Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.315.2019.2.JN
z 20 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2019 r. (data wpływu 13 czerwca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2019 r. (data wpływu 22 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 lipca 2019 r. (data wpływu 22 lipca 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem, którego głównym przedmiotem działalności jest produkcja mebli, który nigdy przed kontraktem opisanym poniżej nie wykonywał usług budowlanych.

Wnioskodawca zawarł umowę (dalej również: Umowa) z przedsiębiorstwem budowlanym „A” (dalej również: „A” lub Wykonawca), której przedmiotem jest kompleksowe wykonanie, dostawa i montaż ściennych paneli akustycznych wraz z wszelkimi pracami towarzyszącymi według dokumentacji projektowo-technicznej stanowiącej załącznik do Umowy, umożliwiającym odbiór inwestorski, uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, odbiór wszelkich służb oraz sprzedaż budynku wraz z usunięciem wad w okresie gwarancji jakości i rękojmi. „A” jest wykonawcą i działa na zlecenie Zamawiającego, a Wnioskodawca jest podwykonawcą „A”. Specyfikacja poszczególnych prac, stanowiąca załącznik do Umów, zobowiązuje Wnioskodawcę do:

  1. kompleksowego wykonania, dostawy, i montażu:
    • paneli akustycznych naściennych (klasa pochłaniania dźwięku C);
    • akustycznej naściennej zabudowy hydrantu na wysokości 2,75 m (tj. do poziomu wysp sufitowych) w postaci płaskiego elementu indywidualnie zaprojektowanego;
    • akustycznych naściennych pionowych listw tapicerowanych w postaci płaskiego elementu indywidualnie zaprojektowanego;
  2. zabezpieczenia elementów instalacyjnych, ścianek mobilnych, fasad itp. przed zanieczyszczeniem i zniszczeniem w czasie wykonywanych prac;
  3. dostawy akcesorów i materiałów pomocniczych w ilości i zakresie niezbędnym do prawidłowego wykonania przedmiotu zlecenia wraz z materiałami zabezpieczającymi wykonane prace;
  4. współpracy i udziału w koordynacji międzybranżowej w celu usunięcia ewentualnych kolizji projektowo-wykonawczych;
  5. zapewnienia wykwalifikowanego personelu pracowniczego z kadrą inżynieryjno-techniczną kierującą robotami oraz wszelkich niezbędnych narzędzi i sprzętu do wykonywania powyższych robót – narzędzia i elektronarzędzia, oświetlenie stanowiskowe, systemowe zabezpieczenia BHP;
  6. bieżącego sprzątania i usuwania wszelkich odpadów pobudowlanych w trakcie wykonywania prac, zgodnie z polityką ochrony środowiska Kontrahenta i ich utylizacji na koszt własny;
  7. przekazania dokumentacji jakościowej w formie Karty Zatwierdzeń Materiałów;
  8. przekazania 5 kopii dokumentacji powykonawczej w dwóch wersjach językowych (w języku polskim i angielskim) przy czym rysunki należy sporządzić w wersji dwujęzycznej, części opisowej odrębnie w języku polskim i odrębnie w języku angielskim wg standardu dokumentacji „A”;
  9. magazynowania, transportu i bezpiecznego rozładunku materiałów na miejscu.

Usługa jest wykonana w obiekcie budowlanym, wobec którego wydano pozwolenie na budowę i pracuje w nim szereg podwykonawców. Usługi są wykonywane przed uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie obiektu.

Wnioskodawca wykonuje usługę częściowo przy pomocy innego podwykonawcy, zgłoszonego do Wykonawcy. Głównym elementem cenotwórczym są panele akustyczne, których producentem jest Wnioskodawca.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem, o którym mowa w art. 15 u.p.t.u., u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 u.p.t.u.

Usługobiorca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. „A” jest zainteresowana nabyciem usługi montażu ściennych paneli akustycznych.
  2. W ramach wykonywanych czynności elementem dominującym jest usługa montażu ściennych paneli akustycznych.
  3. Element dominujący, w ramach wykonywanej przez Wnioskodawcę usługi klasyfikuje się jako Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych gdzie indziej niesklasyfikowanych (symbol PKWiU 43.39.19.0).
  4. Czynności wykonywane przez „A”, w związku z którymi nabywane są usługi od Wnioskodawcy klasyfikują się jako Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych gdzie indziej niesklasyfikowanych (symbol PKWiU 43.39.19.0).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy usługi wykonane na podstawie Umowy powinny być rozliczane na zasadach odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 u.p.t.u.?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wykonywane w ramach umowy winny być rozliczane na zasadach odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 u.p.t.u.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 u.p.t.u. podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust.1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Zarówno usługodawca jak i usługobiorca są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest zwolniony z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 u.p.t.u., a usługa nie będzie korzystała z żadnego zwolnienia przedmiotowego. Wykonywane usługi stanową roboty budowlane, o których mowa w poz. 38 załącznika nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług, tj. roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, pozostałe roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian (włączając tapetowanie), gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 43.39.19.0), zgodnie bowiem z objaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu tym mieszą się miedzy innymi roboty związane z wykładaniem wewnętrznych ścian i sufitów panelami, płytami i innymi materiałami w celu poprawy akustyki.

W ocenie Wnioskodawcy, dla oceny sprawy nie ma znaczenia, iż przeważającym elementem cenotwórczym usługi jest wartość dostarczanych paneli. Dla celów opodatkowania VAT całość należy traktować jako jednolite świadczenie, którego istotą nie jest dostawa towarów, ale świadczenie usługi polegające na kompleksowym montażu paneli akustycznych. Bez znaczenia pozostaje również fakt, iż świadczenie usług budowlanych nie jest podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy, a tego typu usługę (tj. roboty budowlane) Wnioskodawca będzie wykonywał po raz pierwszy.

W związku z powyższym Wnioskodawca powinien udokumentować usługi świadczone na podstawie Umowy fakturą bez kwoty podatku zawierającą adnotację odwrotne obciążenie, a zobowiązanym do rozliczenia podatku z tego tytułu będzie usługobiorca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że dla prawidłowości opodatkowania danej usługi istotne jest właściwe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na podanych przez Wnioskodawcę klasyfikacjach.

Zauważyć należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania usług, a dla prawidłowego ich opodatkowania niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do prawidłowego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował usługi będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania usług do grupowania statystycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisu sprawy (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku usług) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy wskazać, że od dnia 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy – podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy – w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

W świetle art. 17 ust. 2 ustawy – w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 bądź 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Ustawa nie definiuje pojęcia „podwykonawcy”, zatem dla prawidłowego rozumienia tego terminu wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego: „podwykonawca – to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy” (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008).

Zatem powyższe uregulowania prawne dowodzą, że aby zaistniał mechanizm odwrotnego obciążenia dla transakcji w zakresie usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, to ich przedmiotem muszą być wyłącznie usługi, które są wykonywane w następującej relacji: podwykonawca – główny wykonawca.

Należy wskazać, że podwykonawca to dalszy wykonawca prac (częściowych lub całościowych) w ramach zleconej przez inwestora na rzecz głównego wykonawcy inwestycji budowlanej. A zatem podwykonawca jest podatnikiem działającym na zlecenie głównego wykonawcy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 bądź 9 ustawy. Wnioskodawca zawarł umowę z przedsiębiorstwem budowlanym „A” (dalej: Wykonawca), której przedmiotem jest kompleksowe wykonanie, dostawa i montaż ściennych paneli akustycznych wraz z wszelkimi pracami towarzyszącymi według dokumentacji projektowo-technicznej stanowiącej załącznik do umowy, umożliwiającym odbiór inwestorski, uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, odbiór wszelkich służb oraz sprzedaż budynku wraz z usunięciem wad w okresie gwarancji jakości i rękojmi. Wykonawca (podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny) działa na zlecenie Zamawiającego, a Wnioskodawca jest podwykonawcą Wykonawcy. Specyfikacja poszczególnych prac, stanowiąca załącznik do Umów, zobowiązuje Wnioskodawcę do:

  1. kompleksowego wykonania, dostawy, i montażu:
    • paneli akustycznych naściennych (klasa pochłaniania dźwięku C);
    • akustycznej naściennej zabudowy hydrantu na wysokości 2,75 m (tj. do poziomu wysp sufitowych) w postaci płaskiego elementu indywidualnie zaprojektowanego;
    • akustycznych naściennych pionowych listw tapicerowanych w postaci płaskiego elementu indywidualnie zaprojektowanego;
  2. zabezpieczenia elementów instalacyjnych, ścianek mobilnych, fasad itp. przed zanieczyszczeniem i zniszczeniem w czasie wykonywanych prac;
  3. dostawy akcesorów i materiałów pomocniczych w ilości i zakresie niezbędnym do prawidłowego wykonania przedmiotu zlecenia wraz z materiałami zabezpieczającymi wykonane prace;
  4. współpracy i udziału w koordynacji międzybranżowej w celu usunięcia ewentualnych kolizji projektowo-wykonawczych;
  5. zapewnienia wykwalifikowanego personelu pracowniczego z kadrą inżynieryjno-techniczną kierującą robotami oraz wszelkich niezbędnych narzędzi i sprzętu do wykonywania powyższych robót – narzędzia i elektronarzędzia, oświetlenie stanowiskowe, systemowe zabezpieczenia BHP;
  6. bieżącego sprzątania i usuwania wszelkich odpadów pobudowlanych w trakcie wykonywania prac, zgodnie z polityką ochrony środowiska Kontrahenta i ich utylizacji na koszt własny;
  7. przekazania dokumentacji jakościowej w formie Karty Zatwierdzeń Materiałów;
  8. przekazania 5 kopii dokumentacji powykonawczej w dwóch wersjach językowych (w języku polskim i angielskim) przy czym rysunki należy sporządzić w wersji dwujęzycznej, części opisowej odrębnie w języku polskim i odrębnie w języku angielskim wg standardu dokumentacji „A”;
  9. magazynowania, transportu i bezpiecznego rozładunku materiałów na miejscu.

Wnioskodawca wykonuje usługę częściowo przy pomocy innego podwykonawcy, zgłoszonego do Wykonawcy. Głównym elementem cenotwórczym są panele akustyczne, których producentem jest Wnioskodawca. Wykonawca jest zainteresowany nabyciem usługi montażu ściennych paneli akustycznych. W ramach wykonywanych czynności elementem dominującym jest usługa montażu ściennych paneli akustycznych. Element dominujący, w ramach wykonywanej przez Wnioskodawcę usługi klasyfikuje się jako Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych gdzie indziej niesklasyfikowanych (symbol PKWiU 43.39.19.0). Czynności wykonywane przez Wykonawcę, w związku z którymi nabywane są usługi od Wnioskodawcy klasyfikują się jako Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych gdzie indziej niesklasyfikowanych (symbol PKWiU 43.39.19.0).

W tym miejscu należy wskazać, że co do zasady na gruncie ustawy każde świadczenie jest traktowane jako odrębne i niezależne. Jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną czynność, to nie powinna ona być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Oznacza to, że jeżeli podatnik dokonuje kilku świadczeń na rzecz klienta i są one ze sobą powiązane tak, że obiektywnie rzecz biorąc tworzą z ekonomicznego punktu widzenia jedną całość, którą jedynie sztucznie można byłoby podzielić, to te elementy lub świadczenia – dla celów podatku od towarów i usług – stanowią jedną całość. Wniosek taki wypływa m.in. z wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie pomiędzy Card Protection Plan Ltd (CPP) a Commissioners of Customs and Excise (sygn. C-349/96). Co istotne, aby móc wskazać, że dana czynność jest czynnością złożoną winna się ona składać z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na czynność złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu sama w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego. Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jak element czynności złożonej wówczas, jeżeli cel świadczenia pomocniczego jest zdeterminowany przez czynność główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez czynności pomocniczej czynności głównej.

Z innych orzeczeń TSUE w sprawie świadczeń złożonych wynika, że w celu określenia świadczenia głównego w ramach świadczenia złożonego należy zbadać, jakie są oczekiwania klienta (rozumianego jako przeciętny konsument) w ramach transakcji i na tej podstawie ustalać świadczenie główne (wiodące), czyli to świadczenie, którego oczekuje od dostawcy klient (np. orzeczenie z dnia 27 października 2005 r. w sprawie Levob Verzekeringen BV, C-41/04 i orzeczenie z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie Aktiebolaget NN v. Skatteverket, C-111/05).

O tym, czy świadczenie jest dostawą towarów, czy usługą powinien przesądzić element, który w ramach całego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg – Gelting Linien; z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C 349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, natomiast pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zawarł z Wykonawcą umowę na kompleksowe wykonanie, dostawę i montaż ściennych paneli akustycznych wraz z wszelkimi pracami towarzyszącymi według dokumentacji projektowo-technicznej. W ramach wykonywanych czynności elementem dominującym jest usługa montażu ściennych paneli akustycznych. Wykonawca – jak wskazał Wnioskodawca – jest zainteresowany nabyciem usługi montażu ściennych paneli akustycznych.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że Wnioskodawca świadczy usługę złożoną montażu ściennych paneli akustycznych, na którą składa się kilka elementów składowych. Świadczeniem zasadniczym jest montaż ściennych paneli akustycznych, zaś wykonanie ściennych paneli akustycznych, ich dostawa oraz wszelkie prace towarzyszące według dokumentacji projektowo-technicznej stanowią elementy pomocnicze do usługi głównej.

Ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, czy też zastosowanie ma ogólna zasada rozliczenia podatku – ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy:

  1. dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48),
  2. jest świadczona przez podwykonawcę,
  3. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 bądź ust. 9 ustawy,
  4. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy czym podkreślić należy, że dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia konieczne jest spełnienie ww. przesłanek łącznie. W konsekwencji niespełnienie chociażby jednego z tych warunków eliminuje zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca świadczy usługę montażu ściennych paneli akustycznych sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 43.39.19.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych gdzie indziej niesklasyfikowanych, która jest wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, na rzecz Wykonawcy (świadczącego na rzecz Zamawiającego czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 43.39.19.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych gdzie indziej niesklasyfikowanych) jako podwykonawca, dla ww. usługi ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia wynikający z art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy. Obowiązek rozliczenia podatku należnego w przedmiotowej sytuacji spoczywa na nabywcy usługi – Wykonawcy.

Zatem usługa montażu ściennych paneli akustycznych wykonana na podstawie Umowy powinna być rozliczona na zasadzie mechanizmu odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy.

Tym samy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj