Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.104.2019.2.RM
z 7 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2019 r. (data wpływu 25 lutego 2019 r.), uzupełnionym w dniu 28 maja 2019 r. (data wpływu 3 czerwca 2019 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 17 maja 2019 r. (skutecznie doręczone w dniu 22 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów (kart plastikowych) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 25 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów (kart plastikowych).


Wniosek uzupełniony został w dniu 28 maja 2019 r. (data wpływu 3 czerwca 2019 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 17 maja 2019 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2019 r.:


Wnioskodawca jest spółką utworzoną zgodnie z ustawodawstwem Wielkiej Brytanii, z siedzibą na terytorium tego kraju (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”).


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (tj. DZ. U. z 26 maja 2017 r. poz. 1221, w dalszej części „ustawa o VAT”) i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce oraz podatnikiem podatku od wartości dodanej w Wielkiej Brytanii.


W Polsce Spółka składa deklaracje VAT-7 wykazując w nich podatek należny oraz naliczony.


Na terytorium Rzeczpospolitej Spółka posiada Oddział, utworzony zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r. (zwany dalej: „Oddziałem”). Oddział stanowi nieposiadającą osobowości prawnej jednostkę organizacyjną przedsiębiorcy brytyjskiego, samodzielną pod względem organizacyjnym (tak personalnym jak i technicznym) i został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego. Oddział prowadzi także księgi rachunkowe w języku polskim zgodnie z krajowymi przepisami o rachunkowości.

Oddział (dokładniej: zasoby techniczne oraz ludzkie Spółki wykorzystywane przez Oddział) może pełnić funkcję stałego miejsca prowadzenia działalności w kraju w rozumieniu ustawy o VAT, jednakże zakres działalności stałego miejsca jest ograniczony jego zasobami. Oznacza to, że stałe miejsce odpowiada za fragment działalności Spółki i nie bierze udziału w każdym przypadku świadczenia usług (dostaw towarów) przez Wnioskodawcę na terytorium kraju.

Wnioskodawca ma status instytucji pieniądza elektronicznego (EMI) w rozumieniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE z dnia 16 września 2009 r. na podstawie koncesji udzielonej przez brytyjski organ regulacyjny usług finansowych (FCA). Jest również członkiem MasterCard International Incorporated, tj. organizacji zrzeszającej instytucje finansowe wydające karty płatnicze.

Przedmiotem działalności Spółki są szeroko rozumiane usługi finansowe polegające w szczególności na wydawaniu kart przedpłaconych, udostępnianiu aplikacji na urządzenia mobilne oraz umożliwianie klientom dokonywanie transakcji płatniczych z wydzielonego rachunku technicznego prowadzonego na rzecz Wnioskodawcy przez bank komercyjny.


W ramach prowadzonej działalności Spółka zapewnia także usługi komplementarne, które umożliwiają dokonywanie transakcji płatniczych. Oferta Spółki kierowana jest zarówno do klientów prywatnych oraz korporacyjnych.


Zdarzają się przy tym przypadki, gdzie Wnioskodawca świadczy usługi o złożonym charakterze. Wykonywane są one w ramach umów z kontrahentami Spółki - organizatorami imprez czy koncertów. Rolą Spółki jest zapewnienie uczestnikom możliwości dokonywania płatności bezgotówkowych w czasie trwania takich wydarzeń. Przy wykonywaniu takich usług nie wykorzystuje w żadnym stopniu zasobów swojego stałego miejsca prowadzenia działalności (Oddziału w Polsce). Wszelkie zaplecze techniczne jest czasowo transportowane z zagranicy do kraju na czas trwania wydarzenia lub czasowo wynajmowane od kontrahentów (podmiotów trzecich).


Przedmiotem łączącej strony Umowy jest obsługa IT oraz zarządzania projektem służąca zapewnieniu uczestnikom festiwalu muzycznego systemu płatności w trakcie trwania wydarzenia.


Ze względu na charakter świadczenia, usługi opisane wyżej są fakturowane zgodnie z ustawodawstwem Wielkiej Brytanii, z brytyjskim numerem VAT Spółki i wykazywane w tym kraju. Jest to skutkiem okoliczności, że Oddział (stałe miejsce prowadzenia działalności) nie bierze na żadnym etapie udziału w świadczeniu usług będących przedmiotem wniosku.

W ramach takich kompleksowych świadczeń Wnioskodawca nabywa określone towary, przede wszystkim karty plastikowe (nieaktywne karty płatnicze), które później są wykorzystywane przy świadczeniu omawianych usług, np. są indywidualizowane przez podwykonawcę Spółki, przypisywane są do nich usługi finansowe oraz przekazywane są klientom.

Przedmiotowe towary są nabywane przez Wnioskodawcę od kontrahentów zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni w Polsce. Ze względu na miejsce dostawy (terytorium kraju) transakcja ta podlega opodatkowaniu według właściwej stawki dla krajowych dostaw towarów, tj. 23%. Stanowi to dla Wnioskodawcy podatek naliczony.


Przypadek objęty wnioskiem dotyczy usług świadczonych na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, posiadającego siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i zarejestrowanego jako podatnik podatku od towarów i usług.


Usługi świadczone z udziałem tego miejsca są opodatkowywane w kraju (fakturowane z polskim numerem VAT Spółki). Podobnie jak ewentualne dostawy towarów, które podlegają opodatkowaniu w Polsce. Transakcje te wykazywane są w deklaracjach VAT-7 składanych przez Wnioskodawcę do właściwego urzędu skarbowego.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy gdyby usługi (do wykonania których Wnioskodawca nabywa towary będące przedmiotem zapytania) podlegały opodatkowaniu przez Wnioskodawcę na terytorium Polski, to byłyby opodatkowane według właściwej stawki podatku czy też korzystałyby ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca wskazał, że usługi objęte wnioskiem nie korzystałyby ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wyjaśnienia jak należy rozumieć ostatni akapit stanu faktycznego „Usługi świadczone z udziałem tego miejsca są opodatkowane w kraju (fakturowane z polskim numerem VAT Spółki). Podobnie jak ewentualne dostawy towarów, które podlegają opodatkowaniu w Polsce. Transakcje te wykazywane są w deklaracjach VAT-7 składanych przez Wnioskodawcę do właściwego urzędu skarbowego” w kontekście wcześniejszych informacji wynikających ze stanu faktycznego, że usługi (do wykonania których Wnioskodawca nabywa towary będące przedmiotem zapytania) są wykonywane bez udziału posiadanego w Polsce oddziału Wnioskodawcy oraz fakturowane zgodnie z ustawodawstwem Wielkiej Brytanii Wnioskodawca wskazał, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce są fakturowane z użyciem polskiego numeru VAT i deklarowane w Polsce w składanych deklaracjach. Usługi świadczone bez wykorzystania stałego miejsca prowadzenia działalności są fakturowane z użyciem brytyjskiego numeru VAT i deklarowane w kraju siedziby Wnioskodawcy.


Okoliczności te zostały wskazane dla zobrazowania całokształtu działalności Wnioskodawcy. Wnioskiem objęte są usługi świadczone bez wykorzystania stałego miejsca prowadzenia działalności (akapit wskazany przez organ ma charakter informacyjny).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek naliczony z tytułu nabywanych towarów w składanych deklaracjach VAT-7?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podatek VAT naliczony z tytułu nabywanych w Polsce towarów ma prawo uwzględnić w składanych deklaracjach VAT-7.


W pierwszej kolejności warto odnieść się do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom z dnia 9 grudnia 2014 r. (Dz.U. z 2014 r. poz. 1860, dalej: „Rozporządzenie”).


Zgodnie z § 3 ust. 1 tego aktu, zwrot podatku przysługuje podmiotowi uprawnionemu z państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub podmiotowi uprawnionemu z państwa trzeciego, w przypadku gdy podmiot ten:

  1. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy, w państwie członkowskim siedziby lub podatnikiem podatku od wartości dodanej albo podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby;
  2. nie wykonuje na terytorium kraju, w okresie, za który występuje o zwrot podatku, sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy.

Art. 2 pkt 22 ustawy o VAT definiuje sprzedaż jako odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Druga z przywołanych przesłanek wyklucza możliwość ubiegania się przez Wnioskodawcę o zwrot podatku w trybie Rozporządzenia, gdyż Spółka w okresie, za który mogłaby wystąpić z wnioskiem wykonuje sprzedaż (świadczenia usług) na terytorium kraju. Była ona wykazywana w jej deklaracjach VAT-7.

Dalej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W opisanym stanie faktycznym związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi jest bezsprzeczny. Ponieważ stałe miejsce prowadzenia działalności nie bierze udziału w świadczeniu przedmiotowych usług, czynności te podlegają rozliczeniu w ramach mechanizmu odwróconego obciążenia przez ich nabywcę.


W rezultacie, Spółka ma prawo obniżyć swój VAT należny wykazywany w deklaracji VAT-7 o podatek VAT naliczony z tytułu nabycia towarów wykorzystywanych przy świadczeniu usług, które nie podlegają wykazaniu w tej deklaracji gdyż są rozliczane przez nabywcę.


Jest to zgodne z zasadą neutralności VAT. W ten sposób VAT naliczony może być odliczony w bieżących deklaracjach VAT gdyż możliwość jego odzyskania w trybie Rozporządzenia została wyłączona ze względu na pozostałą sprzedaż opodatkowaną w kraju wykazywaną przez Wnioskodawcę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów będących przedmiotem dostawy, czy też niezbędne do świadczenia usług; bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

Co więcej, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Zatem na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z dokonywaną dostawą towarów bądź świadczeniem usług opodatkowanych poza terytorium kraju. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką z siedzibą w Wielkiej Brytanii natomiast na terytorium Polski Wnioskodawca posiada Oddział. Oddział (stałe miejsce prowadzenia działalności) odpowiada za fragment działalności Spółki i nie bierze udziału w każdym przypadku świadczenia usług (dostaw towarów) przez Wnioskodawcę na terytorium kraju. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od wartości dodanej na terytorium Wielkiej Brytanii oraz jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce. W Polsce Spółka składa deklaracje VAT-7 wykazując w nich podatek należny oraz naliczony.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi finansowe polegające m.in. na wydawaniu kart przedpłaconych, udostępnianiu aplikacji na urządzenia mobilne oraz umożliwianiu klientom dokonywanie transakcji płatniczych z wydzielonego rachunku technicznego prowadzonego na rzecz Wnioskodawcy przez bank komercyjny. Wnioskodawca zapewnia także usługi komplementarne umożliwiające dokonywanie transakcji płatniczych. Zdarza się, że w ramach umów z organizatorami imprez/koncertów, Wnioskodawca świadczy usługi o charakterze złożonym, tj. zapewnia uczestnikom możliwość dokonywania płatności bezgotówkowych w czasie trwania takich wydarzeń. Przedmiotem łączącej strony Umowy jest obsługa IT oraz zarządzania projektem służąca zapewnieniu uczestnikom festiwalu muzycznego systemu płatności w trakcie trwania wydarzenia.

Przypadek objęty wnioskiem dotyczy usług świadczonych na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, posiadającego siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i zarejestrowanego jako podatnik podatku od towarów i usług. Ze względu na charakter świadczenia, usługi są fakturowane zgodnie z ustawodawstwem Wielkiej Brytanii, z brytyjskim numerem VAT Spółki i wykazywane w tym kraju. Jest to skutkiem okoliczności, że Oddział (stałe miejsce prowadzenia działalności) nie bierze na żadnym etapie udziału w świadczeniu usług będących przedmiotem wniosku. W ramach świadczeń Wnioskodawca nabywa określone towary, przede wszystkim karty plastikowe (nieaktywne karty płatnicze), które później są wykorzystywane przy świadczeniu usług, np. są indywidualizowane przez podwykonawcę Spółki, przypisywane są do nich usługi finansowe oraz przekazywane są klientom. Przedmiotowe towary są nabywane przez Wnioskodawcę od kontrahentów zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni w Polsce. Ze względu na miejsce dostawy (terytorium kraju) transakcja ta podlega opodatkowaniu według właściwej stawki dla krajowych dostaw towarów, tj. 23%. Jednocześnie jak wskazano gdyby usługi (do wykonania których Wnioskodawca nabywa towary będące przedmiotem zapytania) podlegały opodatkowaniu przez Wnioskodawcę na terytorium Polski nie korzystałyby ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów w składanych deklaracjach VAT-7.


Odnosząc się do wskazanych wątpliwości wskazać należy, że Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych na terytorium kraju towarów, które są wykorzystywane przy świadczeniu usług na rzecz podmiotu posiadającego siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i zarejestrowanego jako podatnik podatku od towarów i usług. Przy czym Wnioskodawca winien posiadać dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami opodatkowanymi poza terytorium kraju. Wnioskodawca wskazał bowiem, że przedmiotowe usługi w związku ze świadczeniem, których nabywa na terytorium Polski towary świadczy bez udziału Oddziału i fakturuje zgodnie z ustawodawstwem Wielkiej Brytanii, z brytyjskim numerem VAT i wykazuje w Wielkiej Brytanii.

Przy czym jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że gdyby usługi (do wykonania których Wnioskodawca nabywa towary będące przedmiotem zapytania) podlegały opodatkowaniu przez Wnioskodawcę na terytorium Polski nie korzystałyby ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem skoro nabywane przez Wnioskodawcę towary służą wykonaniu usług, których Wnioskodawca nie opodatkowuje na terytorium kraju ale gdyby podlegały opodatkowaniu przez Wnioskodawcę na terytorium kraju nie korzystałyby ze zwolnienia od opodatkowania znajduje zastosowanie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.


Tym samym mimo wskazania przez Wnioskodawcę innej podstawy prawnej stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów (kart plastikowych) uznano za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj