Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB4.4014.171.2019.2.DK
z 20 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 maja 2019 r. (data wpływu – 22 maja 2019 r.), uzupełnionym 6 sierpnia 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymywania pożyczek w ramach umowy cash poolingu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymywania pożyczek w ramach umowy cash poolingu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z tym w piśmie z 22 lipca 2019 r., znak: 0111-KDIB4.4014.171.2019.1.DK i 0111-KDIB4.4014.204.2019.1.DK wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 6 sierpnia 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Spółka z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub ”Spółka”) z siedzibą w W. jest polskim rezydentem podatkowym i podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce. Spółka jest również zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce.

Spółka należy do międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”) zajmującej się produkcją i dystrybucja szerokiej gamy generycznych produktów farmaceutycznych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca jest odpowiedzialny za dystrybucję produktów Grupy na terytorium Polski.

W celu bardziej efektywnego zarządzania nadwyżkami/niedoborami środków finansowych w ramach Grupy, Spółka wraz z innymi podmiotami z Grupy zawarła umowę cash poolingu (dalej: „Umowa”). W ramach Umowy, jeden z podmiotów z Grupy został wyznaczony na cash pool lidera, w tym w szczególności podmiot odpowiedzialny za udzielanie pożyczek i przyjmowanie depozytów (dalej: „Lider”). Pozostałe podmioty z Grupy, w tym Spółka, działają jako uczestnicy cash poolingu (dalej: „Uczestnicy”).

Celem zawarcia Umowy cash poolingu była optymalizacja zarządzania ryzykiem gotówkowym i finansowym w ramach Grupy. W związku z tym, Uczestnicy przekazują nadwyżki gotówkowe do Lidera w walucie euro oraz we wszystkich innych walutach dostępnych dla Lidera. Nadwyżki gotówkowe są zwracane Uczestnikom w terminach określonych w Umowie cash poolingu lub w terminach określonych żądaniem danego Uczestnika. Przekazane Liderowi nadwyżki finansowe podlegają oprocentowaniu ustalonemu na warunkach rynkowych. Natomiast w przypadku zgłoszenia zapotrzebowania na środki pieniężne przez danego Uczestnika, Lider udziela takiemu Uczestnikowi pożyczki. Taka pożyczka również podlega oprocentowaniu na warunkach rynkowych.

Tymczasowo, w ramach obecnego systemu cash poolingu (dalej: „Obecny cash pooling”) przekazywanie środków pieniężnych odbywa się nieregularnie na wniosek danego Uczestnika lub Lidera, w zależności od potrzeb gotówkowych. W szczególności, w przypadku zgłoszenia zapotrzebowania na środki pieniężne przez danego Uczestnika, Lider udziela takiemu Uczestnikowi pożyczki na czas określony (dalej: „Pożyczki”). Jednocześnie w sytuacji, gdy dany Uczestnik wykazuje nadwyżki pieniężne, składa on depozyt na czas określony na rachunku bankowym Lidera (dalej: „Depozyty”). Wynagrodzenie Lidera za pełnione funkcje zarządzania płynnością finansową znajdzie odzwierciedlenie w różnicy pomiędzy stopą oprocentowania udzielonych Pożyczek, a stopą oprocentowania przyjętych Depozytów.

Lider wypłaca oraz przyjmuje środki pieniężne w związku z Pożyczkami i Depozytami przy wykorzystaniu rachunku bankowego znajdującego się za granicą.

W przyszłości, planowana jest zmiana modelu cash poolingu, w związku z tym będzie on obsługiwany przez bank, który będzie regularnie obliczał nadwyżki oraz niedobory na środki pieniężne u wszystkich Uczestników (dalej: „Planowany cash pooling”). W oparciu o te informacje, przelewy środków pieniężnych będą dokonywane regularnie każdego dnia lub raz w tygodniu (w zależności od wybranej częstotliwości) pomiędzy Liderem a poszczególnymi Uczestnikami.

Bank będzie pełnił rolę podmiotu wykonującego obsługę administracyjną Planowanego cash poolingu na rzecz Lidera. Lider w dalszym ciągu będzie podmiotem, który będzie świadczyć na rzecz Wnioskodawcy oraz pozostałych Uczestników usługi zarządzania płynnością finansową.

Wszystkie środki pieniężne przekazywane w ramach Planowanego cash poolingu będą w dalszym ciągu realizowane poprzez rachunek bankowy Lidera. Pomiędzy Uczestnikami nie będą dokonywane żadne bezpośrednie przelewy środków pieniężnych.

Ponadto, z treści uzupełnienia wniosku (data wpływu 6 sierpnia 2019 r.) – w odniesieniu do stanu faktycznego – wynika, że:

  • Pożyczki udzielane są przez Lidera w ramach jednej pisemnej Umowy (umowa cash poolingu), nie zaś w związku z oddzielnymi umowami pożyczek. Niemniej jednak należy uznać, że Pożyczki te spełniają przesłanki wskazane w art. 720 § 1 ustawy Kodeks cywilny,
  • Pożyczki udzielane przez Lidera w ramach Obecnego cash poolingu podlegają przepisom dotyczącym podatku od towarów i usług, tj. usługi te podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.).

Wnioskodawca uzyskał potwierdzenie swojego stanowiska w tym zakresie w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 lipca 2019 r., znak: 0114-KDIP1-2.4012.283.2019.IG.

Wnioskodawca nadto wskazał, że:

  • Pożyczki udzielane są w ramach jednej Umowy cash poolingu, nie zaś oddzielnych umów pożyczek. Dla potrzeb wydania interpretacji podatkowej należy przyjąć, że Umowa (umowa cash poolingu) została zawarta w Polsce,
  • środki wypłacane w związku z Pożyczkami udzielanymi w ramach Obecnego cash poolingu znajdują się na rachunku Lidera prowadzonym za granicą,
  • Lider jako podmiot udzielający Pożyczek w ramach Obecnego cash poolingu nie posiada siedziby ani zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Działalność gospodarcza wykonywana przez Lidera obejmuje m.in. kredytowanie oraz udzielanie pożyczek.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymywanie Pożyczek przez Wnioskodawcę w ramach Obecnego cash poolingu powoduje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywanie Pożyczek przez Wnioskodawcę w ramach Obecnego cash poolingu nie powoduje obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi podlegają czynności cywilnoprawne umów pożyczek pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca pragnie dodatkowo wskazać, iż w myśl art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawnych inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności.

Zgodnie zaś z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę. W konsekwencji, czynność udzielania pożyczki – jako usługi finansowe – podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Jednocześnie, jak wskazano powyżej, w świetle art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika podatku od towarów i usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Przepis ten znajdzie zastosowanie również gdy podatnik spoza Polski świadczy usługi finansowe na rzecz polskiego podatnika podatku od towarów i usług. W tym przypadku wystąpi import usług, a to polski podatnik będący usługobiorcą jest zobowiązany wykazać podatkowo transakcję nabycia usług finansowych od zagranicznego podatnika w swojej deklaracji podatkowej. W rezultacie w wyniku udzielenia przez Lidera – w ramach Obecnego cash poolingu – pożyczki Spółce, Spółka (jako nabywca usługi) powinna wykazać w swoich rozliczeniach podatku od towarów i usług import usług finansowych (zwolnionych od podatku od towarów i usług).

Mając na uwadze powyższe, czynność udzielania Pożyczek przez Lidera w ramach Obecnego cash poolingu będzie zwolniona z podatku od towarów i usług. Tym samym, otrzymywanie Pożyczek przez Wnioskodawcę w ramach Obecnego cash poolingu stanowi czynność wyłączoną z zakresu opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 ust. 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie, niezależnie od powyższego, zgodnie z art. 9 pkt 10 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia się od podatku pożyczki udzielane przez przedsiębiorców niemających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, prowadzących działalność w zakresie kredytowania oraz udzielania pożyczek.

Wnioskodawca zaznaczył, że Lider jest przedsiębiorcą nieposiadającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby ani zarządu. Jednocześnie działalność gospodarcza wykonywana przez Lidera obejmuje m.in. udzielanie Uczestnikom Pożyczek w ramach Obecnego cash poolingu.

W ocenie Wnioskodawcy, do czynności otrzymywania Pożyczek przez Spółkę w ramach Obecnego cash poolingu znajdzie zastosowanie art. 9 pkt 10 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i tym samym, czynności takie będą zwolnione z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Jak wskazano w art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi, z zastrzeżeniem ust. 4a i 5, jeżeli ich przedmiotem są:

  1. rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Mając na uwadze powyższe przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, aby dana czynność cywilnoprawna, wskazana enumeratywnie w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, muszą zostać spełnione przesłanki wskazane w art. 1 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych lub łącznie przesłanki wskazane w art. 1 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Tym samym, jeśli umowa pożyczki środków pieniężnych zostanie zawarta za granicą oraz środki pieniężne zostaną wypłacone z rachunku bankowego znajdującego się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zastosowanie znajdzie wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w art. 1 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle powyższego, jeżeli środki pieniężne wypłacane Wnioskodawcy w związku z Pożyczkami otrzymywanymi w ramach Obecnego cash poolingu znajdują się na zagranicznym rachunku bankowym należącym do Lidera, a także Umowa została zawarta poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, takie pożyczki nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Biorąc pod uwagę stanowisko przedstawione przez Spółkę, otrzymywanie przez nią Pożyczek w ramach Obecnego cash poolingu nie powoduje obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, ze względu na następujące argumenty:

  • otrzymywanie Pożyczek przez Wnioskodawcę w ramach Obecnego Cash poolingu stanowi czynność wyłączoną z zakresu opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 ust. 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (jako czynność zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług); alternatywnie
  • Lider jest przedsiębiorcą nieposiadającym na terytorium Rzeczypospolitej polskiej siedziby ani zarządu, a zgodnie z art. 9 pkt 10 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia się od podatku pożyczki udzielane przez przedsiębiorców niemających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, prowadzących działalność w zakresie kredytowania oraz udzielania pożyczek.

Dodatkowo, jeżeli środki pieniężne wypłacane Wnioskodawcy w związku z Pożyczkami otrzymywanymi w ramach Obecnego cash poolingu znajdują się na zagranicznym rachunku bankowym należącym do Lidera, a także Umowa została zawarta poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – taka czynność w ogóle nie podlegałaby opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w Polsce.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przywołał wybrane interpretacje indywidualne.

Z uwagi na fakt, iż niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie otrzymywania pożyczek w ramach Obecnego cash poolingu, Organ przywołał wyłącznie tę część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się wprost do zadanego we wniosku pytania nr 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że – zgodnie z zakreślonym przez Wnioskodawcę zakresem wniosku – przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Tym samym część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się do uregulowań zawartych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.), uznano za element własnego stanowiska niepodlegający ocenie w ramach wydanej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca wskazał jednocześnie, iż w podatku od towarów i usług zostało wydane rozstrzygnięcie w zakresie otrzymywania pożyczek w ramach Obecnego cash poolingu – interpretacja indywidualna z 23 lipca 2019 r., znak: 0114-KDIP1-2.4012.283.2019.1.IG. Organ informuje ponadto, że w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych w części dotyczącej przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1150, ze zm.), podatkowi podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Zgodnie z art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 4a i ust. 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli ich przedmiotem są:

  1. rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Obowiązek ten, jak wynika z treści art. 4 pkt 7 cyt. ustawy, ciąży przy umowie pożyczki – na biorącym pożyczkę. Obowiązek zapłaty podatku ciąży na podatnikach tego podatku (art. 5 ust. 1 omawianej ustawy).

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania stanowi przy umowie pożyczki – kwota lub wartość pożyczki, a w przypadku umowy określającej, że wypłata środków pieniężnych nastąpi niejednokrotnie i ich suma nie jest znana w chwili zawarcia umowy – kwota każdorazowej wypłaty środków pieniężnych.

Art. 7 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy stanowi, że stawka podatku od umowy pożyczki wynosi 0,5%, z zastrzeżeniem ust. 5.

Jednakże, w myśl art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku umów pożyczki o wyłączeniu, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług. Podstawę do ww. wyłączenia może stanowić m.in. fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że, Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy kapitałowej i w celu bardziej efektywnego zarządzania nadwyżkami/ niedoborami środków finansowych w ramach Grupy. Wnioskodawca wraz z innymi podmiotami Grupy kapitałowej zawarł umowę cash poolingu. Celem zawarcia Umowy cash poolingu była optymalizacja zarządzania ryzykiem gotówkowym i finansowym w ramach Grupy. W przypadku zgłoszenia zapotrzebowania na środki pieniężne przez danego Uczestnika, Lider udziela takiemu Uczestnikowi pożyczki na czas określony. Udzielane przez Lidera pożyczki (w ramach Obecnego cash poolingu) podlegają przepisom dotyczącym podatku od towarów i usług, tj. usługi te podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca uzyskał potwierdzenie swojego stanowiska w tym zakresie w interpretacji indywidualnej z 23 lipca 2019 r. znak: 0114-KDIP1-2.4012.283.2019.1.IG, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „(…) usługi udzielania Pożyczek w ramach Obecnego cash poolingu, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy (…)”.

Skoro zatem otrzymywanie Pożyczek przez Wnioskodawcę w ramach Obecnego cash poolingu podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, to w analizowanej sprawie będzie miało zastosowanie wyłączenie określone w art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W rezultacie otrzymywanie przez Wnioskodawcę pożyczek w ramach Obecnego cash poolingu nie powoduje obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Końcowo Organ wskazuje, iż z uwagi na wyłączenie z opodatkowania umowy pożyczki na mocy art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, odstąpiono od analizy stanowiska Wnioskodawcy w kontekście art. 1 ust. 4 jak również zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 9 pkt 10 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Przedmiotowa interpretacja – zgodnie ze złożonym wnioskiem – została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy i tylko on może czerpać z niej ochronę.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj