Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.533.2021.1.OS
z 30 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 lipca 2021 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu pn. (… )– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

8 lipca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu pn.(…) .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(...) (zwana dalej „Centrum”) jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę (…) , powstałą w wyniku połączenia samorządowych instytucji kultury - (…) w (…) z siedzibą w(..). Centrum działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności ustawy z dnia 15 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, prowadzi działalność zwolnioną z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Centrum dzieli się na 6 placówek, działających na terenie Gminy (… ). Prowadzi działalność kulturalną polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury m.in. poprzez: zaspokojenie potrzeb rekreacyjno-sportowych, edukację kulturalną i wychowanie przez sztukę, zainteresowanie wiedzą i sztuką, integracja miejscowych środowisk, tworzenie warunków do tworzenia folkloru i rękodzieła ludowego, współdziałanie z innymi instytucjami, szkołami oraz organizacjami pozarządowymi. Do zadań Centrum należy również upowszechnianie czytelnictwa oraz wiedzy. Placówka udostępnia nieodpłatnie pomieszczenia na spotkania, zebrania i imprezy nie przynoszące dochodów, organizowane przez miejscowe organizacje społeczne, placówki oświatowe, sołtysów i rady sołeckie. W przypadku pozyskania dochodów z tytułu wynajmu pozostają one w dyspozycji instytucji kultury z przeznaczeniem na jej działalność statutową. Główne przychody instytucji to dotacja z Gminy, przychody z uczestnictwa w zajęciach oraz wynajem pomieszczeń, który nie przekracza limitów określonych w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. W ramach swojej działalności Centrum wystąpiło z wnioskiem o przyznanie dofinansowania na realizacje projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020. Oś priorytetowa - Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie - 8.6 Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego, Priorytet inwestycyjny - 9.4 Inwestycje dokonywane w kontekście strategii na rzecz rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Tytuł projektu: (…) . Wniosek złożony został do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...) w grudniu 2020 r. Projekt zakłada przebudowę i rozbudowę budynku po zlewni mleka w (…) oraz zmianę przeznaczenia budynku i przystosowanie go do celów społecznych i edukacyjnych. Swym zasięgiem projekt obejmuje również zagospodarowanie terenu przy przedmiotowym budynku. Przedsięwzięcie wiąże się również z zakupem wyposażenia. Zakres prac na budynku obejmuje między innymi: roboty przygotowawcze, betonowanie, zbrojenie, roboty murarskie, tynki i okładziny, posadzki, konstrukcje drewniane i stolarka, roboty izolacyjne i pokrywcze, ślusarka i konstrukcje stalowe, instalacja odgromowa, instalacja elektryczna, instalacja wodno-kanalizacyjna, wykonanie ciągów komunikacyjnych. Realizacja projektu nastąpi do 30 czerwca 2022 r. jako zdarzenie przyszłe. Budynek jest własnością Gminy. Gmina zawarła z Centrum umowę użyczenia w dniu 30.01.2017 r. na bezpłatne używanie budynku na czas nieokreślony, na prowadzenie działalności kulturalnej. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawiane będą na (...) w kwocie brutto bez możliwości odliczenia podatku VAT. Nabyte towary i usługi wykorzystywane będą do czynności zwolnionych z podatku VAT. W ramach projektu (…) istnieje możliwość uznania podatku VAT, poniesionego przez Centrum za koszt kwalifikowalny tylko wówczas, gdy został ostatecznie poniesiony i w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, nie może zostać odzyskany. Indywidualna interpretacja KIS w przedmiotowej kwestii jest niezbędna do końcowego rozliczenia projektu (data finansowego zakończenia realizacji projektu to 30 czerwca 2022 r.)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze zdarzeniem przyszłym opisanym w przedmiotowym wniosku (...) ma prawo do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu, a który to podatek stanowi w nim wydatek kwalifikowalny?

Zdaniem Wnioskodawcy, (...) nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, a więc kosztem kwalifikowalnym w ramach projektu są kwoty brutto kosztów ponoszonych w ramach realizacji projektu. Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że zwolnione są usługi kulturalne, świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Skoro prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje podatnikom VAT zwolnionym od podatku od towarów i usług a Centrum jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo, zaś towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, to w opinii (…) nie będzie miała prawa do odliczenia i odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanego zadania i poniesiony koszt będzie kwalifikowanym łącznie z podatkiem VAT, bez możliwości odliczenia. W odniesieniu do realizowanego przez (...) projektu(…) , nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Taki pogląd można odnaleźć w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora KIS, np. Interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2020 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygnatura 0113-KDIPT1-1.4012.228.2020.1.AK , lub Interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2020 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0111-KDIB3-1.4012.372.2020.1.ASY. W obydwu wymienionych interpretacjach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż Wnioskodawcom nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów związanych z realizacją projektów unijnych realizowanych przez Wojewódzkie Urzędy Marszałkowskie. Tym samym Wnioskodawcom z tego tytułu nie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, a co za tym idzie podatek VAT został uznany za kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie podatku w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu pn.(…) , ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto należy wskazać, że pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) , za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj