Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-3.4011.431.2018.1.AM
z 15 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2018 r. (data wpływu 20 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia momentu korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dotyczącego wsparcia na realizację nowej inwestycji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia momentu korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dotyczącego wsparcia na realizację nowej inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki X Spółka jawna (dalej: Spółka), która jest drukarnią opakowań ze 100% udziałem kapitału polskiego, specjalizującą się w produkcji tektury falistej oraz opakowań z tektury litej i falistej. Dodatkowo Spółka oferuje szeroką gamę usług w zakresie produkcji materiałów reklamowych, m.in. ulotek, katalogów, kalendarzy i folderów. Obecnie Spółka posiada w parku maszynowym 8 maszyn drukujących w formacie B1 i B0. Maszyny wyposażone są w wieże do nakładania lakierów dyspersyjnych, UV oraz hybrydowych. Spółka posiada maszynę Y, która jest wyposażona w najnowocześniejsze systemy kontrolno-pomiarowe:

  • poprzez kontrolę każdego pojedynczego arkusza gwarantuje najwyższą jakość druku oraz daje możliwość wygenerowania protokołu jako dowodu jakości dla klienta końcowego,
  • „A” − system rozpoznaje nieprawidłowości w druku oraz błędy w treści na wydrukowanym obrazie, posiada także automatyczne protokołowanie i certyfikację.

Zajmuje ona stabilną pozycję na rynku krajowym, zaopatrując w swe produkty firmy z branży spożywczej, kosmetycznej, AGD, motoryzacyjnej oraz farmaceutycznej.

Spółka posiada obecnie trzy wyspecjalizowane hale produkcyjne, zaopatrzone w nowoczesne maszyny i technologie, które optymalizują cały proces produkcji w zakładzie, zachowując przy tym precyzję wykonania oraz wysoką jakość wytworzonych produktów.

Chcąc odpowiedzieć na potrzeby rynkowe, takie jak: większa liczba oferowanych produktów przy zachowaniu wysokiej jakości, szybsze dostawy, możliwość zindywidualizowania oferty, Spółka podjęła decyzję o realizacji nowej inwestycji prowadzącej do zwiększenia mocy produkcyjnych istniejącego zakładu. W ramach projektu planowana jest m.in. budowa automatycznego magazynu, magazynu dla tektury falistej, zakup nowych maszyn i urządzeń, wartości niematerialnych i prawnych oraz systemów logistycznych (dalej: Inwestycja).

W związku z planowaną Inwestycją Spółka stara się o uzyskanie pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: zwolnienie z PIT), z którego będą korzystać wspólnicy Spółki, na podstawie decyzji o wsparciu (dalej: Decyzja) zgodnie z treścią ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. 2018, poz. 1162) (dalej: Ustawa PSI).

Spółka przewiduje rozpoczęcie Inwestycji w grudniu 2018 roku, przy czym nastąpi to nie wcześniej niż po uzyskaniu Decyzji, z kolei zakończenie Inwestycji spodziewane jest na grudzień 2026 roku.

W ramach Inwestycji Spółka planuje:

  • poniesienie kosztów kwalifikowanych w wysokości co najmniej 152 000 000,00 zł − przy czym maksymalna ich wysokość nie przekroczy wartości 130% zadeklarowanych w Decyzji kosztów kwalifikowalnych,
  • stworzenie co najmniej 5 nowych miejsc pracy.

Decyzja obejmie działalność w zakresie określonym w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:

  1. 16.24.11 − Palety, palety skrzyniowe i pozostałe płyty załadunkowe, z drewna;
  2. 17.21.11 − Papier falisty i tektura falista w zwojach lub arkuszach;
  3. 17 2113 − Kartony, pudła i pudełka z papieru falistego lub tektury falistej;
  4. 17.21.14 − Kartony, pudła i pudełka składane, z papieru lub tektury innych niż faliste;
  5. 18.12 − Pozostałe usługi poligraficzne;
  6. 18.13 − Usługi związane z przygotowaniem do druku i wspomagające drukowanie; wyroby w rodzaju stosowanych do drukowania;
  7. 18.14 − Usługi introligatorskie i podobne usługi;
  8. 28.95.12 − Części maszyn dla przemysłu papierniczego;
  9. 38.11.5 − Odpady, inne niż niebezpieczne, nadające się do recyklingu;
  10. 52.10.19 − Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów.

Podstawowym celem planowanej Inwestycji jest zwiększenie obecnych mocy produkcyjnych zakładu, dzięki zakupowi nowoczesnych maszyn i urządzeń oraz wartości niematerialnych i prawnych, budowie magazynu dla tektury falistej, budowie w pełni zautomatyzowanego magazynu wraz z wyposażeniem dla produktu krańcowego (tektury falistej oraz opakowań z tektury falistej i litej).

Do głównych założeń Inwestycji, oprócz budowy automatycznego magazynu, jest wyposażenie i wdrożenie nowych maszyn i urządzeń oraz systemów logistycznych, które obejmą wszystkie etapy produkcji tektury falistej i litej, co bezpośrednio przełoży się na zwiększenie mocy produkcyjnych zakładu. Spółka szacuje, że w wyniku realizacji Inwestycji moce produkcyjne zakładu mogą się zwiększyć nawet o 10% w porównaniu do obecnego stanu. Kolejną składową Inwestycji jest zakup wózków widłowych oraz automatycznych wózków widłowych, które wpłyną na sprawniejsze pakowanie gotowej tektury opakowań, co w rezultacie przyczyni się do skrócenia całego procesu. Dzięki budowie magazynu będzie możliwe sprawniejsze zarządzanie procesem logistycznym związanym z realizacją zamówień, począwszy od ułożenia towarów, a skończywszy na sprawnej wysyłce gotowych produktów do odbiorców. Budowa magazynu dla tektury falistej pozwoli na pełne wykorzystanie mocy produkcyjnych przedsiębiorstwa, co było znacząco utrudnione ze względu na jej obecne składowanie na terenie zakładu. W tym zakresie Spółka planuje wdrożenie systemu logistycznego, polegającego na zautomatyzowaniu dotychczasowego sposobu paletyzacji, który opierał się na procesach manualnych.

Rozbudowa i wzrost zdolności produkcyjnych zakładu pozwoli Spółce na dalszą ekspansję nie tylko w regionie i w Polsce, lecz również na terenie i poza UE. W przypadku uzyskania Decyzji Spółka planuje ponosić wydatki od momentu rozpoczęcia Inwestycji przez 7 kolejnych lat, aż do jej zakończenia w 2026 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy pomoc publiczna w postaci zwolnienia z podatku PIT z tytułu uzyskania Decyzji będzie przysługiwać Wnioskodawcy począwszy od pierwszego miesiąca, w którym Spółka zaczęła ponosić pierwsze koszty kwalifikowane Inwestycji po dniu wydania Decyzji, aż do jej wygaśnięcia lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. 2018, poz. 1713) (dalej: Rozporządzenie PSI)?

Zdaniem Wnioskodawcy pomoc publiczna w postaci zwolnienia z podatku PIT z tytułu uzyskania Decyzji będzie mu przysługiwać począwszy od pierwszego miesiąca, w którym Spółka zaczęła ponosić pierwsze koszty kwalifikowane Inwestycji po dniu wydania Decyzji, aż do jej wygaśnięcia lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia PSI.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

W myśl art. 3 Ustawy PSI „Wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej «wsparciem», jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie nie może być udzielone w sytuacji lokalizacji inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin, z wyjątkiem inwestycji dotyczących tych złóż”.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przedstawione powyżej przepisy ustawowe nie regulują oraz nie wskazują momentu, od którego podatnik uzyskujący dochody z prowadzenia działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu może rozpocząć korzystanie ze zwolnienia podatkowego. Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 5 Ustawy PSI to Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia m.in. „warunki udzielania pomocy publicznej”.

I tak, zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia PSI „Wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej”. W przekonaniu Wnioskodawcy paragraf ten należy interpretować wprost, a mianowicie, że wsparcie z tytułów kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje od pierwszego miesiąca, w którym zostały faktycznie poniesione pierwsze koszty Inwestycji.

System wspierania nowych inwestycji wprowadzony ustawą PSI, w ramach którego można uzyskać zwolnienie z podatku dochodowego, funkcjonuje obecnie równolegle z systemem zwolnień z podatku dochodowego wprowadzonych Ustawą z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. 1994 nr 123, poz. 600 z późn. zm.) (dalej: Ustawa SSE). Oba systemy będą funkcjonować równolegle do końca 2026 r., jednak wsparcie na nowe inwestycje można uzyskiwać obecnie jedynie w ramach systemu PSI. Od 2027 r. system wprowadzony Ustawą SSE przestanie obowiązywać, a wsparcie udzielane na podstawie ustawy PSI zastąpi funkcjonujące obecnie Specjalne Strefy Ekonomiczne. Dlatego też, w ocenie Wnioskodawcy, można wprost przyjąć, że zasady wprowadzone Ustawą SSE oraz aktami wykonawczymi do Ustawy SSE, a zaczerpnięte następnie do Ustawy PSI oraz Rozporządzenia PSI, można przytoczyć na uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy co do określenia właściwego momentu korzystania z pomocy publicznej w opisanym stanie faktycznym.

I tak, zgodnie z aktem wykonawczym do Ustawy SSE, tj. Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. 2008 Nr 232, poz. 1548) (dalej Rozporządzenie SSE) w zakresie SSE, obowiązują następujące przepisy dotyczące momentu, od którego podatnik uzyskujący dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia może rozpocząć korzystanie ze zwolnienia podatkowego.

§ 5 ust. 1 „Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej”.

§ 5 ust. 3 „Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 3 ust. 6”.

§ 5 ust. 4 „W przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej”.

Zgodnie z powyższymi regulacjami zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 i 3 Rozporządzenia SSE, przysługują od miesiąca, w którym poniesione zostały pierwsze wydatki inwestycyjne lub w którym rozpoczęto ponoszenie kosztów pracy aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, przy spełnieniu warunków, o których mowa w zezwoleniu. W związku z powyższym przedsiębiorca może korzystać z dostępnej puli pomocy od miesiąca, w którym poniósł pierwszy wydatek inwestycyjny lub koszty pracy.

Natomiast dla przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 4 Rozporządzenia SSE, którego przedsiębiorstwo (lub ZORG) objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia. Zgodnie z tą regulacją przedsiębiorca nabywa prawo do zwolnienia dochodu po osiągnięciu poziomu zatrudnienia oraz poniesieniu wydatków inwestycyjnych w wysokości określonej w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.

Z systematyki powołanych przepisów należy wnioskować, iż § 5 ust. 4 stanowi wyjątek od ogólnej zasady ustanowionej w § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE. Tym samym, jeśli wyjątek ten nie zachodzi, należy stosować zasady ogólne.

W orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach niepewności co do ich znaczenia, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do jednoznaczności treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy i nie była sprzeczna z przepisami rangi konstytucyjnej.

Wnioskodawca zauważa jednocześnie, że wspomniana zasada prymatu wykładni językowej szczególnego znaczenia nabiera, gdy interpretowane przepisy dotyczą ulg i zwolnień podatkowych (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 sierpnia 2004 r. sygn. FSK 372/04, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 marca 2000 r. sygn. SA/Rz 595/99).

Zgodnie z brzmieniem § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Zgodnie z wykładnią językową o poniesieniu wydatków inwestycyjnych możemy mówić od momentu, w którym pierwsze środki zostały wydatkowane w związku z inwestycją. Takie właśnie rozumienie wspomnianego przepisu jest ugruntowane w praktyce i zasadniczo nie budzi kontrowersji.

Zgodnie z powyższym Rozporządzenie SSE wprowadzało dwie różne regulacje dla inwestycji powstających na terenie SSE oraz dla tych, które zostawały objęte terenem strefy.

Natomiast, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą na podstawie Decyzji. Jak już zostało powyżej wskazane, w ramach Rozporządzenia PSI wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu. We wspominanym rozporządzeniu nie znajdują się dodatkowe regulacje, które ustanawiałyby różne momenty przysługiwania wsparcia w zależności od rodzaju i charakteru inwestycji. Stanowi to istotną zmianę w stosunku do regulacji, które znajdują się w Rozporządzeniu SSE.

W ramach Rozporządzenia PSI powyższe aspekty zostały ujednolicone, czego wynikiem jest jedna regulacja prawna odnosząca się do wszystkich przedsiębiorców. Przyczyną tej zmiany dokonanej przez Ustawodawcę była najprawdopodobniej chęć jednoznacznego określenia momentu korzystania ze zwolnienia dla nowego, jak również i istniejącego zakładu. Pozwala to wnioskować, iż ustawodawca, działając racjonalnie, pragnął ujednolicić oraz zrównywać wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność w ramach decyzji o wsparciu i tym samym moment, w którym przysługuje im wsparcie z tytułu poniesienia kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji.

Należy również zaznaczyć, iż zamieszczona w Rozporządzeniu PSI regulacja jest bliźniaczo podobna do § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE. Podobieństwo to sugeruje, że intencją ustawodawcy było tożsame intepretowanie oraz stosowanie opisywanych regulacji. Brak odniesienia w Rozporządzeniu PSI do zasady szczególnej, jaką był § 5 ust. 4 Rozporządzenia SSE, należy rozumieć jako zastosowanie braku rozdzielności w interpretowaniu momentu korzystania ze zwolnienia podatkowego w ramach uzyskanej decyzji o wsparciu. Warto nadmienić, że w ramach Ustawy PSI oraz Rozporządzenia PSI nie istnieje procedura obejmowania terenem istniejącego przedsiębiorstwa z racji tego, iż zwolnienie podatkowe jest możliwe do uzyskania na terenie całego kraju po spełnieniu określonych kryteriów ilościowych oraz jakościowych.

Stanowisko Wnioskodawcy co do momentu korzystania ze zwolnienia w przypadku § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 maja 2016 r. sygn. akt ILPB3/4510-1-565/15-2/KS, w której organ podatkowy potwierdził następujące zdanie wnioskodawcy: „W związku z tym, w ocenie Spółki, w celu określenia momentu, od którego Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie podatkowe, zastosowanie będzie miała zasada ogólna wyrażona w § 5 ust. 1 rozporządzenia o SSE. Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zgodnie z § 5 ust. 1 Spółce przysługuje zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych począwszy od miesiąca, w który poniesione zostały pierwsze wydatki inwestycyjne”.

W tej samej interpretacji wskazano, iż „podsumowując, w sytuacji Wnioskodawcy nie doszło do objęcia granicami strefy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w związku z realizacją Inwestycji, na którą zostało Spółce przyznane Zezwolenie. Realizowana przez Spółkę Inwestycja polega bowiem na rozbudowie Zakładu zlokalizowanego na terenie już objętym SSE. W związku z tym, w ocenie Spółki, w celu określenia momentu, od którego Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie podatkowe, zastosowanie będzie miała zasada ogólna wyrażona w § 5 ust. 1 rozporządzenia o SSE”.

Zdaniem Wnioskodawcy jest to sytuacja tożsama do obecnego mechanizmu funkcjonującego w ramach systemu wprowadzonego Ustawą PSI. Wyłączenie procedury obejmowania terenem (a tak naprawdę brak możliwości jej zastosowania), na którym dostępne jest zwolnienie podatkowe, wyklucza równocześnie możliwość zastosowania dwóch różnych metod zmaterializowania się momentu przysługiwania zwolnienia podatkowego.

Konsekwentnie, biorąc pod uwagę przedstawioną powyżej praktykę organów podatkowych w odniesieniu do Rozporządzenia SSE oraz w odniesieniu do ujednolicenia momentu możliwości korzystania ze zwolnienia podatkowego w ramach Rozporządzenia PSI, pomoc publiczna z tytułu uzyskania decyzji o wsparciu w ramach PSI będzie przysługiwać Wnioskodawcy począwszy od pierwszego miesiąca, w którym Spółka zaczęła ponosić pierwsze koszty kwalifikowane Inwestycji po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów jest wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 63b ww. ustawy: wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przepis ten został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych 30 czerwca 2018 r. ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1162).

Na mocy ustawy o wspieraniu nowych inwestycji wprowadzono nowy mechanizm udzielania przedsiębiorcom wsparcia w podejmowaniu nowych inwestycji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Rozwiązanie zawarte w powołanej ustawie przewiduje wsparcie nowych inwestycji w formie zwolnienia od podatku dochodowego na zasadach określonych m.in. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie, którego dotyczy ww. ustawa, zastąpi wsparcie dotychczas funkcjonujące w ramach ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1010 z późn. zm.). Należy jednak zauważyć, że ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych nie została uchylona. Obowiązywanie dwóch ustaw powoduje czytelny podział na inwestycje, które będą korzystać z dotychczasowego wsparcia do 2026 r. w ramach zezwoleń wydanych na podstawie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, oraz inwestycje nowe, które mogą korzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji od momentu jej wejścia w życie. Wskazany w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji system wsparcia w postaci prawa do uzyskania przez przedsiębiorcę zwolnienia od podatku dochodowego stanowi ważne i skuteczne narzędzie zachęcające przedsiębiorców do inwestowania na terenie całego kraju. Ten instrument pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego jest dostępny dla przedsiębiorców planujących dokonanie na terenie kraju nowych inwestycji, które zgodnie z ustawodawstwem polskim oraz prawem Unii Europejskiej obejmują utworzenie nowego zakładu produkcyjnego oraz reinwestycję. W przeciwieństwie do rozwiązań przewidzianych w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych ograniczonych do inwestycji realizowanych w konkretnych lokalizacjach, o wsparcie przewidziane w ustawie mogą ubiegać się przedsiębiorcy z całego kraju, niezależnie od miejsca prowadzonej działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej (dalej: Spółka). Spółka posiada trzy wyspecjalizowane hale produkcyjne, jednak w celu zwiększenia mocy produkcyjnych Spółka podjęła decyzję o realizacji nowej inwestycji. W ramach projektu planowana jest m.in. budowa automatycznego magazynu, magazynu dla tektury falistej, zakup nowych maszyn i urządzeń, wartości niematerialnych i prawnych oraz systemów logistycznych (dalej: Inwestycja). W związku z planowaną Inwestycją Spółka stara się o uzyskanie pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, z którego będą korzystać wspólnicy Spółki, na podstawie decyzji o wsparciu (dalej: Decyzja) zgodnie z treścią ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Spółka przewiduje rozpoczęcie Inwestycji w grudniu 2018 r., przy czym nastąpi to nie wcześniej niż po uzyskaniu Decyzji, natomiast zakończenie Inwestycji spodziewane jest na grudzień 2026 r. W ramach Inwestycji Spółka planuje poniesienie kosztów kwalifikowanych oraz stworzenie co najmniej 5 nowych miejsc pracy.

W związku z tym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy pomoc publiczna w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu uzyskania Decyzji będzie przysługiwać Wnioskodawcy począwszy od pierwszego miesiąca, w którym Spółka zaczęła ponosić pierwsze koszty kwalifikowane Inwestycji po dniu wydania Decyzji, aż do jej wygaśnięcia lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

W odniesieniu do powyższej kwestii należy w pierwszej kolejności odwołać się do przepisów ustawy o wpieraniu nowych inwestycji.

Zgodnie bowiem z art. 3 ww. ustawy: wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie nie może być udzielone w sytuacji lokalizacji inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin, z wyjątkiem inwestycji dotyczących tych złóż.

Użyte w ustawie określenie „nowa inwestycja” oznacza inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego przedsiębiorstwa, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w przedsiębiorstwie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa, z wyłączeniem przedsiębiorstwa, wobec którego wszczęte zostało postępowanie upadłościowe lub został złożony wniosek do sądu o ogłoszenie upadłości (art. 2 pkt 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 4 ustawy o wpieraniu nowych inwestycji: zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu” (art. 13 ust. 1 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 15 powoływanej ustawy: decyzja o wsparciu określa okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, dotyczące:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę w związku z nową inwestycją, przez określony czas, określonej liczby pracowników;
  2. poniesienia przez przedsiębiorcę w określonym terminie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji;
  3. terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego koszty inwestycji poniesione przez przedsiębiorcę nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane;
  4. maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych, jakie mogą być uwzględnione przy określeniu maksymalnej wysokości pomocy publicznej;
  5. kryteriów ilościowych i kryteriów jakościowych, do których spełnienia zobowiązał się przedsiębiorca;
  6. terenu, na którym nowa inwestycja zostanie zrealizowana z uwzględnieniem danych ewidencyjnych nieruchomości.

Stosownie do art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o wpieraniu nowych inwestycji: Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, warunki udzielania pomocy publicznej.

W myśl § 5 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1713): zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją przysługuje, począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Wsparcie z tytułu kosztów nowej inwestycji oraz wsparcie z tytułu zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją mogą być udzielane łącznie, przy czym maksymalną dopuszczalną wielkość pomocy określa się jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy i wyższej kwoty kosztów: nowej inwestycji albo dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, z zastrzeżeniem § 6 ust. 4 (§ 5 ust. 7 ww. rozporządzenia).

Zgodnie natomiast z § 9 ust. 1 powołanego rozporządzenia: wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Reasumując − w przypadku wsparcia z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje począwszy od miesiąca, w którym poniesiono koszty kwalifikowane inwestycji po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do jej wygaśnięcia lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, co wynika z § 9 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji.

Końcowo w odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej Organ wskazuje, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla Organu wydającego niniejszą interpretację.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj