy.
    Dodatkowo realizacja projektu będzie przyczyniać się do zwiększenia komfortu życia społeczeństwa, poprzez zapewnienie mieszkańcom możliwości życia w zdrowym środowisku i oddychania czystym powietrzem,
    • wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców Gminy, co może wpłynąć również na ich rozwój ekonomiczny,
    • ochrona środowiska przyrodniczego i kulturowego gminy,
    • spadek zanieczyszczeń do środowiska naturalnego,
    • zmniejszenie liczby zachorowań, będących bezpośrednim wpływem wyrobów azbestowych. Warto zauważyć, iż przeprowadzona ocena pilności zgodnie z załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia Ministra, Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r., ze zm. z 2010 r. (Dz. U. Nr 71 z 2004 r., poz. 649 oraz z 2010 r. Nr 162, poz. 1089) wykazała, że stan utrzymania pokryć dachowych zawierających azbest jest zróżnicowany na obszarze gminy. Ocena jakości wyrobów zawierających azbest na terenie gminy zgodnie ze stopniem pilności wykazała, że 100% zinwentaryzowanych wyrobów objętych projektem zaliczono do II stopnia pilności.

    Podsumowując projekt odpowiada na potrzeby i problemy zdefiniowane w Gminie (...), a także realizuje oczekiwania, założenia i cele konkursu w ramach którego składany jest wniosek.
    Wskaźniki:
    1. liczba obiektów poddanych usuwaniu wyrobów zawierających azbest – (...) szt. w 2020 r.
    2. masa wycofanych z użytkowania i unieszkodliwionych wyrobów zawierających azbest – (...) mg w roku 2020.

    Biorąc pod uwagę powyższe efekty Wnioskodawca poinformował, że nie wystąpią żadne rodzaje czynności: opodatkowane podatkiem od towarów i usług, zwolnione od podatku, czy niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem – z tymi efektami związane.
  2. Realizacja zakresu wniosku jest uzależniona od otrzymania dofinansowania w innym wypadku Gmina z uwagi na pozostałe równolegle realizowane inwestycje – wynikające z potrzeb i problemów Gminy nie będzie mogła zrealizować zakresu w wyznaczonym terminie – ze środków własnych.
  3. Wysokość dofinansowania jest uzależniona od ilości mieszkańców, którzy będą chcieli usunąć azbest ponieważ Gmina musi spełnić wymóg wskaźnikowy dotyczący masy wycofywanych z użytkowania i unieszkodliwionych wyrobów azbestowych w roku 2020 na poziomie (...) mg.
  4. Jak w każdym projekcie unijnym Wnioskodawca po podpisaniu umowy o dofinansowanie musi rozliczyć się z wykonania zakresu, jaki został ujęty we wniosku o dofinansowanie. Rozliczenie nastąpi z Urzędem Marszałkowskim Województwa – Instytucją Zarządzającą (...).
    Potencjalny beneficjent (Gmina (...)) będzie uprawniony do otrzymania dofinansowania wyłącznie w formie refundacji lub w formie zaliczki i refundacji (zgodnie ze wzorem umowy o dofinansowanie).
  5. W przypadku niezrealizowania zakresu wniosku zgodnie z umową Wnioskodawca będzie zmuszony do zwrotu otrzymanych środków.
  6. Dofinansowanie nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług na rzecz mieszkańca i do ogólnej działalności Wnioskodawcy.
  7. Wnioskodawca nie musi zawierać umów z poszczególnymi osobami fizycznymi – mieszkańcami, którzy chcą skorzystać z efektów projektu.
    Zainteresowany jest jednostką samorządu terytorialnego, z czego wynika konieczność stosowania przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych.
    Wnioskodawca planuje ogłosić przetarg na realizację projektu i wyłonić potencjalnego wykonawcę – firmę posiadającą doświadczenie w realizacji podobnych projektów mogą składać oferty na realizację.
  8. Adresaci projektu (mieszkańcy) nie będą wnosić żadnych opłat na rzecz Gminy z tytułu realizacji zakresu projektu.
  9. Gmina w ramach projektu pokryje koszt usunięcia azbestu:
    • Prace będą obejmowały odbiór, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest z pryzm. Łącznie przewiduje się usunięcie (...) pryzm, w roku 2020;
    • Zarządzanie projektem i promocja – koszty rozliczane ryczałtem – Działanie obejmuje koszt zarządzania w zakresie rozliczania wniosku, realizacji zamówień publicznych oraz promocji i administracji, w tym:
      1. rejestrowania i sprawdzania dokumentów księgowych oraz prowadzenia ewidencji księgowej w zakresie realizacji projektu,
      2. kontroli kwalifikowalności kosztów,
      3. prowadzenia rejestru umów i zleceń w zakresie projektu,
      4. prowadzenia rozliczeń finansowych w zakresie projektu,
      5. sporządzania okresowych sprawozdań budżetowych oraz informacji, analiz i rozliczeń z wykorzystaniem środków na realizację projektu,
      6. sporządzania wniosków o płatność dla projektu,
      7. przygotowania i realizacji zamówień publicznych zgodnie z założeniami ustawy Prawo Zamówień Publicznych,
      8. koordynacji procesu ofertowego oraz monitorowania rezultatów postępowania przetargowego,
      9. prowadzenia dokumentacji przetargowej,
      10. obsługi administracyjnej projektu m.in. prowadzenia dokumentacji projektowej. Usługa zarządzania projektem będzie wykonywana przez pracowników Wnioskodawcy.
  10. Gmina nie może przeznaczyć dofinansowania na żaden inny cel niż ten określony we wniosku o dofinansowanie – tym samym musi wydatkować środki zgodnie z umową o dofinansowanie jaka zostanie zawarta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu „(...)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w fakturach związanych z realizacją ww. projektu.

W projekcie nie występują typowe produkty projektu, dlatego też nie ma możliwości ich przekazania innemu podmiotowi. W ramach realizacji projektu nie przewiduje się przychodów operacyjnych. Projekt dotyczy jedynie usunięcia odpadów azbestowych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 64, poz. 638, ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Związek ten w powyższym projekcie nie występuje. Zgodnie z art. 16 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 11 pkt 2 lit. A rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1081/2006, podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za wydatek kwalifikowany, tylko wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta oraz Beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty ((...)).

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina wykonuje zadania własne zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym.

W ramach zadań własnych realizuje m. in. inwestycje z zakresu ładu przestrzennego, ochrony środowiska i przyrody, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych w celu realizacji zadań wynikających z zapisów art. 7 ustawy.

Gmina zamierza realizować zadanie w ramach projektu dotyczącego gospodarki odpadami. W związku z tym przygotowany został wniosek o dofinansowanie usunięcia azbestu z budynków należących do osób fizycznych będących mieszkańcami Gminy. W dniu 29 czerwca 2019 r. został złożony wniosek aplikacyjny pn.: „(...)”.

W ramach ww. projektu w roku 2020 zostanie zrealizowany projekt polegający na odbiorze, wywozie i utylizacji odpadów azbestowych z pryzm na terenie Sołectw zlokalizowanych w Gminie. Łącznie projekt zakłada usunięcie azbestu z (...) pryzm o łącznej masie azbestu (...) mg.

Na etapie przygotowania wniosku dokonano inwentaryzacji wyrobów azbestowych na terenie Gminy objętej projektem oraz przeprowadzono badanie ankietowe wśród mieszkańców Gminy na temat zapotrzebowania na odbiór odpadów zawierających azbest.

Pryzmy z odpadami azbestowymi znajdują się na terenie prywatnych posesji. Beneficjenci drugiego stopnia (właściciele posesji) nie będą ponosili kosztów usunięcia odpadów.

Wnioskodawcą projektu jest Gmina, która wkład własny zabezpieczy w budżecie na rok 2020. Gmina ogłosi postępowanie i wybierze wykonawcę robót polegających na odbiorze i utylizacji azbestu.

Projekt przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego obszaru objętego projektem poprzez zmniejszenie negatywnych skutków zdrowotnych i środowiskowych będących konsekwencją oddziaływania wyrobów azbestowych ciągle obecnych w analizowanej przestrzeni gmin objętych projektem.

Podsumowując projekt odpowiada na potrzeby i problemy zdefiniowane w Gminie (...), a także realizuje oczekiwania, założenia i cele konkursu w ramach którego składany jest wniosek.

Biorąc pod uwagę powyższe efekty Wnioskodawca wskazał, że nie wystąpią żadne rodzaje czynności: opodatkowane podatkiem od towarów i usług, zwolnione od podatku, czy niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem – z tymi efektami związane.

Realizacja zakresu wniosku jest uzależniona od otrzymania dofinansowania w innym wypadku Gmina z uwagi na pozostałe równolegle realizowane inwestycje – wynikające z potrzeb i problemów Gminy nie będzie mogła zrealizować zakresu w wyznaczonym terminie – ze środków własnych. Wysokość dofinansowania jest uzależniona od ilości mieszkańców, którzy będą chcieli usunąć azbest ponieważ Gmina musi spełnić wymóg wskaźnikowy dotyczący masy wycofywanych z użytkowania i unieszkodliwionych wyrobów azbestowych w roku 2020 na poziomie (...) mg.

Jak w każdym projekcie unijnym Wnioskodawca po podpisaniu umowy o dofinansowanie musi rozliczyć się z wykonania zakresu, jaki został ujęty we wniosku o dofinansowanie. Rozliczenie nastąpi z Urzędem Marszałkowskim Województwa – Instytucją Zarządzającą (...). Potencjalny beneficjent (Gmina) będzie uprawniony do otrzymania dofinansowania wyłącznie w formie refundacji lub w formie zaliczki i refundacji (zgodnie ze wzorem umowy o dofinansowanie). W przypadku niezrealizowania zakresu wniosku zgodnie z umową Wnioskodawca będzie zmuszony do zwrotu otrzymanych środków.

Dofinansowanie nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług na rzecz mieszkańca i do ogólnej działalności Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie musi zawierać umów z poszczególnymi osobami fizycznymi – mieszkańcami, którzy chcą skorzystać z efektów projektu. Zainteresowany planuje ogłosić przetarg na realizację projektu i wyłonić potencjalnego wykonawcę – firmę posiadającą doświadczenie w realizacji podobnych projektów mogą składać oferty na realizację.

Adresaci projektu (mieszkańcy) nie będą wnosić żadnych opłat na rzecz Gminy z tytułu realizacji zakresu projektu. Gmina w ramach projektu pokryje koszt usunięcia azbestu. Prace będą obejmowały odbiór, transport i utylizacja wyrobów zawierających azbest z pryzm. Łącznie przewiduje się usunięcie (...) pryzm, w roku 2020. Zarządzanie projektem i promocja – koszty rozliczane ryczałtem – Działanie obejmuje koszt zarządzania w zakresie rozliczania wniosku, realizacji zamówień publicznych oraz promocji i administracji, w tym: rejestrowania i sprawdzania dokumentów księgowych oraz prowadzenia ewidencji księgowej w zakresie realizacji projektu, kontroli kwalifikowalności kosztów, prowadzenia rejestru umów i zleceń w zakresie projektu, prowadzenia rozliczeń finansowych w zakresie projektu, sporządzania okresowych sprawozdań budżetowych oraz informacji, analiz i rozliczeń z wykorzystaniem środków na realizację projektu, sporządzania wniosków o płatność dla projektu, przygotowania i realizacji zamówień publicznych zgodnie z założeniami ustawy Prawo Zamówień Publicznych, koordynacji procesu ofertowego oraz monitorowania rezultatów postępowania przetargowego, prowadzenia dokumentacji przetargowej, obsługi administracyjnej projektu m.in. prowadzenia dokumentacji projektowej. Usługa zarządzania projektem będzie wykonywana przez pracowników Wnioskodawcy.

Gmina nie może przeznaczyć dofinansowania na żaden inny cel niż ten określony we wniosku o dofinansowanie – tym samym musi wydatkować środki zgodnie z umową o dofinansowanie jaka zostanie zawarta.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „(...)”.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, w odpowiedzi na zadane pytanie należy stwierdzić, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „(...)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z tym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, w tym na informacji, że w związku z realizacją ww. projektu nie wystąpią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (kwestia ta nie była przedmiotem oceny tut. Organu, lecz przyjęto to jako element opisu sprawy).

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r., poz. 1295), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj