Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.226.2019.1.AKR
z 27 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2019 r. (data wpływu 26 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 37.00.1 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 37.00.1.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą (…).

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje usługi polegające na: odbiorze nieczystości ciekłych oraz obsłudze oczyszczalni przydomowych wraz z ciśnieniowym czyszczeniem takowej oczyszczalni oraz przewodów doprowadzających nieczystości do zbiornika oraz odprowadzających ściek oczyszczony, rozruch oczyszczalni polegający na zalaniu wodą, usuwaniu awarii (czyszczenie hydrodynamiczne, monitoring oraz konserwacja) sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej, czyszczenie separatorów oraz osadników oczyszczających wody opadowe z kanalizacji deszczowej i sanitarnej, z myjni samochodowych, z osadników tłuszczu wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, budynków jednorodzinnych, zakładów przemysłowych, spółdzielni mieszkaniowych, zakładów wodociągów oraz sieciach miast i gmin zapewniających prawidłowe funkcjonowanie oraz prawidłowe ciągłe odprowadzanie ścieków, wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usługi czyszczenia pompowni ścieków kanalizacji deszczowej wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usług czyszczenia kratek ściekowych i kanałów burzowych.

Usługi j.w. świadczone są dla firm, podmiotów instytucjonalnych, zakładów przemysłowych, spółdzielni mieszkaniowych, zakładów wodociągów oraz odbiorców indywidualnych. Ww. usługi wykonywane są poprzez płukanie hydrodynamiczne kanałów, separatorów i osadników przy pomocy specjalistycznych samochodów oraz odbiór powstałych odpadów i odtransportowanie do utylizacji.

Kod PKD dla wiodącej działalności to: 37.00.Z.

Ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.1 jako usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, wymienione pod pozycją 142 w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stosowania właściwej stawki podatku VAT na świadczone przez niego usługi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi polegające na: odbiorze nieczystości ciekłych oraz obsłudze oczyszczalni przydomowych wraz z ciśnieniowym czyszczeniem takowej oczyszczalni oraz przewodów doprowadzających nieczystości do zbiornika oraz odprowadzających ściek oczyszczony, rozruch oczyszczalni polegający na zalaniu wodą, usuwaniu awarii (czyszczenie hydrodynamiczne monitoring oraz konserwacja) sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej, czyszczenie separatorów oraz osadników oczyszczających wody opadowe z kanalizacji deszczowej i sanitarnej, z myjni samochodowych, z osadników tłuszczu wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, budynków jednorodzinnych zakładów przemysłowych, spółdzielni mieszkaniowych, zakładów wodociągów oraz sieciach miast i gmin zapewniających prawidłowe funkcjonowanie oraz prawidłowe ciągłe odprowadzanie ścieków, wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usługi czyszczenia pompowni ścieków kanalizacji deszczowej wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usługi czyszczenia kratek ściekowych i kanałów burzowych, należy opodatkować stawką VAT w wysokości 8%, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu te usługi są wykonywane?

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez niego usługi polegające na odbiorze nieczystości ciekłych oraz obsłudze oczyszczalni przydomowych wraz z ciśnieniowym czyszczeniem takowej oczyszczalni oraz przewodów doprowadzających nieczystości do zbiornika oraz odprowadzających ściek oczyszczany, rozruch oczyszczalni polegający na zalaniu wodą, usuwaniem awarii (czyszczenie hydrodynamiczne, monitoring oraz konserwacja) sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej, czyszczenie separatorów oraz osadników oczyszczających wody opadowe z kanalizacji deszczowej i sanitarnej, z myjni samochodowych, z osadników tłuszczu wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, budynków jednorodzinnych, zakładów przemysłowych, spółdzielni mieszkaniowych, zakładów wodociągów oraz sieciach miast i gmin zapewniających prawidłowe funkcjonowanie oraz prawidłowe ciągłe odprowadzanie ścieków, wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usługi czyszczenia pompowni ścieków kanalizacji deszczowej wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usług czyszczenia kratek ściekowych i kanałów burzowych, należy opodatkować stawką VAT w wysokości 8%, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu te usługi są wykonywane.

Art. 8 ust. 1 ww. ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.).

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

Stosownie do przepisów art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług, dla towarów i usług wymienionych w załączeniu nr 3 do ustawy stawka podatku VAT wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod pozycją 142 ww. załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 37.00.1.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów i usług należnych do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce załącznika – nazwa towaru lub usługi. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

W świetle przywołanego powyżej przepisu oznacza to, że nie wszystkie usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 37 o tytule „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków kanalizacyjnych, osady ze ścieków kanalizacyjnych” podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, lecz jedynie te, które zostały wymienione w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT czyli usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Ponadto podkreślić należy, że użycie w poz. 142 załącznika 3 określenia „ex” zawęża listę usług wymienionych w PKWiU pod poz. 37 o czym mowa wyżej, nie prowadzi natomiast do zawężanie interpretacji usługi wymienionej w pozycji załącznika nr 3. Kategoria ta obejmuje więc zarówno usługi samego odprowadzania i oczyszczania ścieków, jak i usługi z takim odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków związane. Pojęcie „związane” oznacza: mające coś wspólnego z kimś lub czymś. Jeżeli coś jest związane z czymś innym oznacza to, że ma z tym jakiś związek np. jest wynikiem tego lub do tego podobne. Związek między takimi sprawami, zdarzeniami, tematami itp. to jakaś zależność między nimi np. przyczynowa lub oparta na podobieństwie (Słownik języka polskiego T.6 Wydawnictwo Naukowe PWN W-wa 2007, str. 513, 514). A to oznacza, że usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków nie muszą być tylko i wyłącznie bezpośrednio usługami odprowadzania i oczyszczania ścieków ale mogą stanowić wszelkie usługi podobne, powiązane z ww. usługami, jeżeli występuje między nimi zależność tergo rodzaju, że można mówić o istniejącym związku miedzy nimi.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi polegające na czyszczeniu urządzeń służących do odprowadzania i oczyszczania ścieków niewątpliwie są usługami mającymi bezpośredni związek z usługami związanymi z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Istota tych usług jest zagwarantowanie prawidłowego funkcjonowania tych usług, biorąc dodatkowo pod uwagę fakt, że same w sobie również zawierają element odprowadzania i oczyszczania ścieków.

Uznać zatem można, że proces oczyszczania sieci kanalizacji jest jednym z etapów usuwania zalegających w nim ścieków i służy utrzymaniu w należytym stanie instalacji do odprowadzania ścieków.

Poprawność wykładni j.w. jest potwierdzona w interpretacjach Organów Podatkowych – np. w interpretacji indywidualnej nr IBPP2/443-317/13/WN z dnia 10 lipca 2013 r. oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych – np. wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 15 stycznia 2013 r. sygn. akt I SA/Kr 1798/12.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 142 wymieniono – „usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” – PKWiU ex 37.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie dopisku „ex” przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Zatem zapis ex 37 oznacza, że z grupy PKWiU 37 pod nazwą „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków kanalizacyjnych, osady ze ścieków kanalizacyjnych” opodatkowaniu wg stawki 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

W tym grupowaniu zgodnie z tą klasyfikacją mieszczą się:

  • 37.00 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych”,
  • 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”,
  • 37.00.11 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”,
  • 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”,
  • 37.00.12 „Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych”,
  • 37.00.12.0 „Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych”,
  • 37.00.2 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”,
  • 37.00.20 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”,
  • 37.00.20.0 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”.

W tym miejscu wskazać należy, że z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 37.00.11.0 obejmuje:

  • usługi związane z odprowadzaniem ścieków, zazwyczaj wykonywane za pomocą systemów ściekowych, kanalizacyjnych lub drenażowych,
  • usługi oczyszczania ścieków (włączając ścieki przemysłowe, pochodzące z gospodarstw domowych, basenów kąpielowych itp.) w procesach fizycznych, chemicznych i biologicznych, takich jak: odsiewanie, filtrowanie, oczyszczanie mechaniczne na kratach i sitach, sedymentacja itp.,
  • usługi związane z utrzymaniem, czyszczeniem systemów kanalizacyjnych i drenażowych, włączając przetykanie rur.

Nie obejmuje ono natomiast:

  • usług związanych z poborem lub oczyszczaniem wody, sklasyfikowanych w 36.00,
  • usług związanych z rozprowadzaniem wody w systemie sieciowym, sklasyfikowanych w 36.00.20.0,
  • budowy, naprawy i przebudowy systemów kanalizacyjnych, sklasyfikowanych w 42.21.2,
  • usług czyszczenia i udrażniania instalacji wodno-kanalizacyjnych w budynkach, sklasyfikowanych w 43.22.11.0.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje usługi polegające na: odbiorze nieczystości ciekłych oraz obsłudze oczyszczalni przydomowych wraz z ciśnieniowym czyszczeniem takowej oczyszczalni oraz przewodów doprowadzających nieczystości do zbiornika oraz odprowadzających ściek oczyszczony, rozruch oczyszczalni polegający na zalaniu wodą, usuwaniu awarii (czyszczenie hydrodynamiczne, monitoring oraz konserwacja) sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej, czyszczenie separatorów oraz osadników oczyszczających wody opadowe z kanalizacji deszczowej i sanitarnej, z myjni samochodowych, z osadników tłuszczu wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, budynków jednorodzinnych, zakładów przemysłowych, spółdzielni mieszkaniowych, zakładów wodociągów oraz sieciach miast i gmin zapewniających prawidłowe funkcjonowanie oraz prawidłowe ciągłe odprowadzanie ścieków, wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usługi czyszczenia pompowni ścieków kanalizacji deszczowej wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usług czyszczenia kratek ściekowych i kanałów burzowych.

Usługi świadczone są dla firm, podmiotów instytucjonalnych, zakładów przemysłowych, spółdzielni mieszkaniowych, zakładów wodociągów oraz odbiorców indywidualnych. Ww. usługi wykonywane są poprzez płukanie hydrodynamiczne kanałów, separatorów i osadników przy pomocy specjalistycznych samochodów oraz odbiór powstałych odpadów i odtransportowanie do utylizacji.

Ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.1 jako usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, wymienione pod pozycją 142 w załączniku nr 3 do ustawy.

W związku z powyższym, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy prawidłowe jest stosowanie 8% stawki podatku VAT dla świadczonych przez niego usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz cytowane wyżej przepisy prawa należy wyjaśnić, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. Należy zatem uznać, że stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Reasumując, skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się – jak wskazał Wnioskodawca – w grupowaniu PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami” to powinny być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa pkt 2 ustawy i w zw. z poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy. W przedmiotowej sprawie bez znaczenia dla zastosowania stawki podatku pozostaje fakt podmiotu na rzecz którego Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj