Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.559.2019.2.MG
z 9 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 sierpnia 2019 r. (data wpływu: 28 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 1 października 2019 r. (data wpływu: 3 października 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem broszur edukacyjno-informacyjnych na potrzeby realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2019 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem broszur edukacyjno-informacyjnych na potrzeby realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 1 października 2019 r. (data wpływu: 3 października 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 20 września 2019 r., znak: 0111-KDIB3-1.4012.559.2019.1.MG.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w ww. piśmie z 1 października 2019 r.):

Spółka (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest w trakcie realizacji projektu w ramach naboru X współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach projektu mieszkańcy województwa spełniający kryteria określone we wniosku o dofinansowanie otrzymują bezpłatne usługi medyczne:

  • badanie poziomu cukru we krwi żylnej,
  • badanie w zakresie otyłości,
  • konsultacje dietetyczne,
  • szkolenie w zakresie dotyczącym otyłości.

Wymienione wyżej usługi są zwolnione z podatku VAT.

Dla potrzeb projektu Spółka musi zakupić:

  • konsultacje dietetyczne,
  • badania laboratoryjne (poziom cukru we krwi),
  • badania medyczne (pomiar BMI).

Wszystkie ww. usługi są zwolnione z VAT.

Nadto Spółka musi zakupić broszury edukacyjno-informacyjne, które są opodatkowane podatkiem VAT. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ww. piśmie uzupełniającym z 1 października 2019 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił:

  • na fvat z tyt. zakupu broszur edukacyjno-informacyjnych jako nabywca będzie widniał Wnioskodawca,
  • broszury edukacyjno-informacyjne, o których mowa we wniosku są i będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia wskazanych we wniosku bezpłatnych usług medycznych w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym wyżej przypadku podatek VAT od zakupionych broszur może zostać odliczony?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w ww. piśmie z 1 października 2019 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym wyżej przypadku, opodatkowany zakup dotyczy (jest związany) świadczenia przez lekarza, pielęgniarkę, dietetyka usługi medycznej zwolnionej z podatku VAT i jako taki nie może zostać wykorzystany w deklaracji VAT-7 w części dot. rozliczenia podatku naliczonego. Podatek VAT od zakupu broszur nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach projektu mieszkańcy województwa spełniający kryteria określone we wniosku o dofinansowanie otrzymują bezpłatne usługi medyczne (badanie poziomu cukru we krwi żylnej, badanie w zakresie otyłości, konsultacje dietetyczne, szkolenie w zakresie dotyczącym otyłości). Wymienione usługi są zwolnione z podatku VAT. Dla potrzeb projektu Spółka musi zakupić konsultacje dietetyczne, badania laboratoryjne (poziom cukru we krwi), badania medyczne (pomiar BMI). Wszystkie ww. usługi są zwolnione z VAT. Nadto Spółka musi zakupić broszury edukacyjno-informacyjne, które są opodatkowane podatkiem VAT. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Na fakturach z tytułu zakupu broszur edukacyjno-informacyjnych, jako nabywca, będzie widniał Wnioskodawca. Broszury edukacyjno-informacyjne, o których mowa we wniosku są i będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia wskazanych we wniosku bezpłatnych usług medycznych w związku z realizacją projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem na cele realizacji projektu broszur edukacyjno-informacyjnych.

Należy wskazać, że w świetle art. 86 ustawy, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.

W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zakupione broszury edukacyjno-informacyjne związane będą wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, jakimi są wymienione w opisie sprawy usługi medyczne świadczone w ramach realizacji opisanego projektu. Nie została zatem w przedmiotowej sprawie spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc zatem pod uwagę przywołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu ww. broszur w związku z realizacją projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto należy podkreślić, że niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie zakreślonym pytaniem Wnioskodawcy. Stąd też nie jest przedmiotem interpretacji kwestia czy usługi medyczne wymienione we wniosku korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ nie postawiono w tym zakresie pytania, a udzielając niniejszej interpretacji powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj