Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.113.2019.1.EK
z 17 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2019 r. (data wpływu 21 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn „Wymiana źródeł ciepła...” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 lutego 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn „Wymiana źródeł ciepła …”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wniosek dotyczy stanu faktycznego w zakresie stosowania przez Gminę (dalej „Gmina”) art. 86 ust.1 Ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j.Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 z pózn.zm) czyli możliwością lub brakiem odliczenia przez Gminę podatku VAT od zakupów związanych z realizacją inwestycji dla której został złożony wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 tytuł projektu „Wymiana źródeł ciepła ...”.

Wnioskodawcą oraz podmiotem realizującym powyższy projekt jest Gmina, a głównym celem inwestycji jest wymiana starych wysokoemisyjnych kotłów na paliwa stałe, na kotły o dużej sprawności energetycznej i niskiej emisji c.o.2. Na terenie Gminy nie ma scentralizowanego systemu ciepłowniczego, a zaopatrzenie obiektów w ciepło odbywa się w sposób indywidualny poprzez źródła ciepła zasilające poszczególne obiekty. Najczęściej stosowanym paliwem w gospodarstwach domowych jest węgiel. Gmina pod względem oceny powietrza została przydzielona do strefy m. w ramach Programu Ochrony Powietrza. Oznacza to, że na terenie gminy występują przekroczenia stężeń substancji dopuszczalnych powiększone o margines tolerancji. Powietrze jest zanieczyszczone pyłami i innymi pochodnymi spalania stałych paliw kopalnych. Gmina ma opracowany plan gospodarki niskoemisyjnej i planuje realizować przyjęte w nim założenia tj. konsekwentnie wdrażać działania zmierzające do zmniejszenia niskiej emisji. Jednym z przedsięwzięć będzie wymiana starych wysokoemisyjnych kotłów na paliwa stałe, na kotły o dużej sprawności energetycznej i niskiej emisji c.o.2. Wsparciem tym zostało na razie objęte 52 gospodarstwa domowe. Ponadto należy poprawiać efektywność energetyczną budynków mieszkalnych, ponieważ budynki o niskiej efektywności wymagają większej ilości paliwa do ich ogrzania. Projekt ten ma charakter nie infrastrukturalny - wymiana zostanie wykonana bezpośrednio w obiektach mieszkalnych należących do mieszkańców gminy- ostatecznych odbiorców projektu.

W ramach inwestycji nie planuje się żadnych prac związanych z powstaniem nowej infrastruktury na terenie gminy - wszystkie prace polegające na wymianie pieców oraz ewentualnej modernizacji instalacji grzewczej, będą się odbywać wewnątrz budynków mieszkalnych. Każdy mieszkaniec przystępujący do programu jest zobowiązany do posiadania prawa do dysponowania nieruchomością w której zostanie dokonana wymiana kotła. Przed podpisaniem umowy z właścicielem budynku będzie przeprowadzona weryfikacja spełnienia warunków energochłonności przez eksperta sfinansowanego ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Odbiorca końcowy poprzez umowę będzie zobowiązany do likwidacji starego kotła oraz użytkowania dofinansowanego ogrzewania jako podstawowego źródła ciepła w budynku.

Przedmiotem projektu jest dofinansowanie wymiany źródeł ciepła w indywidualnych gospodarstwach. Realizacja ww. projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 zgodnie ze złożonym wnioskiem i harmonogramem rzeczowo-finansowym będzie wynosić - dofinansowanie 98,50%, wkład własny 1,50%. Środki na wkład własny w realizację projektu zostały zabezpieczone przez Wnioskodawcę. Poza środkami własnymi oraz środkami pochodzącymi z RPO nie ma udziału innych podmiotów w finansowaniu przedsięwzięcia. Dofinansowanie z RPO przyznane zostało konkretnie na realizację projektu pn.”Wymiana źródeł ciepła ...”. Mieszkańcy Gminy nie partycypują w kosztach realizacji projektu (tj. nie dokonują żadnych wpłat na konto Gminy) w związku z inwestycją wymiany starego źródła ciepła na nowe.

Cały zakres czynności związany z realizacją projektu tj. przygotowanie dokumentacji, uzyskanie wszelkich pozwoleń, sprawowanie nadzoru nad przebiegiem prac montażowych czy też wybór wykonawcy tego zadania należy do mieszkańca. Po zakończeniu inwestycji wytworzone produkty zostaną własnością mieszkańców. Gmina nie zleca (nie wyznacza) wnioskodawcy wybór podmiotu czy firmy przy realizacji ww. projektu i zadania. Przy realizacji projektu Gmina nie świadczy również na rzecz mieszkańców jakichkolwiek usług. Jeżeli chodzi o obieg dokumentów (faktur) i płatności w związku z realizacją projektu to zgodnie z zarządzeniem Wójta Gminy w którym wprowadzono regulamin przyznawania dofinansowania na wymianę nieekologicznych urządzeń grzewczych w gospodarstwach domowych określono warunki rekrutacji i uczestnictwa w projekcie. Warunkiem uczestnictwa w programie jest złożenie przez Wnioskodawcę kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku, który stanowi załącznik do w/w regulaminu wraz z wymaganymi oświadczeniami. Następnie zostanie przeprowadzony przez audytorów audyt energetyczny nieruchomości. Jeżeli audyt wykaże konieczność przeprowadzenia procesu modernizacji energetycznej Wnioskodawca jest zobowiązany do przeprowadzenia go na własny koszt a następnie dostarczenia do urzędu dokumentację potwierdzającą wykonanie prac. Wnioski będą rozpatrywane według kolejności ich wpływu a po dokonaniu oceny wniosków zostanie sporządzona lista rankingowa zawierająca dane Wnioskodawców. Kolejnym krokiem będzie zawarcie umowy między gminą a wnioskodawcą w której przedmiotem jest udzielenie dofinansowania określając m.in. rodzaj inwestycji, czas jej realizacji, wysokość przyznania dofinansowania oraz tryb i formę rozliczeń między stronami umowy. Inwestor (Wnioskodawca) ma prawo samodzielnie wybrać wykonawcę, który zrealizuje inwestycję zgodnie z określonymi w umowie wariantami i zakresem prac. Po zakończeniu inwestycji Inwestor jest zobowiązany poinformować o tym na piśmie Gminę, przedstawiając oryginały rachunków dokumentujących zakres i wartość przeprowadzonych prac, opatrzonych danymi Inwestora, składając jednocześnie wniosek o rozliczenie dofinansowania i refundację poniesionych kosztów. Szczegółowe warunki rozliczenia dofinansowania określa umowa zawarta przez Inwestora z Gminą. Wypłata dofinansowania nastąpi na podstawie przedłożonych przez Inwestora dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków (rachunki, faktury). Na ich podstawie zostanie sporządzona lista płac stanowiąca podstawę refundacji części poniesionych kosztów.

Projekt nie jest ukierunkowany więc na osiąganie przychodów. W żadnej sytuacji czy to na etapie opracowania, wdrażania czy w okresie trwałości nie będzie generować żadnych przychodów. Realizacja projektu nie ma więc związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j.Dz.u.2018. poz. 2174 z p.zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 czyli warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, których w tym przypadku brak. Gmina stoi wiec na stanowisku, że nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z prowadzonym projektem „Wymiana źródeł ciepła ...”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w przedstawionym stanie prawnym przy realizacji projektu związanego z inwestycją „Wymiana źródeł ciepła ...” Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy poniesionych wydatkach od towarów i usług związanych z realizacją inwestycji?


Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a więc nawiązując do pytania w poz. 75 zdaniem Gminy:


Realizując projekt inwestycji „Wymiana źródeł ciepła ...” gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z opisaną sytuacją gdyż warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Nabyte faktury za zakupiony towar i usługi dokonywane w związku z realizowanym projektem i zadaniem będą udokumentowane fakturami VAT i jako nabywca będzie figurował wnioskodawca ale jak już cytowano w opisie stanu faktycznego poz. 74 w trakcie realizacji całego projektu gmina nie będzie generować żadnych dochodów czyli nie wystąpi działalność opodatkowana zatem brak jest możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków tego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją opisanego projektu pn. „Wymiana źródeł ciepła ...”


W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć kwestię, czy w związku realizacją przedmiotowego projektu Gmina będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a zatem czy będzie świadczyła jakiekolwiek usługi podlegające opodatkowaniu na rzecz mieszkańców.


Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Zatem opodatkowane podatkiem VAT są odpłatna dostawa towarów lub odpłatna usługa. Sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.


Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Cytowany przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Związane jest to z tym, że podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których to dofinansowanie jest wypłacane.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.


Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.


W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok w sprawie C-184/00 pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (zob. pkt 29 wyroku C-144/02).

Należy zauważyć, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że aby dana czynność (dostawa lub usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dokonywaną dostawą towarów lub świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za dokonaną dostawę towarów lub wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.


Z opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 tytuł projektu „Wymiana źródeł ciepła ...”.


Głównym celem inwestycji jest wymiana starych wysokoemisyjnych kotłów na paliwa stałe, na kotły o dużej sprawności energetycznej i niskiej emisji c.o.2. W ramach inwestycji nie planuje się żadnych prac związanych z powstaniem nowej infrastruktury na terenie gminy - wszystkie prace polegające na wymianie pieców oraz ewentualnej modernizacji instalacji grzewczej, będą się odbywać wewnątrz budynków mieszkalnych. Każdy mieszkaniec przystępujący do programu jest zobowiązany do posiadania prawa do dysponowania nieruchomością w której zostanie dokonana wymiana kotła. Przed podpisaniem umowy z właścicielem budynku będzie przeprowadzona weryfikacja spełnienia warunków energochłonności przez eksperta sfinansowanego ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Odbiorca końcowy poprzez umowę będzie zobowiązany do likwidacji starego kotła oraz użytkowania dofinansowanego ogrzewania jako podstawowego źródła ciepła w budynku.

Przedmiotem projektu jest dofinansowanie wymiany źródeł ciepła w indywidualnych gospodarstwach. Realizacja ww. projektu zgodnie ze złożonym wnioskiem i harmonogramem rzeczowo-finansowym będzie wynosić - dofinansowanie 98,50%, wkład własny 1,50%. Środki na wkład własny w realizację projektu zostały zabezpieczone przez Gminę. Poza środkami własnymi oraz środkami pochodzącymi z RPO nie ma udziału innych podmiotów w finansowaniu przedsięwzięcia. Dofinansowanie z RPO przyznane zostało konkretnie na realizację projektu pn.”Wymiana źródeł ciepła ...”. Mieszkańcy Gminy nie partycypują w kosztach realizacji projektu (tj. nie dokonują żadnych wpłat na konto Gminy) w związku z inwestycją wymiany starego źródła ciepła na nowe.

Cały zakres czynności związany z realizacją projektu tj. przygotowanie dokumentacji, uzyskanie wszelkich pozwoleń, sprawowanie nadzoru nad przebiegiem prac montażowych czy też wybór wykonawcy tego zadania należy do mieszkańca. Po zakończeniu inwestycji wytworzone produkty zostaną własnością mieszkańców. Gmina nie zleca (nie wyznacza) wnioskodawcy wyboru podmiotu czy firmy przy realizacji ww. projektu i zadania. Przy realizacji projektu Gmina nie świadczy również na rzecz mieszkańców jakichkolwiek usług. Jeżeli chodzi o obieg dokumentów (faktur) i płatności w związku z realizacją projektu to zgodnie z zarządzeniem Wójta Gminy w którym wprowadzono regulamin przyznawania dofinansowania na wymianę nieekologicznych urządzeń grzewczych w gospodarstwach domowych określono warunki rekrutacji i uczestnictwa w projekcie. Warunkiem uczestnictwa w programie jest złożenie przez wnioskodawcę kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku, który stanowi załącznik do w/w regulaminu wraz z wymaganymi oświadczeniami. Następnie zostanie przeprowadzony przez audytorów audyt energetyczny nieruchomości. Jeżeli audyt wykaże konieczność przeprowadzenia procesu modernizacji energetycznej wnioskodawca jest zobowiązany do przeprowadzenia go na własny koszt a następnie dostarczenia do urzędu dokumentację potwierdzającą wykonanie prac. Wnioski będą rozpatrywane według kolejności ich wpływu a po dokonaniu oceny wniosków zostanie sporządzona lista rankingowa zawierająca dane wnioskodawców. Kolejnym krokiem będzie zawarcie umowy między gminą a wnioskodawcą w której przedmiotem jest udzielenie dofinansowania określając m.in. rodzaj inwestycji, czas jej realizacji, wysokość przyznania dofinansowania oraz tryb i formę rozliczeń między stronami umowy. Inwestor (wnioskodawca) ma prawo samodzielnie wybrać wykonawcę, który zrealizuje inwestycję zgodnie z określonymi w umowie wariantami i zakresem prac. Po zakończeniu inwestycji Inwestor jest zobowiązany poinformować o tym na piśmie Gminę, przedstawiając oryginały rachunków dokumentujących zakres i wartość przeprowadzonych prac, opatrzonych danymi Inwestora, składając jednocześnie wniosek o rozliczenie dofinansowania i refundację poniesionych kosztów. Szczegółowe warunki rozliczenia dofinansowania określa umowa zawarta przez Inwestora z Gminą. Wypłata dofinansowania nastąpi na podstawie przedłożonych przez Inwestora dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków (rachunki, faktury). Na ich podstawie zostanie sporządzona lista płac stanowiąca podstawę refundacji części poniesionych kosztów.

Gmina wskazała, że projekt nie jest ukierunkowany na osiąganie przychodów. W żadnej sytuacji czy to na etapie opracowania, wdrażania czy w okresie trwałości nie będzie generować żadnych przychodów. Realizacja projektu nie ma więc związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Analiza przedstawionego opisu sprawy, treści cytowanych przepisów prawa podatkowego oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do wniosku, że udzielone dofinansowanie Inwestorom w postaci zwrotu kosztów do wymiany starych wysokoemisyjnych kotłów na paliwa stałe nie będzie stanowić dopłaty do ceny tych kotłów, gdyż Gmina nie weszła w rolę inwestora, co za tym idzie – nie świadczy usług ani nie dostarcza towaru na rzecz osób fizycznych (mieszkańców).

Należy uznać, że czynność przekazania środków w formie pieniężnej jako zwrot kosztów związany z wymianą źródeł ciepła nie stanowi świadczenia usług. Przedstawione we wniosku okoliczności sprawy wskazują, że Gmina nie świadczy na rzecz osób fizycznych (mieszkańców) biorących udział w projekcie jakichkolwiek czynności. To Mieszkaniec jest odpowiedzialny za realizację projektu tj, przygotowanie dokumentacji, uzyskanie wszelkich pozwoleń, sprawowanie nadzoru nad przebiegiem prac montażowych jak również dokonanie wyboru wykonawcy. Po akceptacji wniosku złożonego do Gminy i akceptacji przez audyt mieszkaniec wykonuje projekt na własny koszt, a następnie dostarczania do urzędu dokumentację potwierdzającą wykonanie prac. Po zakończeniu inwestycji Inwestor (mieszkaniec) jest zobowiązany poinformować o tym na piśmie Gminę, przedstawiając oryginały rachunków dokumentujących zakres i wartość przeprowadzonych prac, opatrzonych danymi Inwestora, składając jednocześnie wniosek o rozliczenie dofinansowania i refundację poniesionych kosztów. Przedstawione okoliczności sprawy wskazują zatem, że Gmina w żaden sposób nie angażuje się w realizację ww. inwestycji.

Zatem jeżeli faktycznie – tak jak wynika to z przedstawionego stanu faktycznego – przedmiotem umowy zawartej przez Gminę z Mieszkańcem będzie jedynie zwrot kosztów i operacji tej nie będą towarzyszyły żadne inne świadczenia pomiędzy Gminą a Mieszkańcem, to zwrot kosztów związany z wymianą źródła ciepła na rzecz Mieszkańca nie będzie stanowił czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (nie rodzi obowiązku podatkowego). Przekazywanych środków pieniężnych Mieszkańcowi (inwestorowi) nie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny (brak świadczenia usługi i dostawy towaru).

W konsekwencji, stwierdzić należy, że otrzymane przez Gminę dofinansowanie na wymianę źródeł ciepła pn. „Wymiana źródeł ciepła ...”, nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług lub dostaw towarów, nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dokonane dostawy towarów i nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem, z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – Wnioskodawca realizując ww. projekt nie będzie wykonywał odpłatnie świadczenia na rzecz mieszkańców. Efekty przedmiotowego projektu nie będą zatem wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy poniesionych wydatkach związanych z realizacją opisanego projektu.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,


Należy podkreślić, że wydana interpretacja dotyczy jedynie kwestii prawa do odliczenia podatku VAT tej części dofinansowania otrzymanej przez Gminę z RRO, która odnosi się do poniesionych przez mieszkańców wydatków zrefundowanych w ramach dotacji przyznanej na wymianę źródła ciepła, gdyż Wnioskodawca tylko w tym zakresie przedstawił swoje stanowisko.

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowiecka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj