Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.493.2021.1.ASY
z 15 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 czerwca 2021 r. (data wpływu 11 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wydatków inwestycyjnych związanych z budową sieci wodociągowej przy współudziale środków z Europejskiego Funduszu Rolnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2021 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wydatków inwestycyjnych związanych z budową sieci wodociągowej przy współudziale środków z Europejskiego Funduszu Rolnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Pismem z dnia 9 lutego 2021 r. Gmina …. zwróciła się do Państwa z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych związanych z budową sieci wodociągowej przy współudziale środków z Europejskiego Funduszu Rolnego. Pismem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 marca 2021 r. (data wpływu do 17 marca 2021 r.) znak 0111-KDIB3-1.4012.124.2021.1.ASY, Gmina … otrzymała odpowiedź, że jej stanowisko co do odliczenia jest prawidłowe.

Opis stanu faktycznego uległ zmianie w zakresie dotyczącym oddania inwestycji Gminnemu Zakładowi Komunalnemu. Zgodnie z zapisami § 5 ust. 1 pkt 3a umowy o przyznaniu pomocy nr …. z dnia 28 sierpnia 2020 r., Gmina …. do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia wypłaty przez Agencję płatności końcowej nie może przenieść prawa własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji oraz ich wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem i celem operacji.

Gmina …. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina …. wykonuje zadania, do których została powołana, na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Większość tych zadań realizowana jest przez gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Część czynności Gmina …. wykonuje na podstawie umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom ustawy o VAT. Gmina …. z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług, zwanego dalej podatkiem VAT, z podległymi jednostkami budżetowymi. Podległy Urząd Gminy w … jako jednostka budżetowa prowadzi w imieniu Gminy …. sprzedaż opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Sprzedaż prowadzona przez Gminę …. to m.in. czynsze z wynajmu miejsc pod reklamę oraz czynsze z wynajmu pomieszczeń osobom prowadzącym działalność gospodarczą. Gmina …. zrealizowała inwestycję pod nazwą „…” z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Podatek VAT zaliczany jest do środków niekwalifikowanych projektu.

Przedmiotem inwestycji było wykonanie wodociągu o łącznej długości 2 567,30 m. Rozbudowa sieci wodociągowej będzie służyć mieszkańcom gminy. Celem planowanej operacji jest wsparcie lokalnego rozwoju infrastruktury, poprawa standardu życia mieszkańców oraz atrakcyjności obszaru pod względem inwestycyjnym i środowiskowym poprzez budowę sieci wodociągowej o łącznej długości 567,30 m km wraz z wykonaniem rurociągów, hydrantów, komór zasuw i komór pomiarowych. Po zakończeniu inwestycji woda będzie dostarczana do indywidualnych odbiorców. Przedmiotowa inwestycja zostanie przekazana dla Gminnego Zakładu Komunalnego po upływie 5 lat, zgodnie z zapisami § 5 ust. 1 pkt 3a umowy o przyznaniu pomocy. Do czasu przekazania inwestycji wodociągiem będzie zarządzał Gminny Zakład Komunalny. Zakład budżetowy będzie wykonywał usługi związane z dostarczaniem wody dla mieszkańców odpłatnie, będzie zawierać umowy cywilnoprawne z odbiorcami. Faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane są na Gminę …, natomiast towary i usługi związane z rozbudową sieci wodociągowej związane będą z wykonaniem czynności opodatkowanych. Powstała w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia usług odpłatnych, tj. usługi dostarczania wody do mieszkańców gminy na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Opłaty związane z dostawą wody inkasować będzie Zakład, który jest zakładem scentralizowanym z Gminą od dnia 1 stycznia 2017 r. Faktury dla odbiorców wystawiane będą przez Zakład z odpowiednią stawką podatku VAT. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do dostarczania wody do budynków jednostek organizacyjnych Gminy …..

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jeżeli Gmina będzie prowadziła w związku z wyżej wymienioną inwestycją tylko i wyłącznie sprzedaż opodatkowaną, czy ma związku z tym prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wydatków inwestycyjnych związanych z budową sieci wodociągowej przy współudziale środków z Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach PROW?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Gminy przy ww. projekcie będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją ww. inwestycji, gdyż w tym zakresie działa w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz.U.2020 poz. 106 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, a tym samym spełnia przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który mówi że prawo do odliczenia podatku VAT występuje wyłącznie gdy świadczone usługi są związane ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji posiada prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dotyczących zakupów inwestycyjnych związanych z realizacją projektu.

W wyżej wymienionym projekcie będzie występować tylko i wyłącznie sprzedaż opodatkowana, zatem istnieje prawo do odliczenia podatku VAT. Działalność prowadzona w ramach tego projektu jest całkowicie odpłatna. W konsekwencji Gmina będzie mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z ww. zakupami, ponieważ efekty tych prac będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, bowiem w tym zakresie działa ona w charakterze podatnika.

Analizując treść wyżej powołanych przepisów prawa, zdaniem Wnioskodawcy, Gminie będzie przysługiwało prawo do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania. Bowiem spełnione zostały wszystkie przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a opisana inwestycja związana jest z wykonywaniem wyłącznie czynności opodatkowanych - odpłatnym świadczeniem usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu, których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj., gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług, co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina zrealizowała inwestycję pod nazwą „…” z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Podatek VAT zaliczany jest do środków niekwalifikowanych projektu. Przedmiotem inwestycji było wykonanie wodociągu. Rozbudowa sieci wodociągowej będzie służyć mieszkańcom gminy. Celem planowanej operacji jest wsparcie lokalnego rozwoju infrastruktury, poprawa standardu życia mieszkańców oraz atrakcyjności obszaru pod względem inwestycyjnym i środowiskowym poprzez budowę sieci wodociągowej o łącznej długości 567,30 m km wraz z wykonaniem rurociągów, hydrantów, komór zasuw i komór pomiarowych. Po zakończeniu inwestycji woda będzie dostarczana do indywidualnych odbiorców. Przedmiotowa inwestycja zostanie przekazana dla Gminnego Zakładu Komunalnego po upływie 5 lat, zgodnie z zapisami § 5 ust. 1 pkt 3a umowy o przyznaniu pomocy. Do czasu przekazania inwestycji wodociągiem będzie zarządzał Gminny Zakład Komunalny. Zakład budżetowy będzie wykonywał usługi związane z dostarczaniem wody dla mieszkańców odpłatnie, będzie zawierać umowy cywilnoprawne z odbiorcami. Faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane są na Gminę …., natomiast towary i usługi związane z rozbudową sieci wodociągowej związane będą z wykonaniem czynności opodatkowanych. Powstała w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia usług odpłatnych, tj. usługi dostarczania wody do mieszkańców gminy na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Opłaty związane z dostawą wody inkasować będzie Zakład, który jest zakładem scentralizowanym z Gminą od dnia 1 stycznia 2017 r. Faktury dla odbiorców wystawiane będą przez Zakład z odpowiednią stawką podatku VAT. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do dostarczania wody do budynków jednostek organizacyjnych Gminy …..

Jak wskazano na wstępie podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego zostanie spełniony, gdyż – jak wynika z treści wniosku – towary i usługi związane z rozbudową sieci wodociągowej związane będą z wykonaniem czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca będzie działał jako podatnik podatku VAT i powstała w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia usług odpłatnych, tj. dostarczanie wody do mieszkańców gminy na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych w związku z budową sieci wodociągowej, pod warunkiem nie wystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj