Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.138.2019.3.SG
z 28 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 marca 2019 r. (data wpływu 1 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym 13 i 24 czerwca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy na Wnioskodawcy ciążyć będą obowiązki płatnika podatku u źródła w związku z wypłacanymi należnościami za usługi cloud computing – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy na Wnioskodawcy ciążyć będą obowiązki płatnika podatku u źródła w związku z wypłacanymi należnościami za usługi cloud computing. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 31 maja 2019 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.138.2019.1.SG oraz 14 czerwca 2019 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.138.2019.2.SG wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 13 i 24 czerwca 2019 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka świadczy na rzecz swoich klientów usługi tzw. przetwarzania w chmurze (ang. cloud computing). Jest to kompleksowa usługa polegająca na dostarczaniu na żądanie mocy obliczeniowej, przechowywaniu danych, aplikacji i innych zasobów informatycznych za pośrednictwem usług opartych na chmurze. Usługa ta integruje w sobie m.in. elementy:

  • usługi obliczeniowej,
  • przechowywania danych,
  • usługa monitoringu (ochrony przed włamaniem, wirusami itp.),
  • usługi pamięci podręcznej,
  • bazy danych,
  • przetwarzania wiadomości,
  • usługa kopiowania oraz rozpraszania danych,
  • usługa zarządzania kodem źródłowym programów komputerowych,
  • usługa zarządzania kluczami kryptograficznymi,
  • usługa przetwarzania i kolejkowania wiadomości,
  • usługa zarządzania domenami internetowymi,
  • usługa przesyłania powiadomień,
  • usługi świadczone w modelu SaaS czyli Software as a Service.

Chmura obliczeniowa to nic innego jak dostarczanie usług IT: serwerów, magazynu danych, baz danych, sieci, oprogramowania, analiz etc. za pośrednictwem Internetu. Korzystanie z chmury pozwala m.in. zaoszczędzić na wydatkach związanych z zakupem oraz obsługą sprzętu i oprogramowania, rachunkach za prąd czy specjalistach zarządzających infrastrukturą wpływa także na optymalne wykorzystanie infrastruktury i ochronę środowiska poprzez współdzielenie zasobów. Spółka na bazie tej usługi dostarcza swoje usługi zarządzania taką infrastrukturą i jej całodobowego monitorowania i nadzorowania. W tego typu usłudze utrzymywana była polska loteria paragonowa.

W celu zapewnienia niezawodności i bezpieczeństwa Spółka współpracuje m.in. z firmą A., która udostępnia jej klientom swoje serwery i realizuje większość funkcji kompleksowej usługi cloud computing. Spółka A. zarejesrtowana w Luksemburgu prowadzi działalność w Polsce poprzez oddział A. Sp. z o.o., który jest wpisany do rejestru przedsiębiorców w KRS. Ten polski oddział jest także zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Faktury VAT za zakupione usługi otrzymujemy z polskiego oddziału A.P. Na fakturze widnieje NIP z przedrostkiem PL, który po sprawdzeniu w bazie VAT widnieje, jako aktywny. Należności z tytułu tych faktur, na podstawie otrzymanych od nich dokumentów „request for payment” (żądanie zapłaty) dokonywane są na konto A. w Luxemburgu. Na zapytania w sprawie sposobu rozliczeń podatku dochodowego, Spółka otrzymała informację, iż A.L. pobiera opłaty za usługi dostępu do cloud computing od klientów ze wszystkich krajów, a następnie środki te przekazuje do swoich oddziałów, a oddział Polski z podatku dochodowego rozlicza się w Polsce.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 7 i 18 czerwca 2019 r., Wnioskodawca wskazał ponadto, że zgodnie z oświadczeniem otrzymanym od A., spółka ta prowadzi działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład: oświadczenie obejmuje pełną nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej oraz adres zagranicznego zakładu - spółki A.P. Spółka jest także w posiadaniu certyfikatu rezydencji (certyficate of residence) A. zarejesrtowanej w Luksemburgu, ważnego na rok 2019 oraz wskazał, że należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wypłacane przez niego związane są z działalnością zagranicznego zakładu Spółki w Polsce, zarejestrowanego pod adresem (…).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 7 czerwca 2019 r.:

Czy na Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym i prawnym ciąży obowiązek pobierania podatku u źródła w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu regulowania należności za usługi cloud computing, w charakterze płatnika i inne obowiązki związane z rolą płatnika, podatku u źródła uregulowane w art. 26 ust. 1, 2e, 3 pkt 1 ww. ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z 7 czerwca 2019 r.), w opisanym stanie faktycznym i prawnym nie ciąży obowiązek pobierania podatku u źródła w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu regulowania należności za usługi cloud computing, w charakterze płatnika i nie ciążą także inne obowiązki związane z rolą płatnika uregulowane w art. 26 ust. 1, 2e, 3 pkt 1 ww. ustawy.

Zagadnienie podatku u źródła uregulowane jest w przepisach art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865, dalej: „UPDOP”), który stanowi, że podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

  1. z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),
  2. z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    2a z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze
    • ustala się w wysokości 20% przychodów;
  3. z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,
  4. uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera
    • ustala się w wysokości 10% tych przychodów.




Usługi przetwarzania w chmurze są kompleksowe i zawierają wiele funkcji składowych. Jednakże obejmują także takie usługi, które mogą mieścić się w zakresie:

  • użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego,
  • przetwarzanie danych.

Zakres ten znajdujemy w omawianym przepisie art. 21 ust. 1 UPDOP, a zatem zasadne jest przeanalizowanie tego przepisu. Warunkiem zastosowania tego przepisu, a co za tym idzie, nałożenia na podmiot obowiązku pobrania i rozliczenia podatku u źródła jest uzyskanie przychodu na terenie RP przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2 UPDOP. Zgodnie z tym przepisem podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Mowa jest o podmiotach, które nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu. Jak zaznaczono w opisie stanu faktycznego, usługodawcą jest podmiot zagraniczny – A. z Luksemburga, który świadczy te usługi poprzez swój oddział w Polsce. Wnioskodawca jest w posiadaniu:

  • oświadczenia otrzymanego od A. Luxemburg, spółka ta prowadzi działalność poprzez płożony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład; oświadczenie obejmuje pełną nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej oraz adres zagranicznego zakładu - spółki A.P.,
  • certyfikatu rezydencji (certyficate of residence) A. zarejesrtowanej w Luksemburgu, ważnego na rok 2019.

Analiza przepisu art. 26 ust. 1d i 1e UPDOP, które brzmią, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, nie pobierają zryczałtowanego podatku od dokonywanych wypłat pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2, prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji, oraz uzyskania pisemnego oświadczenia, że należności te związane są z działalnością tego zakładu; przepis ust. 3d stosuje się odpowiednio (art. 21 ust. 1d UPDOP), oświadczenie, o którym mowa w ust. 1d, powinno zawierać dane identyfikujące podatnika prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, a w szczególności pełną nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej podatnika oraz adres zagranicznego zakładu podatnika (art. 21 ust. 1e UPDOP), pozwala na stwierdzenie, że wypełnione są dyspozycje tych przepisów, a zatem nie ma obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku od dokonywanych wypłat z tytułów określonych w art. 21 ust. 1 UPDOP. Oznacza to, że na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek zapisany w przepisach art. 26 ust. 1 i 2e UPDOP, gdyż odnoszą się one bezpośrednio do kwestii pobierania podatku zryczałtowanego.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie jest także zobowiązany do realizacji obowiązku, o którym mowa w przepisach art. 26 ust. 3 pkt 1 PDOP, a mianowicie, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1,2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo - w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

  1. art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,
  2. art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

-sporządzone według ustalonego wzoru.

Obowiązek przesłania tych informacji podatnikom oraz urzędowi skarbowemu nie powstaje w przypadku i w zakresie określonych w ust. 2a zdanie pierwsze.

Gdyż obowiązek ten odnosi się bezpośrednio do pobranego podatku, a jak uzasadniono powyżej, taki obowiązek nie ciąży na Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zakres podmiotowy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest ściśle związany z instytucją ograniczonego i nieograniczonego obowiązku podatkowego. Powstanie obowiązku podatkowego wyznacza bądź siedziba lub zarząd usytuowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (zasada rezydencji), bądź też osiąganie dochodów na tym terytorium (zasada źródła). Zasada ograniczonego obowiązku podatkowego wynika z zasady źródła, która wiąże się z opodatkowaniem dochodu powstałego na terytorium państwa polskiego bez względu na miejsce (kraj), w którym podatnik ma swoją siedzibę lub zarząd, co oznacza opodatkowanie dochodu uzyskanego w Polsce.

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865, dalej: „updop”) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 updop, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  2. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  3. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  4. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków lub tytułów uczestnictwa - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów takiej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, funduszu inwestycyjnego, instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
  5. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
  6. niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a.

W myśl art. 3 ust. 5 updop, za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.

Przepis art. 21 ust. 1 updop stanowi, że podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

  1. z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),
  2. z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    2a. z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze
    • ustala się w wysokości 20% przychodów;
  3. z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,
  4. uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera
    • stala się w wysokości 10% tych przychodów.



Stąd, co do zasady, przychody wymienione w art. 21 ust. 1 updop podlegają ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce (opodatkowaniu u źródła).

Przy czym, stosownie do art. 21 ust. 2 updop, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl art. 26 ust. 1 updop, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.

Zgodnie z art. 26 ust. 1d i 1e updop, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 na rzecz podatników, o których mewa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, nie pobierają zryczałtowanego podatku od dokonywanych wypłat pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2, prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji, oraz uzyskania pisemnego oświadczenia, że należności te związane są z działalnością tego zakładu; przepis ust. 3d stosuje się odpowiednio. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1d, powinno zawierać dane identyfikujące podatnika prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, a w szczególności pełną nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej podatnika oraz adres zagranicznego zakładu podatnika.

Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 2e updop, jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 przekracza kwotę, o której mowa w ust. 1, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę, o której mowa w ust. 1:

  1. z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e;
  2. bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W myśl natomiast art. 26 ust. 3 pkt 1 updop płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo - w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku - sporządzone według ustalonego wzoru. Obowiązek przesłania tych informacji podatnikom oraz urzędowi skarbowemu nie powstaje w przypadku i w zakresie określonych w ust. 2a zdanie pierwsze.

Zaznaczyć przy tym należy, że zakres i ramy czasowe zastosowania art. 26 ust. 2e updop modyfikują postanowienia Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2018 r. w sprawie wyłączenia lub ograniczenia stosowania art. 26 ust. 2e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2545, dalej: „Rozporządzenie”).

W myśl art. 26 ust. 3e updop jeżeli suma należności wypłaconych podatnikowi z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, których wartość przekroczyła w obowiązującym u płatnika roku podatkowym kwotę, o której mowa w ust. 1, obejmuje należności, od których zgodnie z ust. 1d nie został pobrany podatek, płatnik jest obowiązany zawiadomić o kwocie i rodzaju należności wypłaconych wskazanemu podatnikowi w roku podatkowym tego płatnika, od których nie został pobrany podatek, podając dane identyfikujące podatnika prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, w szczególności pełną nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej podatnika oraz adres zagranicznego zakładu podatnika. Zawiadomienie to składa się także w przypadku dokonania podatnikowi w roku podatkowym dalszych wypłat należności, od których zgodnie z ust. 1d nie został pobrany podatek.

Na podstawie art. 26 ust. 3f updop zawiadomienie, o którym mowa w ust. 3e, jest składane do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1.

Łączna subsumcja art. 26 ust. 1, ust. 1d i ust. 2e updop oraz art. 26 ust. 3e i ust. 3f tej ustawy prowadzi do wniosku, że w przypadku dokonywania przez płatnika wypłat objętych dyspozycją art. 21 ust. 1d updop na rzecz polskich zakładów nierezydentów, których wartość przekroczyła w obowiązującym u płatnika roku podatkowym kwotę 2 mln zł:

  • płatnik będzie uprawniony do niepobrania podatku po warunkiem spełnienia przesłanek określonych w art. 26 ust. 1d updop (udokumentowania miejsca siedziby podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji oraz uzyskania pisemnego oświadczenia, że należności te związane są z działalnością zakładu tego podatnika) oraz jednocześnie
  • będzie on zobowiązany do zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego określonego w art. 26 ust. 3f updop o kwocie i rodzaju należności wypłaconych wskazanemu podatnikowi w roku podatkowym tego płatnika, od których nie został pobrany podatek, podając dane identyfikujące podatnika prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, w szczególności pełną nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej podatnika oraz adres zagranicznego zakładu podatnika (zawiadomienie to należy złożyć także w przypadku dokonania podatnikowi w roku podatkowym dalszych wypłat należności, od których zgodnie z ust. 1d nie został pobrany podatek).

Stąd postanowienia art. 26 ust. 2e updop wyłączające możliwość niepobrania podatku u źródła w przypadku, gdy łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 updop przekracza kwotę 2 mln zł nie mają zastosowania do wypłat określonych w art. 26 ust. 1d tej ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że Spółka świadczy na rzecz swoich klientów usługi tzw. przetwarzania w chmurze (ang. cloud computing). Jest to kompleksowa usługa polegająca na dostarczaniu na żądanie mocy obliczeniowej, przechowywaniu danych, aplikacji i innych zasobów informatycznych za pośrednictwem usług opartych na chmurze. Usługa ta integruje w sobie m.in. elementy usługi obliczeniowej, przechowywania danych, usługa monitoringu (ochrony przed włamaniem, wirusami itp.), usługi pamięci podręcznej, bazy danych, przetwarzania wiadomości, usługa kopiowania oraz rozpraszania danych, usługa zarządzania kodem źródłowym programów komputerowych, usługa zarządzania kluczami kryptograficznymi, usługa przetwarzania i kolejkowania wiadomości, usługa zarządzania domenami internetowymi, usługa przesyłania powiadomień, usługi świadczone w modelu SaaS czyli Software as a Service. Chmura obliczeniowa to nic innego jak dostarczanie usług IT: serwerów, magazynu danych, baz danych, sieci, oprogramowania, analiz etc. za pośrednictwem Internetu. Korzystanie z chmury pozwala m.in. zaoszczędzić na wydatkach związanych z zakupem oraz obsługą sprzętu i oprogramowania, rachunkach za prąd czy specjalistach zarządzających infrastrukturą wpływa także na optymalne wykorzystanie infrastruktury i ochronę środowiska poprzez współdzielenie zasobów. Spółka na bazie tej usługi dostarcza swoje usługi zarządzania taką infrastrukturą i jej całodobowego monitorowania i nadzorowania. W tego typu usłudze utrzymywana była polska loteria paragonowa. W celu zapewnienia niezawodności i bezpieczeństwa Spółka współpracuje m.in. z firmą A., która udostępnia jej klientom swoje serwery i realizuje większość funkcji kompleksowej usługi cloud computing. Spółka A. zarejesrtowana w Luksemburgu prowadzi działalność w Polsce poprzez oddział A. Sp. z o.o., który jest wpisany do rejestru przedsiębiorców w KRS. Ten polski oddział jest także zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT za zakupione usługi otrzymujemy z polskiego oddziału A.P. Na fakturze widnieje NIP z przedrostkiem PL, który po sprawdzeniu w bazie VAT widnieje, jako aktywny. Należności z tytułu tych faktur, na podstawie otrzymanych od nich dokumentów „request for payment” (żądanie zapłaty) dokonywane są na konto A. w Luxemburgu. Na zapytania w sprawie sposobu rozliczeń podatku dochodowego, Spółka otrzymała informację, iż A.L. pobiera opłaty za usługi dostępu do cloud computing od klientów ze wszystkich krajów, a następnie środki te przekazuje do swoich oddziałów, a oddział Polski z podatku dochodowego rozlicza się w Polsce. Zgodnie z oświadczeniem otrzymanym od A., spółka ta prowadzi działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład: oświadczenie obejmuje pełną nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej oraz adres zagranicznego zakładu - spółki A.P. Spółka jest także w posiadaniu certyfikatu rezydencji (certyficate of residence) A. zarejesrtowanej w Luksemburgu, ważnego na rok 2019. Ponadto należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wypłacane przez Wnioskodawcę związane są z działalnością zagranicznego zakładu Spółki w Polsce, zarejestrowanego pod adresem (…).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek pobierania podatku u źródła w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 updop, z tytułu regulowania należności za usługi cloud computing, w charakterze płatnika i inne obowiązki związane z rolą płatnika, w szczególności uregulowane w art. 26 ust. 1, 2e, 3 pkt 1 updop.

Mając powyższe na względzie wskazać należy, że skoro kontrahent Wnioskodawcy prowadzi działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, co jest potwierdzone certyfikatem rezydencji oraz posiada pisemne oświadczenie, że należności z ww. tytułu związane są z działalnością tego zakładu, to Wnioskodawca na podstawie art. 26 ust. 1d updop nie jest zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat.

Oznacza to, że Wnioskodawca dokonując płatności należności na rzecz nierezydenta nie jest obowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, wynikającego z art. 26 ust. 1 updop z tytułu regulowania należności za usługi cloud computing oraz na Wnioskodawcy nie ciążą inne obowiązki związane z rolą płatnika (oprócz obowiązku zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 26 ust. 3e updop, jeżeli suma należności wypłaconych podatnikowi z ww. tytułu przekroczy w obowiązującym u płatnika roku podatkowych kwotę 2 000 000 zł), w szczególności uregulowane w art. 26 ust. 1, 2e, 3 pkt 1 updop.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Do uzupełnienia wniosku z 18 czerwca 2019 r. dołączono dokument źródłowy. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj