Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.519.2019.1.MD
z 30 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 lipca 2019 r. (data wpływu 16 sierpnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z 28 sierpnia 2019 r. (data wpływu 29 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2019 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 28 sierpnia 2019 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasta (zwana dalej: Wnioskodawca lub Miasto) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Zgodnie z art. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 7 ust. 1 tejże ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspakajanie potrzeb wspólnoty w zakresie m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018.2174 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Miasto będzie realizowało projekt o nazwie: „….”, które przewidziano do realizacji od III kwartału 2019 do IV kwartału 2020.

Obszar II i IV – jest to określony teren w mieście objęty modernizacją.

Zakres projektu obejmuje wymianę istniejących opraw na nowe, energooszczędne, wymianę większości słupów oświetleniowych, ułożenie linii kablowej oraz zabudowę nowych szaf oświetleniowych. Moc zainstalowana systemu oświetlenia ulicznego zostanie znacząco zmniejszona poprzez zastąpienie istniejących opraw oświetleniowych oprawami wykonanymi w technologii LED, w większości wyposażonymi w inteligentny system sterowania. W obszarze 2 w stosunku do stanu istniejącego (1463 oprawy) ilość projektowanych opraw zwiększy się o 168 sztuk i wyniesie 1631 opraw. Dodatkowe oprawy doświetlą przejścia dla pieszych w miejscach szczególnie niebezpiecznych. W obszarze 2 przewidziano oprawy o następujących mocach:

  • oprawy LED 36W: 222 szt.
  • oprawy LED 48W: 526 szt.
  • oprawy LED 60W: 523 szt.
  • oprawy LED 72W: 255 szt.
  • oprawy LED 80W: 12 szt.
  • oprawy LED 96W: 11 szt.
  • oprawy LED 120W: 82 szt.

Moc rzeczywista całego systemu oświetlenia na obszarze 2 wyniesie 94,834 kW, a rocznie zużycie energii (czas świecenia 4150 h rocznie) po uwzględnieniu inteligentnego systemu sterowania wyniesie 314,400 MWh.

W obszarze 4 w stosunku do stanu istniejącego (615 opraw) ilość projektowanych opraw zwiększy się o 62 sztuki i wyniesie 677 opraw. Dodatkowe oprawy doświetlą przejścia dla pieszych (11 sztuk). Ponadto ich zwiększenie wynika ze zmiany sposobu oświetlenia ulic B. i A. i zastąpienia jednej oprawy o mocy 250W dwoma oprawami o znacznie mniejszej mocy po dwóch stronach słupa. W obszarze 4 przewidziano oprawy o następujących mocach:

  • oprawy LED 36W: 7 szt.
  • oprawy LED 48W: 289 szt.
  • oprawy LED 60W: 70 szt.
  • oprawy LED 72W: 92 szt.
  • oprawy LED 80W: 2 szt.
  • oprawy LED 96W: 161 szt.
  • oprawy LED 120W: 6 szt.
  • oprawy LED 144W: 12 szt.
  • oprawy LED 216W: 33szt.
  • oprawy LED 320W: 5szt.

Moc rzeczywista całego systemu oświetlenia na obszarze 4 wyniesie 57.338 kW, a roczne zużycie energii (czas świecenia 4150 h rocznie) po uwzględnieniu inteligentnego systemu sterowania wyniesie 200, 179 MWh. Większość objętych projektem słupów oświetleniowych i opraw zostanie włączona do istniejącego już na terenie miasta systemu sterowania oświetleniem. Na obszarze 2 zaprojektowano 832 oprawy wyposażone w inteligentny układ sterowania i redukcji mocy (tzw. sterowanie PLC umożliwiające odrębne sterowanie każdą oprawą), na obszarze 4 zaprojektowano 536 takie oprawy. Oprawy ze sterownikami i redukcją mocy oraz strumienia świetlnego zostaną zamontowane przy ulicach: S., D., P., J. P., G., N., E.. w obszarze 2 oraz Be., Bu., Br, Bo., Bi., A. A,, H. i M. w obszarze 4.

W celu ograniczenia zużycia energii moc opraw wyposażonych w sterownik zostanie zredukowana o 40% w godzinach pomiędzy 23.00 a 5.00 (za wyjątkiem opraw zamontowanych na skrzyżowaniach, rondach, w rejonie przejść dla pieszych). Na potrzeby systemu sterowania zaprojektowano zabudowę 25 szaf oświetleniowych (12 na obszarze 2 i 13 na obszarze 4) wyposażonych w koncentratory komunikujące się ze sterownikami, kontrolującymi i sterującymi pracą poszczególnych opraw. Komunikacja koncentratora zabudowanego w szafie oświetleniowej ze sterownikami za pomocą sieci zasilającej w standardzie LonWorks.

Przeznaczone do wymiany słupy oświetleniowe zaprojektowano jako słupy aluminiowe, anodowane o różnej długości (5 m, 5,5 m, 6 m, 8 m, 9 m, 10 m) wyposażone w wysięgniki jednoramienne, dwuramienne i trójramienne. Słupy zostaną posadowione na fundamentach prefabrykowanych. Łącznie wymienionych zostanie 1150 słupów (851 w obszarze 2 i 299 w obszarze 4).

Linie Kablowe zaprojektowano typu YAKXS 5x25. Przyjęte rozwiązania techniczne i technologiczne są efektywne pod względem energetycznym oraz w pełni wykonalne, gdyż są zgodne z najlepszą praktyką oraz aktualnymi przepisami. Szczegółowe rozwiązania techniczne zawierają załączone do wniosku projekty budowlano-wykonawcze oraz audyty energetyczne.

Zadania w ramach projektu:

  • Prace przygotowawcze:

Dokumentacja techniczna niezbędna do realizacji projektu, opracowana przed robotami budowlami celem określenia ich dokładnego zakresu, uzyskania pozwolenia na budowę oraz wykonania robót zgodnie z przepisami i sztuką budowlaną. Dokumentacja aplikacyjna niezbędna do przygotowania wniosku o dofinansowanie

  • Roboty budowlano-montażowe – obszar 2:

Zadanie obejmuje wykonanie robót budowlano-montażowych, związanych z przebudową oświetlenia ulicznego na obszarze 2 miasta T., tj. osiedlach D, E, F, N, O, U i T.

  • Roboty budowlano-montażowe – obszar 4:

Zadanie obejmuje wykonanie robót budowlano-montażowych związanych z przebudową oświetlenia ulicznego na obszarze 4 miasta T., tj. osiedlach A, B oraz tzw. S. T.

  • Koszty pozostałe:

Zadanie obejmuje obsługę geodezyjną, nadzory branżowe, wyłączenia i dopuszczenia oraz projekty organizacji ruchu.

  • Promocja:

W ramach zadania wykonane zostaną tablice informacyjno-pamiątkowe.

Głównym i bezpośrednim celem niniejszego projektu jest poprawa efektywności energetycznej oświetlenia ulicznego na terenie Miasta poprzez jego modernizację i wymianę opraw istniejących na oprawy typu LED. Zgodnie z przyjętymi założeniami stopień efektywności energetycznej wyniesie 72,13%. W wyniku modernizacji systemu oświetlenia, zużycie energii przez Miasto spadnie. Moc rzeczywista całego systemu oświetlenia na obszarze objętym modernizacją wyniesie 152,172 kW, a rocznie zużycie energii (czas świecenia 4150 h rocznie) po uwzględnieniu inteligentnego systemu sterowania wyniesie 514,579 MWh.

Cele pośrednie projektu to m in :

  • zmniejszenie obciążenia środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i innych substancji szkodliwych dla środowiska, w związku ze zmniejszeniem energochłonności oświetlenia. Realizacja projektu pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 na poziomie 1 040 ton rocznie,
  • poprawa komfortu i bezpieczeństwa dla użytkowników dróg – lampy LED pozwalają na precyzyjne kształtowanie rozsyłu światła, a tym samym na eliminację olśnienia.
  • osiągnięcie korzyści ekonomicznych i oszczędności budżetowych – niższe koszty eksploatacji i utrzymania oświetlenia ulicznego w mieście.

Cel główny i cele pośrednie niniejszego projektu są spójne z celem szczegółowym Osi Priorytetowej IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna RPO 2014-2020, jakim jest m.in. zwiększona efektywność energetyczna w sektorze publicznym i mieszkaniowym. Potrzeba realizacji projektu wynika również ze zdiagnozowanych problemów wskazanych w Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Centralnego. Projekt jest zgodny z jej priorytetami, celami i działaniami. Realizacja inwestycji przyczyni się do wymiernych oszczędności zużycia energii i ograniczenia emisji zanieczyszczeń, które z kolei przyczynią się także do realizacji założeń Planu gospodarki niskoemisyjnej dla miasta na lata 2014-2020 (karta TYC08 „Przebudowa oświetlenia ulicznego w T. na efektywne energetycznie”).

Odbiorcami, którzy w wyniku realizacji projektu osiągną korzyści będą użytkownicy wytworzonej infrastruktury. Dzięki realizacji projektu zyskają oni dostęp do zmodernizowanego systemu oświetlenia, co poprawi jakość ich życia. Zastosowanie energetycznego systemu oświetlenia na obszarze realizacji projektu wpłynie ponadto na zwiększenie komfortu korzystania z przestrzeni publicznej przez osoby mieszkające w mieście, a także przez osoby odwiedzające miasto. Bezpośrednią korzyścią dla mieszkańców będzie również zwiększenie bezpieczeństwa poruszania się w obrębie miasta zarówno pieszych jak i kierowców. Realizacja projektu przyczyni się również pośrednio do poprawy zdrowia mieszkańców Miasta, ponieważ zmniejszeniu ulegnie ilość szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery w związku z produkcją energii elektrycznej na potrzeby oświetlenia.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „…” nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Miasto ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu o nazwie „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020, podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania go na mocy prawodawstwa krajowego. Oznacza to, że mimo zasady, iż podatek VAT jest kosztem niekwalifikowalnym, dopuszcza się wyjątek, iż beneficjent, który nie może odzyskać podatku VAT na podstawie przepisów krajowych, poniesiony i udokumentowany w całości wydatek zostaje uznany za kwalifikowalny.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT, gdyż zakres projektu ewidentnie wskazuje na związek z działaniami Gminy jako organu władzy publicznej. W szczególności Wnioskodawca realizując opisany projekt nie działa w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotem projektu jest bowiem modernizacja i rozbudowa oświetlenia ulicznego przy zastosowaniu energooszczędnych technologii LED na terenie Gminy.

Realizowane zadanie ma na celu zaspokojenie potrzeb publicznych oraz wypełnia zadania nałożone na Gminę przez przepisy prawa. W projekcie zakłada się, że zmodernizowana infrastruktura będzie udostępniona lokalnej społeczności w formie nieodpłatnej. Celem projektu nie jest poprawa pozycji konkurencyjnej Wnioskodawcy, ponieważ Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych korzyści finansowych z tytułu funkcjonowania produktów projektu.

Art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług mówi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018. 2174 z póżn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W przypadku realizacji projektu „…” Miasto nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej związanej z realizowanym projektem. Efekty projektu ukierunkowane są na zadania, jakie ma obowiązek wykonywać każda gmina na rzecz swoich mieszkańców, dlatego też gmina nie będzie mogła dokonać odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją powyższego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.) zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Generalna zasada wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy, wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Miasto będzie realizowało projekt pn. „…”, które przewidziano do realizacji od III kwartału 2019 do IV kwartału 2020. Zadania w ramach projektu to prace przygotowawcze, roboty budowlano-montażowe – obszar 2 i obszar 4, Koszty pozostałe obejmujące obsługę geodezyjną, nadzory branżowe, wyłączenia i dopuszczenia oraz projekty organizacji ruchu oraz promocja.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle okoliczności opisanych w zdarzeniu przyszłym należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanym podatkiem VAT.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. „….”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj