Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.149.2019.1.AS
z 6 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2019 r. (data wpływu 28 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (…) jest stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).

Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym i posiada NIP (…) i nie jest zarejestrowana jako podatnik czynny od podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie może w żaden sposób odliczyć i odzyskać podatku VAT. Nie składa deklaracji VAT.

Stowarzyszenie (…) będzie się ubiegać o dofinansowanie ze środków pochodzących z Unii Europejskiej – Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich „(…)” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na realizację zadań w zakresie działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” – poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” dotyczących operacji „(…)”.

Projekt (operacja) nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszystkie działania objęte projektem będą bezpłatne dla uczestników projektu.

Stowarzyszenie (…) będzie zwracać się o refundację poniesionych kosztów w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Projekt współpracy pt. (…) obejmuje swoim obszarem dwie Lokalne Grupy Działania: (…). W celu właściwej realizacji projektu zawarta została Umowa partnerska, określająca założenia, obowiązki Partnerów w ramach projektu współpracy. Projekt ma za zadanie umożliwić mieszkańcom obszarów partnerskich LGD doskonalenie umiejętności, poszerzanie wiedzy i kompetencji zawodowych poprzez korzystanie z dostępnych w ramach projektu szkoleń, kursów. Projekt stwarza możliwość wymiany doświadczeń i nawiązania kontaktów z organizacjami, przedsiębiorcami, instytucjami z terenu różnych województw poprzez realizację wyjazdów studyjnych. Wizyty mogą skutkować przeniesieniem na własny teren pomysłów oraz rozwiązań innowacyjnych z zakresu przedsiębiorczości.

Realizowana operacja będzie miała innowacyjny charakter na poziomie obszaru Partnerskich LGD. Do tej pory na terenie działania partnerów nie realizowano projektów w formie szkoleń/kursów, które wspierałyby w tak znaczącej skali lokalne społeczności wiejskie. Jest to nowa forma zaangażowania lokalnej społeczności w procesie rozwoju. Promocja kształcenia w formie szkoleń/kursów/wyjazdów studyjnych jest zadaniem innowacyjnym w projekcie, ale także nowym wyzwaniem dla LGD-ów. Innowacyjność wyraża się w kompleksowym podejściu do tematu Rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich jak również do umożliwienia mieszkańcom obszarów Partnerskich LGD doskonalenia umiejętności przedsiębiorczych i kompetencji zawodowych. Przeprowadzone szkolenia/kursy zwiększą potencjalnie możliwości rozpoczęcia działalności gospodarczej lub rozwinięcia istniejącej działalności gospodarczej, a nawet stworzą możliwość do wprowadzenia na rynek nowych zakresów usług. LGD (…) w ramach realizowanego projektu zamierza umieścić w siedzibach Gmin członkowskich tablice promocyjne projektu z kodem QR. Mieszkańcy Gmin członkowskich będą mieli możliwość szybkiego oraz łatwego dostępu do strony internetowej projektu poprzez zastosowanie urządzeń mobilnych. Zastosowanie kodu QR ma charakter innowacyjny oraz nowatorski na danym terenie. Ta metoda dostępu do informacji jest rozwiązaniem znanym, lecz nigdy nie była stosowana na terenie Partnera.

Poprzez realizację zadań szkoleniowych nastąpi wzrost kompetencji zawodowych mających wpływ na sytuację mieszkańców obszarów wiejskich.

Partnerzy posiadają doświadczenie w realizacji projektów partnerskich, w tym projektów współpracy.

(…) zrealizowała 3 projekty, w tym jeden projekt współpracy:

  • Projekt współpracy pt. (…) z działania 421 „Wdrażanie projektów współpracy w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy” objętego PROW na lata 2007-2013, zrealizowany w partnerstwie 4 Lokalnych Grup Działania – Umowa przyznania pomocy nr (…) z dnia (…),
  • Projekt (…) zrealizowany przez (…) w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych Województwa (…) w dziedzinie turystyki pn. „(…)”, Umowa nr (…),
  • Projekt (…) – II etap – Odnowienie istniejącego oznakowania w postaci kierunkowskazów wraz z jego uzupełnieniem poprzez wprowadzenie znaków malowanych realizowany w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych Województwa (…) w dziedzinie turystyki pn. „(…)”, Umowa nr (…).

Jak wynika z przedstawionego powyżej opisu, partnerskie LGD z powodzeniem zrealizowały i rozliczyły projekty, w tym projekty współpracy. Daje to pewność, że obecnie również skutecznie zrealizują wszystkie działania zaplanowane w projekcie. Potwierdzeniem doświadczenia wszystkich Partnerów są zawarte Umowy na realizację zadań.

Głównym celem operacji (…) jest wzrost umiejętności przedsiębiorczych i kompetencji zawodowych mających wpływ na sytuację mieszkańców obszarów wiejskich na obszarze objętym działaniem Partnerskich LGD. Pozostałe cele szczegółowe projektu współpracy to: wsparcie szkoleniowe i doradcze przedstawicieli grup defaworyzowanych, zwiększenie szans na zatrudnienie osób młodych, promocja postaw przedsiębiorczych i kreatywnych w różnych grupach wiekowych, zwiększenie szans na efektywne prowadzenie działalności gospodarczej.

Wszyscy partnerzy realizują zadania proporcjonalnie do posiadanych budżetów.

Założone cele w ramach projektu osiągnięte zostaną poprzez działania wspólne dla partnerów, tj. organizacja wyjazdów studyjnych na terenie partnerskich LGD, a także działania odrębne dla każdego z Partnerów:

  • (…) – organizacja szkolenia „Podstawy księgowości dla przedsiębiorców”, Kursu komputerowego – komputer od podstaw, szkolenia „Zakładanie działalności gospodarczej – analiza rynku na przykładach”, szkolenia „Obywatel w gospodarce rynkowej – Prawo pracy, bezrobocie, metody poszukiwania pracy”, szkolenia „Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem”, doradztwa dla przedsiębiorców; wydanie publikacji własnej; druk i dystrybucja ulotek promocyjnych; zakup gadżetów reklamowych.

Harmonogram prac.

Operacje będą realizowane w 2018 r. i 2019 r. i obejmą następujący harmonogram zadań:

  1. w przypadku LGD (…) w okresie październik 2018 r. – maj 2019 r.: Ogłoszenia w prasie; Strona internetowa projektu; Tablice promocyjne projektu z kodem QR; Szkolenie z zakresu przedsiębiorczości; Kurs: operator koparko-ładowarki; Organizacja wyjazdu studyjnego;
  2. w przypadku (…) w okresie październik 2018 r. – maj 2019 r.: Szkolenie „Podstawy księgowości dla przedsiębiorców”; Kurs komputerowy – komputer od podstaw, Szkolenie „Zakładanie działalności gospodarczej – analiza rynku na przykładach”; Szkolenie „Obywatel w gospodarce rynkowej – Prawo pracy, bezrobocie, metody poszukiwania pracy”; Szkolenie „Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem”; Doradztwo dla przedsiębiorców; Wydanie publikacji własnej; Druk i dystrybucja ulotek promocyjnych; Zakup gadżetów reklamowych; Organizacja wyjazdu studyjnego.

Zakres operacji i wysokość planowanych do poniesienia kosztów jest adekwatna do założonych celów i planowanych do osiągnięcia rezultatów. Zaplanowane w ramach niniejszego wniosku zadania zostaną zlecone wykonawcom posiadającym kwalifikacje i doświadczenie w realizacji tego typu przedsięwzięć. Zapewni to realizację operacji na właściwym poziomie i przyczyni się do osiągnięcia zakładanych rezultatów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując projekt dofinansowywany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez LGD w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” – poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Stowarzyszeniu (…) przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Stowarzyszeniu (…) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny (…) stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego z związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym i nie jest zarejestrowana jako podatnik czynny od podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie może w żaden sposób odliczyć i odzyskać podatku VAT. Nie składa deklaracji VAT. Stowarzyszenie będzie się ubiegać o dofinansowanie ze środków pochodzących z Unii Europejskiej – Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich „Europa inwestująca w obszary wiejskie” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na realizacje zadań w zakresie działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” – poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” dotyczących operacji „(…)”. Projekt (operacja) nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszystkie działania objęte projektem będą bezpłatne dla uczestników projektu. Stowarzyszenie będzie zwracać się o refundację poniesionych kosztów w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Projekt współpracy pt. (…) obejmuje swoim obszarem dwie Lokalne Grupy Działania. W celu właściwej realizacji projektu zawarta została Umowa partnerska, określająca założenia, obowiązki Partnerów w ramach projektu współpracy. Projekt ma za zadanie umożliwić mieszkańcom obszarów partnerskich LGD doskonalenie umiejętności, poszerzanie wiedzy i kompetencji zawodowych poprzez korzystanie z dostępnych w ramach projektu szkoleń, kursów. Projekt stwarza możliwość wymiany doświadczeń i nawiązania kontaktów z organizacjami, przedsiębiorcami, instytucjami z terenu różnych województw poprzez realizację wyjazdów studyjnych. Wizyty mogą skutkować przeniesieniem na własny teren pomysłów oraz rozwiązań innowacyjnych z zakresu przedsiębiorczości. Realizowana operacja będzie miała innowacyjny charakter na poziomie obszaru Partnerskich LGD. Do tej pory na terenie działania partnerów nie realizowano projektów w formie szkoleń/kursów, które wspierałyby w tak znaczącej skali lokalne społeczności wiejskie. Jest to nowa forma zaangażowania lokalnej społeczności w procesie rozwoju. Promocja kształcenia w formie szkoleń/kursów/wyjazdów studyjnych jest zadaniem innowacyjnym w projekcie, ale także nowym wyzwaniem dla LGD-ów. Innowacyjność wyraża się w kompleksowym podejściu do tematu Rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich jak również do umożliwienia mieszkańcom obszarów Partnerskich LGD doskonalenia umiejętności przedsiębiorczych i kompetencji zawodowych. Przeprowadzone szkolenia/kursy zwiększą potencjalnie możliwości rozpoczęcia działalności gospodarczej lub rozwinięcia istniejącej działalności gospodarczej, a nawet stworzą możliwość do wprowadzenia na rynek nowych zakresów usług. Partner Projektu w ramach realizowanego projektu zamierza umieścić w siedzibach Gmin członkowskich tablice promocyjne projektu z kodem QR. Mieszkańcy Gmin członkowskich będą mieli możliwość szybkiego oraz łatwego dostępu do strony internetowej projektu poprzez zastosowanie urządzeń mobilnych. Zastosowanie kodu QR ma charakter innowacyjny oraz nowatorski na danym terenie. Ta metoda dostępu do informacji jest rozwiązaniem znanym, lecz nigdy nie była stosowana na terenie Partnera. Poprzez realizację zadań szkoleniowych nastąpi wzrost kompetencji zawodowych mających wpływ na sytuację mieszkańców obszarów wiejskich. Partnerzy posiadają doświadczenie w realizacji projektów partnerskich, w tym projektów współpracy. Stowarzyszenie zrealizowało 3 projekty, w tym jeden projekt współpracy. Partnerskie LGD z powodzeniem zrealizowały i rozliczyły projekty, w tym projekty współpracy. Daje to pewność, że obecnie również skutecznie zrealizują wszystkie działania zaplanowane w projekcie. Potwierdzeniem doświadczenia wszystkich Partnerów są zawarte Umowy na realizację zadań. Głównym celem operacji (…) jest wzrost umiejętności przedsiębiorczych i kompetencji zawodowych mających wpływ na sytuację mieszkańców obszarów wiejskich na obszarze objętym działaniem Partnerskich LGD. Pozostałe cele szczegółowe projektu współpracy to: Wsparcie szkoleniowe i doradcze przedstawicieli grup defaworyzowanych, zwiększenie szans na zatrudnienie osób młodych, promocja postaw przedsiębiorczych i kreatywnych w różnych grupach wiekowych, zwiększenie szans na efektywne prowadzenie działalności gospodarczej. Wszyscy partnerzy realizują zadania proporcjonalnie do posiadanych budżetów. Założone cele w ramach projektu osiągnięte zostaną poprzez działania wspólne dla partnerów, tj. organizacja wyjazdów studyjnych na terenie partnerskich LGD, a także działania odrębne dla każdego z Partnerów: Stowarzyszenie – organizacja szkolenia „Podstawy księgowości dla przedsiębiorców”, Kursu komputerowego – komputer od podstaw, szkolenia „Zakładanie działalności gospodarczej – analiza rynku na przykładach”, szkolenia „Obywatel w gospodarce rynkowej – Prawo pracy, bezrobocie, metody poszukiwania pracy”, szkolenia „Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem”, doradztwa dla przedsiębiorców; wydanie publikacji własnej; druk i dystrybucja ulotek promocyjnych; zakup gadżetów reklamowych. Harmonogram prac. Operacje będą realizowane w 2018 r. i 2019 r. i obejmą następujący harmonogram zadań: w przypadku Partnera w okresie październik 2018 r. – maj 2019 r.: Ogłoszenia w prasie; Strona internetowa projektu; Tablice promocyjne projektu z kodem QR; Szkolenie z zakresu przedsiębiorczości; Kurs: operator koparko-ładowarki; Organizacja wyjazdu studyjnego; w przypadku Wnioskodawcy w okresie październik 2018 r. – maj 2019 r.: Szkolenie „Podstawy księgowości dla przedsiębiorców”; Kurs komputerowy – komputer od podstaw, Szkolenie „Zakładanie działalności gospodarczej – analiza rynku na przykładach”; Szkolenie „Obywatel w gospodarce rynkowej – Prawo pracy, bezrobocie, metody poszukiwania pracy”; Szkolenie „Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem”; Doradztwo dla przedsiębiorców; Wydanie publikacji własnej; Druk i dystrybucja ulotek promocyjnych; Zakup gadżetów reklamowych; Organizacja wyjazdu studyjnego. Zakres operacji i wysokość planowanych do poniesienia kosztów jest adekwatna do założonych celów i planowanych do osiągnięcia rezultatów. Zaplanowane w ramach niniejszego wniosku zadania zostaną zlecone wykonawcom posiadającym kwalifikacje i doświadczenie w realizacji tego typu przedsięwzięć. Zapewni to realizację operacji na właściwym poziomie i przyczyni się do osiągnięcia zakładanych rezultatów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy przysługuje mu prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a projekt (operacja) – jak wynika z opisu sprawy – nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszystkie działania objęte projektem będą bezpłatne dla uczestników projektu. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie mieć również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia(importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie będzie spełniać tych warunków, nie będzie mieć zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, to – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy – Wnioskodawca realizując projekt dofinansowywany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez LGD w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” – poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie mógł również odzyskać podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj