Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.345.2021.2.RG
z 20 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 maja 2021 r. (data wpływu 21 maja 2021 r.), uzupełniony pismem z 12 lipca 2021 r. (data wpływu 14 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod tytułem „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

21 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod tytułem „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z 12 lipca 2021 r. (data wpływu 14 lipca 2021 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

(doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Sieć …(dalej: Instytut, Wnioskodawca), działa w oparciu o ustawę z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej … (Dz. U. z 2020 poz. 2098 z późn. zm.). Instytut jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Obecnie, w celu ustalenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu Wnioskodawca, stosując przepis art. 90 ust. 2 u.p.t.u., w zakresie, w jakim zakupy towarów i usług nie mogą być zakwalifikowane wprost bądź to do działalności opodatkowanej, bądź to zwolnionej, stosuje proporcję ustaloną w myśl art. 90 ust. 3 i 4 u.p.t.u.

Głównymi zadaniami Instytutu, działającego w ramach Sieci Badawczej …, są realizacje projektów badawczych, w tym międzynarodowych, a także komercjalizacja wyników przeprowadzonych prac.

Poza podstawową działalnością, Wnioskodawca może również produkować unikatową aparaturę badawczą i unikatowe materiały, prowadzić działalność metrologiczną, normalizacyjną i certyfikacyjną, opracowywać prototypy nowych rozwiązań technologicznych, prowadzić kursy i szkolenia kadr dla przedsiębiorców, jak również może prowadzić inną działalność, związaną z charakterem prowadzonych przez siebie prac. Ważnym aspektem funkcjonowania Instytutu jest jego działalność na rzecz społeczeństwa, dlatego wśród zadań znalazła się również popularyzacja nauki i wiedzy o nowych technologiach.

Sieć … wraz z Wnioskodawcą działają w ramach umowy konsorcjum, w zakresie realizacji projektu pod tytułem „…” (dalej: Projekt). W ramach przedmiotowego Konsorcjum, Wnioskodawca pełni funkcję członka Konsorcjum, a Sieć Badawcza … jest jego liderem. W ramach zawartej umowy, konsorcjanci zobowiązali się do wykonania przypadających dla każdego z nich zadań badawczych w związku z realizacją Projektu.

Bezpośrednim celem Projektu jest utworzenie Centrum Badawczo-Rozwojowego …, przez oba podmioty działające w ramach Konsorcjum. CBR … planowo wyposażone zostanie w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące wytworzeniu i unowocześnieniu infrastruktury badawczej wykorzystywanej do prowadzenia rynkowo zorientowanej działalności badawczo-rozwojowej. Głównym celem zaplanowanych prac badawczo-rozwojowych jest wytworzenie biodegradowalnych kompozytów z odpadowych produktów biomasowych przemysłu skórzanego, rolno-drzewnego, włókienniczego w celu ich zastosowania w przemyśle rolno-spożywczym, opakowaniowym, ogrodniczym i innych obszarach gospodarczych.

W ramach planowanych do realizacji prac badawczo-rozwojowych określono trzy następujące badawcze cele szczegółowe:

  1. Wytworzenie kompozytów na bazie biodegradowalnych tworzyw termoplastycznych z udziałem odnawialnej biomasy na bazie preparatów kolagenowych oraz z dodatkiem naturalnych przeciwutleniaczy.
  2. Wytwarzania nowej generacji wielofunkcyjnych kompozytów polimerowych opartych między innymi na ligninie, hemicelulozach i mikro-nanowłóknach celulozowych otrzymanych z biomasy roślinnej.
  3. Transfer wyników prac badawczo-rozwojowych do przemysłu rolnego, ogrodniczego, spożywczego i opakowań i innych obszarów gospodarki (np. budownictwa). W ramach transferu wyników organizowane będą konferencje, spotkania branżowe mające na celu zapoznanie przedsiębiorców z kierunkami projektu i ich wynikami, a w kolejnym etapie rozpoczęcie współpracy z przedsiębiorcami poprzez realizację na ich rzecz usług badawczo-rozwojowych, wspólnych projektów, sprzedażą produktów kompozytowych, co związane będzie z dokonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Planowana do nabycia w ramach przygotowania do realizacji i samej realizacji Projektu infrastruktura badawcza będzie używana przez Wnioskodawcę, jak też lidera konsorcjum. W przypadku współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a liderem konsorcjum w ramach realizacji Projektu, infrastruktura będzie używana przez lidera konsorcjum nieodpłatnie. Natomiast w przypadku chęci wykorzystywania przez lidera konsorcjum infrastruktury do innych celów, Wnioskodawca będzie udostępniał infrastrukturę badawczą jedynie odpłatnie. Dodatkowo, przewiduje się, że infrastruktura ta będzie używana przez przedsiębiorców - poza planowanymi pracami badawczo-rozwojowymi, zorientowanymi na docelową komercjalizację prac. W tym celu, Konsorcjum zapewni także dostępność infrastruktury badawczej dla podmiotów trzecich, na przejrzystych i niedyskryminujących zasadach - udostępnienie odpłatne aparatury na zasadach rynkowych, co również spowoduje powstanie obrotu z tytułu świadczonych usług, opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Infrastruktura badawcza nabyta w ramach Projektu pozwoli na rozwinięcie poza skalę laboratoryjną badań realizowanych dla szerokich branż przemysłu. Wnioskodawca zakłada, że zainteresowani używaniem infrastruktury badawczej będą odbiorcy w sektorze opakowaniowym, przemyśle rolnym, budowalnym i meblarskim, ale także spożywczym, ogrodniczym, czy samochodowym. Instytut zamierza udostępniać zainteresowanym wskazaną infrastrukturę badawczą odpłatnie, co stanowić będzie podstawę do opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca szacuje, że rok po zakończeniu inwestycji, to jest w 2023 r. nastąpi już nawiązanie współpracy Konsorcjum z przedsiębiorcami, w tym co najmniej 5 współpracujących z Instytutem. W kolejnych latach, w okresie realizacji planu prac szacuje się rokroczne nawiązywanie współpracy z kolejnymi 8 - 10 przedsiębiorcami. Nawiązanie współpracy polegać będzie na świadczeniu na rzecz przedsiębiorców odpłatnie usług badawczo-rozwojowych, realizowaniu wspólnych projektów prowadzonych w formie konsorcjów z przedsiębiorcami oraz sprzedaży (dostawy) produktów kompozytowych.

Planowana inwestycja

W ramach przygotowania oraz realizacji Projektu, Wnioskodawca planuje nabyć usługi w zakresie prac remontowych i adaptacyjnych posiadanych powierzchni doświadczalno-laboratoryjnych, które przeznaczone będą do prac w ramach Projektu. Nadto, Instytut zamierza dokonać zakupu nowoczesnego sprzętu badawczo- rozwojowego w celu wyposażenia zakładów naukowych i laboratoriów Instytutu, nakierowanych na prowadzenie w ramach Projektu wysokospecjalistycznych badań naukowych, prac rozwojowych oraz usług dla przedsiębiorców z wyżej wspomnianych sektorów. Jak wspomniano powyżej, wyniki badań i prac, jak również usługi dla przedsiębiorców zostaną im udostępnione w formie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług). Dodatkowo, w celu realizacji Projektu, Wnioskodawca zamierza stworzyć zaplecze informatyczne, mające za zadanie m. in. gromadzenie oraz udostępnianie wyników badań prowadzonych w ramach Projektu jak również opracowywania wyników badań wykonywanych odpłatnie, stąd planuje dokonać odpowiednich zakupów - software i hardware oraz specjalistycznego oprogramowania.

W ramach posiadanych przez Instytut budynków, zostaną zmodernizowane i doposażone już powierzchnie doświadczalno-laboratoryjne i laboratoria badawcze w celu utworzenia nowoczesnego zaplecza B+R dla zespołów badawczo - naukowych i laboratoriów, mających na celu realizację Projektu.

Zaplecze służyć ma również identyfikowaniu projektodawców innowacyjnych rozwiązań i zachęcaniu ich do rozpoczęcia działalności gospodarczej opartej na unikalnym know-how/patentach oraz rozwoju tej działalności. Celem tych działań jest wyszukiwanie przedsiębiorców, mających wysoki potencjał innowacyjny, do których skierowana będzie oferta konsorcjum.

W ramach realizowanego Projektu, Instytut planuje sfinansować wydatki na:

  1. Zakup aparatury badawczej (środki trwałe) - w ramach Projektu testowane i badane będą właściwości kompozytów i ich składników oraz ich wpływ na środowisko; przy czym kompozyty wytwarzane będą na linii pilotażowej. Dodatkowo, aparaturę badawczą planuje się wykorzystać do realizacji odpłatnych usług laboratoryjnych zlecanych przez przedsiębiorców.
  2. Zakup linii pilotażowej do wytwarzania biodegradowalnych kompozytów (środek trwały) - w ramach realizacji Projektu, na linii pilotażowej wykonywane będą prototypy wraz ich dalszym udoskonalaniem. Powstałe w wyniku prac B+R kompozyty będą przedmiotem opodatkowanej dostawy towarów. Planuje się również, że przedmiotem opodatkowanej sprzedaży będzie również wypracowane know-how.
  3. Zakup usług remontowo-adaptacyjnych pomieszczeń - prace obejmować będą dostosowanie istniejących pomieszczeń do potrzeb i wymagań zakupionej infrastruktury i linii pilotażowej.
  4. Zakup infrastruktury IT, która obejmuje środki trwałe (macierz dyskowa, router VPN, UPS główny, UPS stanowiskowy, przełącznik sieciowy, szafka telekomunikacyjna, stacja robocza monitory, okablowanie) oraz wartości niematerialne i prawne (licencje stanowiskowe dostępu do serwera, licencje pulpitu zdalnego dostępu do serwera, licencje VPN, licencja na oprogramowanie antywirusowe, podstawowy pakiet oprogramowania biurowego w wersji komercyjnej). Powyższy zakup jest ściśle związany z transferem wypracowanego know-how, będzie wykorzystywany do opracowywania wyników badań, analiz i ich bezpiecznego przechowywania.
  5. Zakup specjalistycznego oprogramowania, zaliczanego do wartości niematerialnych i prawnych (oprogramowanie w postaci bazy widm do spektrometrów - wyposażenie dodatkowe do aparatury badawczej, oprogramowanie do gromadzenia i analizy danych). Oprogramowanie będzie wykorzystywane do opracowania wyników badań i analiz.
  6. Zakup pomocniczych środków trwałych: kamera termowizyjna (służąca do weryfikacji prowadzonych badań).
  7. Zakup usług szkoleniowych - szkolenia pracowników Instytutu, w zakresie obsługi nowej aparatury badawczej i linii pilotażowej.

Część zakupów nie pokryta środkami z projektu będzie finansowana ze środków własnych i środków zewnętrznych (dotacji celowych, subwencji itp.)

Wnioskodawca zaznacza, że planowane zakupy umożliwią prowadzenie kompleksowych działań nakierowanych na wytworzenie nowej wiedzy (know-how), która będzie następnie skomercjalizowana, a więc wygeneruje obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakupiona infrastruktura wykorzystywana będzie również do pokazów możliwości sprzętu dla przedstawicieli przedsiębiorców i świata nauki, warsztatów praktycznych (prezentacje, demonstracje, testowanie i informacje o potencjale realizowanego Projektu), co zdaniem Instytutu również przekładać będzie się w przyszłości na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Co istotne, Instytut zakłada, że poczynione zakupy wykorzystywane będą również do celów badawczych w zakresie prac doktorskich, praktyk i staży dla studentów, szkoleń kadry, itp.

Zaznaczyć należy, iż Instytut zobowiązany był do przedstawienia struktury planowanego wykorzystania infrastruktury powstałej w ramach Projektu na cele gospodarcze i niegospodarcze, a następnie na tej podstawie zobowiązany jest określić, jaka część projektu ma charakter gospodarczy.

W ramach przygotowywanych planów, Instytut wskazał, że przewidywane wykorzystanie infrastruktury badawczej sfinansowanej w ramach pomocy publicznej do zdefiniowanej poniżej „działalności gospodarczej” przewidziane zostało na poziomie 30,10% rocznej wydajności tej infrastruktury.

Przy czym, koniecznie wskazać należy, że zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 2 Regulaminu konkursu numer … w ramach Osi priorytetowej: BADANIA, ROZWÓJ I KOMERCJALIZACJA WIEDZY Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, ilekroć w Regulaminie jest mowa o części gospodarczej infrastruktury, należy przez to rozumieć część projektu przeznaczoną w pełnym zakresie do prowadzenia działalności gospodarczej, takiej jak np.: wynajem wyposażenia lub laboratoriów przedsiębiorstwom, świadczenie usług dla przedsiębiorstw lub prowadzenie badań na zlecenie, dydaktyka poza publicznym systemem (studia podyplomowe, kursy, szkolenia na zlecenie). Część projektu finansowana zgodnie ze schematem pomocy publicznej.

Natomiast, zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 3 Regulaminu konkursu numer … w ramach Osi priorytetowej: BADANIA, ROZWÓJ I KOMERCJALIZACJA WIEDZY Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, ilekroć w Regulaminie jest mowa o: "części niegospodarczej infrastruktury - w przypadku, gdy przedsięwzięcie służy zarówno działalności gospodarczej, jak i niegospodarczej, poprzez część niegospodarczą infrastruktury należy rozumieć część projektu sfinansowaną ze środków publicznych i przeznaczoną do prowadzenia takich rodzajów działalności niegospodarczej jak:

  1. Zasadnicza działalność organizacji prowadzących badania i infrastruktur badawczych, w szczególności:
    • kształcenie mające na celu zwiększanie coraz lepiej wyszkolonych zasobów ludzkich. Zgodnie z orzecznictwem i praktyką decyzyjną Komisji, oraz jak wyjaśniono w zawiadomieniu dotyczącym pojęcia pomocy państwa i w komunikacie w sprawie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, edukację publiczną organizowaną w ramach krajowego systemu edukacji, finansowaną głównie lub wyłącznie przez państwo nadzorowaną przez państwo uznaje się za działalność niegospodarczą;
    • niezależna działalność badawczo-rozwojowa mająca na celu powiększanie zasobów wiedzy. Lepsze zrozumienie, w tym badania i rozwój w ramach współpracy, kiedy to organizacja prowadząca badania lub infrastruktura badawcza podejmuje skuteczną współpracę;
    • szerokie rozpowszechnianie wyników badań na zasadzie niedyskryminacji i braku wyłączności, np. przez nauczanie, dostępne bazy danych, otwarte publikacje i otwarte oprogramowanie;
  2. działania związane z transferem wiedzy, jeżeli są one prowadzone przez organizację prowadzącą badania lub infrastrukturę badawczą (w tym przez ich działy lub jednostki zależne) albo wspólnie z innymi podmiotami tego typu lub w imieniu innych podmiotów tego typu, a wszelkie zyski z tych działań są reinwestowane w zasadniczą działalność organizacji prowadzących badania lub infrastruktur badawczych. Zlecenie wykonania odpowiednich usług stronom trzecim w drodze procedury otwartej pozostaje bez uszczerbku dla niegospodarczego charakteru takiej działalności”.

Poziom dofinansowania Projektu wynosi:

  • dla wydatków związanych z działalnością gospodarczą maksymalny poziom dofinansowania wynosi 50% kosztów kwalifikowalnych (kwoty netto)
  • dla wydatków związanych z działalnością niegospodarczą maksymalny poziom dofinansowania wynosi 100% kosztów kwalifikowalnych kwoty netto)
  • VAT nie jest kosztem kwalifikowanym - w przypadku braku możliwości odliczenia VAT naliczonego będzie do pokrycia ze środków własnych Instytutu.

Na pytanie Organu „Na kogo są wystawione faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizacji Projektu pod tytułem „…”?” Wnioskodawca odpowiedział: „Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizacji Projektu pod tytułem „Powołanie i uruchomienie Centrum Badawczo-Rozwojowego …”, zgodnie z budżetem projektu, wystawiane są osobno na każdy z instytutów uczestniczących w Projekcie.”

Na pytanie nr 2 Organu „Do wykonywania jakich czynności Państwa Instytut będzie wykorzystywał towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu tj. czy do czynności:

  • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  • zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
  • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”

Wnioskodawca odpowiedział: „Instytut wskazuje, że finalnym i nadrzędnym celem realizacji Projektu jest skomercjalizowany transfer wyników prac badawczo-rozwojowych na rzecz zewnętrznych przedsiębiorstw. Wszelkie działania inne niż sprzedaż usług sama w sobie (np. konferencje i spotkania branżowe, wykorzystanie badań przez osoby które mają dostęp do infrastruktury projektu), uznane zgodnie z definicją projektu, przedstawioną we wniosku o wydanie interpretacji jako „działalność niegospodarcza” stanowią działania mające na celu zainteresowanie potencjalnych kontrahentów kierunkami projektu i ich wynikami, co też wpłynie na rozpoczęcie współpracy z przedsiębiorcami. Innymi słowy, wszelkie działania towarzyszące funkcjonowaniu Projektu nakierowane są na komercjalizację wyników badań, co też związane będzie z dokonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, finalnie Instytut będzie wykorzystywał towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.”

Na pytanie Organu „Czy towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu Państwa Instytut będzie wykorzystywał wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.)?” Wnioskodawca odpowiedział: „Głównymi zadaniami Instytutu, działającego w ramach Sieci Badawczej …, są realizacje projektów badawczych, w tym międzynarodowych, a także komercjalizacja wyników przeprowadzonych prac. Natomiast finalnym i nadrzędnym celem realizacji Projektu jest skomercjalizowany transfer wyników prac badawczo-rozwojowych na rzecz zewnętrznych przedsiębiorstw. Wszelkie działania dotyczące Projektu nakierowane są na komercjalizację wyników badań, co też związane będzie z dokonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynności podejmowane w ramach działalności niegospodarczej (w rozumieniu projektu), w tym badania naukowe są środkiem do osiągnięcia celu jakim jest komercjalizacja i zarobkowanie. Tym samym, towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu Instytut będzie wykorzystywał wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.”

Na pytanie Organu „Czy towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu Państwa Instytut będzie wykorzystywał do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?” Wnioskodawca odpowiedział: „Jak wyżej.”

Na pytanie Organu „Czy towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu Państwa Instytut będzie wykorzystywał zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?” Wnioskodawca odpowiedział: „Jak wyżej.”

Na pytanie Organu „W sytuacji, gdy towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu będą wykorzystywane przez Państwa Instytut zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to należy wskazać czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Państwa Instytut działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?” Wnioskodawca odpowiedział: „Nie dotyczy.”

Na pytanie Organu „Ile wynosi prewspółczynnik Państwa Instytutu ustalony zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy?” Wnioskodawca odpowiedział: „Prewspółczynnik wynosi 98%.”

Na pytanie Organu „W sytuacji, gdy prewspółczynnik Państwa Instytutu nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy Instytut uznaje, iż wynosi on 0%? Wnioskodawca odpowiedział: „Nie dotyczy.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje pełne prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje mu pełne prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Projektu.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 poz. 685 ze zm., zwanej dalej: „ustawą”). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej. Zapewnia ono bowiem neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Ma ono zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu (obciążenia finansowego).

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie wskazywał, że prawo do odliczenia ustanowione m.in. w dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, będące integralną częścią mechanizmu podatku VAT, stanowi podstawową zasadę, na której opiera się wspólny system podatku VAT, i co do zasady nie może być ograniczane (tak np. wyrok z 26.05.2005 r., C-465/03, Kretztechnik AG przeciwko Finanzamt Linz).

W wyroku z dnia 15 stycznia 1998 r. (C-37/95, Belgische Staat v. Ghent Coal Terminal NV) Trybunał stwierdził, że system odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z przepisów ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
  • gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie co warto podkreślić, regulacje ustawy o VAT przewidują regułę niezwłocznej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, co wynika m.in. z ustawowo przewidzianych terminów dokonania przez podatnika odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 10 ustawy o VAT). Formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przykładowo, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wyżej wskazano, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ust. 1 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Zatem, w przypadku nabycia towarów i usług, należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Wskazać należy, że Instytut jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Działalność gospodarcza Instytutu polega na realizacji projektów badawczych, w tym międzynarodowych oraz dalszej komercjalizacji wyników przeprowadzonych prac. Poza tym, Wnioskodawca może również prowadzić szereg innych działań związanych z jego działalnością podstawową, np. produkcja aparatury badawczej i materiałów, prowadzenie kursów i szkoleń kadr dla przedsiębiorców oraz wszelka inna działalność, związaną z charakterem prowadzonych prac.

W ramach realizacji prac badawczo-rozwojowych finalnym celem Projektu jest transfer wyników prac badawczo-rozwojowych do przedsiębiorstw z różnych branż. Podkreślić należy, że w ramach przedmiotowego transferu wyników organizowane będą konferencje i spotkania branżowe mające na celu zapoznanie przedsiębiorców z kierunkami projektu i ich wynikami, a w kolejnym etapie rozpoczęcie współpracy z przedsiębiorcami poprzez realizację na ich rzecz usług badawczo-rozwojowych i laboratoryjnych, wspólnych projektów i sprzedaży efektów przeprowadzonych badań, co związane będzie z dokonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Realizowany Projekt będzie zatem wykorzystywany w działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Głównym i nadrzędnym celem planowanych zakupów jest umożliwienie prowadzenia kompleksowych działań nakierowanych na wytworzenie nowej wiedzy (know-how), która będzie następnie skomercjalizowana, a więc wygeneruje obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Warto zwrócić uwagę, że poczynione zakupy wykorzystywane będą również do celów badawczych w zakresie prac doktorskich, praktyk i staży dla studentów, szkoleń kadry, itp. Co jednak istotne, wykorzystanie zakupów w ten sposób nie jest celem samym w sobie, lecz stanowi element działań zmierzających do uzyskania końcowego efektu Projektu w postaci komercjalizacji przeprowadzanych działań badawczych. Osoby, którym umożliwione zostanie korzystanie z zakupionej infrastruktury w ramach Centrum Badawczo-Rozwojowego .... będą przyczyniać się do rozwoju działalności badawczo-rozwojowej, w ten sposób, że będą brać udział w badaniach naukowych. Podkreślić bowiem należy, że celem umożliwienia korzystania z poszczególnych zakupów dotyczących Projektu nie jest swobodny wykorzystywanie ich do celów własnych lecz udział w działaniach, które związane są z działalnością Centrum. Należy zwrócić w tym miejscu uwagę na sam charakter Projektu - jest nim centrum badawczo - rozwojowe, mające służyć przeprowadzeniu badań nad wytworzeniem biodegradowalnych kompozytów z określonych surowców, a następnie dokonanie komercjalizacji osiągniętych badań. W konsekwencji nabywane zakupy są ściśle dopasowane i mają nierozerwalny związek z potrzebami badawczymi Projektu, co też wyklucza dowolność wykorzystywania poczynionych zakupów.

Warto też nadmienić, że chociaż w ramach przygotowywanych planów dotyczących uzyskania zewnętrznych dofinansowań, Instytut wskazał, że przewidywane wykorzystanie infrastruktury badawczej sfinansowanej w ramach pomocy publicznej do „działalności gospodarczej” przewidziane zostało na poziomie 30,10% rocznej wydajności tej infrastruktury, to nie oznacza, że w takim zakresie działalność centrum stanowić będzie działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o VAT.

Warto zwrócić uwagę, że stanowiąca pozostała część Projektu „część niegospodarcza infrastruktury”, o których mowa w programach dofinasowania oznacza część projektu sfinansowaną ze środków publicznych i przeznaczoną do prowadzenia takich rodzajów działalności niegospodarczej jak:

  1. zasadnicza działalność organizacji prowadzących badania infrastruktur badawczych (np. kształcenie zasobów ludzkich lub rozpowszechnianie wyników badań) lub
  2. działania związane z transferem wiedzy.

Co jednak istotne, powyższe działania stanowią istotny i konieczny etap prowadzenia działań badawczych mających na celu późniejszą komercjalizację badań.

Wykorzystanie określone jako niegospodarcze (w ramach projektów badawczo-rozwojowych) służy realizacji działalności opodatkowanej, bowiem jakiekolwiek uzyskane wyniki, które mają potencjał komercyjny zostaną wykorzystane do wykonywania sprzedaży opodatkowanej VAT.

W opinii Wnioskodawcy należy przyjąć, że infrastruktura będzie wykorzystywana do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Działalność o charakterze niegospodarczym będzie dobierana i analizowana pod względem jej potencjału rynkowego. Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na opisany w stanie faktycznym charakter wykorzystania infrastruktury (tj. fakt, że wykorzystanie określone jako niegospodarcze służy realizacji działalności opodatkowanej, bowiem jakiekolwiek uzyskane wyniki, które mają potencjał komercyjny zostaną wykorzystane do wykonywania sprzedaży opodatkowanej VAT), wydatki należy przyporządkować w całości do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

O braku powyższego wpływu rozróżnienia części Projektu na zakres prawa do odliczenia wypowiedział się przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 08 stycznia 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.841.2020.2.MGO, wskazując, że: „Wnioskodawca wskazał, że infrastruktura będzie wykorzystywana w działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Wykorzystanie określone jako niegospodarcze (w ramach projektów badawczo-rozwojowych) służy realizacji działalności opodatkowanej, bowiem jakiekolwiek uzyskane wyniki, które mają potencjał komercyjny zostaną wykorzystane do wykonywania sprzedaży opodatkowanej VAT. Infrastruktura, jak wskazał Wnioskodawca, nie będzie w żaden sposób wykorzystywana do działalności zwolnionej z podatku VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na opisany w stanie faktycznym charakter wykorzystania infrastruktury (tj. fakt, że wykorzystanie określone jako niegospodarcze służy realizacji działalności opodatkowanej, bowiem jakiekolwiek uzyskane wyniki, które mają potencjał komercyjny zostaną wykorzystane do wykonywania sprzedaży opodatkowanej VAT), wydatki należy przyporządkować w całości do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, w takich okolicznościach sprawy uzasadnione jest stwierdzenie, że wydatki na nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu wykorzystywane będą w działalności gospodarczej Wnioskodawcy, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.”

Warto zwrócić uwagę, że przewiduje się nawiązanie współpracy Konsorcjum z przedsiębiorcami, tj. komercjalizacja wyników Projektu nastąpi rok po zakończeniu inwestycji, to jest w 2023 r. Nawiązanie współpracy polegać będzie na świadczeniu na rzecz przedsiębiorców odpłatnie usług badawczo-rozwojowych, usług laboratoryjnych, realizowaniu wspólnych projektów prowadzonych w formie konsorcjów z przedsiębiorcami oraz sprzedaży (dostawy) produktów kompozytowych. Można wiec zauważyć, że pomiędzy przeprowadzeniem badań, a osiągnięciem planowanego celu Projektu, tj. komercjalizacji wyników badań nastąpi pewien upływ czasu (ponad rok). Zatem osiągnięcie efektów Projektu, a więc także wykonywanie wskazanych wyżej czynności opodatkowanych, będzie zasadniczo oddalone w czasie. Okoliczność ta nie wpływa jednak negatywnie na prawo do odliczenia. Warunkiem odliczenia jest bowiem dokonanie zakupu z zamiarem jego wykorzystania do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym kontekście warto ponownie wskazać na regułę niezwłocznej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wystarczającym dla odliczenia jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej, co też w przedmiotowym stanie faktycznym niewątpliwie zostanie spełnione.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Warto wskazać, że powyższe stanowisko było wielokrotnie potwierdzane w orzecznictwie TSUE, czego szczególnym przykładem są wyroki Trybunału w zakresie zaniechanych inwestycji. Zgodnie z tym orzecznictwem, jeżeli towary i usługi wykorzystywane są zgodnie z tym zamiarem, lecz nie zostaje osiągnięty oczekiwany rezultat, to nie ma to wpływu na pierwotny zamiar podatnika. Prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest bowiem uzależnione od osiągnięcia oczekiwanego rezultatu. Powyższe przykładowo potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu z 14 lutego 1985 r. sprawa C-268/83 (D.A. Rompelman, E.A. Rompelman v. Minister van Minister van Financiën) czy też z 29 lutego 1996 r. sprawa C-110/94 (INZO v. Belgian State).

Jednocześnie warto wskazać, że bez znaczenia pozostaje tutaj okoliczność, iż ww. wydatki finansowane są przez podmiot trzeci, gdyż przepisy określające zasady odliczania podatku VAT nie warunkują realizacji ww. prawa bądź jego zakresu od źródła finansowania (środki własne, czy też środki należące do osoby trzeciej). O powyższym prawie decyduje jedynie związek ww. zakupów z działalnością opodatkowaną Instytutu.

Biorąc pod uwagę powyższe, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Wobec czego Instytutowi będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wyżej wskazano, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ust. 1 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zatem, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć, dokonując tych czynności.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż Sieć Badawcza … wraz z Wnioskodawcą działają w ramach umowy konsorcjum, w zakresie realizacji projektu pod tytułem „…”. W ramach przedmiotowego Konsorcjum, Wnioskodawca pełni funkcję Lidera Konsorcjum, a Sieć Badawcza … jest jego członkiem. W ramach zawartej umowy, konsorcjanci zobowiązali się do wykonania przypadających dla każdego z nich zadań badawczych w związku z realizacją Projektu. Bezpośrednim celem Projektu jest utworzenie Centrum Badawczo-Rozwojowego …, przez oba podmioty działające w ramach Konsorcjum. CBR ….. planowo wyposażone zostanie w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące wytworzeniu i unowocześnieniu infrastruktury badawczej wykorzystywanej do prowadzenia rynkowo zorientowanej działalności badawczo-rozwojowej. Głównym celem zaplanowanych prac badawczo-rozwojowych jest wytworzenie biodegradowalnych kompozytów z odpadowych produktów biomasowych przemysłu skórzanego, rolno-drzewnego, włókienniczego w celu ich zastosowania w przemyśle rolno-spożywczym, opakowaniowym, ogrodniczym i innych obszarach gospodarczych.

Finalnym i nadrzędnym celem realizacji Projektu jest skomercjalizowany transfer wyników prac badawczo-rozwojowych na rzecz zewnętrznych przedsiębiorstw. Wszelkie działania inne niż sprzedaż usług sama w sobie (np. konferencje i spotkania branżowe, wykorzystanie badań przez osoby które mają dostęp do infrastruktury projektu), uznane zgodnie z definicją projektu, przedstawioną we wniosku o wydanie interpretacji jako „działalność niegospodarcza” stanowią działania mające na celu zainteresowanie potencjalnych kontrahentów kierunkami projektu i ich wynikami, co też wpłynie na rozpoczęcie współpracy z przedsiębiorcami. Innymi słowy, wszelkie działania towarzyszące funkcjonowaniu Projektu nakierowane są na komercjalizację wyników badań, co też związane będzie z dokonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, finalnie Instytut będzie wykorzystywał towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Głównymi zadaniami Instytutu, działającego w ramach Sieci Badawczej …, są realizacje projektów badawczych, w tym międzynarodowych, a także komercjalizacja wyników przeprowadzonych prac. Natomiast finalnym i nadrzędnym celem realizacji Projektu jest skomercjalizowany transfer wyników prac badawczo-rozwojowych na rzecz zewnętrznych przedsiębiorstw. Wszelkie działania dotyczące Projektu nakierowane są na komercjalizację wyników badań, co też związane będzie z dokonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym, towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu Instytut będzie wykorzystywał wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizacji Projektu pod tytułem „…”, zgodnie z budżetem projektu, wystawiane są osobno na każdy z instytutów uczestniczących w Projekcie.

Zatem, w takich okolicznościach sprawy uzasadnione jest stwierdzenie, że wydatki na nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu wykorzystywane będą w działalności gospodarczej Wnioskodawcy, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu pod tytułem „…”, z uwagi na ich związek z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym prawo to będzie przysługiwało Wnioskodawcy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację tut. Organ przyjął jako element opisu sprawy wskazaną przez Wnioskodawcę okoliczność, że finalnie Instytut będzie wykorzystywał towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj