Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.702.2018.2.AZ
z 4 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 października 2018 r. (data wpływu 23 października 2018 r.), uzupełnione pismem z 8 stycznia 2019 r. (data wpływu 8 stycznia 2019 por.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • podstawy opodatkowania usług świadczonych przez portal internetowy,
  • stawki podatku dla świadczonych usług,
  • zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie podstawy opodatkowania usług świadczonych przez portal internetowy, stawki podatku oraz obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z 8 stycznia 2019 r. (data wpływu 8 stycznia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 19 grudnia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.702.2018.1.AZ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje utworzenie wielofunkcyjnej i wielojęzycznej platformy internetowej służącej do zamawiania opracowań naukowych zleconych przez użytkowników portalu.

W ramach portalu będą istniały trzy rodzaje podmiotów:

1. Redaktor – użytkownik, który na zlecenie Klienta będzie przygotowywał opracowania na wybrany temat. Aby zarejestrować się jako Redaktor, wystarczy wypełnić stosowny formularz rejestracyjny, przesłać dokumenty potwierdzające kwalifikacje Redaktora. Po weryfikacji aplikacji i podpisaniu umowy współpracy i zaakceptowaniu Regulaminu, redakcja serwisu podejmuje decyzję o aktywacji bądź nie profilu Redaktora. Jeśli dany profil zostanie aktywowany, to od tej pory Redaktor ma prawo ubiegać się o zlecenia zamieszczane na platformie przez zainteresowanych klientów i realizować je za uzgodnioną z zainteresowanym za pośrednictwem portalu stawkę.

2. Klient – użytkownik zlecający przygotowanie opracowania, wybierający ofertę Redaktora, płacący i pobierający produkt przygotowany przez Redaktora.

3. Redakcja serwisu – podmiot odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie platformy. Do obowiązków redakcji należy przede wszystkim:

  • Weryfikacja redaktorów pod kątem kompetencji i rzetelności,
  • Nadzór nad prawidłowością procesu realizacji usługi,
  • Nadzór nad realizacją płatności przez klienta na rachunek Redaktora za wykonane prawidłowo zlecenia lub przekazywanie redaktorom środków wpłaconych przez klientów na poczet realizacji usługi
  • Mediowanie w sytuacjach spornych między użytkownikami platformy i rozwiązywanie potencjalnych konfliktów

Platforma będzie składać się z kilku elementów:

  1. Część ogólnie dostępna – będzie to strona główna z wszystkimi podstronami, na które składają się m.in. działy „o nas”, „opinie klientów”, „nasi redaktorzy”, „rabaty” i inne podstrony, do których nie trzeba się logować. Szczególnie istotny jest dział „nasi redaktorzy”, w którym dostępne są profile wszystkich zarejestrowanych redaktorów. Klient ma możliwość zapoznania się miedzy innymi z: wykształceniem redaktorów, ilością zrealizowanych zleceń, opiniami klientów, którzy skorzystali już z usług danego redaktora, zakres wiedzy i zainteresowań, terminowością czy rzetelnością redaktora.
  2. Panel Klienta – dla każdego nowego klienta, który będzie składać pierwsze zamówienie system utworzy konto. Korzystając następnie z przycisku „Moje konto” na stronie głównej klient będzie miał możliwość logowania się do Panelu Klienta. Panel ten służy do zarządzania zleceniami klienta w tym: tworzenie zleceń, przeglądanie ofert redaktorów na realizację zleceń, wybieranie redaktora, zapłata za usługę, czy pobieranie zrealizowanego zlecenia.
  3. Panel Redaktora – moduł, w którym zarejestrowani redaktorzy będą mogli przeglądać nowe zlecenia klientów, składać oferty, przesyłać zrealizowane zlecenia, kontaktować się z klientem, redakcją, przeglądać historię płatności i inne.
  4. Panel administratora – panel redakcji serwisu, za pomocą którego, Wnioskodawca będzie nadzorować prawidłowość funkcjonowania platformy.

Procedura realizacji zleceń będzie wyglądać następująco:

  1. klient składa zamówienie wypełniając formularz zamówienia na stronie głównej portalu, a później w swoim panelu klienta. Rejestrując się na portalu Klient, poza podaniem swojego adresu mailowego nie ma obowiązku podawania innych danych osobowych. Po prawidłowym złożeniu zamówienia informacja o nim pojawi się w Panelu Redaktora w dziale „Zlecenia”, sekcja „Nowe zlecenia” oraz zostaje wysłany mail na skrzynkę redaktora z informacją o szczegółach nowego zlecenia.
  2. Każdy zarejestrowany redaktor za pomocą panelu redaktora będzie miał możliwość zapoznania się ze szczegółami zlecenia. Na tym etapie każdy redaktor może skontaktować się z klientem na czacie, aplikować do realizacji zlecenia, poprzez określenie stawki cenowej, jaką chce uzyskać za zrealizowanie zlecenia. Może też zlecenie zignorować bądź odrzucić, aby nie pojawiało się na liście dostępnych zleceń.
  3. Po złożeniu oferty cenowej przez redaktora, klientowi wyświetla się łączny koszt usługi. Na ten koszt składa się honorarium redaktora, który określił jego wysokość oraz doliczana prowizja redakcji do zaproponowanej przez redaktora ceny.
  4. Klient ma możliwość zapoznania się z ofertami cenowymi zainteresowanych redaktorów. Może przesłać redaktorowi na czacie dodatkowe wytyczne lub przesłać dodatkowe pliki w sekcji pliki klienta. Zanim podejmie decyzję o powierzeniu realizacji zlecenia konkretnemu redaktorowi, klient będzie mógł zapoznać się również z profilami zainteresowanych redaktorów.
  5. Jeśli klient nie wybierze żadnego redaktora lub nikt nie aplikuje do zlecenia klienta lub np. klient po prostu nie zapłaci za usługę, to takie zlecenie po określonym czasie zniknie z listy zleceń, a świadczenie usługi nie będzie miało miejsca.
  6. Jeśli klient wybierze ofertę danego redaktora i dokona płatności za usługę, to redaktor w określonym czasie musi tę usługę zrealizować i za pomocą panelu redaktora, przesłać gotowy produkt dla klienta. Płatność dokonywana będzie na rachunek bankowy bądź inny rachunek Wnioskodawcy w serwisach płatności elektronicznych typu paypal czy payu. Realizacja usługi może zostać podzielona na maksymalnie 5 etapów. Ilość tych etapów zależy od terminu realizacji oraz objętości zamawianego materiału. System będzie miał algorytm, który automatycznie dzieli dane zlecenie na mniejsze części.
  7. Po zrealizowaniu usługi przez redaktora, klient za pomocą panelu klienta ma możliwość pobrania zrealizowanej usługi na swój komputer.
  8. Do 7 dni od realizacji zlecenia, Wnioskodawca przekaże redaktorowi jego wynagrodzenie, które będzie się znajdować do tego czasu na rachunku firmowym Wnioskodawcy.

Wykonane przez redaktorów opracowania będą miały charakter jedynie wzorcowy, Klient będzie informowany, iż wykonane na jego życzenie zlecenie może być wykorzystane w sposób nienaruszający ustawy o prawie autorskim oraz art. 272 kodeksu karnego.

Wnioskodawca będzie podmiotem odpowiedzialnym za poprawne działanie portalu (redakcja serwisu), w ramach wykonywanych czynności dbał będzie o odpowiednią jakość opracowywanych przez redaktorów prac, równocześnie czuwając czy wykonywane przez redaktorów opracowania nie stanowią plagiatu. Rolą Wnioskodawcy będzie również rozwiązywanie ewentualnych sporów pomiędzy Klientem, a Redaktorem np. w wypadku przekroczenia terminu przygotowania zlecenia bądź jego niskiej jakości merytorycznej. Wnioskodawca będzie również dokonywał częstych audytów celem skontrolowania jakości świadczonych usług.

Platforma ma być w założeniu międzynarodowa, skupiać będzie redaktorów wielojęzycznych i będzie pozwalała na zlecanie opracowań w różnych językach. Jednakże siedziba Wnioskodawcy znajdować się będzie wyłącznie na terenie kraju. Portal zostanie umieszczony na serwerze w kraju lub za granicą (USA, Europa) w zależności od atrakcyjności technicznej i finansowej oferty dysponenta serwerów.

W piśmie z 8 stycznia 2019 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż Redaktorzy będą osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. W przyjętym modelu biznesowym wynagrodzenie Redaktora będzie mu przekazywane już pomniejszone o prowizję Wnioskodawcy. Natomiast faktury, niezależnie od kraju zamieszkania Redaktora, będą wystawiane wszystkim Redaktorom.

Wnioskodawca nie jest obecnie zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i nie składa deklaracji VAT, jednak zamierza zarejestrować się jako czynny podatnik VAT przed dokonaniem pierwszej czynności.

Wnioskodawca nie jest stroną umowy zawieranej pomiędzy Redaktorem, a Klientem.

Na rzecz klientów nie będą wystawiane faktury VAT.

Wnioskodawca nie będzie ponosił odpowiedzialności za jakość opracowań, jednak stworzy narzędzia dla jak najlepszego doboru Redaktorów, ich dyscyplinowania oraz prawidłowego i terminowego przebiegu realizacji usług. Nie będzie jednak odpowiadał za końcowy wynik.

Wnioskodawca w żaden sposób nie będzie miał możliwości kontrolowania, czy Redaktorzy świadczyć będą usługi na rzecz konsumentów czy też przedsiębiorców, zatem nie można wykluczyć, iż usługi będą świadczone również na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi nie spełniają definicji usług elektronicznych, ze względu na fakt, iż aktywność Wnioskodawcy wymaga nieustannego zaangażowania czynnika ludzkiego i nie jest zautomatyzowana.

Wnioskodawca nie przewiduje wynagrodzenia innego niż prowizja.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy usługi świadczone przez portal internetowy Wnioskodawcy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23% w zakresie pobieranej przez portal prowizji, czy winna być opodatkowana cała kwota danego zlecenia? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1, doprecyzowane w piśmie z 8 stycznia 2019 r.)
  2. Czy w związku z realizowaniem 100% przepływów finansowych za pomocą operatorów płatności online i rachunków bankowych nie wystąpi w żadnym momencie konieczność ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy podatek od towarów i usług winien być rozliczany wyłącznie w zakresie pobieranej prowizji. Wnioskodawca działający jako Redakcja serwisu nie jest stroną umowy zawieranej pomiędzy Klientem, a Redaktorem, zatem jedynym uzyskiwanym przez niego przychodem będzie wartość prowizji. Świadczone za pomocą portalu internetowego usługi posiadają wszelkie elementy świadczenia opodatkowanego VAT. W tej sytuacji występuje bowiem zarówno skonkretyzowane świadczenie i beneficjenci tego świadczenia, tj. redaktorzy otrzymujący wynagrodzenie (honorarium) za swoją pracę (dzieło). Z uwagi na to, że Wnioskodawca będzie pobierał od każdego zawartego zlecenia prowizję, sama transakcja ma niewątpliwie charakter odpłatny. W ocenie Wnioskodawcy prowizja winna być opodatkowania podatkiem od towarów i usług według stawki 23 %.

W ocenie Wnioskodawcy przedstawiona działalność nie stanowi usług świadczonych za pomocą komunikacji elektronicznej. Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy o VAT przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011 (rozporządzenie wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej). Z kolei art. 7 ust. 1 ww. rozporządzenia wskazuje, iż do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Ze względu na opisaną wcześniej aktywność Wnioskodawcy w planowanym portalu trudno doszukać się przesłanki automatyzacji i minimalnego udziału człowieka.

Mając na uwadze, powyższe wnioski, bez znaczenia pozostaje fakt, że portal będzie dawał możliwość świadczenia usług głównie na rzecz osób fizycznych niebędących podatnikami, które nie będą wyłącznie obywatelami Polski, ale również obcokrajowcami. Przy założeniu, że usługi, które będą świadczone w ramach portalu, nie będą stanowiły usług elektronicznych, (dla których rozliczenie podatku VAT wymagałoby zastosowania tzw. procedury MOSS) miejscem opodatkowania tych usług pozostanie siedziba Wnioskodawcy, która znajduje się na terenie Polski.

Naliczane Redaktorom prowizje Wnioskodawca będzie dokumentował wystawianymi dla nich fakturami zawierającymi 23% podatku VAT.

W zakresie obowiązku użytkowania kasy fiskalnej Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż transakcje dokonywane w trakcie prowadzenia przez niego portalu będą zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy fiskalnej na podstawie pkt 39 załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podstawy opodatkowania usług świadczonych przez portal internetowy, stawki podatku oraz zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z cytowanych przepisów ustawy wynika, że usługą jest każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Wskazać również należy, że czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako czynność usługową (usługę) jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego. Aby zatem daną czynność uznać za świadczenie usługi, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do treści art. 29a ust. 6 ustawy o VAT podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Zgodnie z art. 29a ust. 7 ustawy o VAT podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podstawę opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi. Zgodnie z powyższą definicją, w przypadku transakcji dokonywanych przez podatnika podstawą opodatkowania jest zatem zapłata (wynagrodzenie) ustalona przez strony transakcji.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest obecnie zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i nie składa deklaracji VAT, jednak zamierza zarejestrować się jako czynny podatnik VAT przed dokonaniem pierwszej czynności. Wnioskodawca planuje utworzenie wielofunkcyjnej i wielojęzycznej platformy internetowej służącej do zamawiania opracowań naukowych zleconych przez użytkowników portalu. W ramach portalu będą istniały trzy rodzaje podmiotów:

  1. Redaktor – użytkownik, który na zlecenie Klienta będzie przygotowywał opracowania na wybrany temat.
  2. Klient – użytkownik zlecający przygotowanie opracowania, wybierający ofertę Redaktora, płacący i pobierający produkt przygotowany przez Redaktora.
  3. Redakcja serwisu – podmiot odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie platformy.

Procedura realizacji zleceń będzie wyglądać następująco:

Klient rejestruje się na portalu i składa zamówienie wypełniając formularz zamówienia. Po prawidłowym złożeniu zamówienia informacja o nim pojawi się w Panelu Redaktora w dziale „Zlecenia”, sekcja „Nowe zlecenia” oraz zostaje wysłany mail na skrzynkę redaktora z informacją o szczegółach nowego zlecenia. Każdy zarejestrowany redaktor za pomocą panelu redaktora będzie miał możliwość zapoznania się ze szczegółami zlecenia. Po złożeniu oferty cenowej przez redaktora, klientowi wyświetla się łączny koszt usługi. Na ten koszt składa się honorarium redaktora, który określił jego wysokość oraz doliczana prowizja redakcji do zaproponowanej przez redaktora ceny. Jeśli klient wybierze ofertę danego redaktora i dokona płatności za usługę, to redaktor w określonym czasie musi tę usługę zrealizować i za pomocą panelu redaktora, przesłać gotowy produkt dla klienta. Płatność dokonywana będzie na rachunek bankowy bądź inny rachunek Wnioskodawcy w serwisach płatności elektronicznych typu paypal czy payu. Po zrealizowaniu usługi przez redaktora, klient za pomocą panelu klienta ma możliwość pobrania zrealizowanej usługi na swój komputer. Do 7 dni od realizacji zlecenia, Wnioskodawca przekaże redaktorowi jego wynagrodzenie, które będzie się znajdować do tego czasu na rachunku firmowym Wnioskodawcy. Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi nie spełniają definicji usług elektronicznych, ze względu na fakt, iż aktywność Wnioskodawcy wymaga nieustannego zaangażowania czynnika ludzkiego i nie jest zautomatyzowana.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że z uwagi na powołane powyżej przepisy i wskazane okoliczności sprawy w opisanej sytuacji, gdzie Wnioskodawca udostępniał będzie odpłatnie na rzecz użytkowników odpowiednie narzędzia/funkcjonalności platformy wystąpią wszystkie konieczne elementy świadczenia opodatkowanego podatkiem od towarów i usług, określone w art. 8 ustawy o VAT. Występuje zatem świadczenie w postaci udostępniania utworzonej przez Wnioskodawcę platformy, beneficjentami świadczenia są użytkownicy odnoszący korzyści z tego tytułu oraz świadczenie ma charakter odpłatny, bowiem Wnioskodawcy przysługuje z tego tytułu wynagrodzenie. Zatem w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której występuje skonkretyzowane świadczenie w zamian za określone wynagrodzenie.

Ustalenie podstawy opodatkowania sprowadza się zatem do tego, co Wnioskodawca otrzymuje z tytułu transakcji dokonywanych w związku z wykonywaniem działalności w zakresie udostępnienia platformy internetowej, skupiającej dostawców (Redaktorów) i potencjalnych odbiorców usług (Klientów), to znaczy co jest faktycznym wynagrodzeniem za świadczenie usług.

Jak wskazano w opisie sprawy na łączny koszt usługi składa się honorarium redaktora, który określił jego wysokość oraz doliczana prowizja redakcji do zaproponowanej przez redaktora ceny. Do 7 dni od realizacji zlecenia, Wnioskodawca przekaże redaktorowi jego wynagrodzenie, które będzie się znajdować do tego czasu na rachunku firmowym Wnioskodawcy. Natomiast Wnioskodawca nie przewiduje wynagrodzenia innego niż prowizja. Wnioskodawca nie jest stroną umowy zawieranej pomiędzy Redaktorem, a Klientem. Wnioskodawca nie będzie ponosił odpowiedzialności za jakość opracowań, jednak stworzy narzędzia dla jak najlepszego doboru Redaktorów, ich dyscyplinowania oraz prawidłowego i terminowego przebiegu realizacji usług. Nie będzie jednak odpowiadał za końcowy wynik. Opis sprawy wskazuje więc, że zadaniem platformy jest udostępnienie Klientom możliwości skorzystania z usług świadczonych przez Redaktorów. Tym samym, w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie udostępniał platformę, której jest właścicielem odpowiadającym za jej poprawne działanie, za pomocą której użytkownicy będą mogli kupować lub sprzedawać usługi.

Na wynagrodzenie Wnioskodawcy w niniejszej sprawie będzie składać się prowizja związana z płatnościami dokonywanymi przez Klientów za zakupioną usługę od Redaktorów za pośrednictwem platformy.

W konsekwencji, podstawą opodatkowania z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę usług za pośrednictwem platformy zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, będzie kwota prowizji jaką otrzyma Wnioskodawca od Klienta, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota stanowiąca cenę za daną usługę, którą Wnioskodawca przekaże Redaktorowi nie będzie wchodzić do podstawy opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług, gdyż będzie to wynagrodzenie z tytułu dokonanego przez Redaktora na rzecz Klienta zlecenia.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zgodnie z treścią art. 146aa ust.1 pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż – 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z wniosku wynika, że platforma ma być w założeniu międzynarodowa, skupiać będzie redaktorów wielojęzycznych i będzie pozwalała na zlecanie opracowań w różnych językach. Jednakże siedziba Wnioskodawcy znajdować się będzie wyłącznie na terenie kraju. Portal zostanie umieszczony na serwerze w kraju lub za granicą (USA, Europa) w zależności od atrakcyjności technicznej i finansowej oferty dysponenta serwerów. Redaktorzy będą osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami zawarta została w art. 28c ust. 1 ustawy, zgodnie z którym – miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej – art. 28c ust. 2.

W przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu gospodarczej – art. 28c ust. 3.

Zatem, gdy usługa jest świadczona na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem, posiadającego siedzibę, stałe lub zwykłe miejsce zamieszkania poza terytorium Polski, miejsce świadczenia usługi ustala się na podstawie art. 28c ustawy o VAT.

Tym samym, że w okolicznościach opisanych we wniosku świadczone przez Wnioskodawcę usługi za wynagrodzeniem w postaci prowizji podlegają opodatkowaniu jako świadczenie usług, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy stawką 23% i usługi te będą opodatkowane w Polsce.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z cytowanego wyżej art. 111 ust. 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej ciąży na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów, mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Należy podkreślić, że obowiązek ten dotyczy wyłącznie sprzedaży, która została dokonana na rzecz tych wyżej wymienionych podmiotów. Tym samym obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej nie wystąpi w przypadku sprzedaży na rzecz innych podmiotów, tj. firm, przedsiębiorstw, organizacji, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, bowiem sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (w tym osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) należy udokumentować fakturą VAT. Jednocześnie przepisy ustawy o VAT nie zabraniają ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących na rzecz ww. podmiotów. Jednakże w takim przypadku należy pamiętać, że ustawodawca do takiej sprzedaży przewidział określone warunki ewidencyjne.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od dnia 1 stycznia 2019 r., reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.:

  1. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
  2. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2016 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł (§ 5 ust. 1 rozporządzenia).

W myśl § 5 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20 000 zł.

Wskazać należy, że każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (w danym roku) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Z powołanych przepisów wynika zatem, że obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, jak również termin, w którym należy rozpocząć jego realizację, uzależniony jest ściśle od faktu dokonywania sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT.

Jak stanowi § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

W § 4 rozporządzenia wymienione zostały czynności wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 i § 3, tj. zwolnienia przedmiotowego i podmiotowego.

Należy zauważyć, że w poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystania z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika powołanego rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: zapłata musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, a przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 pkt 2 rozporządzenia.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że płatność za całą usługę dokonywana będzie na rachunek bankowy bądź inny rachunek Wnioskodawcy w serwisach płatności elektronicznych typu paypal czy payu, a następnie Redaktorowi będzie przekazywane wynagrodzenie już pomniejszone o prowizję Wnioskodawcy. Co oznacza, że wynagrodzenie Wnioskodawcy w postaci prowizji będzie wpływało na jego rachunek bankowy.

W związku z tym w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę usług polegających na udostępnianiu platformy osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym, w sytuacji gdy cała należność za te usługi, za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo – kredytowej będzie wpływać na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego do 31 grudnia 2021 r., na mocy § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie odpowiedzi na pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 3 natomiast w zakresie pytania oznaczonego nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj