Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.94.2019.2.ŻR
z 17 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14s § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku otrzymanym w dniu 20 lutego 2019 r., uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • 8% stawki podatku VAT dla budowy budynku komunalnego wraz z instalacjami wewnętrznymi i wyposażeniem - jest nieprawidłowe,
  • 23% stawki podatku VAT dla budowy infrastruktury towarzyszącej wykonywanej poza bryłą budynku komunalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla budowy budynku komunalnego wraz z instalacjami wewnętrznymi, infrastrukturą towarzyszącą i wyposażeniem.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 1 kwietnia 2019 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego i przedstawionego we wniosku pytania oraz o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Miasto z siedzibą na ul. …, …, planuje ogłosić przetarg na budowę budynku komunalnego wielorodzinnego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na terenie położonym w … na działce ew. nr 84 w obr. ….

W projektowanym budynku komunalnym przewidziano następujące instalacje wewnętrzne:

  • grzewcza elektryczna,
  • wodociągowa,
  • kanalizacji sanitarnej i deszczowej,
  • wentylacji grawitacyjnej,
  • elektryczne,
  • teletechniczne oraz wyposażenie w lokalach.

Budowa budynku komunalnego będzie dofinansowana ze środków Funduszu Dopłat rządowego programu bezzwrotnego finansowego wsparcia budownictwa przez …, zgodnie z dołączonym projektem umowy o dofinansowanie nr … stanowiącym załącznik nr 1 oraz zaświadczeniem o możliwości uzyskania finansowego wsparcia, stanowiący załącznik nr 2.

Dom komunalny o łącznej powierzchni użytkowej mieszkań 1.318,64 m2, składający się z 30 mieszkań zgodnie z dołączonym projektem architektoniczno-budowlanym, stanowiącym załącznik nr 3.

Budowa budynku stanowi rodzaj przedsięwzięcia zgodnie z wnioskiem o udzielenie finansowego wsparcia, stanowiącym załącznik nr 4 „Lokale mieszkalne zwiększające mieszkaniowy zasób gminy”.

Działka, na której powstanie inwestycja, należy do Miasta.

W lokalach mieszkalnych pozyskanych z wykorzystaniem finansowego wsparcia należy zainstalować wyposażenie:

  • wannę lub kabinę natryskową w łazience,
  • umywalkę w łazience,
  • miskę ustępową w łazience,
  • zlewozmywak,
  • kuchenkę gazową elektryczną.

Trwałość projektu ustalono na min. 15 lat. Miasto, przed ogłoszeniem przetargu w trybie przetargu nieograniczonego na budowę budynku komunalnego, chce pozyskać potwierdzenie, jaką wartość podatku VAT może przyjąć na budowę budynku z instalacjami wewnętrznymi budynku, w skład którego wchodzi wyposażenie zgodnie z powyższym.

Miasto przyjmuje podatek VAT w wysokości 23% dla instalacji zewnętrznych na terenie działki objętej całością inwestycji, w tym wykonanie parkingu, drogi dojazdowej do projektowanego budynku, oświetlenia zewnętrznego, przyłączy i sieci wodociągowych, kan. sanitarnej, deszczowej, energetycznej (zewnętrznych) i wiaty na odpady.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż Miasto, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto nie zawarło umowy na realizację niniejszego przedsięwzięcia pomiędzy Wnioskodawcą a Wykonawcą. Po ogłoszeniu przetargu w trybie przetargu nieograniczonego i wyłonieniu Wykonawcy, przedmiotem umowy będzie budowa budynku komunalnego mieszkalnego wielorodzinnego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce o nr ew.: 84, łącznie z instalacjami wewnętrznymi (w tym instalacje: grzewcza elektryczna, wodociągowa, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, wentylacji grawitacyjnej, elektrycznej) oraz zewnętrznymi łącznie z sieciami (w tym przyłączy: wodociągowego, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, energetycznego, instalacji oświetlenia zewnętrznego oraz instalacji teletechnicznej, sieci wodociągowej). Zakres przedmiotu zamówienia obejmuje również rozbiórki istniejących blaszanych budynków gospodarczych na działce nr ew.: 84, rozbiórka nieczynnego przyłącza wodociągowego, realizacja wiaty, jako miejsce gromadzenia odpadów stałych, 2,5x4,0 m, wykonanie muru oddzielenia przeciwpożarowego 3,4x3,0 m w granicy dz. nr 84 i 85, budowa 10 miejsc postojowych w wym. 2,3x5,0 m (w tym jedno m. p. dla osób niepełnosprawnych o wym. 3,6x5,0 m), budowa ciągu pieszo-jezdny o szer. 5,0 m, dojścia do wiatrołapu projektowanego budynku o szer. 2,3 m, dojście do istniejącego budynku mieszkalnego wielorodzinnego oraz zakup i montaż: tablicy informacyjnej zawierającej treści zgodnie z regulaminem rządowego programu bezzwrotnego finansowego wsparcia budownictwa, finansowany jest ze środków Funduszu Dopłat, którego obsługę prowadzi … , w związku z udzielonym dofinansowaniem Miastu na budowę budynku komunalnego.

Przedmiotem umowy będzie budowa budynku komunalnego mieszkalnego wielorodzinnego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce o nr. ew.: 84 z instalacjami wewnętrznymi (w tym instalacje: grzewcza elektryczna, wodociągowa, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, wentylacji grawitacyjnej, elektryczne) oraz zewnętrznymi łącznie z sieciami (w tym przyłączy: wodociągowego, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, energetycznego, instalacji oświetlenia zewnętrznego oraz instalacji teletechnicznej, sieci wodociągowej). Zakres przedmiotu zamówienia obejmuje również rozbiórki istniejących blaszanych budynków gospodarczych na działce nr. ew.: 84, rozbiórka nieczynnego przyłącza wodociągowego, realizacja wiaty, jako miejsce gromadzenia odpadów stałych, 2,5x4,0 m), wykonanie muru oddzielenia przeciwpożarowego 3,4x3,0 m w granicy dz. nr 84 i 85, budowa 10 miejsc postojowych o wym. 2,3 x 5,0 m (w tym jedno m. p. dla osób niepełnosprawnych o wym. 3,6 x 5,0 m), budowa ciągu pieszo-jezdny o szer. 5,0 m, dojścia do wiatrołapu projektowanego budynku o szer. 2,3 m, dojście do istniejącego budynku mieszkalnego wielorodzinnego oraz zakup i montaż tablicy informacyjnej zawierającej treści zgodnie z regulaminem rządowego programu bezzwrotnego finansowego wsparcia budownictwa, finansowany jest ze środków Funduszu Dopłat, którego obsługę prowadzi…, w związku z udzielonym dofinansowaniem Miastu na budowę budynku komunalnego.

W ramach świadczonych prac w zakresie bryły budynku będą wykonywane prace, tj.:

  1. budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego, 3-kondygnacyjny, w tym m.in.:
    • przygotowanie terenu, roboty ziemne,
    • roboty izolacyjne przeciwwilgociowe - przyziemie, roboty murowe, roboty betonowe,
    • ściany, sufity, tynki wewnętrzne, posadzki na gruncie, posadzki na stopie,
    • posadzki,
    • drzwi wewnętrzne do lokali,
    • dach, attyka,
    • roboty izolacyjne - dach, roboty przygotowawcze,
    • elewacja - nadziemna, strefa cokołowania,
    • obróbki blacharskie,
    • roboty elewacyjne, balkony,
    • stolarka okienna i drzwiowa, roboty zewnętrzne,
    • wyposażenie składające się na: wannę lub kabinę natryskową - w łazience, umywalkę - w łazience, miskę ustępową - w łazience lub wydzielonym ustępie, zlewozmywak, czteropaleniskową kuchenkę gazową lub na inne paliwo lub równoważną użytkowo kuchenkę elektryczną, grzejniki, żarówki.
  2. instalacje wewnętrzne budynku (w tym instalacje: grzewcza elektryczna, wodociągowa, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, wentylacji grawitacyjnej, elektryczne).

W ramach świadczonych prac w zakresie poza bryłą budynku, będą wykonywane prace, tj.:

  • sieci zewnętrzne oraz przyłącza zewnętrzne (w tym przyłączy: wodociągowego, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, energetycznego, instalacji oświetlenia zewnętrznego, teletechnicznego, sieci wodociągowej, hydranty),
  • rozbiórki dwóch istniejących blaszanych budynków gospodarczych na działce nr. ew. 84,
  • rozbiórka nieczynnego przyłącza wodociągowego,
  • budowa wiaty, jako miejsce gromadzenia odpadów stałych 2,5x4,0 m,
  • wykonanie muru oddzielenia przeciwpożarowego 3,4x3,0 m w granicy dz. nr 84 i 85,
  • budowa 10 miejsc postojowych o wym. 2,3 x 5,0 m (w tym jedno m. p. dla osób niepełnosprawnych o wym. 3,6 x 5,0 m),
  • budowa ciągu pieszo-jezdnego o szer. 5,0 m,
  • budowa dojścia do wiatrołapu projektowanego budynku o szer. 2,3 m,
  • dojście do istniejącego budynku mieszkalnego wielorodzinnego,
  • zakup i montaż tablicy informacyjnej.

Świadczenie, o którym mowa we wniosku, będzie przez Wykonawcę realizowane w ramach czynności wymienionej w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, tj. w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Budynek komunalny, objęty zakresem wniosku, zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12 a ww. ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż powyższa inwestycja nie zalicza się do budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 (budynek komunalny zawiera 30 lokali i jest budynkiem wielorodzinnym) oraz nie zalicza się do lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2 (średnia powierzchnia użytkowa tworzonych w ramach przedsięwzięcia lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy wynosi ok. 43,90 m2).

Kategoria obiektu budowlanego to 1122. Powierzchnia użytkowa żadnych z 30 lokali mieszkalnych, znajdujących się w ww. budynku komunalnym nie będzie przekraczała 150 m2. Średnia powierzchnia użytkowa tworzonych w ramach przedsięwzięcia lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy wynosi ok. 43,90 m2.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca prosi o potwierdzenie stawki VAT w wysokości 8%, dla inwestycji polegającej na budowie budynku komunalnego wielorodzinnego na działce ewidencyjnej nr 84 w obrębie …, z instalacjami wewnętrznymi budynku i opisanym wyposażeniem lokali.

Wnioskodawca prosi o potwierdzenie stawki VAT w wysokości 23%, dla inwestycji polegającej na budowie zagospodarowania terenu na terenie działki nr 84 w obrębie …, w tym budowie sieci zewnętrznych oraz przyłączy zewnętrznych, rozbiórki dwóch istniejących blaszanych budynków gospodarczych, rozbiórka nieczynnego przyłącza wodociągowego, budowa wiaty, wykonanie muru oddzielenia przeciwpożarowego, budowa 10 miejsc postojowych, budowa ciągu pieszo-jezdnego, dojścia do wiatrołapu, dojście do istniejącego budynku mieszkalnego wielorodzinnego oraz zakup i montaż tablicy informacyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), stawka VAT w wysokości 8% - dla inwestycji polegającej na budowie budynku komunalnego wielorodzinnego na działce ewidencyjnej nr 84 w obrębie 8, z instalacjami wewnętrznymi i opisanym wyposażeniem.

Stawka VAT w wysokości 23%, dla inwestycji polegającej na budowie zagospodarowania terenu na terenie działki nr 84 w obrębie ..., w tym budowie sieci zewnętrznych oraz przyłączy zewnętrznych, rozbiórki dwóch istniejących blaszanych budynków gospodarczych, rozbiórka nieczynnego przyłącza wodociągowego, budowa wiaty, wykonanie muru oddzielenia przeciwpożarowego, budowa 10 miejsc postojowych, budowa ciągu pieszo-jezdny, dojścia do wiatrołapu , dojście do istniejącego budynku mieszkalnego wielorodzinnego oraz zakup i montaż tablicy informacyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie 8% stawki podatku VAT dla budowy budynku komunalnego wraz z instalacjami wewnętrznymi i wyposażeniem,
  • prawidłowe - w zakresie 23% stawki podatku VAT dla budowy infrastruktury towarzyszącej wykonywanej poza bryłą budynku komunalnego.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla czynności dotyczącej obiektów budowlanych istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie obiektu wg symbolu PKOB. Tym samym wydając przedmiotową interpretację, organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji PKOB.

Wskazania bowiem wymaga, że podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania obiektu budowlanego do właściwego PKOB nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosowanie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku VAT.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Przy czym, stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż – 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – według art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12 ustawy, poprzez podanie klasyfikacji ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma zatem fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), a także zaklasyfikowanie obiektu, którego dotyczą te prace, do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wskazać przy tym należy, że przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów Prawa budowlanego oraz powszechnego rozumienia.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r., poz. 1202 z późn. zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 7 ww. ustawy, przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Przez przebudowę, zgodnie z pkt 7a tego artykułu, należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Z kolei definicja remontu została zawarta w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych, niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja w rozumieniu przyjętym w języku polskim powszechnie oznacza ulepszenie, podwyższenie wartości technicznej, czy też użytkowej, podwyższenie standardu, unowocześnienie obiektu budowlanego lub jego części.

Dodatkowo należy wskazać, że stosownie do przepisów cyt. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie usługi w zakresie budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami, w tym również dotyczących elementów infrastruktury budowlanej. W konsekwencji, do pozostałych usług wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 23%.

Z powyższego wynika, że prawo do zastosowania 8% stawki podatku wystąpi wówczas, gdy inwestycja będzie dotyczyła obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych, przy założeniu, że usługa będzie wykonywana w ramach czynności określonych w art. 41 ust. 12 ustawy.

W tym miejscu nadmienić należy, iż zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę w wysokości 7% VAT stosowało się m.in. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Ustawodawca nie zrezygnował z posługiwania się w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług pojęciem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, gdyż art. 146 ustawy nie został uchylony, a zawarte w nim definicje stanowią nadal obowiązujący tekst ustawy. Jednakże przewidziana na jego podstawie możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki dla tego typu robót, ustała z dniem 1 stycznia 2008 r.

W myśl art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 ustawy obejmuje:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że od dnia 1 stycznia 2008 r. nastąpiła zmiana przepisów prawa w zakresie opodatkowania infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zmieniono stan prawny wynikający z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w ramach którego budownictwo mieszkaniowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą podlegało opodatkowaniu obniżoną stawką w wysokości 7% VAT. Aktualnie zaś do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stosuje się stawkę obniżoną w wysokości 8% VAT, natomiast infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu opodatkowana jest podstawową stawką podatku w wysokości 23% VAT.

Warunkiem zastosowania stawki 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. do dostawy, budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich części bądź ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Ponadto w przedmiotowej sprawie istotnym jest, że utrata mocy przepisu przejściowego, tj. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dniem 31 grudnia 2007 r. spowodowała, iż do robót związanych z obiektami infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu zastosowanie ma podstawowa, 23% stawka podatku.

Należy zaznaczyć, iż ze stawki preferencyjnej korzysta wyłącznie budowa, a także inne wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy czynności dotyczące budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej, wykonywanych na zewnątrz poza bryłą budynku.

Powyższe znajduje potwierdzenie w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 7/12, zgodnie z którą obniżona stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, ze zm., w brzmieniu od 1 stycznia 2008 r.) oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 212, poz. 1336) i w § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 224, poz. 1799) nie może mieć zastosowania do robót dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego wykonywanych poza budynkiem.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca występuje w charakterze zamawiającego w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych. Wnioskodawca zamierza ogłosić przetarg na budowę budynku komunalnego wielorodzinnego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną.

W ramach świadczonych prac w zakresie bryły budynku będą wykonywane prace, tj.:

  1. budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego, 3-kondygnacyjny, w tym m.in.:
    • przygotowanie terenu, roboty ziemne,
    • roboty izolacyjne przeciwwilgociowe - przyziemie, roboty murowe, roboty betonowe,
    • ściany, sufity, tynki wewnętrzne, posadzki na gruncie, posadzki na stopie,
    • posadzki,
    • drzwi wewnętrzne do lokali,
    • dach, attyka,
    • roboty izolacyjne - dach, roboty przygotowawcze,
    • elewacja - nadziemna, strefa cokołowania,
    • obróbki blacharskie,
    • roboty elewacyjne, balkony,
    • stolarka okienna i drzwiowa, roboty zewnętrzne,
    • wyposażenie składające się na: wannę lub kabinę natryskową - w łazience, umywalkę - w łazience, miskę ustępową - w łazience lub wydzielonym ustępie, zlewozmywak, czteropaleniskową kuchenkę gazową lub na inne paliwo lub równoważną użytkowo kuchenkę elektryczną, grzejniki, żarówki.
  2. instalacje wewnętrzne budynku (w tym instalacje: grzewcza elektryczna, wodociągowa, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, wentylacji grawitacyjnej, elektryczne).

W ramach świadczonych prac w zakresie poza bryłą budynku, będą wykonywane prace, tj.:

  • sieci zewnętrzne oraz przyłącza zewnętrzne (w tym przyłączy: wodociągowego, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, energetycznego, instalacji oświetlenia zewnętrznego, teletechnicznego, sieci wodociągowej, hydranty),
  • rozbiórki dwóch istniejących blaszanych budynków gospodarczych na działce nr. ew. 84,
  • rozbiórka nieczynnego przyłącza wodociągowego,
  • budowa wiaty, jako miejsce gromadzenia odpadów stałych 2,5x4,0 m,
  • wykonanie muru oddzielenia przeciwpożarowego 3,4x3,0 m w granicy dz. nr 84 i 85,
  • budowa 10 miejsc postojowych o wym. 2,3 x 5,0 m (w tym jedno m. p. dla osób niepełnosprawnych o wym. 3,6 x 5,0 m),
  • budowa ciągu pieszo-jezdnego o szer. 5,0 m,
  • budowa dojścia do wiatrołapu projektowanego budynku o szer. 2,3 m,
  • dojście do istniejącego budynku mieszkalnego wielorodzinnego,
  • zakup i montaż tablicy informacyjnej.

Świadczenie, o którym mowa we wniosku, będzie przez Wykonawcę realizowane w ramach czynności wymienionej w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, tj. w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Budynek komunalny, objęty zakresem wniosku, zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Kategoria obiektu budowlanego to 1122. Powierzchnia użytkowa żadnych z 30 lokali mieszkalnych, znajdujących się ww. budynku komunalnym nie będzie przekraczała 150 m2.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy na tle powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że dla usług budowlanych budowy budynku komunalnego wielorodzinnego, wykonywanych w bryle ww. budynku, sklasyfikowanego w PKOB 1112, zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a, świadczonych w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, zastosowanie znajdzie preferencyjna 8% stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy. Zatem do prac budowlanych związanych z budową budynku komunalnego wielorodzinnego, obejmujących przygotowanie terenu, roboty ziemne, roboty izolacyjne przeciwwilgociowe - przyziemne, roboty murowe, roboty betonowe, ściany, sufity, tynki wewnętrzne, posadzki na gruncie, posadzki na stopie, posadzki, drzwi wewnętrzne do lokali, dach, attykę, roboty izolacyjne - dachu, roboty przygotowawcze, elewację - nadziemną, strefę cokołowania, obróbkę blacharską, roboty elewacyjne, balkony, stolarkę okienną i drzwiową, roboty zewnętrzne wraz z instalacjami wewnętrznymi budynku (w tym instalacją: grzewczą elektryczną, wodociągową, kanalizacją sanitarną, kanalizacją deszczową, wentylacją grawitacyjną, elektryczną) Wykonawca będzie mógł zastosować preferencyjną 8% stawkę podatku. Przy czym należy podkreślić, że prace związane z budową budynku komunalnego wielorodzinnego wraz z ww. instalacjami będą opodatkowane preferencyjną stawką podatku, tylko i wyłącznie, gdy prace będą wykonywane w bryle budynku.

Należy zaznaczyć, że ze stawki preferencyjnej na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy korzysta wyłącznie budowa, a także inne wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy czynności dotyczące budynków, lub ich części rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej, wykonywanych na zewnątrz poza bryłą budynku.

W konsekwencji powyższego stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 41 ust. 12 ustawy, nie znajdzie zastosowania do prac świadczonych poza bryłą budynku, tj. sieci zewnętrznej oraz przyłącza zewnętrznego (w tym przyłączy: wodociągowego, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, energetycznego, instalacji oświetlenia zewnętrznego, teletechnicznego, sieci wodociągowej, hydranty), rozbiórki dwóch istniejących blaszanych budynków gospodarczych, rozbiórki nieczynnego przyłącza wodociągowego, budowy wiaty, wykonania muru oddzielenia przeciwpożarowego, budowy 10 miejsc postojowych, budowy ciągu pieszo-jezdnego, budowy dojścia do wiatrołapu projektowanego budynku, dojścia do istniejącego budynku mieszkalnego wielorodzinnego oraz zakupu i montażu tablicy informacyjnej. Do niniejszych prac Wykonawca będzie zobowiązany do zastosowania podstawowej stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odnosząc się natomiast do kwestii zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT do wymienionego we wniosku wyposażenia, tj. wanny lub kabiny natryskowej w łazience, umywalki - w łazience, miski ustępowej - w łazience lub wydzielonym ustępie, zlewozmywaka, czteropaleniskowej kuchenki gazowej lub na inne paliwo lub równoważnej użytkowo kuchenki elektrycznej, grzejników i żarówek, w pierwszej kolejności wyjaśnić należy, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie regulują pojęcia „części składowych”. Zatem w tym celu należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.) - dalej jako K.c., który w art. 47 § 1 określa, że część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Stosownie do treści art. 47 § 2 K.c., częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Aby jednak uzyskać atrybut części składowej rzeczy nadrzędnej, w tym przypadku lokalu, wyposażenie dodatkowe powinno być połączone z tą rzeczą w taki sposób, że będzie istniała:

  • więź fizykalno-przestrzenna oraz,
  • więź funkcjonalna (gospodarcza)

a połączenie będzie miało charakter trwały (nie dla przemijającego użytku). Przy czym przesłanki te muszą być spełnione łącznie. W konsekwencji takiego połączenia elementy wyposażenia powinny stracić byt w sensie prawnym, gospodarczym i fizycznym. Zatem elementy wyposażenia trwale związane z budynkiem (lokalem) nie będą mogły samoistnie stanowić rzeczy, lecz powinny tworzyć z budynkiem jedną całość.

Stosownie jednak do art. 47 § 3 K.c., przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Według przepisu art. 51 § 1 K.c., przynależnościami są rzeczy ruchome potrzebne do korzystania z innej rzeczy (rzeczy głównej) zgodnie z jej przeznaczeniem, jeżeli pozostają z nią w faktycznym związku odpowiadającym temu celowi. Przynależność nie traci tego charakteru przez przemijające pozbawienie jej faktycznego związku z rzeczą główną (art. 51 § 3 K.c.).

Pojęcie przynależności należy zatem odróżnić od pojęcia części składowej, bowiem związek, jaki zachodzi pomiędzy rzeczą przynależną (pomocniczą) a rzeczą główną, jest luźniejszy niż związek pomiędzy częścią składową a rzeczą nadrzędną. Wprawdzie przynależności i części składowe dzielą los prawny rzeczy głównej (nadrzędnej), lecz w przypadku przynależności zasada ta nie ma charakteru bezwzględnie obowiązującego. Pomiędzy rzeczą główną a przynależną zachodzi wyłącznie związek funkcjonalny. Nie ma więc ścisłej więzi fizycznej, która powoduje, że rzecz staje się częścią składową innej rzeczy. W stosunku przynależności występują dwa odrębne podmiotowe prawa własności – do rzeczy głównej i do rzeczy pomocniczej. Zatem przynależność (rzecz pomocnicza) nie traci samodzielnego bytu prawnego wskutek jej związku z rzeczą główną – pozostaje, w przeciwieństwie do części składowej, samoistną rzeczą ruchomą.

W tym miejscu należy podkreślić, że wszelkie elementy wyposażenia, które zostały połączone z budynkiem w sposób trwały, będąc jego częściami składowymi stanowią nierozerwalną część tego budynku. Czynność dostawy budynku i związanych z nim trwale elementów składowych będzie zatem jedną czynnością dostawy, o jakiej mowa w art. 41 ust. 12 ustawy.

Takiego związku nie wykazują jednak te rzeczy, które nie są z budynkiem połączone w sposób trwały. Pojęcia dostawy budynku o jakiej mowa w art. 41 ust. 12 ustawy nie można zatem rozszerzać na dostawę elementów, które nie są nierozerwalnie związane z konstrukcją budynku, a jedynie umożliwiają czy ułatwiają prawidłowe (zgodnie z przeznaczeniem obiektu mieszkaniowego) funkcjonowanie osób w nim przebywających. Elementy wykończenia i wyposażenia lokali mieszkalnych, które nie są w sposób trwały związane z bryłą budynku, jako mogące być odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości stanowią wykończenie i wyposażenie niebędące częściami składowymi budynku i winny zostać opodatkowane odrębnie od dostawy budynku, według stawki właściwej dla dostawy danego towaru.

W tej kwestii wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 1 grudnia 2010 r., sygn. akt I FSK 2067/09, w którym stwierdził m.in. ,,jeśli chodzi o umeblowanie oraz sprzęt AGD i RTV, to z punktu widzenia prawnego są to ruchomości, które mogą być przedmiotem odrębnego obrotu i sam fakt wyposażenia nimi budynku (lokalu) mieszkalnego nie może decydować o staniu się częściami składowymi, gdyż musiałyby być na trwale połączone i to w taki sposób, że nie byłoby możliwe ich odłączenie od rzeczy głównej (mieszkania) bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego”. Podkreślić należy, że do umeblowania, o którym mowa w powołanym wyroku NSA została również zaliczona trwała zabudowa w postaci zabudowy garderobianej „na wymiar”.

Podobnie do kwestii tej odniósł się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 10 września 2013 r., sygn. akt I FSK 614/12, w którym wskazał, że lodówka, pralka, zmywarka, czy też kuchnia nawet przeznaczona do zabudowy nie stanowi po jej zamontowaniu trwałego elementu konstrukcyjnego budynku. Powiązanie sprzętu AGD z zabudową meblową, a w konsekwencji również z obiektem budowlanym, nie jest trwałe. Usunięcie czy wymiana uszkodzonego lub przestarzałego sprzętu może nastąpić w każdej chwili i to bez wpływu na konstrukcję obiektu budowlanego, jak i powiązanej z nią zabudowy meblowej.

Tym samym stwierdzić należy, że wskazane we wniosku wyposażenie w postaci wanny lub kabiny natryskowej - w łazience, umywalki - w łazience, miski ustępowej - w łazience lub wydzielonym ustępie, zlewozmywaka oraz grzejników, o ile wyposażenie to stanowić będzie trwały element konstrukcyjny budynku, będzie podlegało opodatkowaniu według zasad właściwych dla budowy danego budynku, tj. 8% stawką podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy. Powyższe elementy w wyniku połączenia ich z budynkiem utracą byt prawny oraz gospodarczy – z uwagi na fakt, że nie mogą one stanowić odrębnych od budynku przedmiotów własności, oderwanie od budynku spowodowałoby utratę ich wartości ekonomicznej.

W odniesieniu natomiast do pozostałych elementów wyposażenia, takich jak: czteropaleniskowa kuchenka gazowa lub na inne paliwo lub równoważna użytkowo kuchenka elektryczna oraz żarówki wyjaśnić należy, że są to elementy wyposażenia budynku, które nie będą w sposób trwały związane z bryłą budynku, jako mogące być odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego, stanowiące wyposażenie niebędące częściami składowymi budynku. Ponadto, ww. elementy wyposażenia w wyniku połączenia ich z lokalem nie utracą bytu prawnego oraz gospodarczego – z uwagi na fakt, że mogą one stanowić odrębne od budynku przedmioty własności, oderwanie od budynku nie spowoduje utraty ich wartości ekonomicznej. Tym samym ww. elementy wyposażenia winny zostać opodatkowane odrębnie od budowy budynku, według stawki właściwej dla dostawy danego rodzaju towaru.

W konsekwencji powyższego oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym „(…) stawka VAT w wysokości 8% - dla inwestycji polegającej na budowie budynku komunalnego wielorodzinnego na działce ewidencyjnej nr 84 w obrębie …, z instalacjami wewnętrznymi i opisanym wyposażeniem” należało uznać za nieprawidłowe. Natomiast stanowisko, zgodnie z którym „Stawka VAT w wysokości 23%, dla inwestycji polegającej na budowie zagospodarowania terenu na terenie działki nr 84 w obrębie …, w tym budowie sieci zewnętrznych oraz przyłączy zewnętrznych, rozbiórki dwóch istniejących blaszanych budynków gospodarczych, rozbiórka nieczynnego przyłącza wodociągowego, budowa wiaty, wykonanie muru oddzielenia przeciwpożarowego, budowa 10 miejsc postojowych, budowa ciągu pieszo-jezdny, dojścia do wiatrołapu , dojście do istniejącego budynku mieszkalnego wielorodzinnego oraz zakup i montaż tablicy informacyjnej.” należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy wskazać, że analiza treści załączników nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do oceny prawnej dołączonych do wniosku załączników.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.



Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj