Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.43.2019.2.MSU
z 15 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2019r. (data wpływu 24 stycznia 2019r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lutego 2019r. (data wpływu 28 lutego 2019r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z zakupem towarów i usług dla potrzeb Oddziału CB+R - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2019r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z zakupem towarów i usług dla potrzeb Oddziału CB+R.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 lutego 2019r. (data wpływu 28 lutego 2019r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca to Szpital, który jest Zakładem Opieki Zdrowotnej, świadczącym usługi w zakresie ochrony zdrowia. Jest czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie ze statutem, podstawowym celem Szpitala jest prowadzenie działalności leczniczej, obejmującej stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne oraz ambulatoryjne. W Szpitalu funkcjonuje wyodrębniona komórka zajmująca się usługami badawczo-rozwojowymi CB+R, która zajmuje się wykonywaniem usług naukowo-badawczych poprzez opracowanie analiz i ocen dotyczących stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki z zakresu medycyny.

Podejmowane są działalności w zakresie doskonalenia metod prowadzenia badań naukowych i rozwojowych, prowadzenie badań klinicznych z wykorzystaniem leków, nowych metod leczenia i nowych urządzeń z dziedziny nauk medycznych, farmaceutycznych i technicznych.

Centrum Badawczo-Rozwojowe w swojej działalności podejmuje badania skuteczności nowych leków na wybranej grupie chorych, polegający na podawaniu we wskazanych dawkach i odstępach czasu substancji. Badania przeprowadzone są na pacjentach cierpiących na określone schorzenie, a mające na celu zbadanie właściwości podawanych nowych substancji. Celem tych badań jest odkrycie lub potwierdzenie skutków działania badanych substancji i ocena ich bezpieczeństwa. Działania takie nie mają na celu profilaktyki, zachowania, ratowania oraz przywracania oraz poprawy zdrowia, lecz wyłącznie sprawdzenie czy badany produkt jest skuteczny i bezpieczny. Nadrzędnym celem jest opracowanie terapii skutecznej w danym schorzeniu. Centrum Badawczo-Rozwojowe zajmuje się również projektowaniem nowych urządzeń.

Konsekwencją przeprowadzonego programu badań naukowych może być sprzedaż praw licencyjnych, wzorów użytkowych, zgłoszenia patentowe, patenty powstałe w zakresie działalności B+R. Oprócz badania substancji czynnych oraz badań przemysłowych, CB+R podejmuje również działania związane z udowodnieniem skuteczności zastosowania skoncentrowanej wiązki ultradźwiękowej, skierowanej w obszar patologicznie zmieniony.

Prowadzone są prace nad skutecznością zastosowania termoablacji w schorzeniu mięśniaków macicy oraz w przypadku wystąpienia paliatywnych przerzutów do kości, dających ogromne objawy bólowe. Badania te przeprowadzone są na wyselekcjonowanej grupie pacjentów. Opracowane wyniki badań w formie danych statystycznych, analiz matematycznych, wykresów są przedmiotem sprzedaży na rzecz innych jednostek zainteresowanych odkupieniem wyników badań.

Na potrzeby CB+R poczynione już zostały spore wydatki, np. zakup urządzeń wyposażających centrum badawczo-rozwojowe, itp., od których Szpital odliczał podatek VAT.

Należy podkreślić również, że Szpital ...... jako Beneficjent środków UE w realizowanych projektach, jest zobowiązany do pozyskiwania przychodów ze sprzedaży wyników prac CB+R.

Ze względu na fakt, iż Centrum Badawczo-Rozwojowe podejmuje szereg działań naukowych, konieczne stało się wyodrębnienie miejsca na prowadzenie badania, wobec czego Szpital (Wnioskodawca) zamierza z tej wyodrębnianej komórki, tj. CB+R utworzyć oddział. Będzie to wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. Oddział będzie posiadał odrębność organizacyjną od Spółki. Odział będzie jednostką samosporządzającą bilans, działalność będzie prowadzona poza siedzibą Spółki, jak i w budynku samego Wnioskodawcy. Siedziba oddziału będzie w innym miejscu, niż Wnioskodawcy, gdzie również będą prowadzone badania. Działalność Oddziału oparta będzie na intensywnych działaniach o charakterze badawczo - rozwojowym. Polegać one będą na poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań i technologii, wspieraniu rozwoju produktów i usług oferowanych przez Spółkę.

Oddział ponosić będzie koszty B+R związane z nabyciem materiałów i surowców bezpośrednio wykorzystywanych w ramach prac badawczo-rozwojowych. Rezultat prac badawczych będzie polegał na dalszej odsprzedaży podmiotom zainteresowanym ich wynikiem. Zakupy realizowane w ramach projektu badawczo-rozwojowego służą i będą służyły wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Nie jest to związane ze strukturą, zgodnie z art. 90 ustawy VAT. Struktura VAT może nastąpić, gdy nastąpi zmiana przeznaczenia zakupionych towarów i usług i będzie związana ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną. Nastąpi wówczas obowiązek wyliczenia proporcji i korekty.

Oddział nie jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury będą wystawiane na Szpital Specjalistyczny ..... Będą jednak mogły być bez wątpliwości przyporządkowane do Oddziału CB+R, możliwe będzie bez wątpliwości wyodrębnienie całości kwot związanych z jego działalnością.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług zakupionych dla potrzeb utworzonego Oddziału CB+R, związanych z czynnościami opodatkowanymi, pomimo że Spółka (Centrala) wykonuje czynności zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), Oddział będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Oddział definiowany jest przepisami ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a konkretnie w art. 3 pkt 4: Art. 3 Użyte w ustawie określenia oznaczają: (...) 4) oddział - wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności (...)

Jak zatem widać, oddział przedsiębiorstwa to jednostka założona przez przedsiębiorcę w celu prowadzenia działalności w innym miejscu - na terenie kraju (na przykład w innym mieście) lub za granicą. Oddział przedsiębiorstwa tworzy się, by rozszerzać działalność produkcyjną – ma on przede wszystkim rozpocząć dystrybucję towarów lub usług wykonywanych przez przedsiębiorstwo w innym miejscu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tego artykułu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca uważa, że podatek VAT będzie podlegać odliczeniu w związku z prowadzoną sprzedażą opodatkowaną. Oddział jako wyodrębniona komórka Szpitala zajmować się będzie usługami badawczo – rozwojowymi, poprzez opracowanie analiz i ocen dotyczących stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki. Są to działalności w zakresie doskonalenia metod prowadzenia badań naukowych i rozwojowych, prowadzenie badań klinicznych z wykorzystaniem leków. Centrum Badawczo-Rozwojowe (utworzony Oddział) w swojej działalności podejmuje badania skuteczności nowych leków na wybranej grupie chorych, polegający na podawaniu we wskazanych dawkach i odstępach czasu substancji.

Badania przeprowadzone są na pacjentach cierpiących na określone schorzenie, a mające na celu zbadanie właściwości podawanych nowych substancji. Celem tych badań jest odkrycie lub potwierdzone skutków działania badanych substancji i ocena ich bezpieczeństwa. Działania takie nie mają na celu profilaktyki i zachowania, ratowania, przywracania oraz poprawy zdrowia, lecz wyłącznie sprawdzenie czy badany produkt jest skuteczny i bezpieczny. Nadrzędnym celem jest opracowanie terapii skutecznej w danych schorzeniu.

Centrum Badawczo-Rozwojowe zajmuje się również projektowaniem nowych urządzeń. Konsekwencją przeprowadzonego programu badań naukowych może być sprzedaż praw licencyjnych, wzorów użytkowych, zgłoszenia patentowe, patenty powstałe w zakresie działalności B+R. Oprócz badania substancji czynnych oraz badań przemysłowych. CBR podejmuje również działania związane z udowodnieniem skuteczności zastosowania skoncentrowanej wiązki ultradźwiękowej skierowanej w obszar patologicznie zmieniony.

Prowadzone są prace nad skutecznością zastosowania termoablacji w schorzeniu mięśniaków macicy oraz w przypadku wystąpienia paliatywnych przerzutów do kości dających ogromne objawy bólowe. Badania te przeprowadzone są na wyselekcjonowanej grupie pacjentów. Opracowane wyniki badań w formie danych statystycznych, analiz matematycznych, wykresów, są przedmiotem sprzedaży na rzecz innych jednostek zainteresowanych odkupieniem wyników badań.

Szpital jako beneficjent środków UE w realizowanych projektach jest zobowiązany do pozyskiwania przychodów ze sprzedaży wyników prac B+R, gdzie pierwsze przychody zostały już uzyskane. Wobec zamiaru sprzedaży wyników prac oddziału od zakupów dokonywanych na potrzeby oddziału CB+R, przysługuje Wnioskodawcy prawo odliczenia podatku naliczonego, gdyż jest on związany z wykonaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych (czynności nie mają na celu profilaktyki, zachowania, ratowania oraz przywracania i poprawy zdrowia).

Zatem Wnioskodawca będzie mieć prawo do odliczania podatku VAT od zakupów na rzecz działalności utworzonego oddziału na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, gdyż ten podatek związany jest z czynnościami opodatkowanymi. Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca uważa, iż może odliczać podatek naliczony z ww. faktur zakupowych.

Oddział jest wyodrębnioną komórką z ramach Szpitala, nie jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność Oddziału będzie związana z czynnościami opodatkowanymi, niezwiązanymi z usługami z zakresu opieki medycznej zgodnie, z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zauważyć przy tym należy, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, jest również akcentowany w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r. (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions).

W kontekście powyższego, odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy przywołać art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym, jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia – od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić – VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika.

Należy zauważyć, że z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie – towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu (zob. np. wyrok z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-137/02, pkt 24).

Powyższe potwierdzają również postanowienia pkt 8-9 wyroku w sprawie C-97/90 Lennartz, w których TSUE stwierdził, że prawo do odliczeń powstaje w momencie, gdy podlegający odliczeniu podatek staje się wymagalny. W konsekwencji o istnieniu tego prawa do odliczeń może zadecydować jedynie charakter, w jakim osoba występuje w danym czasie. Zgodnie z art. 17 (2) szóstej dyrektywy, o ile podatnik, działający w tym charakterze, używa towarów dla celów czynności podlegających opodatkowaniu, jest on uprawniony do odliczania podatku należnego lub zapłaconego od takich towarów. Jeżeli towary nie są używane do celów działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu art. 4, lecz do celów prywatnej konsumpcji, nie powstaje żadne prawo do odliczeń.

Przenosząc przedstawione regulacje prawne na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro zakupy dokonane na potrzeby Oddziału realizowane w ramach projektu badawczo-rozwojowego służą i będą służyły – jak wskazano we wniosku – wyłącznie czynnościom opodatkowanym, to Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach potwierdzających te zakupy, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy.

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.



Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj