Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-373/11-5/DS
z 3 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-373/11-5/DS
Data
2012.04.03


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
odpady (śmieci)
przychód
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy przekazanie mieszanki popiołowo-żużlowej nieodpłatnie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej nie związanym ze Spółką Wnioskodawcy, spowoduje u tych osób powstanie przychodów z innych źródeł, na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 10 ust. 1 pkt 9, a Wnioskodawca będzie miał obowiązek wystawienia PIT-8C za 2011 rok?



Wniosek ORD-IN 214 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 23 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16, 20 i 21 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 1, 2 i 3 oraz art. 14f § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym, pismem z dnia 7 marca 2012 r., na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 12 marca 2012 r., natomiast w dniach 20 i 21 marca 2012 r. (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego odpowiednio 19 i 20 marca 2012 r.), uzupełniono ww. wniosek oraz w dniu 16 marca 2012 r. uiszczono dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest producentem energii cieplnej. W procesie produkcyjnym powstaje odpad o kodzie 100180, tj. mieszanka popiołowo-żużlowa z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych. Od 24 marca 2011 r. Wnioskodawca przekazuje nieodpłatnie ten odpad, zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 z późn. zm.), rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącymi przedsiębiorcami, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz. U. z 2006 r. Nr 75, poz. 527), oraz zgodnie ze zmianą tego rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 235, poz. 1614), osobom fizycznym do utwardzenia powierzchni, utwardzenia dróg, placów w sposób uniemożliwiający pylenie przez ich zestalenie lub przykrycie warstwą niepylącą. Potwierdzeniem przekazania odpadu jest karta przekazania odpadu.

Mieszanki popiołowo-żużlowe z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych są zbędnym i uciążliwym dla Wnioskodawcy odpadem i pozbywanie się ich w inny sposób (np. poprzez przekazywanie podmiotom zagospodarowującym (utylizującym) odpady), wiązałoby się z ponoszeniem przez Spółkę dodatkowych kosztów, podwyższając tym samym koszty produkcji energii cieplnej.

Uzupełniając wniosek w zakresie podatku od towarów i usług, Wnioskodawca podał, iż:

  1. Mieszanka popiołowo-żużlowa jest wydawana tylko osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami na podstawie „Karty przekazania odpadu”, zgodnie z załącznikiem nr 5 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 20l0 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. Nr 249, poz. 1673).
  2. Prowadzi ewidencję odpadów mieszanki popiołowo-żużlowej z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych, zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. Nr 249, poz. 1673).
  3. Do ewidencji przekazywanych odpadów, zgodnie z kartą ewidencji odpadów, potrzebny jest kod odpadu, zgodnie z katalogiem odpadów stanowiącym załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 200l r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206). W przypadku Wnioskodawcy, odpadu mieszanki popiołowo-żużlowej z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych przekazywanej osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami, do utwardzania dróg i placów w sposób uniemożliwiający pylenie przez ich zestalenie lub pokrycie warstwą niepylącą, jest stosowany kod odpadu 10 01 80.

Dodatkowo Wnioskodawca podał, iż w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 23 marca 2011 r. mieszanka popiołowo-żużlowa nie była nikomu sprzedawana, ani też wydawana. Była gromadzona na placu obok kotłowni.

Ponadto, Wnioskodawca odnosząc się do pytania Nr 2, powołał właściwy przepis prawa - art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zamiast omyłkowo podanego art. 20 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy nieodpłatne przekazanie odbiorcom odpadów (mieszanki popiołowo-żużlowej) podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jako wszelkie inne przekazania bez wynagrodzenia do 31 marca 2011 r., a czy będzie podlegać opodatkowaniu po zmianie art. 7 ust. 2 pkt 2 od dnia 1 kwietnia 2011 r....
  2. Czy przekazanie mieszanki popiołowo-żużlowej nieodpłatnie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej nie związanym ze Spółką Wnioskodawcy, spowoduje u tych osób powstanie przychodów z innych źródeł, na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 10 ust. 1 pkt 9, a Wnioskodawca będzie miał obowiązek wystawienia PIT-8C za 2011 rok...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone numerem 2 w zakresie stanu faktycznego, natomiast odnośnie pytania Nr 2 w zakresie zdarzenia przyszłego oraz pytania Nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie mieszanki popiołowo-żużlowej osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, nie powoduje powstania przychodu z innych źródeł. Mieszanka popiołowo-żużlowa jest odpadem w rozumieniu przepisów ustawy o odpadach, a dla Wnioskodawcy są to zbędne śmieci, za których pozbycie się musiałby ponieść wysokie koszty utylizacji. Nie posiadają one wartości i dla osób fizycznych, lecz służą do wykorzystania we własnym gospodarstwach do zasypania polnych dróg i placów znajdujących się poza obrotem.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochody, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wnioskodawca uważa, że nie ma obowiązku wystawienia PIT-8C na to nieodpłatne przekazanie za 2011 r.

Zadając pytanie odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych, Wnioskodawca interpretuje, iż nie należało i nie należy obliczać, pobierać i odprowadzać podatku w 2011 roku i w przyszłości, od momentu, kiedy mieszankę popiołowo-żużlową uznaje jako odpad.

Wnioskodawca uzupełniając wniosek nadmienił, że swoje stanowisko w sprawie zajął opierając się na piśmie podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska, stanowiącym odpowiedź na interpelację poselską nr 15051 z dnia 12 marca 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, stosuje się art. 11 ust. 2-2b cyt. ustawy.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Natomiast zgodnie z treścią art. 20 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej wyżej ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła.

Stanowiąc o nieodpłatnych świadczeniach, jako o przychodzie kształtującym podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym, ustawodawca nie zdefiniował przy tym tego pojęcia. Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, pojęcie to ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Mając na uwadze wyżej wymienione przepisy prawa stwierdzić należy, że opodatkowaniu podlega dochód uzyskany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których następuje przyrost mienia, przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest producentem energii cieplnej. W wyniku procesu produkcyjnego powstaje odpad, tj. mieszanka popiołowo-żużlowa. Na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącymi przedsiębiorcami, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz. U. z 2006 r. Nr 75, poz. 527), oraz zgodnie ze zmianą tego rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2008 r., Nr 235, poz. 1614), Wnioskodawca przekazuje ten odpad osobom fizycznym do wykorzystania go na własne potrzeby.

Z treści wniosku wynika ponadto, że mieszanka popiołowo-żużlowa jest zbędnym i uciążliwym dla Wnioskodawcy odpadem, nie posiadającym żadnej wartości, a pozbywanie się go w inny sposób, np. poprzez utylizację, byłoby nieracjonalne.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż nieodpłatne przekazanie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, mieszanki popiołowo-żużlowej (odpadu poprodukcyjnego), nie posiadającej wymiernej (możliwej do ustalenia przez Wnioskodawcę) wartości, nie spowoduje u tych osób powstania przysporzenia majątkowego.

W konsekwencji, u Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Końcowo należy dodać, że na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.), źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Z uwagi na powyższe, przywołana przez Wnioskodawcę odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska na interpelację poselską nr 15051 w sprawie rejestracji odpadów paleniskowych, nie jest wiążąca dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj