Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB4.4014.179.2019.6.JKU
z 26 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 8 kwietnia 2019 r. (data wpływu – 8 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym 18 oraz 21 czerwca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z tym w piśmie z 17 czerwca 2019 r. znak: 0114-KDIP1-1.4012.184.2019.4.RR i 0111-KDIB4.4014.179.2019.5.JKU wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 18 oraz 21 czerwca 2019 r.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: F. S.A. („Sprzedający”),
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: S. Sp. z o.o. („Kupujący”)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

F. Spółka Akcyjna (zwana dalej „Sprzedawcą”, „Sprzedającym”, „Zbywcą”, „Spółką” lub „F.”) jako następca prawny Przedsiębiorstwa P. jest polskim podmiotem gospodarczym, zarejestrowanym jako podatnik podatku od towarów i usług czynny od początku obowiązywania w Polsce podatku od towarów i usług.

Przedsiębiorstwo P., którego następcą prawnym jest Spółka, nabyło z mocy prawa 5 grudnia 1990 r. tytuł wieczystego użytkowania gruntu, co zostało stwierdzone decyzją Wojewody.

Przedsiębiorstwo P. produkujące samochody osobowe, zbudowane zostało od podstaw. F. S.A jest następcą prawnym Przedsiębiorstwa P. w wyniku niżej opisanych czynności prawnych.

Na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, Zarządzeniem nr 75/org/95 Ministra Przemysłu i Handlu Przedsiębiorstwo P. postawione zostało w stan likwidacji w celu prywatyzacji. Z Zarządzenia tego wynikało nadto, że:

  1. Likwidacja Przedsiębiorstwa następuje z inicjatywy własnej organu założycielskiego, w związku z uchwałą Rady Pracowniczej z 24 października 1995 r., w celu realizacji umowy podpisanej 14 listopada 1995 r.
  2. W nowo tworzonej Spółce, w wyniku wniesienia do niej Przedsiębiorstwa, z wyjątkiem składników określonych w przedmiotowym Zarządzeniu, Skarb Państwa obejmie wszystkie udziały.

W dniu 29 lutego 1996 r., aktem założycielskim Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nr rep. A nr (…) założona została przez Skarb Państwa spółka pod nazwą „F.M.” Sp z. o.o., w której udziały w całości objął Skarb Państwa, w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą F., a będącego zarazem przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. Spółka pod firmą „F.M.” Sp z o.o. zarejestrowana została przez sąd rejonowy.

Decyzją nr ... Ministra Przemysłu i Handlu z 29 lutego 1996 r. Przedsiębiorstwo Państwowe pod nazwą F. uznane zostało za zlikwidowane (wykreślone z rejestru przedsiębiorstw państwowych prawomocnym postanowieniem sądu rejonowego z 29 lutego 1996 r.).

Uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki pod firmą „F.M.” Spółka z o.o. z 14 marca 1996 r. podwyższono kapitał zakładowy Spółki (akt notarialny z 14 marca 1996 r. rep. (…), w którym udziały objęły „D.C.” i „D.H.I” z siedzibą w K., i równocześnie zmieniona została nazwa z „F.M.” Sp. z o.o. na „D-F.M.” Sp. z o.o.

Uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki „D-F.M.” Sp. z o.o. z 30 lipca 1999 r. przekształcono „D-F.M.” Spółka z o.o. ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną pod firmą „D-F.M.” Spółka Akcyjna, która jest następcą prawnym Spółki „D-F.M.” Sp. z o.o. w zakresie praw i obowiązków (akt notarialny z 30 lipca 1999 r. rep. A (…).

Uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki „D-F.M.” S.A. z 31 sierpnia 2004 r. zmieniono nazwę „D-F.M.” S.A. na „F.” S.A. (akt notarialny z 31 sierpnia 2004 r. rep. A (…).

Wniesienie aportem przedsiębiorstwa państwowego do Spółki nastąpiło bez podatku od towarów i usług, a tym samym Zbywcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przy tym nabyciu.

Podstawowym przedmiotem działalności F., zgodnie z brzmieniem statutu tej spółki, jest w szczególności:

  • produkcja samochodów osobowych,
  • produkcja pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozu towarów,
  • produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli,
  • wynajem.

Pierwszy wyprodukowany samochód opuścił linię montażową w 1951 r. Majątek (budynki, budowle, infrastruktura, maszyny i urządzenia) był wykorzystywany przez F. do produkcji samochodów i ich komponentów aż do 2011 r.

W związku z zakończeniem kontraktu z G. C. z siedzibą w K. od marca 2011 r. działalność F. w postaci produkcji samochodów i części samochodowych została zakończona i nie będzie podjęta.

Obiekty wybudowane na zdefiniowanej niżej Nieruchomości stanowiące Przedmiot sprzedaży (tj. budynki, budowle, inne obiekty budowlane oraz urządzenia budowlane, szczegółowo opisane w dalszej części wniosku) były wykorzystywane we własnym zakresie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (produkcja, montaż i demontaż samochodów, produkcja części zamiennych do samochodów, magazynowanie części samochodowych oraz ich sprzedaż), zarówno przez poprzednich właścicieli bądź użytkowników nieruchomości (od dnia wejścia w życie ustawy o podatku od towarów i usług z 1993 r.), jak i następnie przez Zbywcę (od ich nabycia, tj. od 1996 r.).

W związku z zakończeniem produkcji samochodów i części samochodowych od marca 2011 r. Zbywca podjął skuteczne działania mające na celu wykorzystanie posiadanego prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz prawa własności obiektów budowlanych posadowionych na tym gruncie poprzez ich najem/dzierżawę (dalej łącznie „najem”) lub wykorzystywał je na własne cele działalności gospodarczej. Budynki dawnych zakładów produkcyjnych straciły swój funkcjonalny charakter, tj. służąc niegdyś do produkcji samochodów, nie są dalej wykorzystywane w tym celu, w związku z zaprzestaniem tej produkcji. W większości są to puste obiekty, przystosowane w możliwie największym stopniu do wynajmu, i przeznaczone oraz wykorzystywane na te cele. Znacząca część zbywanej Nieruchomości była częściami wynajmowana w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Niewynajęta część nieruchomości, zarówno obiekty biurowe jak i powierzchnie magazynowe, były wykorzystywane przez Spółkę na własne cele.

F. posiada adres siedziby w W. i posiada nieruchomości położone:

  • w W. :
  • w M.;
  • w E.;
  • w K.;
  • w N.

Niektóre z powyższych nieruchomości (ale nie wszystkie) mogą zostać zbyte do dnia zawarcia transakcji sprzedaży Nieruchomości objętej wnioskiem.

Opis przedmiotu Transakcji

Przedmiotem planowanej transakcji (dalej: „Transakcja”), w formie umowy sprzedaży, między Zbywcą a A Sp. z o.o. (dalej: „Kupujący” lub „Nabywca”) (dalej łącznie jako: „Strony” lub „Zainteresowani”) będą:

  1. prawo wieczystego użytkowania działek zlokalizowanych w W. (dalej zwane łącznie „Nieruchomością”);
  2. budynki posadowione na działkach objętych Transakcją tj. budynki biurowe, budynki handlowo-usługowe, budynki przemysłowe, pozostałe budynki niemieszkalne itd. (tj. budynki dawnych zakładów produkcyjnych: budynek tłoczni, budynek spawalni nadwozi, budynek lakierni, budynek montażu, budynki magazynowe i inne);
  3. budowle posadowione na działkach objętych Transakcją: obiekty inżynieryjne wodne i lądowe (np. sieci podziemne, bocznica, kable, drogi dojazdowe, chodniki i tereny utwardzone, place, oświetlenie terenu znajdujące się na działkach objętych Transakcją);
  4. inne obiekty i urządzenie budowlane, np. ogrodzenia;
  5. inne elementy wyposażenia wnętrz budynków i budowli posadowionych na działkach objętych Transakcją, trwale wbudowane (np. instalacje, windy, switche, itd.).

(dalej łącznie: „Przedmiot sprzedaży”).

Wszelkie pozostałe ruchomości znajdujące się na Nieruchomości, nie służące na potrzeby wynajmu, zostaną przeznaczone do sprzedaży (odrębnej od sprzedaży Przedmiotu sprzedaży i na rzecz innego podmiotu niż Kupujący) bądź likwidacji.

Poniżej, Zainteresowani szczegółowo przedstawiają naniesienia znajdujące się na Nieruchomości z podziałem na poszczególne działki gruntu wchodzące w skład Nieruchomości – wniosek obejmuje wyłącznie wskazane poniżej działki gruntu i znajdujące się na nich naniesienia, które będą Przedmiotem sprzedaży w ramach Transakcji:

  1. Działki wraz z naniesieniami (przy ul. W.):
    1. dz. nr ewid. 3/3 z obrębu 4-18-06 o pow. gruntu 0,1820 ha, oznaczona jako Bi – inne tereny zabudowane, zabudowana:
      1. budynkiem oświaty, nauki i kultury oraz sportu, składającym się z dwóch odrębnych budynków w rozumieniu ewidencyjnym,
      2. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      3. ogrodzenie terenu,
      4. sieci energetyczne,
      5. sieci wodno-kanalizacyjne,
      6. sieci cieplne,
      7. sieci teletechniczne:
    2. dz. nr ewid. 3/4 z obrębu 4-18-06 o pow. gruntu 0,1592 ha, oznaczona jako Bi – inne tereny zabudowane, zabudowana:
      1. budynkiem biurowym, składającym się z dwóch odrębnych budynków w rozumieniu ewidencyjnym,
      2. drogi, chodniki, tereny utwardzone.
      3. ogrodzenie terenu,
      4. sieci energetyczne,
      5. sieci wodno-kanalizacyjne,
      6. sieci teletechniczne;
    3. dz. nr ewid. 3/5 z obrębu 4-18-06 o pow. gruntu 0,1984 ha, oznaczona jako Bp – zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy, zabudowana:
      1. ogrodzenie terenu,
      2. sieci energetyczne,
      3. sieci wodno-kanalizacyjne,
      4. sieci teletechniczne;
    4. dz. nr ewid. 3/6 z obrębu 4-18-06 o pow. gruntu 0,1961 ha, oznaczona jako Bi – inne tereny zabudowane, zabudowana:
      1. budynkiem biurowym,
      2. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      3. ogrodzenie terenu,
      4. sieci energetyczne,
      5. sieci wodno-kanalizacyjne,
      6. sieci cieplne,
      7. sieci teletechniczne;
    5. dz. nr ewid. 3/7 z obrębu 4-18-06 o pow. gruntu 0,1802 ha, oznaczona jako Bi – inne tereny zabudowane, zabudowana:
    1. budynkiem handlowo-usługowym – stacja obsługi oraz warsztat,
    2. budynkiem magazynowym,
    3. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
    4. ogrodzenie terenu,
    5. sieci wodno-kanalizacyjne;

  2. Działki wraz z naniesieniami (przy ul. B.):
    1. dz. nr ewid. 1/1 z obrębu 4-18-06 o pow. gruntu 0,2399 ha, oznaczona jako dr – drogi, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. droga technologiczna,
      3. ogrodzenie terenu,
      4. oświetlenie terenu,
      5. sieci energetyczne,
      6. sieci wodno-kanalizacyjne,
      7. sieci cieplne,
      8. sieci teletechniczne;
    2. dz. nr ewid. 1/2 z obrębu 4-18-06 o pow. gruntu 0,2525 ha, oznaczona jako dr – drogi, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. droga technologiczna,
      3. ogrodzenie terenu,
      4. sieci energetyczne,
      5. sieci wodno-kanalizacyjne,
      6. sieci cieplne,
      7. sieci teletechniczne;
    3. dz. nr ewid. 12/1 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,2248 ha, oznaczona jako dr – drogi, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. droga technologiczna,
      3. sieci energetyczne,
      4. sieci wodno-kanalizacyjne,
      5. sieci cieplne,
      6. sieci teletechniczne;
    4. dz. nr ewid. 12/2 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,1300 ha, oznaczona jako dr – drogi, zabudowana:
    1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
    2. droga technologiczna,
    3. sieci teletechniczne,
    4. sieci energetyczne,
    5. sieci wodno-kanalizacyjne,
    6. sieci cieplne;

  3. Działki wraz z naniesieniami (przy ul. J.):
    1. dz. nr ewid. 11/21 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 8,9054 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
    1. budynkiem przemysłowym – Tłocznia,
    2. budynkiem przemysłowym – Usługowiec technologiczny,
    3. budynkiem przemysłowym – Magazyn blach,
    4. budynkiem przemysłowym – Paczkarnia,
    5. wiata obiektu 68,
    6. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
    7. ogrodzenie terenu,
    8. oświetlenie terenu,
    9. sieci energetyczne,
    10. sieci wodno-kanalizacyjne,
    11. sieci cieplne,
    12. sieci teletechniczne,
    13. bocznica;

  4. Działki wraz z naniesieniami (przy ul. J.):
    1. dz. nr ewid. 98 z obrębu 4-18-06 o pow. gruntu 0,0251 ha, oznaczona jako dr – drogi, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. sieci wodno-kanalizacyjne,
      3. sieci energetyczne,
      4. sieci teletechniczne;
    2. dz. nr ewid. 101/3 z obrębu 4-18-06 o pow. gruntu 0,0752 ha, oznaczona jako dr – drogi, zabudowana:
      1. budynkiem – pozostałe budynki niemieszkalne,
      2. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      3. ogrodzenie terenu,
      4. oświetlenie terenu,
      5. sieci energetyczne,
      6. sieci wodno-kanalizacyjne,
      7. sieci teletechniczne;
    3. dz. nr ewid. 11/1 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,2100 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. częścią budynku przemysłowego – Budynek transportu (obiekt 16).
      2. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      3. ogrodzenie terenu,
      4. oświetlenie terenu,
      5. sieci energetyczne,
      6. sieci wodno-kanalizacyjne,
      7. sieci teletechniczne,
      8. sieci cieplne;
    4. dz. nr ewid. 11/2 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,9678 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. częścią budynku przemysłowego – Budynek transportu (obiekt 16) wraz z częścią biurową,
      2. budynkiem przemysłowym – Budynek transportu (obiekt 16A),
      3. budynkiem gospodarczym wraz z częścią biurową,
      4. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      5. ogrodzenie terenu,
      6. oświetlenie terenu,
      7. sieci energetyczne,
      8. sieci wodno-kanalizacyjne,
      9. sieci teletechniczne,
      10. rurociąg wody pitnej,
      11. sieci cieplne;
    5. dz. nr ewid. 11/3 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,8438 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. częścią budynku biurowego – Biurowiec 51B i Biurowiec 51C, składający się z dwóch odrębnych budynków w rozumieniu ewidencyjnym,
      2. budynkiem przemysłowym – Pompownia (obiekt 21) składający się z trzech odrębnych budynków w rozumieniu ewidencyjnym,
      3. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      4. ogrodzenie terenu,
      5. oświetlenie terenu,
      6. sieci energetyczne,
      7. sieci wodno-kanalizacyjne,
      8. sieci cieplne,
      9. sieci teletechniczne;
    6. dz. nr ewid. 11/5 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,3582 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. sieci wodno-kanalizacyjne,
      3. sieci energetyczne,
      4. sieci cieplne,
      5. sieci teletechniczne,
      6. rurociąg wody pitnej;
    7. dz. nr ewid. 11/6 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,0135 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. ogrodzenie terenu,
      3. sieci energetyczne,
      4. sieci wodno-kanalizacyjne,
      5. sieci teletechniczne;
    8. dz. nr ewid. 11/7 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,1738 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. ogrodzenie terenu,
      2. oświetlenie terenu,
      3. sieci energetyczne,
      4. sieci wodno-kanalizacyjne,
      5. sieci teletechniczne;
    9. dz. nr ewid. 11/8 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 5,0523 ha. oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. budynkiem przemysłowym – Podstacja TRAFO,
      2. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      3. oświetlenie terenu,
      4. sieci energetyczne,
      5. sieci wodno-kanalizacyjne,
      6. sieci teletechniczne,
      7. sieci cieplne;
    10. dz. nr ewid. 11/9 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,1258 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. sieci wodno-kanalizacyjne,
      3. sieci energetyczne,
      4. sieci teletechniczne,
      5. sieci cieplne;
    11. dz. nr ewid. 11/10 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 2,8825 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. budynkiem – pozostałe budynki niemieszkalne,
      2. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      3. oświetlenie terenu,
      4. sieci energetyczne,
      5. sieci wodno-kanalizacyjne,
      6. sieci cieplne,
      7. sieci teletechniczne;
    12. dz. nr ewid. 11/11 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,1902 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. sieci energetyczne,
      3. sieci wodno-kanalizacyjne,
      4. sieci cieplne,
      5. sieci teletechniczne;
    13. dz. nr ewid. 11/12 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,3911 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. sieci wodno-kanalizacyjne,
      3. sieci energetyczne,
      4. sieci cieplne,
      5. sieci teletechniczne;
    14. dz. nr ewid. 11/13 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0.0047 ha. oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. sieci energetyczne;
    15. dz. nr ewid. 11/14 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0.0146 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. ogrodzenie terenu,
      3. oświetlenie terenu,
      4. sieci energetyczne,
      5. sieci wodno-kanalizacyjne,
      6. bocznica;
    16. dz. nr ewid. 11/15 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 4,1066 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. budynkiem przemysłowym – (obiekt 114 i Magazyn kleju),
      2. budynkiem przemysłowym – Magazyn materiałów i surowców,
      3. budynkiem przemysłowym – Punkt malarski i spawalniczy,
      4. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      5. plac,
      6. oświetlenie terenu,
      7. sieci energetyczne,
      8. sieci wodno-kanalizacyjne,
      9. sieci cieplne,
      10. sieci teletechniczne,
      11. bocznica;
    17. dz. nr ewid. 11/16 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 1.2332 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. oświetlenie terenu,
      3. sieci energetyczne,
      4. sieci wodno-kanalizacyjne,
      5. sieci teletechniczne,
      6. bocznica;
    18. dz. nr ewid. 11/17 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,6288 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. oświetlenie terenu,
      3. sieci energetyczne,
      4. sieci wodno-kanalizacyjne,
      5. e. sieci teletechniczne,
      6. sieci cieplne,
      7. bocznica;
    19. dz. nr ewid. 11/18 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,9179 ha. oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. ogrodzenie terenu,
      3. oświetlenie terenu,
      4. sieci energetyczne,
      5. sieci wodno-kanalizacyjne,
      6. sieci teletechniczne,
      7. sieci cieplne,
      8. bocznica;
    20. dz. nr ewid. 11/19 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,6393 ha, oznaczona jako dr – drogi, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. ogrodzenie terenu,
      3. oświetlenie terenu,
      4. sieci energetyczne,
      5. sieci wodno-kanalizacyjne,
      6. sieci teletechniczne,
      7. sieci cieplne;
    21. dz. nr ewid. 11/20 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 26,4074 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. budynkiem przemysłowym – Hala 1 produkcyjna składającym się z pięciu odrębnych budynków w rozumieniu ewidencyjnym,
      2. budynkiem przemysłowym – Hala 2A, składającym się z dwóch odrębnych budynków w rozumieniu ewidencyjnym,
      3. budynkiem przemysłowym – Hala 2B, składającym się z czterech odrębnych budynków w rozumieniu ewidencyjnym,
      4. budynkiem usługowym – (obiekt 2U),
      5. budynkiem przemysłowym – Hala 5 (wraz z dobudówkami), składającym się z trzech odrębnych budynków w rozumieniu ewidencyjnym,
      6. budynkiem – Biurowiec pln, składającym się z dwóch odrębnych budynków w rozumieniu ewidencyjnym,
      7. budynkiem – Usługowiec H5,
      8. budynkiem przemysłowym – (obiekt 10B),
      9. budynkiem przemysłowym – Hala 30 Montaż, składającym się z dwóch odrębnych budynków w rozumieniu ewidencyjnym,
      10. budynkiem przemysłowym – Akumulatorownia 30B,
      11. budynkiem – Usługowiec 30,
      12. budynkiem przemysłowym – Rozdzielnia elektryczna (obiekt 58), składającym się z dwóch odrębnych budynków w rozumieniu ewidencyjnym,
      13. budynkiem – Portiernia (obiekt 62), składającym się z dwóch odrębnych budynków w rozumieniu ewidencyjnym,
      14. budynkiem – Portiernia (obiekt 63),
      15. budynkiem – Neutralizator ścieków (obiekt 72),
      16. budynkiem przemysłowym – (obiekt 111), składającym się z dwóch odrębnych budynków w rozumieniu ewidencyjnym,
      17. budynkiem – Rozdzielnia PZ-2,
      18. budynkiem – Portiernia (obiekt 120),
      19. budynkiem – Stacja napełniania butli (obiekt 130),
      20. wiaty magazynowe,
      21. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      22. oświetlenie terenu,
      23. ogrodzenie terenu,
      24. sieci energetyczne,
      25. elektroenergetyczne sieci wewnątrzzakładowe,
      26. sieci wodno-kanalizacyjne,
      27. rurociąg wody pitnej,
      28. sieci cieplne,
      29. sieci teletechniczne,
      30. bocznica;
    22. dz. nr ewid. 11/22 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 3,7085 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. budynkiem przemysłowym – Lokomotywownia (obiekt 57),
      2. budynkiem przemysłowym – Straży pożarnej (obiekt 93), składającym się z czterech odrębnych budynków w rozumieniu ewidencyjnym,
      3. budynkiem przemysłowym – Straży pożarnej (obiekt 93A),
      4. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      5. ogrodzenie terenu,
      6. oświetlenie terenu,
      7. sieci energetyczne,
      8. sieci wodno-kanalizacyjne,
      9. sieci teletechniczne,
      10. sieci cieplne,
      11. bocznica;
    23. dz. nr ewid. 11/23 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,2134 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. częścią budynku – magazyn części zamiennych (obiekt 40),
      2. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      3. ogrodzenie terenu,
      4. oświetlenie terenu,
      5. sieci energetyczne,
      6. sieci wodno-kanalizacyjne,
      7. sieci cieplne,
      8. sieci teletechniczne,
      9. bocznica;
    24. dz. nr ewid. 11/24 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,0175 ha, oznaczona jako dr – drogi, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. sieci wodno-kanalizacyjne,
      3. sieci energetyczne,
      4. sieci teletechniczne;
    25. dz. nr ewid. 11/25 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,0195 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. częścią budynku biurowego – Biurowiec 51B i Biurowiec 51C, składającym się z dwóch odrębnych budynków w rozumieniu ewidencyjnym,
      2. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      3. oświetlenie terenu,
      4. sieci energetyczne,
      5. sieci wodno-kanalizacyjne,
      6. sieci cieplne;
    26. dz. nr ewid. 11/26 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 1,4984 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. część budynku biurowego (obiekt 51) składającego się z jednego odrębnego budynku w rozumieniu ewidencyjnym o nr X i części drugiego budynku w rozumieniu ewidencyjnym o nr Y,
      2. część budynku biurowego (obiekt 51-L) stanowiącego część budynku w rozumieniu ewidencyjnym o nr Y,
      3. budynkiem biurowym, składającego się z dwóch odrębnych budynków w rozumieniu ewidencyjnym,
      4. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      5. ogrodzenie terenu,
      6. oświetlenie terenu,
      7. sieci energetyczne,
      8. sieci wodno-kanalizacyjne,
      9. sieci cieplne,
      10. sieci teletechniczne;
    27. dz. nr ewid. 13/1 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,8502 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. częścią budynku - Magazyn części zamiennych (obiekt 40),
      2. budynkiem - Wagi kolejowej (obiekt 26),
      3. Wiata (obiekt 40),
      4. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      5. ogrodzenie terenu,
      6. oświetlenie terenu,
      7. sieci energetyczne,
      8. sieci wodno-kanalizacyjne,
      9. sieci teletechniczne,
      10. bocznica;
    28. dz. nr ewid. 13/2 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,1853 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. ogrodzenie terenu,
      3. oświetlenie terenu,
      4. sieci energetyczne,
      5. sieci wodno-kanalizacyjne,
      6. bocznica;

    29. dz. nr ewid. 13/3 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,0425 ha, oznaczona jako dr – drogi, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. sieci energetyczne,
      3. sieci wodno-kanalizacyjne;
    30. dz, nr ewid. 13/4 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,0164 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
      1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
      2. ogrodzenie terenu,
      3. bocznica,
      4. sieci energetyczne,
      5. sieci teletechniczne;
    31. dz. nr ewid. 15 z obrębu 4-18-03 o pow. gruntu 0,4487 ha, oznaczona jako Ba – tereny przemysłowe, zabudowana:
    1. drogi, chodniki, tereny utwardzone,
    2. ogrodzenie terenu,
    3. oświetlenie terenu,
    4. sieci energetyczne,
    5. sieci wodno-kanalizacyjne,
    6. sieci teletechniczne,
    7. bocznica.




Poszczególne ze wskazanych powyżej budynków/budowli/innych naniesień mogą znajdować się na więcej niż jednej działce wchodzącej w skład Nieruchomości – w takim wypadku dany budynek/budowla/naniesienie zostały wskazane w opisie każdej z działek, na których się znajdują.

Wszystkie wskazane powyżej naniesienia były przedmiotem pierwszego zasiedlenia w wyniku wykorzystywania ich na potrzeby własnej działalności gospodarczej lub oddania ich w najem. Wszystkie wskazane powyżej naniesienia po ich ostatnim pierwszym zasiedleniu nie były przedmiotem ulepszenia przekraczającego 30% ich wartości początkowej, lub w ogóle nie były przedmiotem ulepszenia.

W przypadku większości wskazanych powyżej naniesień, z zastrzeżeniem niżej wymienionych, od ostatniego pierwszego zasiedlenia do dnia planowanej transakcji upłynie okres co najmniej dwóch lat. Wyłącznie w przypadku:

  1. rurociągu wody pitnej, położonego na działkach 11/2, 11/5 i 11/20, który był ulepszany powyżej 30% w 2018 r. (31 grudnia 2018 r.) (dalej: „Rurociąg”),
  2. elektroenergetycznych sieci wewnątrzzakładowych, położonych na działce 11/20, które były ulepszone powyżej 30% w 2018 r. (31 grudnia 2018 r.) (dalej: „Sieci elektroenergetyczne”),
  3. części budynku biurowego (obiekt 51-L) stanowiącej część budynku w rozumieniu ewidencyjnym o nr Y, położonego na działce 11/26, która była ulepszana poniżej 30% wartości początkowej w poszczególnych latach: w 2015 r. – 5,38%, w 2016 r. (30 listopada 2016 r.) – 7,28%, w 2017 r. (30 listopada 2017 r.) – 12.46%, w 2018 r. (31 grudnia 2018 r.) – 2,28%. Jednakże wartość łączna wszystkich ulepszeń (suma) odniesiona do wartości początkowej sprzed ulepszenia w 2015 r., wyniosła 30,4% tej wartości (dalej: „Budynek 51-L”);

mamy do czynienia z sytuacją, w której od momentu ich ostatniego pierwszego zasiedlenia (po ich ulepszeniu o ponad 30% wartości początkowej), do momentu dokonania planowanej Transakcji nie upłyną co najmniej dwa lata. Do ich pierwszego zasiedlenia doszło bowiem z chwilą oddania do używania ulepszenia, które przekroczyło wartość 30% (lub suma kolejnych ulepszeń przekroczyła łącznie wartość 30% – w przypadku Budynku 51-L) ich wartości początkowej z chwili poprzedniego pierwszego zasiedlenia. Tym samym zostały one objęte pierwszym zasiedleniem z dniem 31 grudnia 2018 r.

Przy dokonywaniu wskazanych powyżej ulepszeń F. S.A. przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Nieruchomość (ani poszczególne budynki lub budowle) nie była wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

W dniu 20 kwietnia 2017 r. Wnioskodawca złożył do Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta wniosek o:

  • zmianę przeznaczenia Nieruchomości, z obecnych terenów produkcyjno-usługowych PU-20 na tereny zabudowy mieszkaniowej M1.20.
  • zmianę strefy funkcjonalnej, w której położona jest Nieruchomość ze strefy miejskiej na strefę śródmieścia funkcjonalnego.

Wniosek do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta W., o zmianę przeznaczenia ponowiony został 9 stycznia 2019 r. i złożony do Prezydenta miasta za pośrednictwem Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta.

Opis Inwestycji planowanej przez Kupującego

Zamiarem Kupującego jest zakup Nieruchomości dla celów realizacji działań deweloperskich, tj. głównie budowy budynków mieszkalnych, mieszkaniowo-usługowych, usługowych w celu sprzedaży lokali/budynków (dalej: „Inwestycja”), tj. dla celów działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usug. Jednocześnie, w okresie po nabyciu Nieruchomości, Kupujący w okresie przejściowym, tj. do czasu rozpoczęcia budowy poszczególnych budynków/innych naniesień będzie kontynuował działalność w zakresie najmu Nieruchomości, w tym w szczególności umów najmu, w które wstąpi zgodnie z przepisami prawa cywilnego. Należy zauważyć, że realizacja budowy budynków/innych naniesień na całym obszarze będzie rozłożona w czasie i może być realizowana nawet dłużej niż przez kilka lat. Nieruchomość nie została jednak nabyta przez Nabywcę w celu jej najmu, gdyż ten będzie realizowany tylko w okresie przejściowym, w założeniu do czasu uzyskania niezbędnych zgód i pozwoleń pozwalających na realizację celu deweloperskiego tj. zabudowy Nieruchomości nową Inwestycją.

Zakończenie najmu zgodnie z planami Nabywcy może następować sukcesywnie, w szczególności po spełnieniu poniższych warunków:

  • opracowaniu koncepcji nowego zagospodarowania nieruchomości;
  • opracowaniu planów architektonicznych i budowlanych dotyczących przeprowadzenia nowej inwestycji;
  • przygotowaniu innych analiz dotyczących planowanej inwestycji (np. prawnych, podatkowych, geodezyjnych, wodnoprawnych, geologicznych, środowiskowych);
  • uzyskaniu decyzji o warunkach zabudowy poszczególnych działek;
  • uzyskaniu ostatecznych decyzji o pozwoleniu na budowę poszczególnych obiektów.

Ze względu na wielkość Nieruchomości Nabywca zakłada, że spełnienie powyższych warunków i zakończenie działalności w zakresie najmu będzie realizowane etapami, osobno dla poszczególnych części Nieruchomości.

Opis organizacji przedsiębiorstwa F . S.A.

Wszystkie nieruchomości F. S.A. położone w W. oraz w innych miastach, o których mowa powyżej, w tym będące przedmiotem planowanej sprzedaży, przyporządkowane są w celu obsługi i zarządzania nimi, z poniższym zastrzeżeniem, do komórki organizacyjnej F. S.A. pod nazwą Biuro Administracyjno-Techniczne. Przy czym niektóre Nieruchomości są wynajęte w całości na rzecz jednego najemcy. W takim wypadku ich bieżąca obsługa oraz bieżące zarządzanie nimi obciążają najemcę i nie są realizowane przez Biuro Administracyjno-Techniczne Spółki F. S.A.

Główne funkcje realizowane przez Biuro Administracyjno-Techniczne to:

(i) zarządzanie całością nieruchomości i ruchomości należących do F. S.A., zarówno przeznaczonych do sprzedaży w ramach przedmiotowej transakcji, jak również innych, pozostających w F. S.A. (w tym m.in. zbywanie, wynajem/dzierżawa nieruchomości i ruchomości);

(ii) nadzór nad usługami serwisowymi świadczonymi przez firmy obce na rzecz budynków i budowli położonych w W., K., N.;

(iii) administrowanie budynkami i terenami położonymi w W., K., N.;

(iv) realizacja zakupów administracyjnych na potrzeby F. S.A.;

(v) bieżąca obsługa administracyjna F. S.A.

Funkcje Biura Administracyjno-Technicznego, w którym na dzień złożenia wniosku nie ma zatrudnionych pracowników, nie będą objęte Przedmiotem sprzedaży i nie przejdą na nabywcę. W tym zakresie nie dojdzie także do przejścia zakładu pracy na Kupującego na mocy obowiązujących przepisów prawa pracy. Brak jest, jak wyżej wskazano, jednostek organizacyjnych przypisanych do zbywanego majątku.

Co do zasady funkcje Biura Administracyjno-Technicznego pozostaną w F. S.A.. W ramach negocjowanych warunków sprzedaży nie przewiduje się, że nastąpi przejście jakichkolwiek pracowników F. S.A. do Kupującego. Niemniej nie można wykluczyć, że niektóre osoby świadczące usługi na rzecz F S.A. związane z Nieruchomością podejmą współpracę z Kupującym, w tym do celów obsługi przedmiotowej Nieruchomości, na podstawie umów zawieranych poza F. S.A.

Po zaprzestaniu produkcji samochodów i części samochodowych zbywana Nieruchomość w większości jest przez F. S.A. wykorzystywana do prowadzenia własnej działalności gospodarczej w postaci wynajmu/dzierżawy, w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Brak w ramach F. S.A. oddzielnych procedur i jednostek organizacyjnych odnoszących się tylko do sprzedawanego majątku.

Składniki majątkowe jakie zostaną objęte Transakcją nie są wyodrębnione pod względem organizacyjnym w przedsiębiorstwie F. S.A., w szczególności nie stanowią one oddziału, zakładu, itp.

F. S.A. nie prowadzi dla zbywanej Nieruchomości odrębnej księgowości, nie sporządza odrębnego bilansu. Zbywany majątek nie posiada własnych służb finansowo-księgowych, czy kadrowo-płacowych.

Tylko koszty bezpośrednie odnoszone są na poszczególne budynki, czy powierzchnie magazynowe, place i inne obiekty/naniesienia. Są to takie koszty jak np.: koszty zużycia mediów, remonty, podatek od nieruchomości, opłata za wieczyste użytkowanie i amortyzacja. Natomiast całość kosztów pośrednich nie jest odnoszona do poszczególnych obiektów, są to koszty wspólne, ogólnozakładowe, itp. – dotyczy to w szczególności takich pozycji kosztowych jak wynagrodzenia pracowników, różnego rodzaju usługi, zakupy materiałów.

Przychody ze sprzedaży dotyczące najmu poszczególnych obiektów przyporządkowywane są księgowo do tych obiektów.

Okoliczności towarzyszące planowanej Transakcji

W ramach przedmiotowej Transakcji planowane jest również przekazanie przez F. S.A. na rzecz Kupującego posiadanej dokumentacji techniczno-budowlanej dotyczącej aktywów będących Przedmiotem sprzedaży (np. uzyskanych decyzji jak np. pozwolenia budowlane, książek obiektów budowlanych, dokumentacji technicznej budynków i budowli). Ich przekazanie jest niezbędne z punktu widzenia prawa budowlanego w celu umożliwienia Kupującemu wypełnienia ustawowego obowiązku dotyczącego przechowywania dokumentacji budowlanej. W związku z planowaną Transakcją może również dojść do przeniesienia na Kupującego niektórych decyzji administracyjnych innych niż wynikające z prawa budowlanego, a dotyczących sprzedawanych składników majątkowych, np. pozwoleń środowiskowych (w tym pozwolenia wodnoprawnego), świadectwa bezpieczeństwa dla użytkownika bocznicy kolejowej.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że w związku z planowaną Transakcją nie zostaną przeniesione na Kupującego przez Zbywcę inne składniki przedsiębiorstwa F. S.A., w tym takie, które są ekonomicznie i funkcjonalnie związane ze sprzedawaną Nieruchomością. Na Kupującego nie przejdą w szczególności:

  1. firma F. S.A. ani nazwa przedsiębiorstwa, ani znak towarowy F. S.A.,
  2. środki pieniężne F. S.A. (w kasie i na rachunkach bankowych),
  3. know-how F. S.A.
  4. księgi rachunkowe F. S.A.,
  5. długi obciążające F. S.A.,
  6. należności i zobowiązania handlowe oraz zobowiązania publicznoprawne F. S.A.,
  7. wartości niematerialne i prawne,
  8. tajemnice przedsiębiorstwa.

Strony mają zamiar podzielić przychody i koszty związane Nieruchomością mając na uwadze moment przekazania Nieruchomości.

Na skutek dokonanej transakcji Kupujący wstąpi, z mocy prawa, w miejsce F. S.A. w obowiązujące umowy najmu/dzierżawy powierzchni i lokali dotyczące sprzedawanej Nieruchomości.

Ponadto strony nie mogą wykluczyć przeniesienia praw i obowiązków z innych umów z dostawcami usług niezbędnych dla utrzymania zbywanych składników majątkowych w stanie niepogorszonym, w szczególności:

  • umów na dostawę mediów do Nieruchomości (np. ciepła, energii, wody, odprowadzania ścieków, usług telekomunikacyjnych, itp.),
  • umów dotyczących świadczenia usług porządkowych, konserwacyjnych i technicznych,
  • umowy o świadczenie usług ochrony obiektu.

Kupujący nie zamierza kontynuować wskazanych umów, a podjąć działania w celu zawarcia umów z dostawcami we własnym zakresie, z podmiotami wybranym według własnego uznania. Może się również okazać, że w stosunku do niektórych z tych umów zamiast wskazanej powyżej konstrukcji (w której Sprzedający rozwiązuje określoną umowę), Kupujący wstąpi w prawa i obowiązki Sprzedającego. Jednakże nie jest to opcja preferowana przez Nabywcę i jeśli będzie miała miejsce, to będzie to sytuacja wyjątkowa.

Nie można wykluczyć, że w okresie przejściowym:

  • do czasu zawarcia umów przez Kupującego we własnym zakresie F. S.A. może refakturować nabywane usługi lub towary na rzecz Kupującego, w celu zapewniania możliwości korzystania z Nieruchomości w sposób niezakłócony,
  • może dojść do uzgodnień między Kupującym i F. S.A., np. w zakresie wykorzystania lub najmu niewielkich części nieruchomości (np. archiwum, pomieszczenia magazynowe, itp.), ustanowienia służebności, itp.

W dniu zawarcia Transakcji Strony złożą oświadczenia do Urzędu Dozoru Technicznego o zmianie właściciela urządzeń zarejestrowanych w Urzędzie Dozoru Technicznego.

W związku z planowaną Transakcją Sprzedający udostępnił Kupującemu, w formie tzw. wirtualnego data room (VDR), dokumenty oraz informacje dotyczące Przedmiotu sprzedaży, w celu przeprowadzenia przez Kupującego tzw. badania due dilligence.

F. S.A. i Kupujący są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy podatku od towarów i usług czynni i będą zarejestrowani na moment Transakcji.

W związku z tym, że Zbywca posiada status podatnika podatku od towarów i usług oraz prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a Nabywca jest również podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą, Transakcja zostanie udokumentowana stosowną fakturą VAT.

Zbywca oraz Nabywca przed dniem nabycia Nieruchomości w ramach Transakcji złożą w odniesieniu do całości Nieruchomości (wszystkich budynków i budowli), do właściwego naczelnika Urzędu Skarbowego, zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Planowana Transakcja będzie mieć miejsce w 2019 roku.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowani wskazali ponadto, że Zbywca nie jest przedsiębiorcą przesyłowym, zaś opisane we wniosku sieci energetyczne, wodno-kanalizacyjne, cieplne i teletechniczne są sieciami wewnętrznymi i stanowią jego własność. Stanowią one przedmiot sprzedaży i ich własność zostanie przeniesiona na Kupującego. Opisane we wniosku budowle i inne obiekty oraz urządzenia budowlane posadowione na gruntach będących w użytkowaniu wieczystym stanowią nieruchomość w rozumieniu Kodeksu cywilnego w powiązaniu z prawem budowlanym i nie stanowią ruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy nabycie przez Nabywcę Przedmiotu sprzedaży w ramach Transakcji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w związku z faktem, że będzie ono podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? (pytanie oznaczone we wniosku nr. 4).

Zdaniem Zainteresowanych, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają między innymi umowy sprzedaży rzeczy, do których zaliczane są również nieruchomości.

Niemniej, na mocy art. 2 pkt 4 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.

Natomiast stosowanie do art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stawka podatku od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym wynosi 2%. Zdaniem Zainteresowanych:

  • dostawa Przedmiotu sprzedaży nie będzie korzystać ani ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ani art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług,
  • dostawa Rurociągu, Sieci elektroenergetycznej, Budynku 51-L nie podlega zwolnieniu

z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, przez co w ocenie Zainteresowanych podlega obligatoryjnie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

  • w stosunku do dostawy Nieruchomości w pozostałym zakresie Strony zrezygnują ze zwolnienia z art. z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług wybierając opodatkowanie dostawy podatkiem od towarów i usług,

przez co – w ocenie Zainteresowanych – Transakcja nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z faktem, że będzie ona podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowani powołali się na interpretacje indywidualne oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji, przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Zainteresowanych zajęta na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie – interpretację z 24 czerwca 2019 r. znak: 0114-KDIP1-1.4012.184.2019.5.RR.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1150) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do zapisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stawki podatku od umowy sprzedaży wynoszą:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
  2. innych praw majątkowych – 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Sprzedający (Zainteresowany będący stroną postępowania) zamierza dokonać na rzecz Kupującego (Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania) sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek oraz sprzedaży budynków, budowli, innych obiektów i urządzeń budowlanych oraz innych elementów wyposażenia wnętrz budynków i budowli posadowionych na działkach objętych Transakcją. Sieci energetyczne, wodno-kanalizacyjne, cieplne i teletechniczne są sieciami wewnętrznymi i stanowią własność Zbywcy. Stanowią one przedmiot sprzedaży i ich własność zostanie przeniesiona na Kupującego.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej z 24 czerwca 2019 r. znak: 0114-KDIP1-1.4012.184.2019.5.RR, wydanej w trybie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził stanowisko Zainteresowanych, iż Transakcja:

  • nie będzie mieściła się w katalogu czynności niepodlegających przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, określonym w art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji dostawa Przedmiotu sprzedaży w ramach Transakcji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
  • dostawa Przedmiotu sprzedaży będzie w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki w wysokości 23% zgodnie z art. 146aa pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro Zbywca i Nabywca złożą oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do dostawy całej nieruchomości.

A zatem, należy zgodzić się ze stanowiskiem Zainteresowanych, zgodnie z którym opisana w zdarzeniu przyszłym planowana Transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z tym, że transakcja ta będzie w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług (gdyż Strony złożą oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia, w takim zakresie w jakim to zwolnienie przysługuje).

Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj