Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.109.2019.1.MBD
z 17 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 marca 2019 r. (data wpływu 19 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy odpłatne zbycie przez Wnioskodawcę udziałów Spółki Innowacyjnej, nabytych przez Wnioskodawcę w 2017 r. w wyniku pokrycia kapitału zakładowego Spółki Innowacyjnej wkładem pieniężnym lub/i niepieniężnym, po upływie 2 lat od ich nabycia jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy odpłatne zbycie przez Wnioskodawcę udziałów Spółki Innowacyjnej, nabytych przez Wnioskodawcę w 2017 r. w wyniku pokrycia kapitału zakładowego Spółki Innowacyjnej wkładem pieniężnym lub/i niepieniężnym, po upływie 2 lat od ich nabycia jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”).

W 2017 r. Spółka nabyła udziały w kilku spółkach kapitałowych podlegających w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania („Spółki Innowacyjne” lub „Spółka Innowacyjna”). Nabycie udziałów nastąpiło w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Innowacyjnej i pokrycia go przez Wnioskodawcę wkładem pieniężnym lub/i niepieniężnym w zamian za udziały Spółki Innowacyjnej.

Wyłącznym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest dokonywanie inwestycji finansowych, polegających na nabywaniu lub obejmowaniu udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, bądź też instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Od 2017 r. Wnioskodawca jest związany z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) umową o dofinansowanie Projektu grantowego, na podstawie której Wnioskodawca zobowiązany jest do wykorzystania przyznanego przez NCBR finansowania w celu przekazania wsparcia finansowego podmiotom trzecim (Spółkom Innowacyjnym) na realizację projektów badawczo-rozwojowych. W ramach Projektu Spółka nabywa i obejmuje udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzących działalność naukowo-badawczą lub badawczo-rozwojową będącą innowacją produktową lub procesową, której wyniki nadają się do skomercjalizowania. Ocena potencjalnych inwestycji w Spółki innowacyjne dokonywana jest przez specjalny organ Wnioskodawcy - Komitet inwestycyjny, w którego skład wchodzi Przedstawiciel NCBR. W przypadku braku założenia prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej przez Spółkę innowacyjną Przedstawiciel NCBR ma uprawnienie do zgłoszenia sprzeciwu wobec dokonania inwestycji w daną Spółkę innowacyjną.

Dodatkowo, zaznaczyć należy, że od stycznia 2019 r., na mocy decyzji Komisji Nadzoru Finansowego i wpisu do rejestru zarządzających ASI, Wnioskodawca działa jako alternatywna spółka inwestycyjna prowadząca działalność jako wewnętrznie zarządzający ASI, zgodnie z art. 8b ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Wnioskodawca planuje sprzedaż udziałów Spółki Innowacyjnej po upływie co najmniej 2 lat od dnia ich nabycia. Pierwsza sprzedaż planowana jest na trzeci kwartał 2019 r. W momencie odpłatnego zbycia, Wnioskodawca będzie właścicielem pakietu co najmniej 10% udziałów Spółki Innowacyjnej.

Ponadto, Spółka zakłada, że w momencie odpłatnego zbycia udziałów Spółki Innowacyjnej co najmniej 75% wartości bilansowej aktywów Spółki ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego, w którym Spółka odpłatnie zbędzie udziały Spółki Innowacyjnej będą stanowiły inwestycje inne niż:

  1. papiery wartościowe będące przedmiotem publicznej oferty lub papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, chyba że papiery wartościowe staną się przedmiotem publicznej oferty lub zostaną dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym po ich nabyciu przez Wnioskodawcę,
  2. instrumenty rynku pieniężnego, z wyjątkiem tych, które zostaną wyemitowane przez spółki niepubliczne, których papiery nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub których akcje lub udziały wchodzą w skład portfela inwestycyjnego Wnioskodawcy,
  3. nieruchomości.

Co więcej, w momencie odpłatnego zbycia udziałów Spółki Innowacyjnej, wartość aktywów Spółki nie będzie przekraczała 50.000.000 euro według ceny nabycia, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia aktywów.

Wnioskodawca zakłada również, że przez okres 2 lat od dnia nabycia udziałów w Spółce Innowacyjnej do dnia ich odpłatnego zbycia, Spółka Innowacyjna:

  1. nie będzie spełniała warunków, o których mowa w art. 30f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych albo w art. 24a ust. 3 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,
  2. nie będzie prowadziła działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,
  3. nie będzie prowadziła działalności handlowej,
  4. będzie prowadziła działalność badawczo-rozwojową.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy odpłatne zbycie przez Wnioskodawcę udziałów Spółki Innowacyjnej, nabytych przez Wnioskodawcę w 2017 r. w wyniku pokrycia kapitału zakładowego Spółki Innowacyjnej wkładem pieniężnym lub/i niepieniężnym, po upływie 2 lat od ich nabycia jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności?

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne zbycie przez Wnioskodawcę udziałów Spółki Innowacyjnej nabytych przez Wnioskodawcę w 2017 r., w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Innowacyjnej i pokrycia go przez Wnioskodawcę wkładem pieniężnym lub/i niepieniężnym, po upływie 2 lat od ich nabycia jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (dalej: „Ustawa o innowacyjności”).

Jak stanowi art. 14 ust. 1 Ustawy o Innowacyjności, zwalnia się z podatku dochodowego od osób prawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, dochód z tytułu zbycia udziałów (akcji), nabytych w latach 2016-2023 przez spółkę kapitałową lub spółkę komandytowo-akcyjną, której:

  1. wyłącznym przedmiotem działalności jest dokonywanie inwestycji finansowych i która zainwestowała co najmniej 75% wartości bilansowej aktywów, ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego, w którym dokonała zakończenia inwestycji, w aktywa inne niż:
    1. papiery wartościowe będące przedmiotem publicznej oferty lub papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, chyba że papiery wartościowe stały się przedmiotem publicznej oferty lub zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym po ich nabyciu przez tę spółkę,
    2. instrumenty rynku pieniężnego, chyba że zostały wyemitowane przez spółki niepubliczne, których papiery wartościowe nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub których akcje lub udziały wchodzą w skład portfela inwestycyjnego tej spółki,
    3. nieruchomości, oraz
  2. wartość aktywów, innych niż określone w pkt 1 lit. a-c, nie przekracza 50 000 000 euro według ceny nabycia, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia aktywów.





Zgodnie z art. 14 ust. 2 Ustawy o Innowacyjności, przez inwestycje finansowe, o których mowa w ust. 1, rozumie się inwestycje w instrumenty finansowe określone w art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2014 r. poz. 94. z późn. zm.) oraz nabywanie lub obejmowanie udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zdaniem Wnioskodawcy, pojęcie „nabytych w latach 2016-2023”, o którym mowa w art. 14 ust. 1 Ustawy o Innowacyjności, nie ogranicza się wyłącznie do uzyskania własności na podstawie np. umowy sprzedaży, ale ma szersze znaczenie i obejmuje każdą formę uzyskania własności, w tym także uzyskanie własności udziałów w wyniku pokrycia podwyższonego kapitału zakładowego Spółki Innowacyjnej wkładem pieniężnym lub/i niepieniężnym. Należy również zwrócić uwagę na pozostałe ustępy art. 14, w tym na ust. 2, zgodnie z którym przez inwestycje finansowe, o których mowa w ust. 1, rozumie się nabywanie lub obejmowanie udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością. Ponadto, stanowisko Wnioskodawcy potwierdza językowa wykładnia sformułowania „nabyć”. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego „nabyć” to „otrzymać coś na własność, płacąc za to” (Słownik Języka Polskiego, www.sjp.pwn.pl). Odnosząc tę definicję do treści art. 14 ust. 1 Ustawy o Innowacyjności, w ocenie Wnioskodawcy, wniesienie do Spółki Innowacyjnej wkładu niepieniężnego lub/i pieniężnego w zamian za udziały Spółki Innowacyjnej, spełnia obydwie przesłanki do uznania przeniesienia własności udziałów Spółki Innowacyjnej na rzecz Spółki za „nabycie”. Po pierwsze, w wyniku wniesienia wkładu niepieniężnego lub/i pieniężnego do Spółki Innowacyjnej, Spółka stanie się właścicielem udziałów Spółki Innowacyjnej („otrzyma coś na własność”), po drugie w zamian za udziały Spółki Innowacyjnej, Spółka „zapłaci” wydając wkład niepieniężny lub/i pieniężny („otrzyma coś na własność, płacąc za to”).

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, w wyniku wniesienia wkładu niepieniężnego lub/i pieniężnego do Spółki Innowacyjnej w zamian za udziały Spółki Innowacyjnej dojdzie do nabycia udziałów Spółki Innowacyjnej przez Wnioskodawcę, w rozumieniu art. 14 ust. 1 Ustawy o Innowacyjności.

Wnioskodawca zakłada ponadto, że co najmniej 75% wartości bilansowej aktywów Spółki ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego, w którym Spółka dokonała zakończenia inwestycji (przez „zakończenie inwestycji” zdaniem Wnioskodawcy należy rozumieć moment zbycia udziałów Spółki Innowacyjnej) będą stanowiły inwestycje inne niż:

  1. papiery wartościowe będące przedmiotem publicznej oferty lub papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, chyba że papiery wartościowe staną się przedmiotem publicznej oferty lub zostaną dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym po ich nabyciu przez Wnioskodawcę,
  2. instrumenty rynku pieniężnego, z wyjątkiem tych, które zostaną wyemitowane przez spółki niepubliczne, których papiery nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub których akcje lub udziały wchodzą w skład portfela inwestycyjnego Wnioskodawcy,
  3. nieruchomości.

Wobec powyższego, o ile pozostałe założenia Wnioskodawcy określone stanie faktycznym zostaną zrealizowane, Wnioskodawca spełni wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 14 ust. 1 Ustawy o Innowacyjności.

Oprócz wymogów dla spółki dokonującej zbycia udziałów, Ustawa o Innowacyjności przewiduje także szereg przesłanek, które powinny zostać spełnione przez spółkę, której udziały są zbywane (Spółkę Innowacyjną), aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jednym z nich jest warunek polegający na tym, że Spółka Innowacyjna przez okres dwóch lat od dnia nabycia udziałów Spółki Innowacyjnej do dnia ich zbycia nie może prowadzić działalności handlowej (art. 14 ust. 3 pkt 1 lit. c Ustawy o Innowacyjności.)

Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego „handel” to „działalność polegająca na kupnie, sprzedaży lub wymianie towarów i usług” (Słownik Języka Polskiego, www.sjp.pwn.pl). Jednocześnie, działalność handlowa jest częścią składową szeroko rozumianej działalności gospodarczej. Każdy dział prawa posługuje się odmienną definicją działalności gospodarczej. W związku z powyższym, aby móc określić czym powinna charakteryzować się działalność handlowa, należy dokonać analizy pojęcia działalności gospodarczej na gruncie obecnie obowiązujących ustaw.

Zgodnie z art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Odmienną definicję działalności gospodarczej zawiera z art. 3 pkt 9 Ordynacji Podatkowej, który stanowi, że działalność gospodarcza to każda działalność zarobkowa w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każda inna działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców. Z kolei ustawa o CIT, nie definiuje jednoznacznie pojęcia działalności gospodarczej, jednakże takie pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT.

Zgodnie z tym przepisem: „Działalnością gospodarczą albo pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2. 4-9.”

Z uwagi na fakt, że działalność handlowa nie została zdefiniowana w Ustawie o Innowacyjności, z analizy powyższych definicji można wywieść, że działalność handlowa nie jest to działalność wytwórcza (produkcyjna), budowlana, usługowa, polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, ani działalność polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych. Negatywna definicja pozwala więc na wyłączenie z zakresu działalności handlowej, działalności o profilu usługowym, czy też produkcyjnym. (Potwierdza to interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3 października 2016 r., sygn. IBPB-1-2/4510-671/16-2/AK).

Wobec powyższego, jako że Wnioskodawca zakłada, że przez okres 2 lat od dnia nabycia udziałów do dnia ich odpłatnego zbycia Spółka Innowacyjna:

  1. nie będzie spełniała warunków, o których mowa w art. 30f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych albo w art. 24a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  2. nie będzie prowadziła działalności polegającej na wywarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,
  3. nie będzie prowadziła działalności handlowej,
  4. będzie prowadziła działalność badawczo-rozwojową


-wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 14 ust. 3 pkt 1-2 Ustawy o innowacyjności, zostaną spełnione przez Spółkę Innowacyjną.

Konkludując, w ocenie Wnioskodawcy, odpłatne zbycie przez Wnioskodawcę udziałów Spółki Innowacyjnej nabytych przez Wnioskodawcę w 2017 r. w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Innowacyjnej i pokrycia go przez Wnioskodawcę wkładem pieniężnym lub/i niepieniężnym, po upływie 2 lat od ich nabycia jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 14 ust. 1 Ustawy o innowacyjności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (t.j. Dz.U z 2015 r., poz. 1767 z późn. zm., dalej: „ustawa o innowacyjności”), zwalnia się z podatku dochodowego od osób prawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, dochód z tytułu zbycia udziałów (akcji), nabytych w latach 2016-2023 przez spółkę kapitałową lub spółkę komandytowo-akcyjną, której:

  1. wyłącznym przedmiotem działalności jest dokonywanie inwestycji finansowych i która zainwestowała co najmniej 75% wartości bilansowej aktywów, ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego, w którym dokonała zakończenia inwestycji, w aktywa inne niż:
    1. papiery wartościowe będące przedmiotem publicznej oferty lub papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, chyba że papiery wartościowe stały się przedmiotem publicznej oferty lub zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym po ich nabyciu przez tę spółkę,
    2. instrumenty rynku pieniężnego, chyba że zostały wyemitowane przez spółki niepubliczne, których papiery wartościowe nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub których akcje lub udziały wchodzą w skład portfela inwestycyjnego tej spółki,
    3. nieruchomości, oraz

  2. wartość aktywów, innych niż określone w pkt 1 lit. a-c, nie przekracza 50 000 000 euro według ceny nabycia, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia aktywów.



Jednocześnie ustawa o innowacyjności, zawiera definicję inwestycji finansowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 ustawy o innowacyjności. Zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy o innowacyjności, Przez inwestycje finansowe, o których mowa w ust. 1, rozumie się inwestycje w instrumenty finansowe określone w art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2014 r. poz. 94, z późn. zm.) oraz nabywanie lub obejmowanie udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością.

Ustawa o innowacyjności przewiduje również szereg wymogów w odniesieniu do spółki, której udziały/akcje będą zbywane.

Aby odpłatne zbycie udziałów/akcji spółki było zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, w momencie zbycia spółka powinna spełniać następujące warunki (art. 14 ust. 3 ustawy o innowacyjności):

  1. spółka, której udziały (akcje) są zbywane, jest spółką podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej, w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania oraz w okresie, o którym mowa w pkt 2, spółka ta:
    1. nie spełniała warunków, o których mowa w art. 30f ust. 3 ustawy wymienionej w art. 1 albo w art. 24a ust. 3 ustawy wymienionej w art. 2,
    2. nie prowadziła działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,
    3. nie prowadziła działalności handlowej,
    4. prowadziła działalność badawczo-rozwojową;

  2. spółka dokonująca zbycia udziałów (akcji) posiada bezpośrednio, nieprzerwanie przez okres dwóch lat, nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w spółce, o której mowa w pkt 1.




Należy wskazać, że zarówno ustawa o innowacyjności, jak i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, posługuje się definicją „nabycia” w sposób szeroki, obejmując tym pojęciem różne formy uzyskania własności składników majątku. W ocenie tut. Organu, wniesienie wkładu niepieniężnego lub/i pieniężnego do Spółki Innowacyjnej w zamian za udziały Spółki Innowacyjnej, mieści się pod pojęciem „nabycia”.

Dodatkowo, jak już wcześniej wspomniano, w momencie odpłatnego zbycia udziałów/akcji Spółki Innowacyjnej co najmniej 75% wartości bilansowej aktywów Spółki ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego, w którym Spółka odpłatnie zbędzie udziały/akcje Spółki Innowacyjnej będą stanowiły inwestycje inne niż:

  • papiery wartościowe będące przedmiotem publicznej oferty lub papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, chyba że papiery wartościowe stały się przedmiotem publicznej oferty lub zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym po ich nabyciu przez tę spółkę,
  • instrumenty rynku pieniężnego, chyba że zostały wyemitowane przez spółki niepubliczne, których papiery wartościowe nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub których akcje lub udziały wchodzą w skład portfela inwestycyjnego tej spółki,
  • nieruchomości,
  • zatem warunki, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o innowacyjności, zostaną spełnione przez Wnioskodawcę.


Dodać należy, że warunek, o którym mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o innowacyjności, w myśl którego, wartość aktywów Spółki, innych niż określone w pkt 1 lit. a-c, nie przekracza 50 000 000 euro według ceny nabycia, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia aktywów, zostanie również spełniony przez Wnioskodawcę.

Ustawa o innowacyjności, przewiduje również szereg warunków, które powinny zostać spełnione przez Spółkę Innowacyjną, aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym przy sprzedaży udziałów/akcji Spółki Innowacyjnej. Jednym z nich jest warunek, aby Spółka Innowacyjna przez okres 2 lat od dnia nabycia udziałów/akcji Spółki Innowacyjnej do dnia ich sprzedaży nie prowadziła działalności handlowej, zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 lit. c ustawy o innowacyjności.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego „handel” to „działalność polegająca na kupnie, sprzedaży lub wymianie towarów i usług” (Słownik Języka Polskiego, www.sjp.pwn.pl). Jednocześnie działalność handlowa jest częścią składową szeroko rozumianej działalności gospodarczej. Każdy dział prawa, jak również część ustaw w ramach tego samego działu prawa (prawo podatkowe) posługuje się odmienną definicją działalności gospodarczej. Mając powyższe na uwadze, aby móc określić czym powinna charakteryzować się działalność handlowa, należy dokonać analizy pojęcia działalności gospodarczej na gruncie obowiązujących przepisów prawa. Ustawy z zakresu prawa podatkowego regulują pojęcie działalności gospodarczej.

Taka definicja wynika m.in. z art. 3 pkt 9 Ordynacji Podatkowej, który stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej - rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. poz. 646), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Wprawdzie ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. 2019 r. poz. 865), nie definiuje jednoznacznie pojęcia działalności gospodarczej, takie pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), zgodnie z którym, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Reasumując, skoro jak wynika z wniosku wszystkie warunki wskazane w art. 14 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w art. 14 ust. 3 ustawy o innowacyjności zostaną spełnione, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy odpłatne zbycie przez Wnioskodawcę udziałów Spółki Innowacyjnej, nabytych przez Wnioskodawcę w 2017 r. w wyniku pokrycia kapitału zakładowego Spółki Innowacyjnej wkładem pieniężnym lub/i niepieniężnym, po upływie 2 lat od ich nabycia jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj