Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.390.2019.2.MD
z 7 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2019 r. (data wpływu 25 czerwca 2019 r.) uzupełnionym pismem z 21 sierpnia 2019 r. (data wpływu 27 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości wynikającego z faktur dotyczących instalacji telekomunikacyjnych znajdujących się wewnątrz budynku Ratusza – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących instalacji telekomunikacyjnej znajdującej się poza budynkiem Ratusza oraz monitoringu wizyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących instalacji telekomunikacyjnej znajdującej się wewnątrz budynku Ratusza i poza budynkiem Ratusza oraz monitoringu wizyjnego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 sierpnia 2019 r. (data wpływu 27 sierpnia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 14 sierpnia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012. 390.2019.1.MD.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 21 sierpnia 2019 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasto (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych. W związku z prowadzoną przez siebie działalnością opodatkowaną Gmina składa co miesiąc deklaracje VAT-7 do właściwego urzędu skarbowego.

Gmina od 1 stycznia 2017 r. podlega centralizacji rozliczeń w podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Gmina planuje realizację projektu pn. „…” (dalej: Projekt). W zakresie prawa do odliczenia podatku VAT dotyczącego zagospodarowania terenu wokół budynku Ratusza Gmina uzyskała interpretację indywidualną sygn. 0111-KDIB3-2.4012.794.2018.1.MGO z dnia 21 stycznia 2019 r. Przedmiotowy wniosek dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu towarów i usług związanych jedynie z przebudową i rozbudową budynku Ratusza.

Gmina ubiega się o dofinansowanie Projektu z RPO Województwa na lata 2014-2020 EFRR dla osi priorytetowej: X. Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna, działania: 10.3. Rewitalizacja obszarów degradowanych, poddziałania: 10.3.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych – RIT. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie Projekt jest realizowany w latach 2018-2019.

Projekt obejmuje przebudowę i rozbudowę dawnego Ratusza (dalej: Budynek Ratusza) dla potrzeb muzeum archeologiczno-historycznego (część muzealna) z częścią usługową (kawiarnia, toalety publiczne). Budynek Ratusza wraz z wyposażeniem zostanie oddany w odpłatną dzierżawę na rzecz Muzeum na czas nieoznaczony. Podstawą oddania w dzierżawę budynku Ratusza będzie Uchwała Rady Miasta z dnia 22 grudnia 2017r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami miasta.

Prawną podstawą funkcjonowania Muzeum jest:

  1. Ustawa z dnia 21 listopada 1996 roku o muzeach,
  2. Ustawa z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Organizatorem Muzeum jest Rada Miasta. Muzeum posiada osobowość prawną i jest wpisane do rejestru instytucji kultury Księga Rejestrowa Nr xxx, prowadzonego przez organizatora.

Muzeum jest samorządową instytucją kultury o charakterze naukowobadawczym i upowszechnieniowym, której celem jest działalność określona w art. 1 ust. 1 ustawy o muzeach.

Muzeum realizuje cele poprzez:

  1. Gromadzenie dóbr kultury w zakresie: archeologii, etnografii, historii, sztuki, przyrody oraz wszystkich dzieł, prac ikonograficznych i dokumentacyjnych, zakupując je i uzyskując drogą przydziału, darowizn, przekazu, zapisów i depozytów.

  2. Katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych muzealiów.

  3. Przechowywanie gromadzonych dóbr kultury, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwa oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych.

  4. Zabezpieczanie i konserwowanie muzealiów.

  5. Urządzanie wystaw stałych, czasowych i objazdowych.

  6. Organizowanie i prowadzenie badań naukowych i terenowych oraz prac wykopaliskowych.

  7. Prowadzenie działalności edukacyjnej.

  8. Udostępnianie zbiorów dla celów naukowych i edukacyjnych.

  9. Prowadzenie działalności wydawniczej.

  10. Zapewnienie właściwych warunków zwiedzania i korzystania ze zbiorów.
  11. Prowadzenie biblioteki.

Ogólny nadzór nad Muzeum sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, a bezpośredni Prezydent Miasta.

Celem projektu jest wykreowanie miejsca atrakcyjnego dla społeczności lokalnej jak również dla turystów poprzez pełne wykorzystanie potencjału Starego Miasta, a w dalszej perspektywie stopniowa poprawa sytuacji oraz samodzielne funkcjonowanie i dalszy rozwój tej części miasta.

W tym celu część usługowa (kawiarnia i toalety publiczne) zostanie następnie przekazana przez Muzeum w dzierżawę Spółdzielni Socjalnej. Jest to jedno z głównych założeń projektu tj. aktywacja społeczności lokalnej. W szerszym aspekcie projekt zakłada zintegrowane działania rewitalizacyjne na rzecz społeczności lokalnej, historycznej tkanki miejskiej, przedsiębiorczości i kultury.

Spółdzielnia socjalna działa jako podmiot polskiego prawa łączący cechy przedsiębiorstwa oraz organizacji pozarządowej (przedsiębiorstwo społeczne). Członkami spółdzielni socjalnej muszą być co najmniej w 50% osoby zagrożone wykluczeniem społecznym. Ustawowo celem spółdzielni jest powrót do uregulowanego życia społecznego i aktywności na rynku pracy jej członków. Spółdzielnia socjalna, jako rodzaj spółdzielni pracy, opiera się na zasadzie osobistego świadczenia pracy przez jej członków.

Aktualną podstawą prawną dla działania spółdzielni socjalnych jest ustawa z 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych.

Projekt ma być realizowany w II etapach.

W I etapie Projektu w zakresie budynku Ratusza planowanymi kosztami projektowymi są:

  1. Przebudowa i rozbudowa budynku Ratusza wraz z wyposażeniem i urządzeniami AGD.
  2. Instalacje wod-kan-co – przyłączeniowe i wewnętrzne + węzeł cieplny.
  3. Instalacje elektryczne – wewnętrzne i zewnętrzne.
  4. Monitoring wizyjny stanowiący rozbudowę istniejącego monitoringu miejskiego, który będzie służyć ogólnemu bezpieczeństwu, a nie ochronie majątku powstałego w ramach projektu.
  5. Instalacja telekomunikacyjna – przebudowa istniejących kabli telekomunikacyjnych, budowa nowej kanalizacji teletechnicznej, służącej do celów bezpieczeństwa miasta (monitoring miasta), budowa instalacji do punktu bezpłatnego internetu (PIAP). Punkt będzie zainstalowany na dachu budynku Ratusza.
  6. Zarządzanie i nadzór nad projektem do I etapu.
  7. Promocja – oznaczenia, tablice informacyjno-promocyjne.

Podatek VAT w etapie I stanowi część niekwalifikowalną Projektu, tj. nie będzie on współfinansowany ze środków EFS.

Etap II Projektu (w całości niekwalifikowany, tj. nie będzie on współfinansowany ze środków EFS) w zakresie budynku Ratusza zakłada wydatki związane z:

  1. Zakupem wyposażenia i urządzeń AGD na potrzeby budynku Ratusza.
  2. Zarządzaniem i nadzorem nad projektem do II etapu.

Po zakończeniu inwestycji cały budynek Ratusza wraz z wyposażeniem zostanie oddany w odpłatną dzierżawę opodatkowaną VAT według stawki 23% do Muzeum. Muzeum nie jest jednostką podlegającą centralizacji rozliczeń VAT wraz z Gminą.

W konsekwencji, w okresie trwałości projektu, budynek Ratusza będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (dzierżawa).

Muzeum będzie wykorzystywało budynek Ratusza do swojej działalności gospodarczej.

1. Muzeum może prowadzić – jako dodatkową – działalność gospodarczą w zakresie:

  1. ekspertyz naukowych i specjalistycznych;
  2. konserwacji eksponatów;
  3. nadzoru archeologicznego wykonywanego na zlecenie;
  4. wykorzystania dla celów reklamowych eksponatów i obiektów muzealnych;
  5. usług fotograficznych i poligraficznych;
  6. wynajmu pomieszczeń i terenów własnych;
  7. wynajmu środków transportu;
  8. komisowej sprzedaży wydawnictw, wyrobów pamiątkarskich;
  9. usług w zakresie promocji.

Jednostką odpowiedzialną za realizację inwestycji jest Gmina Miasto. Wszystkie koszty związane z realizacją inwestycji ponosi Gmina ze środków własnych i unijnych i na Gminę wystawiane będą faktury VAT.

Gmina zaznacza, że wartość poniesionych przez Gminę nakładów na modernizację budynku Ratusza wyniesie ok. 11 mln zł (z oferty wykonawcy … zł) brutto, a wysokość czynszu dzierżawnego jaki Gmina planuje pobierać od Muzeum z tytułu wydzierżawienia zmodernizowanego budynku Ratusza wyniesie ok. 80.000 zł netto rocznie.

Prewspółczynnik Gminy Miasta wyliczony na podstawie obrotu osiągniętego w 2018 r. wynosi 23% (za 2017 rok wynosił 27%).

W uzupełnieniu do wniosku udzielono następujących wyjaśnień.

Monitoring miejski nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Monitoring będzie służył celom bezpieczeństwa mieszkańców i turystów w obszarze jego zainstalowania. Monitoring będzie wspierał działania służb powołanych do tego celu, tj. Policji i Straży Miejskiej. Zarządzanie zainstalowanymi kamerami i urządzeniami telekomunikacyjnymi zostanie przekazane do centrum monitoringu, które znajduje się w Straży Miejskiej.

Instalacja telekomunikacyjna znajdująca się wewnątrz budynku Ratusza będzie wykorzystywana przez Miasto wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Instalacja telekomunikacyjna znajdująca się na zewnątrz budynku Ratusza będzie wykorzystywana przez Miasto wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Wybudowana (nowa) instalacja telekomunikacyjna zarówno na zewnątrz budynku jak i wewnątrz będą służyły do potrzeb monitoringu (bezpieczeństwa miasta) oraz do potrzeb publicznego bezpłatnego bezprzewodowego Internetu (jako PIAP). W budynku zostanie zainstalowany główny punkt dystrybucji sygnału z kamer zlokalizowanych na terenie remontowanego placu, z których sygnał za pomocą sieci światłowodowej/kabli telekomunikacyjnych/przekazywany będzie do centrali Straży Miejskiej. Na dachu budynku zainstalowany zostanie także ww. PIAP. W projekcie nie zaplanowano budowy instalacji telekomunikacyjnej dla potrzeb budynku/Ratusza Starego Miasta/, która to instalacja mogłaby zostać wydzierżawiona wraz z budynkiem.

Istniejąca obecnie na terenie placu instalacja telekomunikacyjna (w tym światłowód) jest własnością operatora telekomunikacyjnego i zostanie przebudowana/przełożona w celu uniknięcia kolizji z planowanymi pracami. Przekładana instalacja w żaden sposób nie będzie służyła Gminie do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych czy zwolnionych z VAT.

Na pytanie organu „Czy Wnioskodawca ma możliwość wyodrębnienia kwot podatku wynikających z faktur dotyczących instalacji telekomunikacyjnej wewnątrz budynku i poza budynkiem?” Wnioskodawca udzielił odpowiedzi:

Wnioskodawca będzie mógł wyodrębnić kwoty podatku wynikających z faktur jedynie z budowy nowej instalacji dla potrzeb monitoringu i PIAP oraz osobno z przebudowy istniejącej infrastruktury telekomunikacyjnej (firmy …) znajdującej się na zewnątrz budynku.

Wnioskodawca nie będzie mógł wydzielić osobno kwot instalacji zewnętrznej i wewnętrznej składającej się na całość instalacji monitoringu miejskiego i punktu bezpłatnego Internetu- PIAP

Ze względu na zmianę stanowiska Gminy w zakresie możliwości odliczenia VAT w zakresie instalacji telekomunikacyjnej (brak powiązania z działalnością opodatkowaną), kwestia ta staje się w ocenie Gminy nieistotna.

Na pytanie organu „Czy Wnioskodawca ma możliwość wyodrębnienia z faktur dotyczących realizacji przedmiotowej inwestycji wartości dotyczących sprzedaży opodatkowanej? Jeżeli tak to proszę wskazać czego one dotyczą.” Wnioskodawca wskazał, że ma możliwość wyodrębnienia z faktur dotyczących realizacji przedmiotowej inwestycji wartości dla zadań wynikających z harmonogramu rzeczowo-finansowego. Ze sprzedażą opodatkowaną Gminy będą związane faktury VAT wydatkowe dotyczące:

  1. przebudowy i rozbudowy budynku Ratusza (prace ziemne i rozbiórkowe, fundamenty, roboty murowe i żelbetowe, winda, stolarka, balustrada szklana, biały montaż – armatura i przybory sanitarne, roboty naprawce i konserwatorskie - mury starego Ratusza;
  2. wewnętrznej instalacji wodociągowej;
  3. wewnętrznej instalacji kanalizacji sanitarnej;
  4. przyłącza wody istniejącej;
  5. instalacji centralnego ogrzewania;
  6. instalacji wentylacji;
  7. zakupu i montażu urządzeń AGD i wyposażenia budynku Ratusza.

Na pytanie Organu nr 5 „Wnioskodawca wskazał, że wartość czynszu dzierżawnego z tytułu wydzierżawienia zmodernizowanego budynku Ratusza wyniesie ok. 80.000 zł netto rocznie. Proszę zatem wskazać:

  1. czy wysokość czynszu dzierżawnego będzie umożliwiała zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych (proszę podać w jakim okresie) oraz
  2. czy wysokość czynszu dzierżawnego będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych?
  3. przy uwzględnieniu jakich czynników została dokonana kalkulacja czynszu dzierżawnego?” Wnioskodawca podał, że:

Wskazana we wniosku roczna wartość czynszu dzierżawnego w kwocie 80000 zł dotyczyła budynku Ratusza oraz placu Starego Rynku. Wobec powyższego w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Gmina zmienia podaną wartość ok. 80 000 zł netto rocznie na kwotę ok. 43 000 zł rocznie.

Ad 5a) Przy założeniu cen stałych oraz bez uwzględnienia dodatkowych kosztów na remonty/odtworzenia (po kilkunastu latach) poniesione koszty na realizację przedmiotowego obiektu zostaną pokryte po ok. 200 latach. Gmina zastrzega, że wartość czynszu dzierżawnego może ulec zmianie.

Ad 5b) Czynsz zostanie skalkulowany na zasadach indywidualnych, uwzględniających fakt, że budynek Ratusza zostanie najpierw oddany w dzierżawę Muzeum, które następnie odda ten budynek w dzierżawę do Spółdzielni, która nie będzie miała możliwości płacić czynszu po cenach rynkowych.

Z uwagi na to, że obiekt zostanie przekazany jednostce nad którą nadzór sprawuje Gmina, przewiduje się że stawki czynszu będą naliczane zgodnie z obowiązującą Uchwałą Rady Miasta z dnia 22 grudnia 2017 r.

Ad 5c. Budynek Ratusza wraz z wyposażeniem zostanie oddany w odpłatną dzierżawę na rzecz Muzeum na czas nieoznaczony. Szacowana kwota czynszu dzierżawnego wyniesie (5,00 zł netto za 1 m2 x 718,70 m2) 3593,5 zł netto. Podstawą oddania w dzierżawę budynku Ratusza będzie uchwała Rady Miasta z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Miasta.

Na podstawie § 3 zarządzenia Prezydenta Miasta z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie ustalenia minimalnych stawek czynszu za dzierżawę nieruchomości stanowiących własność Gminy istnieje możliwość ustalenia indywidualnej stawki czynszu dzierżawnego odrębnym zarządzeniem prezydenta miasta. Stawka uwzględnia, że budynek Ratusza zostanie oddany w dzierżawę do Muzeum, które z kolei odda ten budynek w dzierżawę do Spółdzielni.

Na pytanie Organu nr 6 „Jak będzie się przedstawiać stosunek wartości rocznego czynszu dzierżawnego do poniesionych nakładów na przeprowadzenie przedmiotowego projektu (proszę podać stosunek procentowy: wartość czynszu dzierżawnego/wartość poniesionych nakładów xl00).” Wnioskodawca podał, że

Wyliczenie dla budynku Ratusza:

Roczna wartość czynszu dzierżawnego netto: 3 593,50 zł x 12 m-cy = 43 122 zł Wartość poniesionych nakładów netto: 8 734 296,71 zł 43 122 zł netto / 8 734 296,71 zł netto x 100% = 0,49%

Koszty realnie Gminy to 10% z nakładów na budowę budynku (koszty kwalifikowalne) plus VAT niekwalifikowany z budynku + lub - nadwyżka/oszczędność nad cenę z przetargu ofertowego (różnica pomiędzy kosztorysem zgłoszonym do dofinansowania a faktyczną ceną z przetargu). Wtedy realny koszt budynku (z budżetu Gminy) będzie oscylować w granicach ok. 1,5 mln zł brutto. W konsekwencji, rozpatrując realny koszt Gminy przeprowadzenia projektu przeliczenie przedstawia się następująco:

43 122 zł netto x 23% = ok. 9 918 zł (VAT)

43 122 zł netto + 9 918 zł VAT = 53 040 zł brutto

53 040 zł brutto / 1 500 000 zł brutto x 100% = 3,5% rocznie.

Na pytanie Organu nr 7 „Czy czynsz z tytułu odpłatnej dzierżawy relatywnie pokryje wartość poniesionych kosztów na realizację przedmiotowego projektu?” Wnioskodawca wskazał, że czynsz z tytułu odpłatnej dzierżawy nie pokryje wartość poniesionych kosztów na realizację przedmiotowego projektu. Przy założeniu cen stałych oraz bez uwzględnienia dodatkowych kosztów na remonty/odtworzenia (po kilkunastu latach) poniesione koszty na realizację przedmiotowego obiektu zostaną pokryte po okresie amortyzacji obiektu (tj. po ok. 200 latach).

Głównym celem inwestycji nie jest osiągnięcie przychodów opodatkowanych VAT lecz rewitalizacja tej części miasta.

Inwestycja ta nie została rozpoczęta w celu osiągania znaczących dla budżetu Gminy przychodów o czym świadczą odpowiedzi na pkt 6 i 7. Natomiast podstawowym i głównym celem projektu jest wykreowanie miejsca atrakcyjnego lokalnie (w tym zachowanie zabytków i kultury dawnej …) jak również miejsca dla turystów poprzez pełne wykorzystanie potencjału Starego Miasta, a w dalszej perspektywie stopniowa poprawa sytuacji (zatrzymanie degradacji obszaru i jego wyludniania) oraz samodzielne funkcjonowanie i dalszy rozwój tej części miasta.

Z uwagi na założenia programowe, tj. odpowiednie i celowe zastosowanie działań „miękkich” (co zdecydowanie zwiększa skuteczność wydatkowanych środków), część usługowa (kawiarnia i toalety publiczne) zostanie przekazana przez Muzeum w dzierżawę Spółdzielni Socjalnej. W szerszym aspekcie projekt zakłada zintegrowane działania rewitalizacyjne na rzecz społeczności lokalnej, historycznej tkanki miejskiej, przedsiębiorczości i kultury z działaniami modernizacyjnymi, tj. „twardymi”. Należy pamiętać, że rewitalizacja obszarów wyłącznie poprzez ich fizyczną/techniczną odbudowę bez uwzględnienia szerokich działań („miękkich”) społecznych nie przynosi oczekiwanych rezultatów.

Środki uzyskane z tytułu wydzierżawienia budynku Ratusza nie będą znaczące dla budżetu Gminy

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. W jakim zakresie Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupowych dotyczących przebudowy i rozbudowy budynku Ratusza, wyposażenia budynku Ratusza, instalacji wod-kan-co i elektrycznych służących budynkowi Ratusza oraz instalacji telekomunikacyjnych znajdujących się wewnątrz budynku Ratusza?
  2. W jakim zakresie Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych dotyczących monitoringu wizyjnego oraz instalacji telekomunikacyjnej znajdującej się poza budynkiem Ratusza?
  3. W jakim zakresie Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych dotyczących zarządzania i nadzoru nad etapem I i II Projektu oraz promocji Projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodne z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm. (zwanej dalej ustawą), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniom art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W przypadku wykorzystywania towarów i usług zarówno do czynności opodatkowanych i nieopodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do częściowego odliczenia kwoty podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w brzmieniu: w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym do ustawy o VAT jednostki samorządu terytorialnego powinny zastosować do obliczenia prewskaźnika (proporcji odliczenia VAT) wzór obliczający roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności w tym wartość dotacji subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalność innej niż gospodarcza.

Kwotę podatku naliczonego stanowi zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: pkt 9 – kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; pkt 15 – utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności które mają charakter cywilnoprawny np. czynności sprzedaży, zamiany nieruchomości, wynajmu, dzierżawy. O publicznym charakterze działania gminy przesądza to, że wykonywanie zadań publicznych odbywa się na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących i że przez te działania zaspokajane są zbiorowo potrzeby wspólnoty samorządowej.

Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji inwestycji opisanej w ww. wniosku należy wziąć pod uwagę istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością.

Na wstępie Gmina zaznacza, że nie ma możliwości oddania wyremontowanego budynku Ratusza na rzecz Muzeum w trybie trwałego zarządu. Trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną. Jednostka organizacyjna to jednostka pozbawiona osobowości prawnej. Jednostką taką nie jest zatem instytucja kultury, która jest osobą prawną. Samorządowym osobom prawnym nieruchomości gminne mogą zostać oddane na podstawie umowy dzierżawy, najmu lub użyczenia, albo oddane w użytkowanie wieczyste, wniesiono aportem, sprzedano, a w niektórych sytuacjach nawet darowano.

Biorąc pod uwagę, że budynek Ratusza zostanie po zakończeniu modernizacji wydzierżawiony do Muzeum to, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Gminie będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących wydatków na modernizację tego obiektu. Tak jak opisano we wniosku, budynek Ratusza zostanie w całości oddany w dzierżawę do Muzeum. Gmina będzie wystawiała faktury sprzedażowe dla Muzeum, z kolei faktury zakupowe dotycząco prac związanych z modernizacją budynku Ratusza będą wystawiane na Gminę.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści przedmiotowego przepisu wynika, że prawo do odliczania podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczania, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  1. zostały nabyto przez podatnika VAT; oraz
  2. pozostają w związku z wykonywanymi przez podatnika VAT czynnościami opodatkowanymi VAT.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z kolei stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym pierwszy z wymienionych warunków dla dokonania odliczania podatku VAT zostanie spełniony, gdyż w zakresie wydzierżawiania budynku Ratusza na rzecz Muzeum, Gmina będzie działała jako podatnik VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, z którego wynika, że gminę w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych należy uznawać za podatnika VAT.

Drugim warunkiem koniecznym dla zastosowania prawa do odliczania podatku naliczonego jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Zdaniem Gminy również ten warunek zostanie spełniony w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym, bowiem zmodernizowany przez Gminę budynek Ratusza zostanie odpłatnie wydzierżawiony Muzeum na podstawie zawartej przez Gminę i Muzeum umowy dzierżawy, co stanowi odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, w opisanej we wniosku sytuacji istnieje bezsprzeczny i bezpośredni związek pomiędzy poniesionymi przez Gminę wydatkami na realizację modernizacji budynku Ratusza a wykonywaniem przez nią czynności opodatkowanych VAT, tj. wydzierżawianiem do Muzeum budynku Ratusza zmodernizowanego w ramach opisanej w niniejszym wniosku inwestycji.

Reasumując, od wydatków związanych z realizacją I etapu zadania pn. „…” w zakresie budynku Ratusza dotyczącym:

  1. Przebudowy i rozbudowy budynku Ratusza wraz z wyposażeniem i urządzeniami AGD przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej (dzierżawa) – Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.
  2. Instalacji wod-kan-co – przyłączeniowych i wewnętrznych +węzeł cieplny – Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego.
  3. Instalacji elektrycznych – wewnętrznych i zewnętrznych – Gminie będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczania podatku VAT naliczonego.
  4. Monitoringu wizyjnego stanowiącego rozbudowę istniejącego monitoringu miejskiego, który będzie służyć ogólnemu bezpieczeństwu a nie ochronie majątku powstałego w ramach projektu – Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na brak powiązania zakupów z działalnością opodatkowaną VAT. Gmina dysponuje interpretacją indywidualną w zakresie możliwości dokonania odliczania podatku wynikającego z faktur zakupu przy realizacji zadania … (etap II w obszarze rewitalizacji miasta) sygn. IBPP3/443-433/12/AŚ z dnia 17 lipca 2012 r.
  5. Instalacji telekomunikacyjnej – przebudowa istniejących kabli telekomunikacyjnych, budowa nowej kanalizacji teletechnicznej, służąca do celów bezpieczeństwa miasta (monitoring miasta), budowa instalacji do punktu bezpłatnego Internetu (PIAP). Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczania podatku naliczonego z uwagi na brak powiązania zakupów z działalnością opodatkowaną VAT polegającą na oddaniu budynku Ratusza w dzierżawę do Muzeum.
  6. Zarządzaniem i nadzorem nad projektom do I etapu – Gmina będzie miała prawo do częściowego odliczenia podatku z faktur zakupowych, stosując prewspółczynnik wyliczony odpowiednio dla danego roku.
  7. Promocją – oznaczenia, tablice informacyjno-promocyjne – Gmina będzie miała prawo do częściowego odliczania podatku z faktur zakupowych, stosując prewspółczynnik wyliczony odpowiednio dla danego roku.

Od wydatków związanych z realizacją II etapu zadania pn. „…” w zakresie budynku Ratusza dotyczącym:

  1. Zakupu wyposażenia i urządzeń AGD – Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
  2. Zarządzania i nadzoru nad projektem do II etapu – Gmina będzie miała prawo do częściowego odliczenia podatku z faktur zakupowych, stosując prewspółczynnik wyliczony odpowiednio dla danego roku.

Gmina zaznacza, że dla możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego bez znaczenie pozostaje stosunek poniesionych przez Gminę nakładów na modernizację budynku Ratusza (ok. 11 mln zł brutto) względem wysokości czynszu dzierżawnego jaki Gmina planuje pobierać od Muzeum z tytułu wydzierżawienia zmodernizowanego budynku Ratusza (ok. 80.000 zł netto rocznie).

Gmina podkreśla, że w ustawie o VAT nie ma przepisu, który uzależniałby prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od stosunku wysokości podatku VAT należnego do wysokości podatku VAT naliczonego. Potwierdził to Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej m.in. w wyroku z 22 czerwca 2016 r. w sprawie C-267/15, w którym wskazano:

„Dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że w okolicznościach takich jak w postępowaniu głównym, w sytuacji, gdy podatnik zlecił wzniesienie budynku i sprzedał go po cenie niższej niż koszt jego budowy, podatnikowi temu przysługuje prawo do odliczenia całego podatku od wartości dodanej naliczonego w związku z budową tego budynku (...)”.

Również polskie sądy administracyjne potwierdzają, że podatnik ma prawo do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego niezależnie od tego, że wartość faktur zakupowych, z których VAT jest odliczany przewyższa wartość faktur sprzedażowych. Przykładowo w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 10 lutego 2017 r. (sygn. III SA/Wa 651/16) uznano, że podatnik, który dokonał odpłatnego udostępnienia (dzierżawy) będącego jego własnością budynku lakierni za cenę nierynkową, generującą dla niego niewielki przychód ma prawo do pełnego odliczania podatku VAT od wydatków na utrzymanie lakierni (koszty energii, ochrony obiektu), które znacznie przewyższały kwotę ustalonego przez strony umowy dzierżawy czynszu dzierżawnego:

„Faktem jest, że koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku nie jest w pełnym zakresie odzwierciedlony w czynszu należnym od organizacji pożytku publicznego.

Niemniej okoliczność ta pozostaje bez wpływu na prawo spółki do odliczenia podatku VAT naliczonego w ww. zakresie. Prawo do odliczania przysługuje bowiem w zakresie usług wykorzystywanych dla celów czynności opodatkowanych.

W tym miejscu Sąd uznaje za uzasadnione posłużenie się argumentacją zawartą w wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 czerwca 2016 r., Gemeente Woerden przeciwko Staatssecretaris van Finacien, C-267/15 i w ślad za tym wyrokiem wskazuje, że system odliczeń ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT należnego bądź zapłaconego w ramach całej prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wspólny system VAT gwarantuje w ten sposób pełną neutralność w zakresie ciężaru podatkowego każdej działalności gospodarczej, niezależnie od jej celów bądź rezultatów, pod warunkiem że co do zasady podlega ona opodatkowaniu VAT (wyrok z dnia 6 grudnia 2012 r. Bonik, C-285/11).

Jeżeli chodzi o materialne przesłanki powstania prawa do odliczania, Trybunał orzekł, że z art. 168 lit. a) dyrektywy VAT wynika, że towary i usługi powodujące naliczenie podatku mające stanowić uzasadnienie tego prawa powinny być wykorzystywane przez podatnika na późniejszym etapie obrotu na potrzeby jego własnych opodatkowanych transakcji, a owe towary i usługi powinny być dostarczone przez innego podatnika znajdującego się na wcześniejszym etapie obrotu (wyrok z dnia 6 września 2012 r., Tóth. C-324/11). Ponieważ art. 168 dyrektywy VAT nie określa żadnej innej przesłanki dotyczącej wykorzystania przez podmiot otrzymujący odnośne towary lub usługi, należy stwierdzić, że jeśli dwie przesłanki wymienione w poprzednim punkcie są spełnione, podatnik ma co do zasady prawo do odliczenia naliczonego VAT. Jeśli chodzi o fakt, że w sprawie rozstrzyganej w postępowaniu głównym podatnik dostarczył towar po cenie, która nie pokrywa jego kosztów wytworzenia, należy przypomnieć, że Trybunał orzekł, iż wynik transakcji gospodarczej jest pozbawiony znaczenia w kontekście prawa do odliczenia, pod warunkiem że sama działalność jest objęta podatkiem VAT (podobnie wyroki z dnia 20 stycznia 2005 r., Hotel Scandic Gasaback, C-412/03, pkt 22; z dnia 9 czerwca 2011 r., Campsa Estacioncs dc Scrvicio, C-285/10). Co więcej, z orzecznictwa Trybunału wynika, że jeżeli cena dostawy jest niższa od kosztu wytworzenia, odliczenie nie może być ograniczone do części odpowiadającej różnicy między tą cena a tym kosztem, nawet jeżeli rzeczona cena jest wyraźnie niższa niż koszt wytworzenia, chyba że cena ta jest czysto symboliczna (podobnie wyrok z dnia 21 września 1988 r. Komisja/Francja, 50/87).

Biorąc zatem pod uwagę przedstawioną analizę przepisów prawa mających zastosowanie w rozpatrywanej sprawie, reguły rozumowania prawniczego oraz zasady doświadczania życiowego o okoliczności faktyczne istotne w sprawie, Sąd podzielił stanowisko Skarżącej – jako prawidłowo w sprawie wywiedziono. Zaprezentowane zaś w sprawie stanowisko organu interpretacyjnego nie podważyło merytorycznej argumentacji strony skarżącej”.

Biorąc powyższe pod uwagę, Gmina stoi na stanowisku, że:

  1. będzie miała prawo do odliczania podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości z faktur zakupowych dotyczących przebudowy i rozbudowy budynku Ratusza, wyposażenia budynku Ratusza, instalacji wod-kan-co i elektrycznych służących budynkowi Ratusza oraz instalacji telekomunikacyjnych znajdujących się wewnątrz budynku Ratusza;
  2. nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych dotyczących monitoringu wizyjnego oraz instalacji telekomunikacyjnej znajdującej się poza budynkiem Ratusza;
  3. będzie miała prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych dotyczących zarządzania i nadzoru nad etapem I i II Projektu oraz promocji Projektu w oparciu o proporcję odliczania VAT, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości wynikającego z faktur dotyczących instalacji telekomunikacyjnych znajdujących się wewnątrz budynku Ratusza – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących instalacji telekomunikacyjnej znajdującej się poza budynkiem Ratusza oraz monitoringu wizyjnego – jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznania go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina planuje realizację projektu pn. „…”. Projekt obejmuje przebudowę i rozbudowę dawnego Ratusza (budynek Ratusza) dla potrzeb muzeum archeologiczno-historycznego (część muzealna) z częścią usługową (kawiarnia, toalety publiczne). Budynek Ratusza wraz z wyposażeniem zostanie oddany w odpłatną dzierżawę na rzecz Muzeum na czas nieoznaczony.

Projekt ma być realizowany w II etapach.

W I etapie Projektu w zakresie budynku Ratusza planowanymi kosztami projektowymi są:

  1. Przebudowa i rozbudowa budynku Ratusza wraz z wyposażeniem i urządzeniami AGD.
  2. Instalacje wod-kan-co – przyłączeniowe i wewnętrzne + węzeł cieplny.
  3. Instalacje elektryczne – wewnętrzne i zewnętrzne.
  4. Monitoring wizyjny stanowiący rozbudowę istniejącego monitoringu miejskiego, który będzie służyć ogólnemu bezpieczeństwu, a nie ochronie majątku powstałego w ramach projektu.
  5. Instalacja telekomunikacyjna – przebudowa istniejących kabli telekomunikacyjnych, budowa nowej kanalizacji teletechnicznej, służącej do celów bezpieczeństwa miasta (monitoring miasta), budowa instalacji do punktu bezpłatnego internetu (PIAP). Punkt będzie zainstalowany na dachu budynku Ratusza.
  6. Zarządzanie i nadzór nad projektem do I etapu.
  7. Promocja – oznaczenia, tablice informacyjno-promocyjne.

Etap II Projektu w zakresie budynku Ratusza zakłada wydatki związane z:

  1. Zakupem wyposażenia i urządzeń AGD na potrzeby budynku Ratusza.
  2. Zarządzaniem i nadzorem nad projektem do II etapu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących instalacji telekomunikacyjnej znajdującej się wewnątrz budynku Ratusza i poza budynkiem Ratusza oraz monitoringu wizyjnego.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W odniesieniu do faktur dotyczących instalacji telekomunikacyjnej znajdujących się wewnątrz i poza budynkiem Ratusza oraz monitoringu wizyjnego warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione.

Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego wskazuje, że przedmiotowe zakupy towarów i usług dotyczące monitoringu wizyjnego oraz instalacji telekomunikacyjnej nie mają związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Jak wskazał Wnioskodawca instalacja telekomunikacyjna znajdująca się wewnątrz i na zewnątrz budynku Ratusza będzie wykorzystywana przez Miasto wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Również monitoring miejski nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Monitoring będzie służył celom bezpieczeństwa mieszkańców i turystów w obszarze jego zainstalowania. Monitoring będzie wspierał działania służb powołanych do tego celu, tj. Policji i Straży Miejskiej. Zarządzanie zainstalowanymi kamerami i urządzeniami telekomunikacyjnymi zostanie przekazane do centrum monitoringu, które znajduje się w Straży Miejskiej.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do faktur dotyczących monitoringu wizyjnego oraz instalacji telekomunikacyjnej znajdującej się wewnątrz i poza budynkiem Ratusza Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem nie można się zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawcy, w myśl którego „Gmina będzie miała prawo do odliczania podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości z faktur zakupowych dotyczących (…) instalacji telekomunikacyjnych znajdujących się wewnątrz budynku Ratusza”.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości wynikającego z faktur dotyczących instalacji telekomunikacyjnych znajdujących się wewnątrz budynku Ratusza jest nieprawidłowe, natomiast w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących instalacji telekomunikacyjnej znajdującej się poza budynkiem Ratusza oraz monitoringu wizyjnego jest prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu w odniesieniu do monitoringu wizyjnego oraz instalacji telekomunikacyjnej znajdującej się wewnątrz i poza budynkiem Ratusza. W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Niniejszą interpretacje wydano na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj