Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.117.2019.2.MK
z 10 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 kwietnia 2019 r. (data wpływu 8 kwietnia 2019 r.) uzupełnionego pismem z 20 maja 2019 r (data wpływu 24 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania produktów biobójczych 8% stawką podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania produktów biobójczych 8% stawką podatku. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 20 maja 2019 r (data wpływu 24 maja 2019 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie organu z 8 maja 2019 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.98.2019.1.MK, 0111-KBIB3-3.4012.117.2019.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane po uzupełnieniu wniosku):

Spółka jest podmiotem działającym w branży chemicznej. Przedmiotem jej działalności jest […], w tym produktów biobójczych:

  • wpisanych do Wykazu Produktów Biobójczych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (tj. Dz.U. z 2018 r., poz. 2231 ze zm.)

oraz

  • których substancje czynne zostały wpisane do unijnego wykazu zatwierdzonych substancji czynnych, o którym mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz. Urz. UE L 167 z 27.06.2012, str. 1, z późn. zm.), albo
  • których substancje czynne zostały wymienione w załączniku II rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1062/2014 z dnia 4 sierpnia 2014 r. w sprawie programu pracy, którego celem jest systematyczne badanie wszystkich istniejących substancji czynnych zawartych w produktach biobójczych, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (Dz. Urz. UE L 294 z 10.10.2014, str. 1, z późn. zm.),

i które nie będą sprzedawane na terytorium kraju - spełniających warunki rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającego i uchylającego dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L 353 z 31.12.2008, str. 1, z późn. zm.), gdy spełnienie tych warunków jest wymagane dla tych produktów biobójczych.

Jednym z produkowanych przez Spółkę wyrobów chemicznych jest produkt biobójczy o nazwie handlowej […] stosowany do dezynfekcji powierzchni, urządzeń i sprzętów w obszarze medycznym (niebędących wyrobami medycznymi), kosmetycznym oraz gospodarstwach domowych, mający działanie przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze, antywirusowe oraz stosowany jest przeciwko prątkom gruźlicy.

Niniejszy produkt stanowi mieszaninę alkoholu skażonego zgodnie z § 2 pkt 3 rozp. MF. w/s skażania (tj. mieszaniną alkoholu izopropylowego 2000 ml i benzoesanu denatonium 1 g na 1 hl alkoholu 100% vol.) oraz wody destylowanej.

Wnioskodawca otrzymał pozwolenie na obrót ww. produktem biobójczym […] oraz został on wpisany do Wykazu Produktów Biobójczych. W uzyskanym przez Spółkę pozwoleniu wskazano, iż produkt ten może być konfekcjonowany do różnego typu opakowań, tj.: butelek, kanistrów, beczek oraz kontenerów.

Wyrób ten spełnia warunki rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającego i uchylającego dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L 353 z 31.12.2008, str. 1, z późn. zm., dalej: „rozp. nr 1272/2008”) wymagane dla produktów biobójczych.

Na chwilę obecną, produkowany przez Spółkę produkt biobójczy […] konfekcjonowany jest do opakowań jednostkowych o pojemności 5 litrów oraz 1 litra. Niemniej jednak, z uwagi na uzyskane przez Spółkę pozwolenie na obrót ww. produktem biobójczym […], umożliwiające dystrybucję tego produktu w opakowaniach różnego typu (tj.: butelki, kanistry, beczki oraz kontenery), Spółka rozważa również wprowadzenie do swojej oferty handlowej produkt biobójczy konfekcjonowany do innych rodzajów opakowań (tj. o różnej pojemności).

W powyższych okolicznościach Spółka zwraca się o udzielenie interpretacji indywidualnej odnoszącej się do zwolnienia dla alkoholu etylowego, wykorzystywanego do produkcji tego produktu konfekcjonowanego do różnego typu opakowań (np. butelek, kanistrów, beczek oraz kontenerów), tj. zgodnie z uzyskanym pozwoleniem na obrót, jak również o potwierdzenie przez Dyrektora KIS zasadności stosowania przez Spółkę do opisanych transakcji stawki podatku VAT 8%.

Pismem z 8 maja 2019 r. Organ wezwał Wnioskodawcę m.in. do uzupełnienia opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego przez jednoznaczne i niebudzące wątpliwości wskazanie symbolu PKWiU produkowanego przez Wnioskodawcę produktu biobójczego będącego przedmiotem wniosku.

W odpowiedzi na ww. wezwanie Wnioskodawca wskazał:

Spółka w toku prowadzonej działalności zajmuje się m.in. produkcją wyrobu biobójczego o nazwie handlowej […, który stosowany jest do dezynfekcji powierzchni, urządzeń i sprzętów w obszarze medycznym, kosmetycznym oraz gospodarstwach domowych, mający działanie przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze, antywirusowe oraz stosowany jest przeciwko prątkom gruźlicy.

W ocenie Wnioskodawcy, ww. produkt biobójczy powinien być klasyfikowany do grupowania PKWiU 20.20.14.0, które dedykowane jest środkom odkażającym.

Prawidłowość ww. klasyfikacji znajduje potwierdzenie w opinii statystycznej Urzędu Statystycznego w Łodzi […] (dalej: „opinia statystyczna z 2014 r.”). W opinii tej Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wskazał, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług niniejszy produkt biobójczy […] mieści się w grupowaniu PKWiU 20.20.14.0 przypisane „środkom odkażającym”.

Bez względu na stanowisko wyrażone w powyższej opinii statystycznej pomimo braku jakichkolwiek zmian w klasyfikacji PKWiU w obszarze grupowania 20.20.14.0, po kilku latach Urząd Statystyczny w Łodzi zmodyfikował swoje dotychczasowe stanowisko, w sposób nieznajdujący poparcia w przepisach prawa, poprzez zawężającą interpretację niniejszego grupowania PKWiU.

W opinii statystycznej […] (dalej: „opinia statystyczna z 2018 r.”), Urząd Statystyczny w Łodzi uznał, iż produkt biobójczy o nazwie handlowej […] klasyfikowany jest do grupowania PKWiU 20.20.14.0 pod warunkiem, że konfekcjonowany jest w opakowania do sprzedaży detalicznej.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż produkowane przez niego produkty biobójcze konfekcjonowane są wyłącznie do opakowań przeznaczonych do sprzedaży detalicznej. Niemniej jednak, Wnioskodawca rozważa możliwość konfekcjonowania niniejszego produktu do różnego rodzaju opakowań (tj. butelki, kanistry, beczki, kontenery).

Z uwagi więc na ww. okoliczności, tj. zróżnicowane stanowisko Urzędu Statystycznego w obszarze klasyfikacji produktów biobójczych, Spółka celowo zwróciła się do Dyrektora o zajęcie stanowiska odwołującego się do tego, czy wielkość opakowań, do których konfekcjonowane są produkty biobójcze wpływa na:

  • możliwość korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym dla alkoholu etylowego skażonego zgodnie z rozp. MF ws. środków skażających, który wykorzystywany jest do produkcji ww. produktu biobójczego, jak również
  • możliwość stosowania na gruncie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt oraz poz. 83 załącznika nr 3 ustawy o VAT stawki VAT w wysokości 8% przy sprzedaży opisanego w niniejszym wniosku produktu biobójczego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2):

Czy w świetle art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 83 załącznika nr 3 ustawy o VAT przy sprzedaży opisanego w niniejszym wniosku produktu biobójczego, w ramach transakcji krajowych Spółka powinna stosować stawkę VAT 8% - jako do produktu będącego środkiem odkażającym - preparatem odkażającym o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mającym zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na który został dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych, w sytuacji gdy produkt ten został wpisany do Wykazu Produktów Biobójczych i jest konfekcjonowany do różnego typu opakowań (tj. butelek, kanistrów, beczek oraz kontenerów)?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym po uzupełnieniu wniosku):

Spółka stoi na stanowisku, iż w świetle art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 83 załącznika nr 3 ustawy o VAT przy sprzedaży opisanego w niniejszym wniosku produktu biobójczego, w ramach transakcji krajowych Spółka powinna stosować stawkę VAT 8% - jako do produktu będącego środkiem odkażającym - preparatem odkażającym o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mającym zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na który został dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych, w sytuacji gdy produkt ten został wpisany do Wykazu Produktów Biobójczych i jest konfekcjonowany do różnego typu opakowań (tj. butelek, kanistrów, beczek oraz kontenerów).

Zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt oraz poz. 83 załącznika nr 3 ustawy o VAT - przewidziana w tych przepisach stawka podatku VAT 8% powinna mieć zastosowanie do towarów o symboli PKWiU: ex 20.20.14.0 zgodnych z opisem: Środki odkażające - wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Wiążących wytycznych odnośnie rozumienia m.in. pojęcia „mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia” Minister Finansów dokonał dla Spółki w interpretacji z dnia 23 czerwca 2014 r., sygn. ITPP1/443-352/14/AJ. Interpretacja ta pozostaje aktualna, w związku z czym przedstawione w niej zagadnienia nie są przedmiotem niniejszego zapytania Spółki.

Niemniej jednak w ocenie Spółki zasadne jest również potwierdzenie, iż zgodnie z cytowaną regulacją, kryterium stosowania stawki VAT 8% nie jest rodzaj, ani pojemność opakowania, w którym oferowany jest produkt biobójczy spełniający wszystkie kryteria przewidziane w poz. 83 załącznika do ustawy o VAT.

Kluczowe w powyższym zakresie jest rozumienie art. 2 pkt 30 ustawy o VAT - odnoszącym się do stosowania w treści ustawy przedrostka „ex” w ramach wskazywania klasyfikacji PKWiU poszczególnych towarów i usług.

Otóż zgodnie z tym przepisem: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Oznacza to, iż jeśli ustawodawca w treści ustawy VAT odnosząc się do danej grupy towarów i ich klasyfikacji na gruncie PKWiU posługuje się przedrostkiem „ex” dodając do grupowania określony opis - to treść tego opisu determinuje zakres stosowania danej regulacji prawnej.

Ponieważ w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT ustawodawca posłużył się tym przedrostkiem, to dla prawidłowego wskazania zakresu stosowania stawki VAT 8% właściwe są właśnie cechy wskazane w treści opisu do pozycji.

Środki odkażające - wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych

Ponieważ pozycja ta w żaden sposób nie odnosi się do rodzaju ani wielkości opakowań, w których oferowany jest dany produkt biobójczy (byle spełniał on pozostałe cechy zawarte w tym opisie), oznacza to, iż rodzaj oraz wielkość opakowań nie stanowią cechy mającej znaczenie dla zasadności stosowania stawki VAT 8%.

Gdyby intencją ustawodawcy, w jakikolwiek sposób było uzależnienie stosowania stawki VAT 8% od rodzaju lub pojemności opakowania, w którym oferowany jest produkt biobójczy – z pewnością dałby temu wyraz poprzez wskazanie takiej okoliczności w treści przepisu (opisu pozycji), zwłaszcza że zdecydował się na posłużenie się przedrostkiem „ex”, co oznacza, iż nie przyjął prostego odniesienia do danej pozycji PKWiU, ale miał na uwadze szczególne dodatkowe cechu determinujące zasadność stosowania obniżonej stawki VAT.

Ponieważ ustawodawca takiego warunku nie wprowadził - nieuprawnionym byłoby jego „domniemywanie” czy też dointerpretowywanie do treści przepisu.

Nadto w uzupełnieniu z 20 maja 2019 r. (data wpływy 24 maja 2019 r.) Spółka wskazała:

Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez Spółkę we wniosku z dnia 1 kwietnia 2019 r. w ocenie Spółki kwestia wielkości opakowań, do których konfekcjonowany jest produkowany przez nią produkt biobójczy […] pozostaje bez znaczenia zarówno dla możliwości:

  • korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym dla alkoholu etylowego skażonego zgodnie z rozp. MF ws. środków skażających, który wykorzystywany jest do produkcji ww. produktu biobójczego, jak również
  • stosowania na gruncie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt oraz poz. 83 załącznika nr 3 ustawy o VAT stawki VAT w wysokości 8% przy sprzedaży opisanego w niniejszym wniosku produktu biobójczego.

W ocenie Spółki, zawężająca interpretacja grupowania PKWiU 20.20.14.0 do tych produktów biobójczych, które konfekcjonowane są do opakowań przeznaczonych do sprzedaży detalicznej nie znajduje potwierdzenia ani w zasadach metodycznych PKWiU, ani w Nomenklaturze Scalonej, ani w przepisach ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o VAT.

Spółka pragnie wskazać, iż na przestrzeni lat, Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (tj. Dz. U. nr 207, poz. 1293 ze zm.), na mocy którego wydana została opinia statystyczna z 2014 r. zostało zastąpione nowym aktem prawnym, tj. Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 ze zm.). Niemniej jednak w odniesieniu do wnioskowanego produktu nie nastąpiła jakakolwiek zmiana, która uzasadniałaby modyfikację dotychczasowej interpretacji, co prezentuje poniższe zestawienie:

Klasyfikacja PKWiU wg rozporządzenia ws. PKWiU z 2008 r.

20.2 Pestycydy i pozostałe środki agrochemiczne

20.20 Pestycydy i pozostałe środki agrochemiczne

20.20.1 Pestycydy i pozostałe środki agrochemiczne

20.20.11 Środki owadobójcze

20.20.11.0 Środki owadobójcze

20.20.12 Środki chwastobójcze

20.20.12.0 Środki chwastobójcze

20.20.13 Środki opóźniające kiełkowanie oraz regulatory wzrostu roślin

20.20.13.0 Środki opóźniające kiełkowanie oraz regulatory wzrostu roślin

20.20.14 Środki odkażające

20.20.14.0 Środki odkażające

20.20.15 Środki grzybobójcze

20.20.15.0 Środki grzybobójcze

20.20.19 Pozostałe pestycydy i środki agrochemiczne

20.20.19.0 Pozostałe pestycydy i środki agrochemiczne

Klasyfikacja PKWiU wg rozporządzenia ws. PKWiU z 2015 r.

20.20.1 Pestycydy i pozostałe środki agrochemiczne

20.20.11 Środki owadobójcze

20.20.11.0 Środki owadobójcze

20.20.12 Środki chwastobójcze

20.20.12.0 Środki chwastobójcze

20.20.13 Środki opóźniające kiełkowanie oraz regulatory wzrostu roślin

20.20.13.0 Środki opóźniające kiełkowanie oraz regulatory wzrostu roślin

20.20.14 Środki odkażające

20.20.14.0 Środki odkażające

20.20.15 Środki grzybobójcze

20.20.15.0 Środki grzybobójcze

20.20.16 Pestycydy niebezpieczne

20.20.16.0 Pestycydy niebezpieczne

20.20.19 Pozostałe pestycydy i środki agrochemiczne

20.20.19.0 Pozostałe pestycydy i środki agrochemiczne

Powyższe tabele wskazują, iż w obszarze wnioskowanego produktu nie nastąpiła żadna zmiana, która uzasadniałaby modyfikację podejścia w obszarze klasyfikacji na gruncie PKWiU oraz wiążących się z nią konsekwencji podatkowych.

Podsumowując w ocenie Wnioskodawcy, wielkość opakowania, do którego może być konfekcjonowany produkt biobójczy pozostaje bez znaczenia dla możliwości:

  • korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym dla alkoholu etylowego skażonego zgodnie z rozp. MF ws. środków skażających, który wykorzystywany jest do produkcji ww. produktu biobójczego, jak również
  • stosowania na gruncie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt oraz poz. 83 załącznika nr 3 ustawy o VAT stawki VAT w wysokości 8% przy sprzedaży opisanego w niniejszym wniosku produktu biobójczego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług produktów biobójczych stawką w wysokości 8% uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Organ zaznacza, że w zakresie pytania oznaczonego nr 1 we wniosku, dotyczącego podatku akcyzowego wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, która ma zastosowanie do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno jednak w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, prawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, pod poz. 83 wymieniono sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.20.14.0 ‒ „Środki odkażające ‒ wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych”.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy – przez „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce dotyczącej nazwy towaru lub usługi.

W związku z powyższym, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru/usługi z danego grupowania.

Obniżona stawka podatku VAT dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania, tj. w przypadku poz. 83 załącznika nr 3 ‒ określonych preparatów odkażających mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia (PKWiU ex 20.20.14.0), na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

W związku z powyższym, jak wynika z treści poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy, nie wszystkie środki odkażające, dopuszczone do obrotu i stosowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w trybie przewidzianym przepisami powołanej wcześniej ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%. Ustawodawca zawęził możliwość stosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% wyłącznie do preparatów odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, klasyfikowanych według nomenklatury PKWiU 2008 do grupowania 20.20.14.0, na które zostało wydane pozwolenie na obrót lub dokonano wpisu do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2231).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o produktach biobójczych, produkty biobójcze udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają wpisowi do Wykazu Produktów Biobójczych.

W myśl na natomiast art. 7 ust. 2 ustawy o produktach biobójczych, Wykaz Produktów Biobójczych zawiera:

  1. nazwę produktu biobójczego;
  2. imię i nazwisko oraz adres albo nazwę (firmę) oraz adres siedziby podmiotu odpowiedzialnego lub posiadacza pozwolenia albo zezwolenia na handel równoległy;
  3. imię i nazwisko oraz adres albo nazwę (firmę) oraz adres siedziby wytwórcy produktu biobójczego;
  4. nazwę chemiczną substancji czynnej lub substancji czynnych lub inną pozwalającą na ustalenie tożsamości substancji czynnej oraz, jeżeli są dostępne, jej numer WE i numer CAS, o których mowa w części I załącznika VI do rozporządzenia nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającego i uchylającego dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L 353 z 31.12.2008, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem 1272/2008", oraz określenie jej zawartości w produkcie biobójczym w jednostkach metrycznych;
  5. grupę produktową;
  6. postać użytkową produktu biobójczego i jego przeznaczenie;
  7. zakres i warunki obrotu produktem biobójczym lub opis jego zastosowania;
  8. rodzaj opakowania;
  9. treść oznakowania opakowania produktu biobójczego w języku polskim;
  10. okres ważności produktu biobójczego;
  11. numer pozwolenia, zezwolenia na handel równoległy albo pozwolenia na obrót oraz datę ich wydania i termin ważności.


Zgodnie zatem z powyższym Wykaz Produktów Biobójczych, które mogą być udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, uwzględnia rodzaj opakowania.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem produktu biobójczego o nazwie handlowej […], zaklasyfikowanego przez Wnioskodawcę do symbolu PKWiU 20.20.14.0, stosowanego do dezynfekcji powierzchni, urządzeń i sprzętów w obszarze medycznym (niebędących wyrobami medycznymi), kosmetycznym oraz gospodarstwach domowych, mającego działanie przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze, antywirusowe oraz stosowanego przeciwko prątkom gruźlicy.

Wnioskodawca otrzymał pozwolenie na obrót ww. produktem biobójczym oraz został on wpisany do Wykazu Produktów Biobójczych. W uzyskanym przez Spółkę pozwoleniu wskazano, iż produkt ten może być konfekcjonowany do różnego typu opakowań, tj.: butelek, kanistrów, beczek oraz kontenerów.

Na chwilę obecną, produkowany przez Spółkę przedmiotowy produkt biobójczy konfekcjonowany jest do opakowań jednostkowych o pojemności 5 litrów oraz 1 litra. Wnioskodawca rozważa jednak wprowadzenie do oferty tego produktu biobójczego w innych opakowaniach, zgodnie z uzyskanym pozwoleniem i wpisem do Wykazu Produktów Biobójczych.

W powyższych okolicznościach przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest zasadność stosowania przez Spółkę 8% stawki podatku VAT w przypadku sprzedaży przedmiotowego produktu biobójczego, który będzie konfekcjonowany do różnego typu opakowań (butelek, kanistrów, beczek oraz kontenerów) zgodnie z uzyskanym pozwoleniem i wpisem do Wykazu Produktów Biobójczych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz wskazany powyżej stan prawny, należy stwierdzić, że przedmiotowy produkt biobójczy zaklasyfikowany przez Wnioskodawcę do symbolu PKWiU 20.20.14.0, będący, jak wskazał Wnioskodawca, środkiem stosowanym do dezynfekcji powierzchni, urządzeń i sprzętów w obszarze medycznym, kosmetycznym oraz gospodarstwach domowych, mający działanie przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze, antywirusowe, stosowany przeciwko prątkom gruźlicy, wpisany do Wykazu Produktów Biobójczych, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2, art. 146aa ust. 1 pkt 2 i poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy.

Tym samym odpowiadając wprost na zadane pytanie stwierdzić należy, że Wnioskodawca jest uprawniony do sprzedaży przedmiotowego produktu biobójczego, konfekcjonowanego do różnego typu opakowań (butelek, kanistrów, beczek oraz kontenerów) zgodnie z uzyskanym pozwoleniem i wpisem do Wykazu Produktów Biobójczych, z zastosowaniem 8% stawki podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Końcowo Organ zaznacza, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danych towarów istotne jest właściwe ich zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Wskazać należy, że stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania towarów, a dla prawidłowego ich opodatkowania niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do prawidłowego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji przedmiotowego produku biobójczego w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowano towar będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towarów do grupowania statystycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionego we wniosku towaru) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Tym samym niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, zgodnie z którym przedmiotowy produkt biobójczy jest m.in. wpisany Wykazu Produktów Biobójczych co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Nadto Organ zaznacza, że przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego, a w zakresie pytania oznaczonego nr 1 we wniosku, dotyczącego podatku akcyzowego wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z póżn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj