Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.345.2019.2.JM
z 6 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2019 r. (data wpływu 12 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2019 r. (data wpływu 23 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rezygnacji z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz zaprzestania dokumentowania sprzedaży paragonami fiskalnymi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rezygnacji z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz zaprzestania dokumentowania sprzedaży paragonami fiskalnymi.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2019 r. (data wpływu 23 lipca 2019 r.) o wskazanie przedmiotu wniosku oraz doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Sp. z o.o. z siedzibą w … (dalej jako: Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej m.in. poprzez sklep internetowy będący własnością Spółki (dalej jako: Sklep Internetowy). Towary sprzedawane w Sklepie Internetowym nie stanowią towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z regulaminem Sklepu Internetowego (dalej jako: Regulamin) realizacja zakupów w tym sklepie przez klienta (dalej jako: Klient) jest możliwa bez rejestracji lub po założeniu konta w Sklepie Internetowym. Dodatkowo istnieje możliwość złożenia przez Klienta zamówienia telefonicznie pod wskazanym w Regulaminie numerem telefonu.

Zamówione towary są dostarczane na terenie Rzeczpospolitej Polskiej: za pośrednictwem A lub kuriera na wskazany przez Klienta adres, do Punktów Odbioru A, Paczkomatów B (usługa polega na dostarczeniu towarów do wybranego przez Klienta paczkomatu), Paczki C (w ramach tej usługi paczka jest dostarczana do wybranego punktu odbioru C, np. kiosku). Towary mogą być też dostarczone do jednego z wyszczególnionych na liście sklepów stacjonarnych Spółki (dalej sklepy te zwane są: Sklepami Stacjonarnymi). Towary te są dostarczane wówczas przez firmę, z którą Spółka zawarła umowę o świadczenie usług kurierskich. Wskazane Sklepy Stacjonarne są prowadzone na zasadzie franczyzy (przez odrębny od Spółki podmiot).

Towary zamówione przez Klienta są w pierwszej kolejności nabywane przez Spółkę od innej spółki (dalej jako: Dostawca), a kolejno Spółka dokonuje odsprzedaży na rzecz Klienta. Towar zamówiony przez Klienta jest przemieszczany z magazynu Dostawcy zgodnie z wybraną metodą dostawy: za pośrednictwem A lub innej firmy (z którą Spółka zawiera umowę) zobowiązanej do dostarczenia zamówionego towaru do miejsca zgodnego z decyzją Klienta.

Płatność za zakupiony towar może zostać zrealizowana według wyboru Klienta:

  • za pobraniem – poprzez zapłatę gotówką kurierowi doręczającemu przesyłkę na adres wskazany przez Klienta (pobrana kwota jest wpłacana na rachunek bankowy Spółki);
  • w formie przedpłaty – poprzez płatność on-line, np. przelewem bankowym lub kartą kredytową (płatność on-line realizowana jest za pośrednictwem serwisu X);
  • za pośrednictwem systemu płatności elektronicznych Y oferującego usługę typu: kup teraz-zapłać później.

Zapłata jest realizowana co do zasady przez Klienta, który złożył zamówienie. Niemniej zdarzają się sytuacje, w których zapłaty za zamówienie w imieniu Klienta dokonuje inna osoba (np. małżonek). W każdym jednak przypadku Spółka jest w stanie zidentyfikować, jakiego zamówienia dotyczyła ta wpłata. Wnioskodawca może powiązać otrzymaną na rachunek bankowy wpłatę ze sprzedażą oznaczonych towarów na rzecz konkretnego Klienta. Przykładowo, w przypadku wyboru płatności on-line jako tytuł przelewu bankowego podawany jest numer identyfikacyjny danego zamówienia, który można przypisać tylko do określonego zakupu zrealizowanego przez oznaczoną osobę fizyczną.

Na podstawie ewidencji i dokumentacji prowadzonej przez Wnioskodawcę możliwe jest łącznie ustalenie, do jakiego konkretnie zamówienia odnosiła się wpłata otrzymana na rachunek Spółki oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres są możliwe do ustalenia na tej podstawie).

Dotychczas w przypadku sprzedaży realizowanej na powyższych zasadach Spółka każde zamówienie dokumentowała paragonem fiskalnym, który był wysyłany wraz z towarem do Klienta. Na prośbę Klienta do paragonu wystawiana była również faktura. Obecnie Wnioskodawca rozważa rezygnację z ww. modelu dokumentowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, którzy złożyli zamówienie on-line w Sklepie Internetowym lub telefonicznie zgodnie z Regulaminem.

W odpowiedzi na pytanie: „Czy Wnioskodawca otrzymuje/będzie otrzymywał w całości zapłatę za dostawę towarów realizowaną w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub na rachunek Wnioskodawcy w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem)? Należy wskazać odrębnie dla dostaw towarów dokonywanych przez Wnioskodawcę w systemie wysyłkowym, w przypadku otrzymywania zapłaty:

  • za pobraniem,
  • w formie przedpłaty – poprzez płatność on-line,
  • za pośrednictwem systemu płatności Y.”,

Wnioskodawca wskazał, że „Płatność za zakupiony towar może zostać zrealizowana według wyboru Klienta:

  • za pobraniem – poprzez zapłatę gotówką kurierowi doręczającemu przesyłkę na adres wskazany przez Klienta (pobrana kwota jest wpłacana na rachunek bankowy Spółki),
  • w formie przedpłaty – poprzez płatność on-line, np. przelewem bankowym lub kartą kredytową (płatność on-line realizowana jest za pośrednictwem serwisu X),
  • za pośrednictwem systemu płatności elektronicznych Y oferującego usługę typu: kup teraz-zapłać później”.

Wobec tego Wnioskodawca otrzymuje/będzie otrzymywał w całości zapłatę za dostawę towarów realizowaną w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy) w każdym wymienionym przypadku otrzymywania zapłaty:

  • za pobraniem (gdzie wpłaty pobrane od Klientów kurier przesyła na rachunek bankowy Wnioskodawcy),
  • w formie przedpłaty – poprzez płatność on-line,
  • za pośrednictwem systemu płatności elektronicznych Y.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka jest uprawniona do rezygnacji z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej wskazanych powyżej przypadków sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (zarejestrowanych lub nieposiadających konta w Sklepie Internetowym), które złożyły zamówienie on-line lub telefonicznie w Sklepie Internetowym oraz zaprzestać dokumentowania tych transakcji paragonami fiskalnymi?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do rezygnacji z ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych poprzez Sklep Internetowy, skoro we wszystkich ww. przypadkach:

  • towar jest wysyłany do miejsca wskazanego przez Klienta (tj. sprzedaż ta jest realizowana w systemie wysyłkowym) oraz
  • na podstawie ewidencji i dokumentacji (w tym dowodów zapłaty) prowadzonej przez Spółkę możliwe jest łącznie ustalenie, do jakiego konkretnie zamówienia odnosiła się wpłata otrzymana na rachunek Spółki oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została dokonana.

Uzasadnienie:

Na podstawie art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako u.p.t.u) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższe oznacza, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności podatkowej co do zasady są zobligowani do ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej. Niemniej jednak w niektórych przypadkach możliwe jest zastosowanie zwolnienia z ww. obowiązku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej jako: Rozporządzenie).

Na mocy § 2 ust. 1 Rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia. Tym samym, dostawy towarów i świadczenie usług wskazane w ww. załączniku do Rozporządzenia podlegają zwolnieniu z obowiązku fiskalizacji. Przy czym, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do Rozporządzenia zwolnienie to stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (§ 2 ust. 2 Rozporządzenia).

W poz. 36 załącznika do Rozporządzenia wyszczególniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Warunkiem zastosowania zwolnienia z obowiązku rejestracji przy użyciu kasy fiskalnej jest łączne spełnienie niżej wskazanych warunków:

  • sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych została dokonana w systemie wysyłkowym;
  • zapłata za sprzedaż w całości została wpłacona za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy podatnika (dostawcy) lub na jego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem;
  • sprzedawca prowadzi ewidencję i posiada dowody dokumentujące zapłatę, które potwierdzają łącznie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła ww. zapłata i na czyją rzecz została dokonana (z dokumentacji muszą wynikać dane nabywcy, w tym jego adres).

Ustawodawca nie zdefiniował w Rozporządzeniu pojęcia ,,dostawy towarów w systemie wysyłkowym”. Odwołując się jednak do wytycznych wynikających z wykładni językowej, można wnioskować, że tego typu sprzedaż ma miejsce w przypadku gdy klient zamawia towary (zwykle przez Internet lub telefonicznie) z obowiązkiem dostarczenia ich do miejsca, w którym dokona odbioru tych towarów. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego ,,wysyłka” to „wysłanie czegoś”, „to, co się wysyła” (dostępny przez: https: …..html). Wysyłać oznacza zaś m.in. ,,przekazać coś komuś za pośrednictwem poczty, urządzeń technicznych lub jakiejś osoby” (dostępny przez: htps://…….html).

Od takiej formy dostaw towarów należy odróżnić sprzedaż realizowaną stacjonarnie, gdy towar znajduje się w punkcie sprzedaży (np. w placówce handlowej) w momencie zawarcia umowy i może być od razu wydany nabywcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej dotyczy dostaw towarów w systemie wysyłkowym, w tym również dostarczanych za pośrednictwem firmy zewnętrznej trudniącej się wysyłką lub transportem towarów (A, firmy kurierskiej lub innej firmy świadczącej usługi z zakresu wysyłki/transportu towarów).

W interpretacji z 8 marca 2019 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.15.2019.1.MN Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził możliwość zastosowania takiego zwolnienia, w przypadku gdy dostawy towarów są realizowane przesyłkami pocztowymi lub kurierskimi. W interpretacji z 8 października 2015 r. sygn. IPPP2/4512-770/15-3/KOM Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odniósł się również do usługi Paczka C, wskazując że taka forma dostawy mieści się w zakresie sprzedaży wysyłkowej zwolnionej z obowiązku fiskalizacji. Ponadto, organy podatkowe aprobują stosowanie zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej do przypadków sprzedaży wysyłkowej, w ramach której towar jest dostarczany przez firmy transportowe/przewozowe (por. interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 12 września 2013 r. sygn. IPTPP4/443-372/13-4/ALN oraz z 7 stycznia 2016 r. sygn. IPTPP3/4512-488/15-2/BM oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 17 marca 2015 r. sygn. ITPP1/443-1588/14/AJ).

Wnioskodawca stoi również na stanowisku, że dla określenia możliwości zastosowania ww. zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej nieistotne jest również miejsce dostarczenia towarów (kiosk, paczkomat, Sklep Stacjonarny czy też inne miejsce wskazane przez Klienta jako właściwe do doręczenia zamówionych towarów). W przypadku gdy towar jest zamawiany w Sklepie Internetowym Spółki (online lub telefonicznie) i jest on kolejno przemieszczany do punktu wskazanego przez Klienta, mamy do czynienia z dostawą towarów w systemie wysyłkowym, o której mowa w pkt 36 załącznika do Rozporządzenia. W każdym przypadku towary te są dostarczane do Klienta w ramach systemu wysyłkowego z wykorzystaniem przesyłek o charakterze pocztowym lub kurierskim.

Dostawa w systemie wysyłkowym zgodnie z Rozporządzeniem jest realizowana także wtedy gdy towary są dostarczane do Sklepu Stacjonarnego. Twierdzenie to jest tym bardziej uzasadnione z uwagi na to, że towary są przemieszczane do takiego punktu odbioru przez firmę świadczącą usługi kurierskie, z którą Spółka zawarła umowę. Ponadto, każdy ze Sklepów Stacjonarnych jest prowadzony na zasadzie franczyzy (przez odrębny podmiot). Sytuacja, w której towar jest wysyłany do Sklepu Stacjonarnego zgodnie z życzeniem Klienta, nie różni się zatem w skutkach od innych przypadków sprzedaży poprzez Sklep Internetowy, gdy towar jest dostarczany na wskazany przez Klienta adres, do paczkomatu, wybranego kiosku czy też do Punktu Odbioru A.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W interpretacji z 13 listopada 2018 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.608.2018.2.JM Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym dla sprzedaży w systemie wysyłkowym bez znaczenia jest to, iż jednym z miejsc odbioru towaru może być wybrany przez klienta sklep stacjonarny spółki, gdyż w tym przypadku następuje dostawa za pośrednictwem firmy kurierskiej lub innego operatora świadczącego usługi przewozu towarów (w przypadku gdy zamówienie opłacane jest przelewem bankowym, kartą w systemie sklepu internetowego czy też za pośrednictwem operatora płatności elektronicznych).

Dla oceny zasadności stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym ma również sposób opłacania należności za zamówienia. Jak wskazano w stanie faktycznym, płatność za zakupiony w Sklepie Internetowym towar może zostać zrealizowana według wyboru Klienta:

  • za pobraniem – poprzez zapłatę gotówką kurierowi doręczającemu przesyłkę na adres wskazany przez Klienta (pobrana kwota jest wpłacana na rachunek bankowy Spółki);
  • w formie przedpłaty – poprzez płatność on-line, np. przelewem bankowym lub kartą kredytową (płatność on-line realizowana jest za pośrednictwem serwisu X),
  • za pośrednictwem systemu płatności elektronicznych Y oferującego usługę typu: kup teraz-zapłać później.

Niezależnie od wyboru sposobu płatności, w każdym tym przypadku należność za towary jest wpłacana na rachunek bankowy Spółki – czy to w przypadku wyboru zapłaty przelewem bankowym, kartą kredytową, przez system płatności elektronicznych Y itd. Tak samo jest
w przypadku płatności za pobraniem, gdy kurier otrzymuje kwotę zapłaty przy doręczeniu przesyłki, a następnie firma kurierska przekazuje tę płatność na konto bankowe Wnioskodawcy. Co więcej, każda taka wpłata jest możliwa do zidentyfikowania przez Spółkę i do powiązania jej z konkretnym zamówieniem w Sklepie Internetowym.

Co więcej, również organy podatkowe potwierdzają, że przedmiotowe zwolnienie z fiskalizacji sprzedaży jest możliwe w przypadku zapłaty za sprzedaż w systemie wysyłkowym: kartą kredytową, przelewem bankowym, poprzez system płatności elektronicznych, czy też w przypadku wysyłki za pobraniem. Tak też stwierdził np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 29 kwietnia 2019 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4012.96.2019.2.AP (w odniesieniu do bezpośredniego przelewu na konto bankowy, płatności za pośrednictwem systemu płatniczego on-line, płatności kartą płatniczą debetową lub kredytową i za pobraniem). Podobnie w interpretacji z 1 lutego 2018 r. sygn. 0115-KDIT1-1.4012.867.2017.1. AJ Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zaakceptował zapłatę dokonaną w formie bezpośredniego przelewu środków na rachunek bankowy lub płatności kartą kredytową/debetową, za pośrednictwem systemu płatniczego X oraz za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego.

Biorąc zatem pod uwagę następujące okoliczności:

  • towary sprzedawane przez Spółkę w Sklepie Internetowym nie mieszczą się katalogu wskazanym w § 4 ust. 1 Rozporządzenia;
  • niezależnie od wyboru sposobu i miejsca dostawy przez Klienta, sprzedaż towarów w Sklepie Internetowym (zamówienie online lub telefoniczne) odbywa się w systemie wysyłkowym;
  • zapłata za zamówione towary jest realizowana za pobraniem, w formie przedpłaty – poprzez płatność on-line, np. przelewem bankowym lub kartą kredytową za pośrednictwem serwisu X) albo poprzez system płatności elektronicznych Y (tj. docelowo wpływa w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy), na podstawie ewidencji i dokumentacji prowadzonej przez Spółkę możliwe jest łącznie ustalenie, do jakiego konkretnie zamówienia odnosiła się wpłata Spółki oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres są możliwe do ustalenia na tej podstawie).

Wnioskodawca uważa, że sprzedaż towarów w Sklepie Internetowym we wszystkich przypadkach opisanych w stanie faktycznym podlega zwolnieniu z obowiązku fiskalizacji na podstawie § 2 ust. 2 Rozporządzenia. Dlatego też Spółka jest uprawniona do rezygnacji z ewidencjonowania tej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej (art. 111 ust. 1b ustawy).

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U., poz. 2519), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Regulacje w nim zawarte przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 36 dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

Natomiast stosownie do zapisu § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w określonych w tym przepisie przypadkach.

Zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2019 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 39 lub 40 załącznika do niniejszego rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych nie stosuje się.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej m.in. poprzez sklep internetowy. Towary sprzedawane w Sklepie Internetowym nie stanowią towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Zgodnie z regulaminem Sklepu Internetowego realizacja zakupów w tym sklepie przez klienta jest możliwa bez rejestracji lub po założeniu konta w Sklepie Internetowym. Dodatkowo istnieje możliwość złożenia przez Klienta zamówienia telefonicznie pod wskazanym w Regulaminie numerem telefonu. Zamówione towary są dostarczane na terenie Rzeczpospolitej Polskiej: za pośrednictwem A lub kuriera na wskazany przez klienta adres, do Punktów Odbioru A, Paczkomatów B (usługa polega na dostarczeniu towarów do wybranego przez Klienta paczkomatu), Paczki C (w ramach tej usługi paczka jest dostarczana do wybranego punktu odbioru C, np. kiosku). Towary mogą być też dostarczone do jednego z wyszczególnionych na liście sklepów stacjonarnych Spółki. Towary te są dostarczane wówczas przez firmę, z którą Spółka zawarła umowę o świadczenie usług kurierskich. Wskazane Sklepy Stacjonarne są prowadzone na zasadzie franczyzy (przez odrębny od Spółki podmiot). Płatność za zakupiony towar może zostać zrealizowana według wyboru Klienta:

  • za pobraniem – poprzez zapłatę gotówką kurierowi doręczającemu przesyłkę na adres wskazany przez Klienta (pobrana kwota jest wpłacana na rachunek bankowy Spółki);
  • w formie przedpłaty – poprzez płatność on-line, np. przelewem bankowym lub kartą kredytową (płatność on-line realizowana jest za pośrednictwem serwisu X);
  • za pośrednictwem systemu płatności elektronicznych Y oferującego usługę typu: kup teraz-zapłać później.

Wnioskodawca otrzymuje/będzie otrzymywał w całości zapłatę za dostawę towarów realizowaną w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy) w każdym wymienionym przypadku otrzymywania zapłaty.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, a mianowicie:

  • Wnioskodawca otrzymuje/będzie otrzymywał w całości zapłatę za dostawę towarów realizowaną w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy) w każdym wymienionym przypadku otrzymywania zapłaty;
  • Wnioskodawca może powiązać otrzymaną na rachunek bankowy wpłatę ze sprzedażą oznaczonych towarów na rzecz konkretnego Klienta;
  • towary sprzedawane w Sklepie Internetowym nie stanowią towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

W konsekwencji, Wnioskodawca będzie miał prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Tym samym należy stwierdzić, ze Wnioskodawca będzie miał możliwość rezygnacji z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz zaprzestania dokumentowania sprzedaży paragonami fiskalnymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj