Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.278.2019.1.MH
z 18 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2019 r. (data wpływu 21 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wydział składa wniosek o dofinansowanie projektu pt. „…” do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Celem projektu jest ocena zagrożeń biologicznych i fizykochemicznych powodowanych przez nielegalne wysypiska odpadów, jak również opracowanie wstępnych wytycznych do bezpiecznego zagospodarowania oraz do ograniczenia ich potencjalnych skutków oddziaływania na stan zdrowia ludności zamieszkującej pobliskie tereny oraz jakość środowiska naturalnego. Wiedza ta jest niezbędna, aby w sposób bezpieczny i ekonomicznie uzasadniony przeprowadzić rekultywację terenów nielegalnych składowisk.

Niniejszy projekt obejmuje 4 zadania badawcze scharakteryzowane poniżej:

Celem Zadania 1. jest charakterystyka wybranych (na podstawie skarg ludności, informacji i Urzędu Marszałkowskiego) nielegalnych składowisk odpadów zlokalizowanych na terenie województwa, dokonanie ich klasyfikacji, określenie ilości i rodzajów deponowanych nielegalnie odpadów.

W trakcie realizacji zadania wykonane zostaną prace inwentaryzacyjne polegające na:

  • zlokalizowaniu wysypiska i zaznaczeniu na mapie miejsca jego występowania,
  • określeniu formy ukształtowania terenu w miejscu wystąpienia wysypiska,
  • wykonania spisu zdeponowanych nielegalnie odpadów,
  • ustaleniu procentowej zawartości dominujących rodzajów odpadów (z dokładnością do 5%),
  • zmierzeniu powierzchni wysypiska oraz obliczeniu objętości zdeponowanych w nim odpadów,
  • wykonaniu dokumentacji fotograficznej.

Niniejsze zadanie pozwoli rozpoznać skalę problemu występowania nielegalnych składowisk oraz określić ilość i rodzaj zdeponowanych na nich odpadów a przez to oszacować potencjalne zagrożenie dla środowiska i ludności zamieszkałej pobliskie tereny. Zadanie to pozwoli wytypować 3 składowiska stanowiące potencjalnie największe zagrożenie, które będą obiektami badań w dalszych etapach projektu.

Zadanie 2. projektu będzie polegało na ilościowym i jakościowym badaniu mikroorganizmów występujących w powietrzu, wodach odciekowych oraz glebie jak również ocenie zasięgu oddziaływania składowisk na mikrobiocenozę środowiska. Badania jakościowe zmierzać będą do identyfikacji mikroorganizmów charakterystycznych dla składowisk, odpowiedzialnych za zachodzące tam przemiany i rozkład odpadów. Badania te będą wykonane także wokół składowisk tak, aby określić zasięg rozprzestrzeniania się czynników biologicznych ze składowisk na tereny przyległe. W toku realizacji Zadania 2. powstanie ocena odziaływania składowisk odpadów na mikrobiocenozę powietrza, wody i gleby oraz potencjalny wpływ występujących tam czynników biologicznych na stan zdrowia ludzi oraz środowiska naturalnego. Celem Zadania 3. jest ocena wpływu składowisk na jakość fizykochemiczną powietrza. W Zadaniu wykonana zostanie analiza granulometryczna cząstek stałych występujących w powietrzu z uwzględnieniem frakcji PM2,5, PM10 oraz pyłu całkowitego. Przeprowadzone zostaną badania związków chemicznych występujących w powietrzu na składowiskach ze szczególnym uwzględnieniem związków toksycznych oraz odorowych (analiza z zastosowaniem przenośnych analizatorów gazów, metodą spektrofotometryczną oraz wysokosprawną chromatografią gazową ze spektrometrią mas, GC/MS).

Analiza fizykochemiczna wykonana zostanie także dla wód odciekowych oraz gleby z terenu składowisk w tym: pH, zawartość metali i metali ciężkich, pestycydów, herbicydów, fungicydów, węglowodorów poliaromatycznych i innych (wysokosprawna chromatografia cieczowa z tandemem spektrometrii mas, LC-MS/MS oraz spektrometria mas sprzężona z plazmą wzbudzaną indukcyjnie ICP-MS). Ponadto analogiczne badania będą wykonane wokół składowisk tak, aby w oparciu o analizę statystyczną wyników, określić zasięg rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń ze składowisk. Rezultatem tego zadania będzie charakterystyka zapylenia oraz składu chemicznego powietrza na terenie składowisk oraz ocena zasięgu oddziaływania składowisk na jakość powietrza.

Celem Zadania 4. jest opracowanie metodyki bezpiecznego zagospodarowania składowisk oraz ograniczenia ich potencjalnych skutków dla ludności oraz środowiska naturalnego, co pozwoli na likwidację nielegalnych składowisk odpadów w województwie. W zadaniu opracowane zostaną wytyczne do bezpiecznego zagospodarowania składowisk oraz do ograniczenia ich potencjalnych skutków oddziaływania na stan zdrowia ludności zamieszkującej pobliskie tereny oraz jakość środowiska naturalnego. Wytyczne te będą bazować na wynikach przeprowadzonych badań w Zadaniach 2. i 3. oraz rozwiązaniach technologicznych przedstawionych w literaturze przedmiotu (publikacje, patenty, prace własne) pomyślnie zrealizowanych w kraju lub na świecie. Będą one podstawą do kolejnych projektów, których celem będzie opracowanie technologii intensyfikacji przemian zachodzących na składowiskach odpadów zmierzającej do szybszego zrekultywowania i zagospodarowania terenów przeznaczonych na składowiska. Ostatni etap projektu pozwoli odpowiedzieć m.in. na pytania: w jaki sposób należy postępować z istniejącymi składowiskami? czy należy je zabezpieczyć przed rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń biologicznych i chemicznych? w jaki sposób należy je zabezpieczyć? kiedy składowiska będą mogły być wykorzystane gospodarczo? Jak najlepiej gospodarczo wykorzystać te składowiska? Jakie prace należy podjąć aby nadać lub przywrócić im wartości użytkową tj. np. właściwe ukształtowanie rzeźby terenu, poprawienie właściwości fizycznych i chemicznych oraz uregulowanie stosunków wodnych.

W ramach ostatniego zadania przewidziana jest organizacja seminarium naukowego (nieodpłatnego dla uczestników), na którym zostaną przedstawione wyniki przeprowadzonych badań, wnioski dotyczące stanu zagrożeń na składowiskach odpadów w województwie oraz zaproponowane i przedyskutowane będą dalsze metody postępowania celem zagospodarowania tych składowisk. Do udziału w seminarium zaproszeni zostaną przedsiębiorcy zajmujący się gospodarką odpadami, przedstawiciele Samorządu i Instytucji Państwowych oraz badawczych związanych z problematyką projektu.

Politechnika jako czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) dokonując zakupów towarów, usług i środków trwałych w związku z realizacją projektu pt. „…” będzie, zgodnie z jego założeniami, wykorzystywać je do działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Wiodącym celem projektu jest publikacja wyników badań w czasopismach naukowych. Efekty projektu posłużą również dalszym badaniom naukowym nad zagospodarowaniem nielegalnych składowisk w jak najbardziej efektywny sposób.

Nabyte w ramach projektu towary, usługi i środki trwałe nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, ani zwolnionych. Wszystkie faktury dotyczące zakupów w projekcie jako nabywcę będą wskazywać Politechnikę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Politechnika ma prawną możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach związanych z opisanym projektem „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, odnosząc się do art. 86 i art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) w projekcie objętym wnioskiem „…” Politechnika nie będzie wykorzystywać zakupionych towarów, usług i środków trwałych do działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej), wobec czego uczelni nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy, efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj