Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.80.2019.3.KP
z 26 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2019 r. (data wpływu 23 lutego 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2019 r. (data wpływu 15 kwietnia 2019 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 9 kwietnia 2019 r. (skutecznie doręczone w dniu 11 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • sposobu prowadzenia dokumentacji w celu zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego dla dostawy towarów w przypadku, gdy płatność za towary dokonywana jest z góry przelewem na rachunek bankowy jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 lutego 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie z sposobu prowadzenia dokumentacji w celu zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej oraz momentu powstania obowiązku podatkowego dla dostawy towarów w przypadku, gdy płatność za towary dokonywana jest z góry przelewem na rachunek bankowy.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 15 kwietnia 2019 r. (data wpływu 15 kwietnia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr 0114-KDIP1-3.4012.80.2019.1.KP z dnia 9 kwietnia 2019 r. (skutecznie doręczone Stronie w dniu 11 kwietnia 2019 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe (ostatecznie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie):


Wnioskodawca obecnie pracuje na etacie i planuje dodatkowo prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą PKD 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. W ramach planowanej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza być czynnym podatnikiem VAT oraz dokonywać rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług metodą memoriałową. Wnioskodawca ma zamiar prowadzić sprzedaż wysyłkową towarów według modelu logistycznego dropshipping jako sprzedaży towarów we własnym imieniu, a nie na zasadach pośrednictwa. W związku z tym Wnioskodawca chciałby skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej na podstawie poz. 36 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. 2018 poz. 2519). Zgodnie z § 2 ust. 1 wymienionego rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Na podstawie poz. 36 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. 2018 poz. 2519) jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej ujęto sprzedaż dotyczącą dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). W zaistniałej sytuacji Wnioskodawca nie zamierza dokonywać czynności wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519, z późn. zm.). Ponadto w ramach planowanej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza dokonywać sprzedaży w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących sprzedaż w systemie wysyłkowym jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczy. Dowody sprzedaży będą udokumentowane fakturami. Wnioskodawca nie zamierza dokonywać sprzedaży wysyłkowej poza terytorium kraju. Dostawa towarów w systemie wysyłkowym będzie dokonywana za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi według modelu logistycznego dropshipping.

Według opisanego modelu logistycznego dropshipping sklep internetowy zgodnie z regulaminem hurtowni i za jej zgodą będzie udostępniać na portalu aukcyjnym allegro ofertę handlową towarów, które fizycznie znajdują się w magazynach hurtowni, która jest ich prawnym właścicielem. Proces sprzedaży będzie przebiegać w następujący sposób: najpierw klient złoży zamówienie za pośrednictwem portalu aukcyjnego allegro oraz dokona płatności z góry razem z kosztami dostawy poprzez zwykły przelew bankowy lub szybkie płatności …, a w następnej kolejności po zaksięgowaniu wpłaty sklep internetowy zamówione towary kupi w hurtowni, która potem w Jego imieniu dostarczy te towary do klienta finalnego. W tej sytuacji sklep internetowy otrzyma od hurtowni fakturę zakupu towarów handlowych, natomiast klient finalny otrzyma od sklepu internetowego fakturę sprzedaży.

W przedstawionym modelu logistycznym dropshipping najpierw następuje sprzedaż towaru, a potem jego zakup w hurtowni, która wyraża zgodę na taką formę sprzedaży. W związku z tym pojawia się problem z określeniem daty sprzedaży, która jest datą powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 19a. 1. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W przedstawionym modelu sprzedaży sklep internetowy dokonuje zakupu towaru w hurtowni dopiero po otrzymaniu od klienta zapłaty za towar razem z kosztami dostawy, a więc sklep internetowy nabywa prawa własności towaru w dniu jego dostawy do klienta finalnego. Dniem dostawy towaru jest data sprzedaży z faktury zakupu wystawionej przez hurtownię dla sklepu internetowego, ponieważ w tym dniu hurtownia w imieniu sklepu internetowego dokonuje dostawy towaru do klienta finalnego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Które dokumenty są uznawane za dowody potwierdzające zapłatę, z której jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana, to znaczy dzienne zestawienie płatności … w formie wyciągów, czy wystarczy adnotacja na fakturze sprzedaży zawierająca informację odnośnie numeru identyfikacyjnego płatności … lub płatności zwykłym przelewem bankowym? (pytanie nr 2 wniosku).
  2. Którą datę należy uznać za datę powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług, to znaczy datę wpływu na konto … lub rachunek bankowy przedsiębiorcy zapłaty za towar razem z kosztami dostawy, czy datę dostawy towaru do klienta finalnego zgodnie art. 19a. ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535)? (pytanie nr 3 wniosku).

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1


W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. 2018 poz. 2519) nie określono w jakiej formie należy prowadzić ewidencję dowodów dokumentujących zapłatę, z której jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Na tej podstawie Wnioskodawca stwierdza, że ewidencję można prowadzić w dowolnej formie, a zatem zdaniem Wnioskodawcy wystarczająca jest adnotacja na fakturze sprzedaży zawierająca informację odnośnie numeru identyfikacyjnego płatności … lub przelewu bankowego w przypadku, gdy zapłata nastąpiła zwykłym przelewem bankowym. W razie kontroli Urząd Skarbowy zawsze może sprawdzić płatność znając numer identyfikacyjny płatności.


Ad 2


Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535) za datę sprzedaży, która jest datą powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług należy uznać datę dostawy towaru do klienta finalnego, a nią jest data sprzedaży z faktury zakupu wystawionej przez hurtownię dla sklepu internetowego, ponieważ w tym dniu sklep internetowy nabywa prawa własności towaru oraz hurtownia w imieniu sklepu internetowego dokonuje dostawy towaru do klienta finalnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych w zakresie:

  • sposobu prowadzenia dokumentacji w celu zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego dla dostawy towarów w przypadku gdy płatność za towary dokonywana jest z góry przelewem na rachunek bankowyjest nieprawidłowe.

Ad 1


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej „rozporządzeniem.”


Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


W poz. 36 załącznika do rozporządzenia wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).


Niezależnie od wysokości osiągniętych obrotów czy też świadczonych czynności ustawodawca wykluczył jednak z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż usług i towarów, które szczegółowo zostały określone w § 4 powołanego rozporządzenia.


Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • Strona nie dokonuje dostaw towarów określonych w § 4 rozporządzenia.


Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie ze słownikiem języka polskiego ewidencja to wykaz, spis dotyczący np. zatrudnienia czy obrotów. W przedsiębiorstwach najczęściej występującą formą ewidencji jest ewidencja przychodów (sprzedaży) prowadzona w celu ustalenia wysokości podatku dochodowego czy ewidencje sprzedaży i zakupu prowadzone w celu ustalenia wysokości obciążeń z tytułu podatku od towarów i usług. Ewidencja jest wykazem ilościowym, wartościowym lub asortymentowym. Natomiast dowodem zapłaty należy uznać przelew bankowy.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega dostawa towarów oraz świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca obecnie pracuje na etacie i planuje dodatkowo prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą PKD 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. W ramach planowanej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza być czynnym podatnikiem VAT oraz dokonywać rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług metodą memoriałową. Wnioskodawca ma zamiar prowadzić sprzedaż wysyłkową towarów we własnym imieniu, a nie na zasadach pośrednictwa. W związku z tym Wnioskodawca chciałby skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej na podstawie poz. 36 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W zaistniałej sytuacji Wnioskodawca nie zamierza dokonywać czynności wymienionych w § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia. Ponadto w ramach planowanej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza dokonywać sprzedaży w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących sprzedaż w systemie wysyłkowym jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczy. Sprzedaż będzie udokumentowana fakturami. Wnioskodawca nie zamierza dokonywać sprzedaży wysyłkowej poza terytorium kraju. Dostawa towarów w systemie wysyłkowym będzie dokonywana za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi. Sklep internetowy zgodnie z regulaminem hurtowni i za jej zgodą będzie udostępniać na portalu aukcyjnym allegro ofertę handlową towarów, które fizycznie znajdują się w magazynach hurtowni, która jest ich prawnym właścicielem. Proces sprzedaży będzie przebiegać w następujący sposób: najpierw klient złoży zamówienie za pośrednictwem portalu aukcyjnego allegro oraz dokona płatności z góry razem z kosztami dostawy poprzez zwykły przelew bankowy lub szybkie płatności …, a w następnej kolejności po zaksięgowaniu wpłaty sklep internetowy zamówione towary kupi w hurtowni, która potem w Jego imieniu dostarczy te towary do klienta finalnego. W tej sytuacji sklep internetowy otrzyma od hurtowni fakturę zakupu towarów handlowych, natomiast klient finalny otrzyma od sklepu internetowego fakturę sprzedaży.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy za dokumenty uznawane za dowody potwierdzające zapłatę, z której jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana, wystarczą faktury sprzedaży z adnotacją zawierającą informację odnośnie numeru identyfikacyjnego płatności … lub płatności zwykłym przelewem bankowym.

W rozpatrywanej sprawie w pierwszej kolejności należy wskazać, że płatności dokonywane przez systemy płatnicze on-line (…) jako forma płatności, spełniają przesłankę do uznania, że dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za pośrednictwem banku, gdyż zapłata w całości wpłynie na rachunek bankowy dostawcy towaru. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku wpływ każdej kwoty widoczny jest na rachunku bankowym Wnioskodawcy w związku ze sprzedażą towarów.

Z uwagi zatem na powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku należy stwierdzić, że co do zasady spełnione będą przez Wnioskodawcę przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących wynikające z § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia z tytułu sprzedaży w systemie wysyłkowym dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Dostawa towarów odbywać się będzie w systemie wysyłkowym przesyłkami kurierskimi, płatności będą dokonywane w sposób wskazany w poz. 36 załącznika do rozporządzenia, ponadto Wnioskodawca będzie w posiadaniu dowodów dokumentujących zapłatę, z których będzie jednoznacznie wynikać, jakiej sprzedaży konkretna zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Zasadniczo przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nie regulują, jakie konkretnie dowody dokumentujące zapłatę powinien Wnioskodawca posiadać. Jednakże tut. Organ wskazuje, że warunkiem ww. zwolnienia jest to, aby dana transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy na podstawie posiadanych przez podatnika dowodów i prowadzonej na ich podstawie ewidencji.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz przywołane przepisy należy stwierdzić, że dokumentami uznawanymi za dowody potwierdzające zapłatę, z których jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana, będzie dzienne zestawienie płatności … w formie wyciągów oraz wyciągi bankowe dokumentujące wpływ płatności zwykłym przelewem bankowym. Tym samym Wnioskodawca w celu skorzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia ma obowiązek posiadać dowody zapłaty w postaci wyciągów bankowych – w przypadku płatności za pośrednictwem … zestawienie tych płatności i na podstawie tych dowodów oraz wystawionych faktur sporządzać ewidencję, o której mowa w poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

W konsekwencji nie można uznać za wystarczające dla udokumentowania zapłaty dokonywanie adnotacji na wystawionych dla klientów fakturach numeru identyfikacyjnego płatności … lub zwykłego przelewu bankowego, gdyż takie dokumentowanie transakcji w świetle powołanych przepisów – tj. § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia nie będzie spełniało wymogów w nich wskazanych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy (dotyczące pytania nr 2 wniosku), że ewidencję można prowadzić w dowolnej formie i wystarczająca jest adnotacja na fakturze sprzedaży zawierająca informację odnośnie numeru identyfikacyjnego płatność … lub przelew bankowy w przypadku, gdy zapłata nastąpiła zwykłym przelewem bankowym, należało uznać za nieprawidłowe.

Ad 2


Ponadto Wnioskodawca ma wątpliwości, którą datę należy uznać za datę powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług, to znaczy datę wpływu na konto … lub rachunek bankowy przedsiębiorcy zapłaty za towar razem z kosztami dostawy, czy datę dostawy towaru do klienta finalnego.


W celu wyjaśnienia wątpliwości Wnioskodawcy należy przede wszystkim ustalić, kiedy w analizowanym przypadku nastąpi dostawa towaru.


Co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” określił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88. W orzeczeniu tym stwierdza się, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów, Trybunał posłużył się terminem przeniesienia „własności w sensie ekonomicznym”, podkreślając tym samym uniezależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią.

Innymi słowy pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Należy wskazać, że czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, bowiem „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do prawa własności rzeczy. Jednocześnie należy podkreślić, że dla celów powstania obowiązku podatkowego dokonanie czynności następuje z chwilą jej faktycznego dokonania, za wyjątkiem przypadków, w których przepisy ustawy określają wprost ten moment. W konsekwencji postanowienia umów cywilnoprawnych o uznaniu dostawy towarów za dokonaną pozostają bez znaczenia dla celów powstania obowiązku podatkowego, mogą pełnić jedynie funkcję pomocniczą w przypadku zaistnienia wątpliwości.


Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.


Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i podatek ten powinien być rozliczony za ten okres.

Wskazana powyżej regulacja jest zgodna z art. 63 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego ma miejsce, a VAT staje się wymagalny w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług.

W tym miejscu zauważyć należy, że z wydaniem towaru przez dostawcę łączy się istotny skutek dokonania sprzedaży towarów, polegający m.in. na przejściu na odbiorcę korzyści i ciężarów związanych z towarem oraz ryzyka przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru. Chwilą decydującą o przejściu na odbiorcę korzyści i ciężarów związanych z towarem oraz ryzyka przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru jest – co do zasady – wydanie towaru. Dokonanie dostawy, o którym mowa w art. 19a ust. 1 ustawy oznacza zatem faktyczne zrealizowanie dostawy. Jeżeli strony oznaczyły inną chwilę, niż wydanie towaru dla przejścia korzyści i ciężarów, to w razie wątpliwości przyjmuje się, że ta sama chwila dotyczy przejścia ryzyka przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru.


Z opisu sprawy wynika, że w przedstawionym modelu sprzedaży sklep internetowy dokonuje zakupu towaru w hurtowni dopiero po otrzymaniu od klienta zapłaty za towar razem z kosztami dostawy.


Przechodząc do momentu powstania obowiązku podatkowego dla dostawy towarów w przypadku gdy płatność za towary dokonywana jest w formie przedpłaty przelewem na rachunek bankowy, należy wskazać, że zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.


Należy zauważyć, że w sytuacji, gdy przed dokonaniem dostawy towaru lub świadczeniem usług podatnik otrzyma całość lub część zapłaty obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.


W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że klient złoży zamówienie za pośrednictwem portalu aukcyjnego allegro oraz dokona płatności z góry razem z kosztami dostawy poprzez zwykły przelew bankowy lub szybkie płatności ….


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami prawa podatkowego, w sytuacji, gdy przed dokonaniem dostawy towaru Wnioskodawca otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.


Uiszczona należność za towar, dokonywana przez klientów związana jest z przyszłą konkretną transakcją, co pozwala ją traktować jak przedpłatę w rozumieniu art. 19a ust. 8 ustawy.


Biorąc zatem pod uwagę powyższe okoliczności, w powiązaniu z art. 19a ust. 8 ustawy, należy stwierdzić, że moment, w którym płatność za towary zakupione w sklepie internetowym zostanie zarejestrowana na koncie Wnioskodawcy, stanowi moment powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy dla dostawy towarów gdy płatność za towary dokonywana jest z góry przelewem na rachunek bankowy powstaje w momencie zarejestrowania zapłaty na koncie Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy (oznaczone we wniosku nr 3), że datą powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług należy uznać datę dostawy towaru do klienta finalnego, a nią jest data sprzedaży z faktury zakupu wystawionej przez hurtownię dla sklepu internetowego, ponieważ w tym dniu sklep internetowy nabywa prawa własności towaru oraz hurtownia w imieniu sklepu internetowego dokonuje dostawy towaru do klienta finalnego. należało uznać za nieprawidłowe.


Ponadto tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałych zagadnień (pytania nr 1 i 4 wniosku) zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Augustyna Kośnego 70, 45-372 Opole w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj