Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.384.2018.1.MPU
z 22 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 grudnia 2018 r. (data wpływu – 27 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w trakcie oraz po zakończeniu projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w trakcie oraz po zakończeniu projektu pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Gmina W. (dalej jako: ,,Wnioskodawca” lub ,,Gmina”) jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, 1000, 1349,1432). Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7. Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną. Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454 z późn. zm.), w dniu (…) r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Wnioskodawcy i jej jednostek budżetowych.

W strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy funkcjonują następujące jednostki budżetowe:

  1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Wnioskodawcy,
  2. Centrum Usług Wspólnych Wnioskodawcy,
  3. Zakład Usług Komunalnych,
  4. Gimnazjum,
  5. Szkoła Podstawowa (…)
  6. Szkoła Podstawowa (…).,
  7. Przedszkole (…).

Wnioskodawca w 2018 r. złożył wniosek do (…) o przyznanie pomocy w ramach Programu (…), poddziałania (…) „(…)”. Celem ogólnym programu jest rozwój obszaru i społeczności (…) „(…)”. Celem szczegółowym programu jest „(…)”. Realizowane przez Wnioskodawcę zadanie jest zgodne z przedsięwzięciem „(…)”. Środki z Programu (…) są środkami, o których mowa w (…)

Projekt polegać będzie na przebudowie infrastruktury kulturalnej, która będzie miała ogólnodostępny i niekomercyjny charakter, będzie służyła zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej - wszystkich mieszkańców (w tym seniorów, dzieci, młodzieży). W ramach realizacji Projektu w Gminie nastąpi doposażenie oraz przebudowa budynku, w którym mieści się Gminny Ośrodek Kultury (umowa o administrowanie z dnia (…)r.) oraz Gminna Biblioteka Publiczna (umowa administrowania z dnia (…)r.). Ponadto w budynku zlokalizowana jest Świetlica Środowiskowa z zapleczem socjalnym i sanitarnym oraz udostępnione są pomieszczenia dla potrzeb Ochotniczej Straży Pożarnej (umowa użyczenia z dnia (…)r.). Wymienione jednostki nie są scentralizowane z Gminą oraz są odrębnymi podatnikami podatku VAT. Budynek jest własnością Gminy. Wszystkie pomieszczenia w remontowanym budynku są i będą udostępnione przez Gminę nieodpłatnie. Gmina nie osiągnie z tego tytułu żadnych dochodów. Budynek służy do wypełniania zadań publicznoprawnych, czyli czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Działania związane z remontem poprawią estetykę i funkcjonalność budynku, wpłyną również pozytywnie na wizerunek gminy, jej władz oraz mieszkańców. Poprawa stanu technicznego budynku przyczyni się w pełni do jego społeczno-gospodarczego ożywienia - zwiększenia wykorzystania przebudowanej infrastruktury w celach poszerzenia oferty kulturalnej, w tym organizowania tematycznych spotkań (kulinarnych, edukacyjnych).

Zrealizowanie przedmiotowego projektu pozwoli na integrację mieszkańców na obszarze Gminy, co w konsekwencji przełoży się na powstanie aktywności społecznej i kulturalnej. Budynkiem będzie administrował Gminny Ośrodek Kultury oraz Gminna Biblioteka Publiczna na podstawie umów o administrowanie. Z zawartych umów wynika, że bez zgody Gminy brak jest możliwości udostępniania pomieszczeń osobom trzecim, za wyjątkiem krótkotrwałego wynajmu. W przypadku osiągnięcia przychodów z najmu będą one stanowiły przychód Gminnego Ośrodka Kultury lub Biblioteki Publicznej. Przychody Gminnego Ośrodka Kultury z tytułu wynajmu pomieszczeń za rok (…) wynoszą (…) zł.

Przedmiotowy budynek będzie wykorzystywany do następujących czynności: 1) Gminny Ośrodek Kultury - zgodnie ze statutem jest samorządową instytucją kultury, której podstawowym celem działalności jest organizowanie działalności kulturalnej na terenie Gminy. Do podstawowych zadań Gminnego Ośrodka Kultury (…). należy: - rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych mieszkańców gminy, - przygotowywanie do odbioru i tworzenia wartości kulturalnych, - kształtowanie wzorów aktywnego uczestnictwa w kulturze, - organizowanie, dokumentowanie, tworzenie, ochrona i udostępnianie dóbr kultury, - tworzenie warunków dla rozwoju kultury ludowej, folkloru oraz rękodzieła ludowego i artystycznego, - tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, kół i klubów zainteresowań, sekcji i zespołów oraz zainteresowania wiedzą i sztuką, - organizowanie kulturalnej rozrywki, zabawy, rekreacji i sportu. GOK upowszechnia kulturę, poprzez podejmowanie działań, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspakajanie potrzeb kulturalnych ludności, głównie mieszkańców Gminy, w drodze świadczenia usług kulturalnych powszechnie dostępnych (odpłatnych i nieodpłatnych). W Gminnym Ośrodku Kultury w ramach prowadzonej działalności gospodarczej odpłatnej występuje sprzedaż z tytułu wynajmu pomieszczeń oraz sprzedaż biletów. Natomiast w zakresie usług nieodpłatnych występują m.in. zajęcia sekcji i kół zainteresowań ((…)) oraz organizacja imprez (pikników rodzinnych). 2) Gminna Biblioteka Publiczna - zgodnie ze statutem jest to samorządowa instytucja kultury. Biblioteka służy zaspakajaniu potrzeb oświatowych, kulturalnych i informacyjnych społeczeństwa Gminy oraz uczestniczy w upowszechnianiu wiedzy i kultury (nieodpłatnie). 3) Ochotnicza Straż Pożarna - zadaniami OSP wykonywanymi nieodpłatnie są: - prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i organizacjami społecznymi, - branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów i klęsk, - uświadamianie ludności o sposobach ochrony przed pożarami oraz przygotowanie jej do udziału w ochronie przeciwpożarowej, - branie udziału w obronie cywilnej, - rozwijanie wśród członków OSP zainteresowań w dziedzinie kultury, oświaty i sportu, - wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej. 4) Świetlica Środowiskowa - zgodnie ze statutem celem świetlicy jest nieodpłatne zapewnienie opieki wychowawczej i tworzenie warunków do nauki własnej i pomocy w nauce, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków, a ponadto łagodzenie niedostatków wychowawczych w rodzinie i eliminowanie zaburzeń zachowania. Świetlica stanowi ważny element pomocy dzieciom z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym. Jej zadaniem jest organizowanie czasu wolnego, umożliwianie rozwoju zainteresowań, pomoc przy odrabianiu lekcji, propagowanie zdrowego stylu życia, kształtowanie umiejętności dbania o własne bezpieczeństwo itp.

Gmina w ramach inwestycji realizuje swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, 1000, 1349, 1432), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ww. ustawy, sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy), ochrony przeciwpożarowej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy) oraz pomocy społecznej (art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy) należą do zadań własnych gmin.

Inwestorem w przedmiotowym projekcie będzie Wnioskodawca. Realizacja Projektu została zaplanowana na lata (…). Otrzymane przez Gminę dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją Projektu na terenie Gminy. Koszty pokryte dofinansowaniem obejmują następujące wydatki:

  1. przebudowa pomieszczeń w budynku administrowanym przez Gminny Ośrodek Kultury:
    • przebudowa łazienek,
    • przebudowa pomieszczenia świetlicy,
    • przebudowa kuchni,
  2. doposażenie kuchni:
    • stół roboczy,
    • patelnia elektryczna gastronomiczna,
    • ociekacz,
    • pralka,
    • lodówka,
    • stół roboczy,
    • regał,
    • żelazko,
    • witryna chłodnicza,
  3. doposażenie świetlicy:
    • nagłośnienie,
    • mikrofon,
    • konsola,
    • szafki,
    • tablica magnetyczna,
    • projektor,
    • tablet,
    • laptop,
    • ekran projekcyjny.



Po zakończeniu realizacji Projektu inwestycja będzie własnością Gminy, i pozostanie własnością Gminy przez okres 5 lat od dnia zatwierdzenia przez Instytucję Zarządzającą końcowego wniosku o płatność z realizacji przedmiotowego projektu, tj. przez okres trwałości projektu. Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Wnioskodawcę z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego, które nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wykonawcy będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina, realizując projekt „(…)”, którego efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w trakcie jego realizacji oraz po jego zakończeniu

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca w ramach reżimu publicznoprawnego będzie realizował projekt w zakresie wyremontowania budynku, w którym mieści się Gminny Ośrodek Kultury, Gminna Biblioteka Publiczna, Ochotnicza Straż Pożarna oraz Świetlica Środowiskowa. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym (budynek udostępniony nieodpłatnie), a więc Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
  • wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
  • nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z faktem, iż realizując inwestycję Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT - będzie wykonywała zadania własne w ramach reżimu publicznoprawnego (poza działalnością gospodarczą) oraz wydatki ponoszone przez Gminę na inwestycje nie będą związane z występującymi po stronie Gminy czynnościami opodatkowanymi VAT przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione. Tym samym, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia VAT od tych wydatków.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 15 maja 2017 r., sygn. 0112-KDIL1- 2.4012.57.2017.l.DC, wskazano, iż: „(...) w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.” Podobnie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 10 maja 2017 r., 0111-KDIB3-3.4012.25.2017.1.MS, w której wskazał, iż: „W związku z powyższym, skoro Wnioskodawca w związku z realizacją inwestycji, która stanowi wykonanie zadań własnych Wnioskodawcy, działał będzie, niejako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a efekt realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, polegającego na urządzeniu siłowni zewnętrznej i placu zabaw jako miejsca rekreacji w miejscowości D”. Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 7 kwietnia 2017 r., sygn. 0115-KD1T1-3.4012.7.2017.1, w której uznano, że „Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w związku z inwestycją nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi”. Podobne stanowisko wynika z interpretacji z dnia 8 lutego 2017 r., sygn. 3063- ILPP2-3.4512.197.2016.2.AG, w której stwierdzono, że „(...) w związku z realizacją zadania pn. „Centrum Rekreacji Turystyczno-Krajoznawczej (...)” Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Gmina nie będzie mogła odzyskać podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją ww. zadania. W konsekwencji, zdaniem Gminy nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji”. Identyczne stanowisko, zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 10 marca 2017 r., sygn. 0461-ITPP2.4512.160.2017.1.KN, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, iż „warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, gdyż na co wskazuje treść wniosku - poniesione wydatki w ramach projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało, po realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, prawo do odliczenia podatku naliczonego”. Ponadto, w interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2017 r„ sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.160.2017.1.MSU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odnosząc się do możliwości odzyskania podatku VAT w związku z budową ogólnodostępnej infrastruktury, stwierdził iż „warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, bowiem - jak wynika z okoliczności sprawy w ramach operacji Gmina realizuje zadanie własne przypisane samorządowi gminnemu - zaspakajanie potrzeb zbiorowych wspólnoty w zakresie spraw dotyczących kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Nadto wybudowana infrastruktura nie wiąże się z żadną odpłatnością jej użytkowników. Wobec powyższego, należy stwierdzić, że Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania przedmiotowej inwestycji, nie będzie nabywała ich jako podatnik podatku VAT w ramach swojej działalności gospodarczej, lecz jako organ władzy publicznej w ramach realizacji zadań własnych. Dlatego też nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania”. Stanowisko takie zostało również zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lutego 2017 r. o sygn. 3063-ILPP2-3.4512.197.2016.2.AG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu odnosząc się do prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych przez jednostkę samorządu terytorialnego na inwestycję w zakresie budowy Centrum Rekreacji Turystyczno-Krajoznawczej wskazał, że „mimo że Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu”. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 05 grudnia 2018 r. sygn. 0112-KDIL2-3.4012.540.2018.l.ZD także uznał, że „warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nic będą spełnione, gdyż Gmina realizując opisaną we wniosku operację nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. Efekty realizacji operacji nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych. Podsumowując, w odniesieniu do projektu pn.: „...”, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działać jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. operacji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT”.

Według Gminy dokonując wydatków związanych z realizacją projektu „(…)”, a także po jego zakończeniu, brak będzie prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, ze zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 9, 15 oraz 6 ustawy o samorządzie gminnym, obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych, ochrony przeciwpożarowej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz pomocy społecznej.

W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że realizacja zadań własnych ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Zatem czynności wynikające z zadań własnych, z tytułu których gmina nie uzyskuje wpływów pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie z przepisów tych wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, 1000, 1349,1432). Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7.

Projekt polegać będzie na przebudowie infrastruktury kulturalnej, która będzie miała ogólnodostępny i niekomercyjny charakter, będzie służyła zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej - wszystkich mieszkańców (w tym seniorów, dzieci, młodzieży). W ramach realizacji Projektu w Gminie nastąpi doposażenie oraz przebudowa budynku, w którym mieści się Gminny Ośrodek Kultury (umowa o administrowanie z dnia (…) r.) oraz Gminna Biblioteka Publiczna (umowa administrowania z dnia (…) r.). Ponadto w budynku zlokalizowana jest Świetlica Środowiskowa z zapleczem socjalnym i sanitarnym oraz udostępnione są pomieszczenia dla potrzeb Ochotniczej Straży Pożarnej (umowa użyczenia z dnia (…) r.). Wymienione jednostki nie są scentralizowane z Gminą oraz są odrębnymi podatnikami podatku VAT. Budynek jest własnością Gminy. Wszystkie pomieszczenia w remontowanym budynku są i będą udostępnione przez Gminę nieodpłatnie. Gmina nie osiągnie z tego tytułu żadnych dochodów. Budynek służy do wypełniania zadań publicznoprawnych, czyli czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Działania związane z remontem poprawią estetykę i funkcjonalność budynku, wpłyną również pozytywnie na wizerunek gminy, jej władz oraz mieszkańców. Poprawa stanu technicznego budynku przyczyni się w pełni do jego społeczno-gospodarczego ożywienia - zwiększenia wykorzystania przebudowanej infrastruktury w celach poszerzenia oferty kulturalnej, w tym organizowania tematycznych spotkań ((…)).

Zrealizowanie przedmiotowego projektu pozwoli na integrację mieszkańców na obszarze Gminy, co w konsekwencji przełoży się na powstanie aktywności społecznej i kulturalnej. Budynkiem będzie administrował Gminny Ośrodek Kultury oraz Gminna Biblioteka Publiczna na podstawie umów o administrowanie. Z zawartych umów wynika, że bez zgody Gminy brak jest możliwości udostępniania pomieszczeń osobom trzecim, za wyjątkiem krótkotrwałego wynajmu. W przypadku osiągnięcia przychodów z najmu będą one stanowiły przychód Gminnego Ośrodka Kultury lub Biblioteki Publicznej.

Gmina w ramach inwestycji realizuje swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, 1000, 1349, 1432), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ww. ustawy, sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy), ochrony przeciwpożarowej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy) oraz pomocy społecznej (art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy) należą do zadań własnych gmin.

Inwestorem w przedmiotowym projekcie będzie Wnioskodawca. Realizacja Projektu została zaplanowana na lata (…). Otrzymane przez Gminę dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją Projektu na terenie Gminy. Koszty pokryte dofinansowaniem obejmują następujące wydatki:

  1. przebudowa pomieszczeń w budynku administrowanym przez Gminny Ośrodek Kultury:
    • przebudowa łazienek,
    • przebudowa pomieszczenia świetlicy,
    • przebudowa kuchni,
  2. doposażenie kuchni:
    • stół roboczy,
    • patelnia elektryczna gastronomiczna,
    • ociekacz,
    • pralka,
    • lodówka,
    • stół roboczy,
    • regał,
    • żelazko,
    • witryna chłodnicza,
  3. doposażenie świetlicy:
    • nagłośnienie,
    • mikrofon,
    • konsola,
    • szafki,
    • tablica magnetyczna,
    • projektor,
    • tablet,
    • laptop,
    • ekran projekcyjny.


Po zakończeniu realizacji Projektu inwestycja będzie własnością Gminy, i pozostanie własnością Gminy przez okres 5 lat od dnia zatwierdzenia przez Instytucję Zarządzającą końcowego wniosku o płatność z realizacji przedmiotowego projektu, tj. przez okres trwałości projektu. Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Wnioskodawcę z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego, które nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wykonawcy będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w trakcie oraz po zakończeniu projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika ponadto, że Gmina będzie realizowała opisany projekt w ramach zadań własnych, zatem w tym zakresie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Gmina przedstawiając opis sprawy jednoznacznie podała, że ,,wydatki na inwestycję” nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, a Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zatem w odniesieniu do wskazanej we wniosku przebudowy i doposażenia infrastruktury kulturalnej warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostaną spełnione, gdyż nabyte towary i usługi w związku z jej przebudową nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca w związku z realizacją projektu „(…)” nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w trakcie jego realizacji oraz po jego zakończeniu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Przedstawiona interpretacja odnosi się wyłącznie do zapytania Wnioskodawcy tj. prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Inne kwestie dotyczące zakresu prowadzonej działalność gospodarczej nie objęte pytaniem nie były elementem interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj