Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.152.2019.2.KBR
z 20 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 20 marca 2019 r. (data wpływu – 22 marca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2019 r. (data wpływu 15 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • nieuznania za przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część składników majątku będących przedmiotem planowanej transakcji – jest prawidłowe,
  • opodatkowania podatkiem VAT według stawki podstawowej w wysokości 23% dostawy Nieruchomości – jest prawidłowe,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących dostawę Nieruchomości oraz zwrotu podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych planowanej transakcji zbycia/nabycia Nieruchomości.

We wniosku wspólnym złożonym przez:

    - Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    A. Sp. z o.o.;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    R. Sp. z o.o.


przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Niniejszy wniosek dotyczy planowanej transakcji sprzedaży nieruchomości komercyjnych należących do spółki R. Spółka z o.o. (dalej: „Sprzedawca”) na rzecz A. z o.o. (dalej: „Nabywca”).

Sprzedawca jest spółką celową i prowadzi działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu centrum handlowego (dalej: „Działalność”), w tym wynajmowaniu powierzchni w Lokalu 1 oraz Lokalu 2 (zgodnie z definicjami poniżej) oraz powierzchni wspólnych, znajdujących się w budynku funkcjonującym pod nazwą Centrum Handlowego (dalej: „Centrum"). Najemcy prowadzą na wynajmowanej powierzchni sklepy odzieżowe, lokale gastronomiczne oraz inne lokale handlowe. Sprzedawca jest spółką zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT.

Sprzedawca zamierza zawrzeć z Nabywcą umowę sprzedaży wspomnianych powyżej nieruchomości komercyjnych (tj. Lokalu 1 i Lokalu 2 wraz z odpowiadającymi im udziałami we współwłasności nieruchomości wspólnej - szczegóły opis ww. nieruchomości znajduje się poniżej) wraz z opisanymi poniżej składnikami majątku (dalej: „Transakcja”). Przedwstępna umowa dotycząca Transakcji została zawarta przez Sprzedawcę i Nabywcę w dniu 13 marca 2019 r., natomiast ich intencją jest zawarcie przyrzeczonej umowy zbycia Przedmiotu Transakcji (dalej: Umowa Sprzedaży) nie później niż 30 września 2019 r.

W zależności od dalszych negocjacji biznesowych, może okazać się, iż do Transakcji dojdzie w późniejszym terminie lub zostaną wprowadzone zmiany do planowanej umowy zbycia Przedmiotu Transakcji, przy czym ewentualne dalsze negocjacje Stron nie wpłyną na Przedmiot Transakcji, szczegółowo opisany w niniejszym wniosku.

Nabywca jest spółką zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Nabywca nie prowadził dotychczas istotnej działalności gospodarczej. Nabywca po dokonaniu Transakcji będzie prowadził działalność w zakresie posiadania i zarządzania (przy udziale wyspecjalizowanego podmiotu zajmującego się zarządzaniem nieruchomościami, który będzie podmiotem powiązanym z Nabywcą) Centrum oraz wynajmowania powierzchni w Lokalu 1 oraz Lokalu 2 na rzecz najemców, która będzie stanowić jego główną działalność (niewykluczone, że Nabywca będzie również prowadził działalność w innym zakresie, ale będzie to działalność dodatkowa/pomocnicza, o ograniczonym zakresie). Nie jest wykluczone, że w przyszłości Nabywca może sprzedać Centrum w całości lub w części.


W dalszej części wniosku Sprzedawca oraz Nabywca są łącznie określani jako „Strony” lub „Wnioskodawcy”.


Wnioskodawcy są podmiotami niepowiązanymi, zarówno w rozumieniu Ustawy o VAT, jak i ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm.).


Ponieważ pytania Wnioskodawców zadane w ramach niniejszego wniosku dotyczą głównie klasyfikacji planowanej Transakcji na gruncie podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych, w dalszych punktach Wnioskodawcy opisują: (i) przedmiot Transakcji, (ii) inne okoliczności związane z planowaną Transakcją oraz (iii) sposób nabycia nieruchomości przez Sprzedawcę.

(i) Przedmiot Transakcji.


Przedmiotem planowanej Transakcji ma być sprzedaż opisanych poniżej składników majątku Sprzedawcy.


W szczególności przedmiotem Transakcji będzie:

  • prawo odrębnej własności lokalu, zwanego galerią handlową, stanowiącego odrębną nieruchomość niemieszkalną, położoną w Budynku, o powierzchni całkowitej 6.850,90 m2, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą (dalej: „Lokal 1”); oraz
  • prawo odrębnej własności lokalu, zwanego zewnętrzną galerią handlową stanowiącego odrębną nieruchomość niemieszkalną, położoną w Budynku, o powierzchni całkowitej 308,40 m2, dla której Sąd Rejonowy, prowadzi księgę wieczystą (dalej: „Lokal 2”)

wraz z odpowiadającymi im udziałami we współwłasności nieruchomości wspólnej (tj. w prawie własności gruntu o powierzchni całkowitej 44.716,00 m2 oraz w częściach wspólnych Budynku wraz z budowlami, przynależnościami i urządzeniami, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali) wynoszącym łącznie 71593/239720 (tj. udział związany z własnością Lokalu 1 wynosi 68509/239720 części oraz udział związany z własnością Lokalu 2 wynosi 3084/239720 części), na którą składają się następujące działki gruntu:

  1. nr 5/3 położona przy ul J.,
  2. nr 5/5 położona przy ul. J.,
  3. nr 5/6 położona przy ul. G.,
  4. nr 7/8, 7/10, 10/1 położone przy ul. O. oraz
  5. nr 8/11 położona przy ul. O,

dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy, prowadzi księgę wieczystą („Grunt”). W ramach umowy sprzedaży. Sprzedawca sprzeda też własność rzeczy ruchomych związanych z użytkowaniem Centrum, w tym urządzeń i wyposażenia,


Lokal 1 oraz Lokal 2 są własnością Sprzedawcy. Wspomniane lokale wraz z udziałem w częściach wspólnych w Gruncie i Budynku wraz z budowlami, przynależnościami i urządzeniami, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali oraz ruchomości Sprzedawcy związane z użytkowaniem Centrum, będą przedmiotem Transakcji.

Oprócz Lokalu 1 oraz Lokalu 2 w Budynku znajduje się również lokal hipermarketu (dalej: „Lokal 3”), który nie jest własnością Sprzedawcy, lecz podmiotu trzeciego (dalej: „Hipermarket”). Sprzedawca oraz Hipermarket są stronami porozumienia o sposobie wykonywania współwłasności dotyczącego części wspólnych nieruchomości, a w szczególności części wspólnych Budynku (dalej: „Porozumienie dotyczące współwłasności nieruchomości”). Sprzedawca oraz Hipermarket będący właścicielem Lokalu 3 byli także stronami umowy o zarządzanie nieruchomością wspólną, która to umowa została rozwiązana, ale jest nadal wykonywana na zasadzie ustnego porozumienia (dalej: „Umowa o zarządzanie nieruchomością wspólną”). Porozumienie dotyczące współwłasności nieruchomości przewiduje m.in. możliwość wynajmu części wspólnych nieruchomości na rzecz podmiotów trzecich.

Sprzedawca oraz Hipermarket mogą jeszcze przed Transakcją potwierdzić w formie aktu notarialnego dalsze obowiązywanie Umowy o zarządzanie nieruchomością wspólną lub zawrzeć nową umowę o zarządzanie nieruchomością wspólną. Zgodnie z ustaleniami, Sprzedawca będzie wspierał Nabywcę w procesie prowadzącym do zawarcia lub przeniesienia na Nabywcę tej nowej umowy.

Wspomniany powyżej Budynek (wraz z budowlami) posadowiony jest na działkach nr 5/3 oraz nr 5/5. Na pozostałych działkach (tj. 5/6; 7/8; 7/10; 8/11; 10/) znajdują się budowle sklasyfikowane między innymi jako „plac utwardzony i chodniki dla pieszych” (tj. plac utwardzony, jezdnie i chodniki służące do obsługi centrum handlowego).


Grunt, Budynek (z wyłączeniem Lokalu 3), budowle wraz z przynależnościami i urządzeniami znajdującymi się na Gruncie będącymi własnością Sprzedawcy będą dalej łącznie zwane „Nieruchomością”.


Nieruchomość stanowi główny składnik majątku Sprzedawcy i jest wykorzystywana przez niego dla celów świadczenia opodatkowanych podatkiem VAT usług najmu.


Nieruchomość jest obecnie zarządzana przez profesjonalny podmiot na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością w trybie artykułu 184a i następnych ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Sprzedawca nie zatrudnia i na moment Transakcji nie będzie zatrudniać pracowników, którzy mieliby wykonywać czynności związane z bieżącym funkcjonowaniem Nieruchomości - czynności te są bowiem wykonywane przez pracowników spółki zarządzającej na podstawie opisanej wyżej umowy o zarządzanie Nieruchomością.

W ramach Transakcji, oprócz przeniesienia Nieruchomości, dojdzie także do przeniesienia na rzecz Nabywcy - w prawnie dopuszczalnym zakresie (w tym również z zastrzeżeniem uzyskania zgody właściwego podmiotu tam, gdzie będzie to konieczne do przeniesienia praw i obowiązków z danej umowy) oraz o ile poszczególne składniki będą istniały na dzień Transakcji - m.in. następujących składników majątku:

  1. praw i obowiązków wynikających z umów najmu (częścią tych umów, wśród innych elementów, takich jak opis przedmiotu najmu, rzut wynajmowanych pomieszczeń, czy też katalog opłat eksploatacyjnych, do których pokrywania zobowiązany jest najemca (z wyjątkiem najemców krótkoterminowych dotyczących tzw. kiosków lub standów promocyjnych, którzy nie ponoszą takich opłat), jest regulamin zawierający zasady korzystania z Budynku przez wszystkich najemców), zarówno tych, które przejdą na Nabywcę z mocy prawa, na podstawie art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego, jak i tych, dla których przeniesienia konieczna będzie cesja - dotyczy to na przykład umów najmu dotyczących powierzchni, które na moment Transakcji nie zostaną wydane najemcom (o ile takie umowy/powierzchnie wystąpią na dzień Transakcji),
  2. praw i obowiązków wynikających z nowej Umowy o zarządzanie nieruchomością wspólną (o ile dojdzie do jej zawarcia przed Transakcją),
  3. praw i obowiązków wynikających z Porozumienia dotyczącego współwłasności Nieruchomości,
  4. praw i obowiązków z umów dzierżawy zawartych z M. w zakresie działek 10/2, 8/14 oraz z Miastem w zakresie działek 7/2, 7/11 oraz 5/4 (o ile taka umowa będzie zawarta w odniesieniu do działki 5/4) - na podstawie tych umów Sprzedający korzysta w swojej działalności z gruntów należących do tych podmiotów,
  5. praw i obowiązków wynikających z zabezpieczeń dostarczonych przez najemców, w tym m.in. gwarancji bankowych, gwarancji udzielonych przez udziałowców najemców, depozytów lub kaucji pieniężnych oraz oświadczeń o poddaniu się egzekucji,
  6. w zakresie w jakim przysługują Sprzedawcy - określonych praw autorskich oraz praw zależnych wraz z upoważnieniami i zobowiązaniami dotyczącymi autorskich praw osobistych oraz wraz z prawem własności nośników, na jakich zostały zapisane do praw autorskich, m.in. do projektów (w tym nośników, na których zostały utrwalone) sporządzonych na podstawie umów z architektami oraz innych praw autorskich, których właścicielem jest Sprzedawca, a związane są z funkcjonowaniem Centrum,
  7. w zakresie, w jakim przysługują Sprzedawcy - praw własności intelektualnej wraz z prawem własności nośników, na których takie prawa zostały utrwalone, w tym w szczególności:
    1. praw dotyczących logo,
    2. domen internetowych (wraz z właściwymi danymi do logowania i innymi informacjami umożliwiającymi wykorzystanie domen) wykorzystujących ww. znaki towarowe lub innych związanych z Centrum,
  8. praw i obowiązków wynikających z umowy licencyjnej dotyczącej znaków towarowych „K.”,
  9. praw z gwarancji jakości i rękojmi dotyczących robót budowlanych związanych z budową i przebudową Budynku, jak również z wykonywaniem prac adaptacyjnych w pomieszczeniach przeznaczonych dla najemców (w tym gwarancji jakości i rękojmi) oraz praw i obowiązków wynikających z zabezpieczeń dotyczących tych robót,
  10. praw i obowiązków z umów dotyczących robót w toku prowadzonych, a niezakończonych jeszcze w dniu Transakcji,
  11. praw i obowiązków z umów licencyjnych lub certyfikatów oprogramowania obsługującego Budynek,
  12. w uzgodnionym przez Strony zakresie - prawnej i technicznej dokumentacji (oryginały lub kopie) dotyczącej Centrum (w tym umów wymienionych w niniejszym wniosku, umów nabycia Nieruchomości przez Sprzedawcę, pozwoleń związanych z Nieruchomością, itp.), jak również kart wstępu, kodów, informacji, itp. niezbędnych do obsługi Budynku i Centrum,
  13. w zakresie w jakim przysługują Sprzedawcy stosowne prawa w tym zakresie - danych do konta Centrum na facebooku oraz wszelkich innych kont Sprzedawcy związanych z Centrum i prowadzonych na innych portalach społecznościowych i serwisach internetowych (o ile takie będą istniały na dzień Transakcji),
  14. praw i obowiązków z umów na dostawę mediów, jak również z umowy z R. sp. z o.o. o odpłatnej eksploatacji pięciu pól w rozdzielni SN oraz umowy o prowadzenie profilu Facebook.


W odniesieniu do innych umów o świadczenie usług lub na dostawę mediów Nabywca zawrze stosowne umowy (niewykluczone, że z tymi samymi podmiotami, które świadczyły podobne usługi na rzecz Sprzedawcy), Nabywca będzie chciał nawiązać kontakt z odpowiednimi dostawcami i oczekiwać będzie od Sprzedawcy przedstawienia Kupującego tym podmiotom.

W przypadku praw z niektórych umów z podmiotami trzecimi (oraz wynikających z nich zobowiązań), np. gwarancji, praw autorskich i innych praw i zobowiązań, co do których przeniesienia będą wymagane zgody podmiotów trzecich, jeśli takie wystąpią na moment Transakcji, Wnioskodawcy podejmą działania mające na celu ich uzyskanie. W przypadku braku takowych zgód, umowy te oraz te zobowiązania, gwarancje, prawa autorskie, te inne prawa i zobowiązania zostaną przeniesione na rzecz Nabywcy w ramach Transakcji pod warunkiem zawieszającym uzyskania zgód osób trzecich na ich przeniesienie po Transakcji, a w przypadku nie uzyskania takich zgód mogą pozostać przy Sprzedawcy.

Nie jest wykluczone, iż przez pewien czas od dnia Transakcji Nabywca zostanie upoważniony przez Sprzedawcę do wykonywania praw z niektórych umów, które na moment nabycia nie będą mogły być skutecznie przeniesione z uwagi na brak zgody drugiej strony danej umowy (zgody wierzyciela) i korzystania z usług świadczonych na ich podstawie, a Sprzedawca będzie uprawniony do refakturowania kosztów wynikających z takich umów na Nabywcę. Także w przypadku umów dzierżawy zawartych z M. oraz z Miastem, gdyby do dnia Transakcji (albo w okresie następującym po Transakcji) nie uzyskano jeszcze zgód ww. podmiotów na przeniesienie na Nabywcę praw i obowiązków wynikających z tych umów, do dnia uzyskania tych zgód (lub zawarcia nowych umów w tym zakresie) Sprzedawca udzieli Nabywcy pełnomocnictwa do podjęcia działań zmierzających do przeniesienia zawartych umów dzierżawy na Nabywcę. Jak wskazano powyżej, Sprzedawca nie zatrudnia pracowników, w związku z czym wszelkie czynności związane z zarządzaniem i prowadzeniem Centrum, jak również z jego bieżącym funkcjonowaniem są wykonywane na rzecz Sprzedawcy na podstawie umów z podmiotami trzecimi (w tym w szczególności na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością, która nie będzie przedmiotem Transakcji).

Po Transakcji Nabywca zamierza prowadzić działalność polegającą na wynajmie komercyjnym nabywanej Nieruchomości.

W ramach Transakcji Sprzedawca nie przeniesie na rzecz Nabywcy innych składników majątkowych istotnych w kontekście możliwości prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wynajmu nieruchomości komercyjnych. W szczególności, następujące składniki majątku Sprzedawcy nie wejdą w skład zbywanego przedmiotu Transakcji:

  1. praw i obowiązki z umowy o zarządzanie Nieruchomością z C. Sp. z o.o.;
  2. prawa i obowiązki wynikające z umowy ze spółką powiązaną – L. (tzw. Lokalna Umowa Zarządzania Aktywami). Na podstawie tej umowy, usługodawca świadczy na rzecz Sprzedawcy szeroko rozumiane usługi z zakresu organizacji, zarządzania i doradztwa biznesowego (w tym strategicznego) i korporacyjnego polegające w szczególności na stałej kontroli, analizie i ocenie procesów, przygotowaniu szeregu prognoz, sprawozdań, analiz i zestawień oraz dostosowywaniu pozycji rynkowej Nieruchomości (centrum handlowego) w celu maksymalizacji jej wartości w perspektywie długoterminowej. Usługi te obejmują w szczególności, zabezpieczenie i kontrolę przepływów pieniężnych, obsługę administracyjną (w tym także powoływanie zarządcy Nieruchomości oraz innych podmiotów do obsługi centrum handlowego i Sprzedawcy), zapewnienie kadry zarządzającej do pełnienia funkcji dyrektorów zarządzających Sprzedawcy, negocjacje z kontrahentami oraz podejmowanie innych działań w celu zwiększenia wartości oraz zabezpieczenia Nieruchomości. Przy czym w zakresie zarządzania nieruchomością to C. Sp. z o.o. świadczy usługi klasycznego zarządzania Nieruchomością; natomiast usługi usługodawcy w tym zakresie, świadczone na podstawie umowy L., sprowadzają się do czynności kontrolnych nad działaniami C. Sp. z o.o.;
  3. prawa i obowiązki z umów serwisowych umożliwiających funkcjonowanie Centrum (z zastrzeżeniem uwag powyżej), w tym umów o dostawę Internetu, odbiór odpadów komunalnych, ochronę Budynku, reklamę Centrum w środkach masowego przekazu (np. reklamy na billboardach, w radiu, w Internecie), monitoring pożarowy, odbiór makulatury, konserwację i utrzymanie techniczne Budynku, organizowanie muzyki na pasażu handlowym, dbanie o czystość w Budynku w tym pielęgnację roślin wewnątrz Budynku;
  4. zobowiązania związane z funkcjonowaniem przedmiotu Transakcji, w tym (i) wobec banku z tytułu umowy finansowania, które to zostaną spłacone przez Sprzedawcę w ramach Transakcji, (ii) wobec podmiotów powiązanych ze Sprzedawcą, w tym z tytułu pożyczek, (iii) związane z rozliczeniami publicznoprawnymi (których prawnie, na skutek takiej Transakcji nie można przenieść) a także analogicznie należności publicznoprawne oraz (iv) wynikające z wszelkich sporów sądowych i administracyjnych, których stroną jest Sprzedawca, o ile będą istniały,
  5. istniejących i wymagalnych na dzień Transakcji wierzytelności pieniężnych;
  6. bazy danych (w tym danych kontaktowych klientów Centrum),
  7. know-how Sprzedawcy - rozumiany jako określone informacje handlowe w zakresie wynajmu Nieruchomości znajdujące się w posiadaniu Sprzedawcy (w tym zasady/polityki ustalania wysokości czynszu), z zastrzeżeniem informacji o takim (lub podobnym) charakterze zawartych w dokumentach przekazywanych Nabywcy w ramach Transakcji,
  8. dokumentacja podatkowa i księgowa związana z przedsiębiorstwem Sprzedawcy,
  9. prawa i obowiązki wynikające z umów rachunków bankowych (m.in. za pośrednictwem których Sprzedawca dokonuje rozliczeń z najemcami związanych z przedmiotem Transakcji np. rachunku czynszowego, rachunku do opłat eksploatacyjnych, rachunku do opłat marketingowych i rachunku do depozytów),
  10. gotówka znajdująca się na wskazanych powyżej rachunkach bankowych,
  11. umowy ubezpieczeniowe zawarte przez Sprzedawcę (które wygasają na mocy art. 823 § 3 Kodeksu cywilnego);
  12. prawa i obowiązki/zobowiązania wynikające z umowy najmu siedziby Sprzedawcy;
  13. prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z prowadzeniem bieżącej działalności przez Sprzedawcę, w szczególności prawa i obowiązki z umowy o prowadzenie ksiąg rachunkowych, jako że Nabywca będzie korzystał z usług spółki, z którą będzie współpracować jego grupa kapitałowa;
  14. należności podatkowe Sprzedawcy (np. o zwrot nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym);
  15. firma Sprzedawcy;
  16. tajemnice przedsiębiorstwa Sprzedawcy, z zastrzeżeniem informacji o takim (lub podobnym) charakterze zawartych w dokumentach przekazywanych Nabywcy w ramach Transakcji;
  17. niewymienione powyżej prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących budowy Centrum i prac projektowych.


Jak wskazano powyżej, Sprzedawca nie zatrudnia pracowników, a zatem w ramach Transakcji nie dojdzie również do przejścia zakładu pracy w rozumieniu art. 231 Kodeksu pracy. Wszelkie czynności związane z zarządzaniem i administracją nieruchomościami, jak również funkcjonowaniem Centrum są wykonywane na rzecz Sprzedawcy na podstawie wskazanych powyżej umów, w tym w szczególności na podstawie umowy o zarządzanie Nieruchomością.


W związku z powyższym, intencją Sprzedawcy jest sprzedaż Nabywcy jedynie wybranych składników majątkowych związanych z funkcjonowaniem Centrum nie zaś całego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Przedmiot planowanej Transakcji nie jest, ani na moment Transakcji nie będzie wyodrębniony organizacyjnie w strukturze Sprzedawcy jako dział, wydział lub oddział na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Zdarzenia gospodarcze związane z przedmiotem Transakcji są ewidencjonowane w ramach ogólnej ewidencji księgowej i podatkowej Sprzedawcy.

Inne okoliczności związane z planowaną Transakcją.

Działalność Sprzedawcy ma charakter działalności spółki specjalnego przeznaczenia, która realizuje cel inwestycyjny swojego udziałowca, polegający na czerpaniu zysków z wynajmu powierzchni handlowych w Centrum oraz ze wzrostu jego wartości. W związku z tym przenoszony na Nabywcę majątek objęty Transakcją stanowi praktycznie całość aktywów Sprzedawcy.

Po dokonaniu Transakcji Sprzedawca nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej polegającej na wynajmie nieruchomości, a po uregulowaniu swoich zobowiązań celem wycofania się z jakiejkolwiek działalności oraz ograniczenia kosztów obsługi może zostać połączony z inną spółką z grupy lub zlikwidowany.

Nabywca, po uzupełnieniu przedmiotu Transakcji o dodatkowe, istotne z punktu widzenia prowadzonej działalności, elementy (jak np. umowa o zarządzanie nieruchomością, umowy serwisowe oraz umowy o odbiór odpadów) zamierza prowadzić działalność gospodarczą, obejmującą m.in. wynajem powierzchni nabytych Nieruchomości, podlegającą opodatkowaniu VAT wg właściwej stawki.


Powyższa działalność będzie prowadzona przez Nabywcę przy wykorzystaniu własnych zasobów oraz w oparciu o własny know-how wypracowany w tym zakresie, względnie przy pomocy profesjonalnych usługodawców.


Biorąc pod uwagę fakt, że umowy dotyczące funkcjonowania Nieruchomości - w szczególności umowa o zarządzanie oraz umowy serwisowe (z zastrzeżeniem uwag powyżej) - zostaną rozwiązane w związku z Transakcją, w celu dalszego, nieprzerwanego wykorzystywania Nieruchomości do prowadzenia działalności gospodarczej, Nabywca - w oparciu o własne zasoby lub na podstawie umów, które zostaną zawarte z podmiotami zewnętrznymi - zapewni: (1) zarządzanie Nieruchomością, (2) ochronę Nieruchomości oraz (3) wykonanie innych czynności/dostawę usług niezbędnych dla bieżącego funkcjonowania Centrum.

Ponadto, mając na uwadze, że umowy dotyczące ubezpieczenia Nieruchomości nie będą przenoszone na Nabywcę, w celu dalszego, nieprzerwanego wykorzystywania Nieruchomości do prowadzenia działalności gospodarczej, Nabywca będzie we własnym zakresie zobowiązany do zawarcia nowej umowy ubezpieczenia Nieruchomości.


Z perspektywy Nabywcy, podjęcie przez niego kroków w powyższym zakresie będzie niezbędne do zapewnienia właściwego funkcjonowania Nieruchomości zgodnie z jej aktualnym przeznaczeniem.


W odniesieniu do czynszu oraz miesięcznych opłat eksploatacyjnych, Sprzedawca - w zależności od dalszych ustaleń komercyjnych - może wystawić na najemców faktury za cały miesiąc, w którym dojdzie do zawarcia Transakcji (dalej jako: „Miesiąc Zamknięcia”), tj. także za część Miesiąca Zamknięcia przypadającą po dniu zawarcia Transakcji. Następnie może dojść do rozliczenia tych czynszów i opłat między Stronami.

Pomiędzy Nabywcą oraz Sprzedawcą może dojść też do dodatkowych rozliczeń np. w związku z ostatecznym rozliczeniem opłat eksploatacyjnych wynikającym z różnicy pomiędzy kwotami tych opłat rzeczywiście poniesionymi przez Sprzedawcę a kwotami tych opłat, które Sprzedawca zafakturował na najemców, a które są mu należne do dnia Transakcji. Sprzedawca będzie musiał wykazać Nabywcy poniesione przez niego koszty, związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem Nieruchomości w roku kalendarzowym w którym nastąpi Miesiąc Zamknięcia, przekazując kopie odpowiednich faktur.


W zależności od dalszych negocjacji pomiędzy Sprzedawcą oraz Nabywcą może okazać się, iż zasady rozliczeń dotyczące czynszów oraz opłat eksploatacyjnych pomiędzy Sprzedawcą oraz Nabywcą ulegną zmianie w stosunku do tych opisanych powyżej (lub w ogóle takie rozliczenia nie wystąpią).


Jak wskazano powyżej, część środków pieniężnych otrzymanych tytułem ceny zostanie przeznaczona przez Sprzedawcę do spłaty zobowiązań (w tym z tytułu kredytu bankowego).


Możliwe jest, iż część ceny sprzedaży należnej za przedmiot Transakcji zostanie zapłacona w formie przekazu (np. Nabywca wykonując przekaz zapłaci część ceny sprzedaży bezpośrednio na rzecz wierzycieli Sprzedawcy), lub potrącona pomiędzy Sprzedawcą oraz Nabywcą.


W zależności od ostatecznych ustaleń biznesowych może okazać się, iż kwoty depozytów zabezpieczających zobowiązania podmiotów realizujących roboty budowlane w Budynku oraz najemców Budynku, które zostały zdeponowane u Sprzedawcy zostaną przeniesione na Nabywcę w drodze potrącenia tych kwot z ceną, tj. kwota przekazywana na rzecz Sprzedawcy w ramach zapłaty ceny zostanie efektywnie obniżona o kwotę depozytów w celu uniknięcia konieczności wydania depozytów przez Sprzedawcę na rzecz Nabywcy w postaci dodatkowego przelewu bankowego.

W umowie przenoszącej własność Sprzedawca udzieli standardowych zapewnień w zakresie:

  • umocowania Sprzedawcy do zawarcia umowy,
  • tytułu prawnego do Nieruchomości i pozostałych aktywów przenoszonych na podstawie umowy,
  • długów i zobowiązań,
  • kwestii podatkowych,
  • umów najmu,
  • budynku i ulepszeń,
  • ubezpieczenia,
  • braku pracowników,
  • pozwoleń administracyjnych,
  • postępowań sądowych,
  • własności intelektualnej,
  • kwestii środowiskowych,
  • zgodności ze stanem prawnym i faktycznym i kompletności materiałów due diligence,

Z ostrożności procesowej Sprzedawca wystąpi o certyfikat wydawany na podstawie art. 306g ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) (jest to standardowa praktyka w przypadku takich transakcji).

Sposób nabycia Nieruchomości przez Sprzedawcę.

Sprzedawca kupił (na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego) Nieruchomość w 2014 r. w celu oddania jej w najem lub późniejszej sprzedaży. Nabycie Nieruchomości przez Sprzedawcę podlegało zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT. Ówczesny zbywca oraz Sprzedawca (działający wówczas jako nabywca Nieruchomości) złożyli przed dniem nabycia Nieruchomości przez Sprzedawcę zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT, a co za tym idzie, nabycie Nieruchomości w całości podlegało opodatkowaniu 23% VAT. Sprzedawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek VAT naliczony w związku z nabyciem Nieruchomości.

Sprzedawca nie ponosił wydatków na ulepszenie Budynku, budowli lub ich części składających się na Nieruchomość, których wartość przekraczałaby 30% ich wartości początkowej.

Zarówno w momencie nabycia przez Sprzedawcę, jak i w okresie, gdy Sprzedawca był właścicielem Nieruchomości, była ona - co do zasady (z zastrzeżeniem powierzchni i budowli, które zwyczajowo nie są wynajmowane, jak np. pomieszczenia techniczne/gospodarcze) - wynajmowana, a czynsz najmu był opodatkowany 23% VAT.

Sprzedawca nie wykorzystywał Nieruchomości wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W związku z Transakcją Sprzedawca i Nabywca zamierzają złożyć, przed dniem Transakcji, właściwemu dla Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT, o rezygnacji ze zwolnienia i wyborze opodatkowania 23% VAT dostawy budynków, budowli lub ich części wchodzących w skład przedmiotu Transakcji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania w zakresie podatku od towarów i usług:


  1. Czy planowana Transakcja będzie stanowić zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a co za tym idzie, planowana Transakcja nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT?
  2. Czy jeżeli w stosunku do Nieruchomości Wnioskodawcy złożą przed dniem Transakcji oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy o VAT, opisana powyżej Transakcja będzie w całości podlegała opodatkowaniu 23% VAT?
  3. Czy jeżeli Transakcja zgodnie z pytaniami 1-2 będzie opodatkowana 23% VAT - po jej dokonaniu oraz otrzymaniu prawidłowo wystawionych faktur potwierdzających jej faktyczne dokonanie, Nabywca będzie uprawniony do:
    1. obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomości (zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 Ustawy o VAT), oraz
    2. do uzyskania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad VAT należnym (zgodnie z art. 87 Ustawy o VAT)?


Stanowisko Zainteresowanych:

  1. Planowana Transakcja nie będzie stanowić zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a co za tym idzie, planowana Transakcja będzie co do zasady podlegać opodatkowaniu VAT.
  2. Jeżeli w stosunku do Nieruchomości Wnioskodawcy złożą przed dniem Transakcji oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy o VAT, opisana powyżej Transakcja będzie w całości podlegała opodatkowaniu 23% VAT.
  3. Jeżeli Transakcja zgodnie z pytaniami 1-2 będzie opodatkowana 23% VAT - po jej dokonaniu oraz otrzymaniu prawidłowo wystawionych faktur potwierdzających jej faktyczne dokonanie, Nabywca będzie uprawniony do:
    1. obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomości (zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 Ustawy o VAT), oraz
    2. do uzyskania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad VAT należnym (zgodnie z art. 87 Ustawy o VAT).


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców.

Ad. 1.

Planowana Transakcja nie będzie stanowić zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a co za tym idzie, planowana Transakcja będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców:

Uwagi wstępne.

W celu udzielenia odpowiedzi na wszystkie pytania Wnioskodawców należy przede wszystkim ustalić, czy sprzedaż Nieruchomości będzie opodatkowana VAT, a tym samym konieczne jest w pierwszej kolejności ustalenie, czy wspomniana Transakcja mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zawartym w art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT oraz czy żadne z wyłączeń z opodatkowania VAT, wskazanych w art. 6 Ustawy o VAT, nie znajdzie zastosowania.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, jak również wszelkie postacie energii. Zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Oznacza to, iż transakcja mająca za przedmiot przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część (dalej: „ZCP”) nie podlega opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawców wykładnia terminów użytych w art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT - przedsiębiorstwo oraz jego zorganizowana część - ma kluczowe znaczenie dla oceny ich sytuacji podatkowej, gdyż rozstrzyga o podleganiu planowanej Transakcji opodatkowaniu VAT bądź PCC, a związane z tym obciążenie podatkowe w postaci PCC lub kosztu finansowania VAT przed otrzymaniem jego zwrotu, będzie miało istotny wpływ na stopień rentowności planowanej inwestycji. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawców, interpretacja terminów użytych w art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT powinna być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Stąd - zdaniem Wnioskodawców - organ wydający interpretację jest uprawniony do dokonania wykładni terminów „przedsiębiorstwo” i „zorganizowana część przedsiębiorstwa”, użytych w art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT i tym samym, do dokonania klasyfikacji przedmiotu planowanej Transakcji (tj. oceny, czy przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego Transakcja sprzedaży będzie dotyczyła zbycia przedsiębiorstwa, zorganizowanej części przedsiębiorstwa czy też indywidualnych aktywów niestanowiących przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części). Uprawnienie organów do dokonania takiej klasyfikacji znajduje potwierdzenie w licznych wyrokach sądów administracyjnych, m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: „NSA”) z dnia 4 listopada 2010 r. (sygn. akt II FSK 1019/09), w wyroku NSA z dnia 6 stycznia 2010 r. (sygn. akt I FSK 1216/09), w wyroku NSA z dnia 9 października 2008 r. (sygn. akt I FSK 1239/07), w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej: „WSA”) w Krakowie z dnia 9 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Kr 1691/11), w wyroku WSA w Bydgoszczy z dnia 26 maja 2009 r. (sygn. akt I SA/Bd 197/09) oraz w wyroku WSA w Gliwicach z dnia 10 lutego 2009 r. (sygn. akt I SA/Gl 1044/08).

W świetle definicji towarów wskazanej w Ustawie o VAT, jak również z uwagi na fakt, iż planowana Transakcja będzie przeprowadzana za wynagrodzeniem, zdaniem Wnioskodawców, mieści się ona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jako odpłatna dostawa towarów. Ponadto - zdaniem Wnioskodawców - Transakcja sprzedaży Nieruchomości nie będzie wyłączona z zakresu opodatkowania VAT, jako sprzedaż przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT).

Definicja Przedsiębiorstwa i Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa (ZCP).

Przepisy Ustawy o VAT nie definiują pojęcia „przedsiębiorstwa” dla celów tej ustawy. Ze względu na powyższe - oraz uwzględniając definicję zawartą w innych ustawach - w doktrynie prawa podatkowego jest powszechnie akceptowane, iż, dla celów podatku VAT, pojęcie przedsiębiorstwa powinno być rozumiane zgodnie z jego definicją zawartą w art. 551 Kodeksu cywilnego. W myśl regulacji zawartej w tym artykule, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.


Z kolei - w myśl regulacji art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT - przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumieć należy organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Klasyfikacja przedmiotu Transakcji.


Niezależnie od okoliczności, że w ramach planowanej Transakcji Nabywca nabędzie Nieruchomość oraz - z mocy prawa - przejmie prawa i obowiązki Sprzedawcy wynikające z umów najmu Nieruchomości i związanych z nimi zabezpieczeń, a także zostaną na niego przeniesione prawa własności rzeczy ruchomych związanych z użytkowaniem Centrum (w tym urządzeń i wyposażenia), jak również prawa i obowiązki z wybranych umów (np. porozumienie dotyczące współwłasności Nieruchomości, umowy dzierżawy, itd.) oraz określone prawa własności intelektualnej (licencje, znak towarowy, logo i domena), zdaniem Wnioskodawców nie można uznać, że Nieruchomość stanowi przedsiębiorstwo Sprzedawcy. Wynika to z faktu, iż przedmiot planowanej Transakcji nie wyczerpuje przytoczonej powyżej definicji przedsiębiorstwa.

W szczególności, Transakcji nie będzie towarzyszył transfer innych kluczowych składników, wchodzących w skład normatywnej definicji i determinujących funkcjonowanie przedsiębiorstwa Sprzedawcy, obejmujących w szczególności:

  1. prawa i obowiązki z umowy o zarządzanie Nieruchomością z C. sp. z o.o.,
  2. umowę ze spółką powiązaną – L. (tzw. Lokalna Umowa Zarządzania Aktywami),
  3. prawa i obowiązki z umów serwisowych umożliwiających funkcjonowanie Centrum (z zastrzeżeniem uwag powyżej), w tym umów o dostawę internetu, odbiór odpadów komunalnych, ochronę Budynku, reklamę Centrum w środkach masowego przekazu (np. reklamy na billboardach, w radiu, w internecie), monitoring pożarowy, odbiór makulatury, konserwację i utrzymanie techniczne Budynku, organizowanie muzyki na pasażu handlowym, dbanie o czystość w Budynku w tym pielęgnację roślin wewnątrz Budynku,
  4. zobowiązania związane z funkcjonowaniem przedmiotu Transakcji, w tym (i) wobec banku z tytułu umowy finansowania, które to zostaną spłacone przez Sprzedawcę w ramach Transakcji, (ii) wobec podmiotów powiązanych ze Sprzedawcą, w tym z tytułu pożyczek, (iii) związane z rozliczeniami publicznoprawnymi (których prawnie, na skutek takiej Transakcji nie można przenieść) a także analogicznie należności publicznoprawne oraz (iv) wynikające z wszelkich sporów sądowych i administracyjnych, których stroną jest Sprzedawca, o ile będą istniały,
  5. istniejące i wymagalne na dzień Transakcji wierzytelności pieniężne,
  6. bazy danych (w tym danych kontaktowych klientów Centrum),
  7. know-how Sprzedawcy - rozumiany jako określone informacje handlowe w zakresie wynajmu Nieruchomości znajdujące się w posiadaniu Sprzedawcy (w tym zasady/polityki ustalania wysokości czynszu), z zastrzeżeniem informacji o takim (lub podobnym) charakterze zawartych w dokumentach przekazywanych Kupującemu w ramach Transakcji,
  8. dokumentację podatkową i księgową związaną z przedsiębiorstwem Sprzedawcy,
  9. prawa i obowiązki wynikające z umów rachunków bankowych (m.in za pośrednictwem których Sprzedawca dokonuje rozliczeń z najemcami związanych przedmiotem Transakcji np. rachunku czynszowego, rachunku do opłat eksploatacyjnych, rachunku do opłat marketingowych i rachunku do depozytów),
  10. gotówkę znajdującą się na wskazanych powyżej rachunkach bankowych,
  11. umowy ubezpieczeniowe zawarte przez Sprzedawcę (które wygasają na mocy art. 823 § 3 Kodeksu cywilnego);
  12. prawa i obowiązki/zobowiązania wynikające z umowy najmu siedziby Sprzedawcy;
  13. prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z prowadzeniem bieżącej działalności przez Sprzedawcę, w szczególności prawa i obowiązki z umowy o prowadzenie ksiąg rachunkowych, jako że Nabywca będzie korzystał z usług spółki, z którą będzie współpracować jego grupa kapitałowa;
  14. należności podatkowe Sprzedawcy (np. o zwrot nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym);
  15. firmę Sprzedawcy;
  16. tajemnice przedsiębiorstwa Sprzedawcy, z zastrzeżeniem informacji o takim (lub podobnym) charakterze zawartych w dokumentach przekazywanych Kupującemu w ramach Transakcji;
  17. niewymienione powyżej prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących budowy Centrum i prac projektowych.


W związku z powyższym, przenoszone w ramach Transakcji składniki majątku nie stanowią zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonego do prowadzenia działalności gospodarczej - nie będą one bowiem pozwalały Nabywcy na kontynuowanie działalności prowadzonej przez Sprzedawcę. Aby w oparciu o składniki będące przedmiotem Transakcji prowadzić działalność polegającą na najmie Nieruchomości Nabywca będzie bowiem musiał zawrzeć dodatkowe (oprócz przenoszonych w ramach Transakcji), kluczowe dla tego rodzaju działalności umowy, w tym w szczególności dotyczące zarządzania i obsługi Nieruchomości oraz finansowania.

Dodatkowo, Nieruchomość nie jest wyodrębniona organizacyjnie w strukturze Sprzedawcy na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Sprzedawca nie prowadzi także odrębnej rachunkowości w stosunku do sprzedawanej Nieruchomości. Tym samym, przedmiot Transakcji nie spełnia kryteriów wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego, koniecznych dla uznania go za ZCP.

Stanowisko Wnioskodawców, zgodnie z którym zbywane składniki majątkowe nie stanowią przedsiębiorstwa ani ZCP jest zgodne z Objaśnieniami podatkowymi z dnia 11 grudnia 2018 r. wydanymi przez Ministra Finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - „Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych” (dalej: „Objaśnienia”).

Stosownie do treści Objaśnień:

  • (…) co do zasady - dostawa nieruchomości komercyjnych stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W wyjątkowych okolicznościach dostawa nieruchomości komercyjnych może zostać uznana za czynność niepodlegającą opodatkowaniu (...);
  • Przy ocenie, czy składniki majątku powinny być uznane za (i) przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT, czy też (ii) zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT uwzględnić należy następujące okoliczności:
    • zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
    • faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji
  • Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia Transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi przedsiębiorstwo lub ZCP. (...);
  • Za standardowe elementy typowe dla transakcji nieruchomościowych opodatkowanych VAT należy uznać przykładowo elementy takie jak: grunt, budynek (budynki), budowle, infrastruktura techniczna oraz przynależności, a także prawa i obowiązki z umów najmu, które przechodzą na kupującego z mocy prawa, jak również prawa i obowiązki z umów najmu (odpowiednio dzierżawy), na podstawie których wynajmowane powierzchnie nie zostały (i nie zostaną do dnia transakcji) przekazane najemcom (...);
  • W celu ustalenia czy przenoszony na nabywcę zespół składników umożliwia kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę należy ustalić czy oprócz przeniesienia standardowych elementów typowych dla transakcji nieruchomościowych opodatkowanych VAT (pojęcie zdefiniowane w pkt 4.1.) na nabywcę są przeniesione wszystkie poniżej wskazane elementy:
    • prawa i obowiązki z umów, na podstawie których udzielono zbywcy finansowania dłużnego na realizację, nabycie, modernizację, adaptację lub przebudowę przenoszonej nieruchomości, o ile zbywca korzystał z takiego finasowania i jest stroną takich umów;
    • umowy o zarządzanie nieruchomością;
    • umowy zarządzania aktywami;
    • należności o charakterze pieniężnym związane z przenoszonym majątkiem (...);
  • Dodatkowo, za okoliczność wykluczającą możliwość stwierdzenia, że przenoszony na nabywcę zespół składników umożliwia kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę, należy uznać sytuację, w której konieczne jest podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcia umów) niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki. Sytuacja taka ma miejsce w przypadku, w którym nabywca sam zawarł lub zawiera umowy o zarządzanie nieruchomością i zarządzanie aktywami, nawet z tymi samymi podmiotami, które świadczyły ww. usługi zarządzania na rzecz zbywcy. W takim przypadku bowiem nabywca podejmuje dodatkowe działania w celu kontynuowania działalności gospodarczej zbywcy. (...);
  • Nie w każdym przypadku podjęcie dodatkowych działań automatycznie wskazuje, że przenoszony na nabywcę zespół składników nie umożliwia kontynuacji działalności prowadzonej przez zbywcę. Taka sytuacja może mieć miejsce w kontekście umów na dostarczanie mediów (ciepło, gaz, energia elektryczna, itp.). Umowy tego typu - czy to z przyczyn prawnych czy gospodarczych - zwykle nie są przenoszone na nabywcę w ramach transakcji zbycia nieruchomości komercyjnej. Typową sytuacją jest zawarcie przez nabywcę nieruchomości nowej umowy z poprzednim dostawcą mediów. W niektórych przypadkach zbywca nieruchomości może przez pewien czas (do zawarcia umowy przez nabywcę) nadal być stroną umowy z dostawcą mediów, a ich koszty refakturować na nabywcę nieruchomości. Zapewnienie mediów dla nieruchomości komercyjnej jest konieczne do jej wykorzystania niezależnie od przeznaczenia czy to na cele wynajmu czy też inne. W związku z powyższym, kwestia przeniesienia tych umów w związku z transakcją nie jest decydująca dla kwalifikacji transakcji jako zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP. (...);
  • W przypadku transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych wystąpienie wskazanych poniżej integralnych elementów takich transakcji nie powinno być uznawane za wpływające na ocenę czy zbycie danej nieruchomości stanowi dostawę towaru podlegającą VAT, czy też pozostające poza jego zakresem jako zbycie przedsiębiorstwa (lub ZCP). Należy uznać, że dla celów ustalenia skutków podatkowych transakcji nie jest istotne czy doszło do przeniesienia na nabywcę integralnych dla transakcji obejmujących nieruchomości komercyjne elementów - w szczególności - takich jak:
    • ruchomości stanowiące wyposażenie budynku,
    • prawa z zabezpieczeń prawidłowego wykonania obowiązków wynikających z umów najmu ustanowionych przez najemców (np. prawa z gwarancji bankowych, depozytów, deklaracji o dobrowolnym poddaniu się egzekucji),
    • prawa z gwarancji należytego wykonania przez wykonawców prac związanych z pracami budowlanymi /remontowymi prowadzonymi w budynku,
    • prawa i obowiązki wynikające z umów serwisowych, w tym m.in. umów dotyczących świadczenia usług ochrony obiektu, sprzątania, obsługi nieruchomości, itp.,
    • prawa autorskie na wskazanych w dotyczących ich umowach polach eksploatacji, w tym prawa autorskie do projektu budynku, prawa autorskie i prawo ochronne na zastrzeżone znaki towarowe,
    • prawa z licencji do oprogramowania wykorzystywanego do obsługi nieruchomości, o prawa do domen internetowych dotyczących nieruchomości,
    • dokumentacja techniczna dotycząca budynku, w szczególności książki obiektu, projekty budowlane, protokoły z kontroli przeciwpożarowych lub kominiarskich,
    • dokumentacja prawna dotycząca budynku - np. kopie umów, decyzji administracyjnych.
  • W powyższych przypadkach wskazane elementy przydatne są do wykorzystywania nieruchomości zgodnie z jej gospodarczym przeznaczeniem niezależnie od zamiaru kontynuacji działalności zbywcy przez nabywcę. W przypadku niektórych kryteriów takich jak obowiązki wynikające z umów serwisowych, korzystanie z tych świadczeń jest konieczne, by utrzymać nieruchomość w niepogorszonym stanie (także w okresie, gdy nie jest ona wykorzystywana do celów komercyjnych)”.


W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawców, składniki majątkowe będące przedmiotem planowanej Transakcji nie stanowią przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.


Przedmiotem Transakcji będą bowiem wyłącznie elementy uważane za standardowy element transakcji sprzedaży nieruchomości komercyjnych oraz elementy, które - zgodnie z Objaśnieniami - nie są istotne dla oceny przedmiotu Transakcji jako przedsiębiorstwa lub ZCP (jak np. ruchomości, prawa autorskie, czy dokumentacja). Co więcej, żaden z elementów uznawanych za istotne z punktu widzenia kwalifikacji transakcji jako zbycie przedsiębiorstwa lub ZCP, tj.:

  • prawa i obowiązki z umów, na podstawie których udzielono zbywcy finansowania dłużnego na realizację, nabycie, modernizację, adaptację lub przebudowę przenoszonej nieruchomości, o ile zbywca korzystał z takiego finasowania i jest stroną takich umów,
  • umowa o zarządzanie nieruchomością,
  • umowa zarządzania aktywami,
  • należności o charakterze pieniężnym związane z przenoszonym majątkiem, nie będzie przedmiotem Transakcji.


Pozbawiony wskazanych powyżej elementów przedmiot Transakcji nie będzie mógł służyć Nabywcy prowadzeniu działalności polegającej na wynajmie nieruchomości komercyjnych bez zawarcia przez Nabywcę dodatkowych umów, w tym w szczególności umowy o zarządzanie Nieruchomością. Innymi słowy Nabywca nie będzie mógł kontynuować działalności Sprzedawcy wyłącznie w oparciu o składniki, które będą przedmiotem Transakcji.


Z powyższych względów, zdaniem Wnioskodawców, nie ma podstaw, aby Transakcję sprzedaży Nieruchomości zaklasyfikować jako zbycie przedsiębiorstwa lub ZCP Sprzedawcy.


Podsumowując - zdaniem Wnioskodawców - przedmiotowa Transakcja będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów w rozumieniu przepisów art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT i nie będzie mieściła się w katalogu czynności niepodlegających przepisom Ustawy o VAT, określonym w art. 6 Ustawy o VAT.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawców, jeżeli w stosunku do Nieruchomości Wnioskodawcy złożą przed dniem Transakcji oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy o VAT, opisana powyżej Transakcja będzie w całości podlegała opodatkowaniu 23% VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców.

Sprzedaż Nieruchomości w ramach planowanej Transakcji stanowić będzie dostawę Budynku (prawa własności Lokalu 1 oraz Lokalu 2, zwanego zewnętrzną galerią handlową, stanowiących odrębne nieruchomości niemieszkalne położone w Budynku, wraz z odpowiadającym im udziałem we współwłasności nieruchomości wspólnej, tj. w prawie własności gruntu oraz w częściach wspólnych Budynku) wraz z budowlami, przynależnościami i urządzeniami, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali).

Zgodnie z art. 29a ust. 8 Ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Sprzedaż Gruntu wchodzącego w skład Nieruchomości będzie zatem dzieliła traktowanie VAT właściwe dla dostawy Budynku oraz budowli znajdujących się na Gruncie.

Co do zasady, podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust, 1. Przy czym stosownie do art. 146a pkt 1 Ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 2 Ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do tej ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stosowanie do art. 146a pkt 2 Ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do tej samej ustawy, wynosi 8%.

Sprzedaż Nieruchomości w ramach planowanej Transakcji będzie więc opodatkowana VAT jako dostawa towarów, chyba że zastosowanie znalazłoby jedno ze zwolnień przewidzianych w Ustawie o VAT. W przedmiotowym przypadku, sprzedaż Nieruchomości w ramach planowanej Transakcji mogłaby podlegać zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a Ustawy o VAT lub zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT. W związku z powyższym rozważyć należy, czy zastosowanie znajdzie jedno ze wskazanych zwolnień.


Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, dostawa budynków, budowli i ich części jest zwolniona z VAT, poza następującymi wyjątkami:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jednocześnie, w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Sprzedawca nabył Nieruchomość w 2014 r. w celu oddania jej w najem lub późniejszej sprzedaży. Nabycie Nieruchomości przez Sprzedawcę podlegało zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT. Ówczesny zbywca oraz Sprzedawca (działający wówczas jako nabywca Nieruchomości) złożyli przed dniem nabycia Nieruchomości przez Sprzedawcę zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT, a co za tym idzie, nabycie Nieruchomości w całości podlegało opodatkowaniu 23% VAT. Sprzedawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek VAT naliczony w związku z nabyciem Nieruchomości.


Sprzedawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków, budowli lub ich części składających się na Nieruchomość, których wartość przekraczałaby 30% ich wartości początkowej.


Zarówno w momencie nabycia przez Sprzedawcę, jak i w okresie, gdy Sprzedawca był właścicielem Nieruchomości, była ona - co do zasady (z zastrzeżeniem powierzchni i budowli, które zwyczajowo nie są wynajmowane, jak np. pomieszczenia techniczne/gospodarcze) - wynajmowana, a czynsz najmu był opodatkowany 23% VAT.

Sprzedawca nie wykorzystywał Nieruchomości wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawców, w odniesieniu do Transakcji nie będzie miało zastosowania zwolnienie od VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT.

Aby sprzedaż towaru była objęta zwolnieniem od podatku na podstawie tej regulacji, muszą bowiem zostać spełnione łącznie dwa warunki:

  • towar musiał być wykorzystywany wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,
  • dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu jego nabycia (importu lub wytworzenia).


Mając na uwadze, że jak wskazano powyżej, Sprzedawca nie wykorzystywał przedmiotu Transakcji wyłącznie na cele działalności zwolnionej, a także przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek VAT naliczony w związku z nabyciem Nieruchomości, nie zostanie spełniona żadna z przesłanek do zastosowania zwolnienia od VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT. Należy zatem przeanalizować, czy zastosowanie znajdzie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT.


Z uwagi na fakt, iż nabycie Nieruchomości przez Sprzedawcę nastąpiło w 2014 r. i Sprzedawca nie dokonywał ulepszeń Budynku oraz budowli posadowionych na Nieruchomości, których wartość przekraczałaby 30% ich wartości początkowej, to należy uznać, że pierwsze zasiedlenie tych obiektów nastąpiło najpóźniej w momencie ich nabycia przez Sprzedawcę w 2014 r. Tym samym, Transakcja nastąpi po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia obiektów wchodzących w skład Nieruchomości. Skoro tak, to nie znajdzie zastosowania żaden z wyjątków, które wyłączają zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT. W konsekwencji, sprzedaż przedmiotu Transakcji w ramach planowanej Transakcji będzie co do zasady korzystała z tego zwolnienia z VAT.


Zgodnie z art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 11 wspomnianej ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Biorąc pod uwagę, iż Sprzedawca i Nabywca są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i zamierzają złożyć, przed dniem Transakcji, właściwemu dla Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, o którym mowa powyżej w odniesieniu do dostawy Nieruchomości wchodzącej w skład przedmiotu Transakcji, to dostawa Nieruchomości powinna być opodatkowana VAT wedle stawki 23%.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawców, jeżeli w stosunku do Nieruchomości Wnioskodawcy złożą przed dniem Transakcji oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy o VAT, opisana powyżej Transakcja będzie w całości podlegała opodatkowaniu 23% VAT.

Ad. 3.

Zdaniem Wnioskodawców, jeżeli Transakcja zgodnie z pytaniami 1-2 będzie opodatkowana 23% VAT - po jej dokonaniu oraz otrzymaniu prawidłowo wystawionych faktur potwierdzających jej faktyczne dokonanie, Nabywca będzie uprawniony do:

  1. obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomości (zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 Ustawy o VAT), oraz
  2. do uzyskania zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym (zgodnie z art. 87 Ustawy o VAT).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców.

Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT. Jeżeli zatem dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy ich nabyciu, przy założeniu, że pozostałe ograniczenia nie mają zastosowania (w szczególności, ograniczenia wynikające z art. 88 Ustawy o VAT, dotyczące m.in. braku prawa odliczenia w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT bądź podlega zwolnieniu od VAT).

Zatem, zdaniem Wnioskodawców, aby rozstrzygnąć o uprawnieniu Nabywcy do obniżenia kwoty VAT należnego o VAT naliczony na nabyciu przedmiotu Transakcji, w myśl art. 86 ust. 10 oraz 10b pkt 1 Ustawy o VAT, niezbędne jest ustalenie, czy (i) przedmiot Transakcji będący przedmiotem planowanego nabycia będzie wykorzystywany przez Nabywcę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT oraz czy (ii) Transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT według podstawowej stawki 23%.

Na dzień Transakcji Nabywca będzie zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny. Nabywca dokona Transakcji na cele prowadzenia swojej, opodatkowanej VAT działalności gospodarczej polegającej na wynajmie nieruchomości komercyjnych. Nabywca zamierza zatem wykorzystywać przedmiot Transakcji do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT.

Jak wykazano powyżej, zdaniem Wnioskodawców, planowana Transakcja nie będzie stanowiła zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, a w związku z tym będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie przepisów Ustawy o VAT, która nie będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT.

Dodatkowo, mając na uwadze, iż Wnioskodawcy zamierzają złożyć, przed dniem Transakcji, właściwemu dla Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, o którym mowa powyżej w odniesieniu do dostawy Nieruchomości wchodzącej w skład przedmiotu Transakcji, to Transakcja powinna zostać w całości opodatkowana VAT wedle stawki 23%. A zatem, okoliczności wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT, w myśl którego podatnik nie jest uprawniony do obniżenia kwoty VAT należnego o VAT naliczony w sytuacji, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie jest opodatkowana VAT lub jest zwolniona z VAT, nie będą miały miejsca.

W świetle powyższego, po dokonaniu przedmiotowej Transakcji i otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, Nabywcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony z tytułu Transakcji, gdyż spełniony będzie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT. W myśl art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 oraz ust. 11 Ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstanie w rozliczeniu za okres, w którym powstanie obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług, jednak nie wcześniej niż w okresie rozliczeniowym, w którym Nabywca otrzyma od Sprzedawcy fakturę dokumentującą faktyczne dokonanie przedmiotowej Transakcji. Jednocześnie, nadwyżka podatku naliczonego nad podatkiem należnym podlegać będzie zwrotowi na zasadach określonych w art. 87 Ustawy o VAT.

Podsumowując, z uwagi na fakt, że Nabywca zamierza wykorzystywać przedmiot planowanej Transakcji do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, Nabywca będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony z tytułu Transakcji oraz do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym na rachunek bankowy Nabywcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wniosku w zakresie podatku od towarów i usług (pytania nr 1-3 złożonego wniosku). W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych (pytanie nr 4 złożonego wniosku) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj