Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.468.2019.2.EK
z 17 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2019 r. (data wpływu 16 lipca 2019 r.) uzupełnione pismem z dnia 2 września 2019 (data wpływu 9 września 2019 r. na wezwanie Organu z dnia 28 sierpnia 2019 r. (skutecznie doręczone 28 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku Vat w związku z realizacją projektu „...”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 lipca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku Vat w związku z realizacją projektu „....”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 września 2019 (data wpływu 9 września 2019 r. na wezwanie Organu z dnia 28 sierpnia 2019 r. (skutecznie doręczone 28 sierpnia 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina Miasto (dalej Miasto) bierze udział w Projekcie „...”. Celem Projektu jest umożliwienie powrotu do aktywności zawodowej 24 osobom zamieszkującym na terenie Gminy Miasto, sprawującym opiekę nad dziećmi do lat 3, przez utworzenie 24 miejsc opieki w żłobku.

Cele szczegółowe projektu to:

  • umożliwienie 10 kobietom powrotu na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dziecka;
  • spowodowanie wzrostu aktywności zawodowej po opuszczeniu rynku pracy wśród 14 osób bezrobotnych lub biernych zawodowo.


W ramach przedmiotowego Projektu Miasto.

  • dokona adaptacji własnego budynku w celu utworzenia jednostki realizującej opiekę żłobkową ( w tym zakup niezbędnego wyposażenia jednostki);
  • zapewni funkcjonowanie podmiotu świadczącego opiekę żłobkową (szkolenie nowego personelu).


W okresie realizacji Projektu, warunkiem przyjęcia dziecka do żłobka jest spełnienie przez Rodzica/Uczestnika Projektu następującego kryterium:

  • osoby bezrobotne lub bierne zawodowo pozostające poza rynkiem pracy ze względu na opiekę nad dziećmi do lat trzech, w tym osoby, które przerwały karierę zawodową ze względu na urodzenie dziecka lub przebywają na urlopach wychowawczych;
  • osoby opiekujące się dziećmi do lat trzech, którym w okresie opieki nad dzieckiem kończy się umowa o pracę, osoby zatrudnione na czas określony bądź nieokreślony, osoby pracujące będące w trakcie przerwy związanej z wychowaniem dziecka, przebywające na urlopach macierzyńskich rodzicielskich.


Każde dziecko zakwalifikowane do Projektu w jego ramach otrzyma następujące wsparcie:

  • działania pielęgnacyjno-edukacyjne w tym opieka medyczna;
  • zajęcia dodatkowe „Zabawa z językiem angielskim”, które będą odbywać się według ustalonego wcześniej harmonogramu;
  • zajęcia dodatkowe „Rytmika”, które odbywać się będą według ustalonego wcześniej harmonogramu;
  • zajęcia indywidualnie dobrane według potrzeb dziecka z psychologiem, logopedą.
    Zajęcia z dziećmi będą prowadzone od poniedziałku do piątku.


Projekt „…” jest współfinasowany przez Europejski Fundusz Społeczny w ramach Osi Priorytetowej VIII „Rozwój rynku pracy”, Działania 8.3 „Ułatwienie powrotu do aktywności zawodowej osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3” Poddziałania 8.3.1 „Ułatwianie powrotu do aktywności zawodowej”, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Gmina Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu „...” – nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w przedstawionym stanie faktycznym Gminie Miasto będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z Projektem „…”?


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2018, poz. 2174)- podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust 2. bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że jednostka samorządu terytorialnego nie jest uznawana za podatnika VAT w zakresie podejmowania działań, które zostały nałożone na nią odrębnymi przepisami, dla realizacji których jednostka ta została powołana. Jednak w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych — jednostka będzie traktowana jak każdy inny podmiot.


Gmina Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym deklaracje dla celów rozliczenia podatku VAT za okresy miesięczne.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 11-4. art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni - art. 88 ust. 4 ustawy o VAT.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przysługuje podmiotowi, który łącznie spełnia następujące warunki:

  1. dokonywane przez podmiot nabycia mają związek ze sprzedażą opodatkowaną wykonywaną przez ten podmiot;
  2. podmiot jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ww. ustawy - zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jedną z podstawowych zasad rządzących podatkiem VAT jest zasada powszechności opodatkowania tym podatkiem. Jest to jedna z naczelnych zasad podatku VAT, dlatego też wszelkie odstępstwa od tej zasady (z uwagi na naruszenie ciągu opodatkowania) - mają charakter wyjątku.


W art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca wymienił czynności, które korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT.


I tak ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 43 ustawy korzystają usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.


Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług - Gmina Miasto nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z Projektem „....”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina bierze udział w Projekcie „….”. Celem Projektu jest umożliwienie powrotu do aktywności zawodowej 24 osobom zamieszkującym na terenie Gminy Miasto, sprawującym opiekę nad dziećmi do lat 3, przez utworzenie 24 miejsc opieki w żłobku.

W ramach ww. Projektu Wnioskodawca dokona adaptacji własnego budynku w celu utworzenia jednostki realizującej opiekę żłobkową ( w tym zakup niezbędnego wyposażenia jednostki) oraz zapewni funkcjonowanie podmiotu świadczącego opiekę żłobkową (szkolenie nowego personelu).


Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu opisanego projektu.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że towary i usługi zakupione w związku z realizowanym projektem nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „….” na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj