Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.127.2019.2.MG
z 5 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2019 r. (data wpływu 11 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłacaniem uczestnikom projektu świadczenia stażowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2019 r. do tutejszego Organu został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również jako: ,,Wnioskodawca”; ,, Politechnika” lub ,,...”) realizuje projekty dotyczące opracowania programów kształcenia i realizacji studiów dualnych, współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014- 2020, Działanie 3.1 Kompetencje Szkolnictwa Wyższego w ramach naboru nr ...:

  1. „…” .... w okresie od dnia 1 października 2018 r. do dnia 30 listopada 2020 r.,
  2. „….” ... w okresie od dnia 1 października 2018 r. do dnia 28 lutego 2021 r.

Wydatki kwalifikowane projektu będą finansowane w wysokości 84,28% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15,72% ze środków dotacji celowej oraz wkładu własnego. Dofinansowanie przekazywane będzie w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji poniesionych kosztów na podstawie składanych wniosków o płatność. Instytucją pozyskującą środki jest Politechnika …, natomiast osobą otrzymującą wsparcie w ramach projektu jest osoba fizyczna (student korzystający z różnych form wsparcia w projekcie, m.in. staże). W ramach projektów w okresach kwiecień - listopad wypłacane będzie wynagrodzenie stażowe (stypendium stażowe) dla studentów Politechniki … objętych projektem (z dwóch wydziałów …). Wynagrodzenie stażowe wypłacane będzie studentowi za faktycznie przepracowaną godzinę stażu u wybranego pracodawcy.

Realizacja staży dla studentów odbywać się będzie na podstawie zawartych umów trójstronnych pomiędzy:

  • Zakładem pracy, w którym student odbywa staż,
  • Politechniką ... dokonującą wypłaty wynagrodzenia stażowego (stypendium stażowego),
  • Studentem odbywającym staż.

Zgodnie z wnioskami o dofinansowanie ww. projektów oraz dokumentem „Złącznik 7 – Standardy dotyczące kosztów w projekcie - Wykaz maksymalnych stawek w zakresie niektórych wydatków finansowanych w ramach …”, dla ww. projektów przyjęto wstępnie następujące stawki:

  1. …: 13 zł 28 gr brutto/godzina + 3 zł 78 gr (28,45% od stawki godzinowej brutto) = 17 zł 06 gr jako pełny koszt wynagrodzenia; 25 studentów będzie pracować miesięcznie 120 godzin, każda z tych osób nie przekroczy stawki godzinowej 13 zł 28 gr brutto oraz miesięcznie 1 593 zł 77 gr brutto; pełny miesięczny koszt wynagrodzenia dla 1 osoby to 2 047 zł 20 gr; okres trwania stażu: lipiec – wrzesień 2019 r.- 2020 r.,
  2. …: 10 zł 22 gr brutto/godzina + 2 zł 91 gr (28,45% od stawki godzinowej brutto) = 13 zł 13 gr jako pełny koszt wynagrodzenia; 47 studentów będzie pracować miesięcznie 160 godzin, każda z tych osób nie przekroczy stawki godzinowej 10 zł 22 gr brutto oraz miesięcznie 1 635 zł 50 gr brutto; pełny miesięczny koszt wynagrodzenia dla 1 osoby to 2 100 zł 80 gr; okres trwania stażu: kwiecień – lipiec 2019 r. - 2020 r. oraz wrzesień - listopad 2019 r.

Na sumę składek 28,45% składa się:

  • Emerytalna: 19,52%,
  • Rentowa: 8,00 %,
  • Wypadkowa: 0,93%.

Wynagrodzenie stażowe co do zasady podlega ubezpieczeniu emerytalnemu, ubezpieczeniu zdrowotnemu. Płatnikiem składek osób pobierających ww. wynagrodzenie w okresie odbywania stażu jest podmiot kierujący na staż, czyli Politechnika …. W przypadku zmian procentowych odprowadzania składek ubezpieczeniowych do wynagrodzenia stażowego (stypendium stażowego) Politechnika … zastrzega sobie prawo do zmiany stawki kwoty wynagrodzenia brutto za godzinę pracy, celem zmieszczenia pełnego wynagrodzenia w kwotach określonych we wnioskach o dofinansowanie projektów jako pełni koszt wynagrodzenia.

Zgodnie z wnioskami o dofinansowanie projektu przyjęto następujące koszty na okres realizacji projektu:

  1. …: cena jednostkowa 17 zł 06 gr/godzina,
  2. …: 2 100,00 zł dla osoby/miesiąc.

Zgodnie z kolumną załącznika 7, dotyczącą maksymalnych cen rynkowych, wydatki w projekcie nie mogą przekroczyć minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku, w którym wypłacane będzie wynagrodzenie. Na 2019 r. najniższa minimalna krajowa wynosi 2 250 zł brutto; zaś minimalna stawka godzinowa wynosi 14 zł 70 gr brutto.

Zgodnie z powyższą regulacją dla wypłacanych w ramach projektów stypendiów stażowych, stawka godzinowa wynagrodzenia nie przekroczy 14 zł 70 gr brutto, miesięcznie nie przekroczy 2 250 zł brutto.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z kryterium dostępu nr 3 dotyczącym zakresu projektu, projekt przewiduje wyłącznie opracowanie programów kształcenia i realizację studiów dualnych, czyli kształcenia przemiennego równolegle w formie zajęć dydaktycznych realizowanych w uczelni i zajęć praktycznych odbywanych u pracodawcy, uwzględniających realizację wszystkich efektów kształcenia przewidzianych w programie kształcenia określonego kierunku studiów o profilu praktycznym. Kryterium zapewnia stworzenie ram prowadzenia studiów dualnych i ich wdrożenie dla kierunków studiów o profilu praktycznym, z uwzględnieniem przede wszystkim postanowień § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów.

Zgodnie z kryterium dostępu nr 4 dotyczącym zakresu projektu, programy kształcenia realizowane w Projekcie muszą być stworzone w oparciu o ramy prowadzenia studiów dualnych na kierunkach o profilu praktycznym stanowiące załącznik do regulaminu konkursu. Dotyczący załącznika nr 12 przedmiotowego konkursu - ramy prowadzenia studiów dualnych o profilu praktycznym

Dla ww. projektów uruchamiane są nowe kierunki z nowym programem kształcenia o profilu praktycznym. Dodatkowo, zgodnie z wymogami profilu praktycznego, staż w jednostce z otoczenia społeczno-gospodarczego powinien być realizowany przez minimum 3 miesiące w roku akademickim. W przypadku studiów prowadzonych w trybie dualnym, staż nie powinien być dłuższy niż 6 miesięcy w roku.

W projektach osiągnięto wskaźnik produktu pn. „Liczba utworzonych kierunków studiów o profilu praktycznym prowadzonych w ramach studiów dualnych w oparciu o współpracę z jednostkami otoczenia społeczno-gospodarczego”. Potwierdzeniem tego stanu faktycznego są Uchwały Senatu Politechniki …:

  1. Uchwała nr … Senatu Politechniki … im. … z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie określenia efektów kształcenia dla studiów drugiego stopnia o profilu praktycznym dla kierunku studiów automatyka i robotyka,
  2. Uchwała Nr … Senatu Politechniki ….im. … z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie utworzenia studiów drugiego stopnia na kierunku automatyka i robotyka, profil praktyczny,
  3. Uchwała nr … Senatu Politechniki …im. … z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie określenia efektów kształcenia dla studiów drugiego stopnia o profilu praktycznym dla kierunku studiów inżynieria mechaniczna dla przemysłu lotniczego,
  4. Uchwała Nr … Senatu Politechniki … im. … z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie utworzenia studiów drugiego stopnia na kierunku inżynieria mechaniczna dla przemysłu lotniczego, profil praktyczny.

Wynagrodzenia stażowe wypłacane w ramach Projektów przyznawane są na podstawie wewnętrznych regulaminów opracowanych na potrzeby realizacji projektów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z opisaną wyżej sytuacją, środki wypłacane przez Wnioskodawcę tytułem wynagrodzenia stażowego uczestnikom projektu (studentom) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Działanie 3.1 Kompetencje Szkolnictwa Wyższego, będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, do stypendiów stażowych przyznanych studentom w ramach projektów współfinansowanych ze środków europejskich należy zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200; dalej: ustawa o PIT).

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52,52a i 52c oraz dochodów od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wnioskodawca będzie realizować dwa projekty dotyczące opracowania programów kształcenia i realizacji studiów dualnych współfinansowane ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Działanie 3.1 Kompetencje Szkolnictwa Wyższego w ramach naboru ..... Wydatki kwalifikowalne ww. projektu będą finansowane w wysokości 84,28% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15,72% ze środków dotacji celowej oraz wkładu własnego.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 i 1948).

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.), przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego), wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu należy rozumieć osoby, dla których faktycznie jest udzielona pomoc w ramach projektu, tj. w przedmiotowej sprawie - studenci. Użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie należy stwierdzić, że środki wypłacane przez Wnioskodawcę tytułem wynagrodzenia stażowego uczestnikom powołanych wyżej projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Działanie 3.1 Kompetencje Szkolnictwa Wyższego - będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

W myśl art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Natomiast zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane m.in. uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze, międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekty dotyczące opracowania programów kształcenia i realizacji studiów dualnych. Wydatki kwalifikowane projektu będą finansowane w wysokości 84,28% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15,72% ze środków dotacji celowej oraz wkładu własnego. Dofinansowanie przekazywane będzie w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji poniesionych kosztów na podstawie składanych wniosków o płatność. W ramach projektu wypłacane będzie wynagrodzenie stażowe (stypendium stażowe) dla studentów Wnioskodawcy objętych projektem. Wynagrodzenie stażowe wypłacane będzie studentowi za faktycznie przepracowaną godzinę stażu u wybranego pracodawcy. Realizacja staży dla studentów odbywać się będzie na podstawie zawartych umów trójstronnych pomiędzy: zakładem pracy, w którym student odbywa staż, Wnioskodawcą dokonującym wypłaty wynagrodzenia stażowego (stypendium stażowego) oraz studentem odbywającym staż. Wynagrodzenia stażowe wypłacane w ramach projektu przyznawane są na podstawie wewnętrznych regulaminów opracowanych na potrzeby realizacji projektów.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Niewątpliwie, w rozpatrywanej sprawie, fundusze na stypendium stażowe będą pochodziły ze środków europejskich, o których mowa w przepisie statuującym rozpatrywane zwolnienie przedmiotowe. Natomiast, studenci, jako uczestnicy projektu będą ostatecznie osobami, którym faktycznie udzielana jest pomoc w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wypłacane przez Wnioskodawcę studentom (tj. uczestnikom projektu) wynagrodzenie (stypendium) stażowe – w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – będzie stanowiło dla uczestników projektu przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy.

W konsekwencji Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczania, pobrania i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych wynagrodzeń (stypendiów) stażowych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj