Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.241.2021.1.MT
z 8 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z 4 marca 2021 r. (data wpływu 9 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zamiany gruntów – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


9 marca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Grunty budowlane, których dotyczy sprawa otrzymałem darowizną od swojego brata J. dnia 4 października 2018 roku. Rodzeństwo należy do I grupy podatkowej, w związku z czym była to darowizna zwolniona z opodatkowania. Wynika to z art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.


Dnia 16 lutego 2021 r. został sporządzony nowy akt notarialny zawierający umowę zamiany oraz darowizny. Zamieniłem się w nim fragmentem gruntów budowlanych z sąsiadami pozostającymi w związku z małżeńskim, mającymi wspólność majątkową małżeńską. Przeniosłem na ich własność część gruntów budowlanych, a w zamian za to małżeństwo to przeniosło część swoich gruntów budowlanych na moją własność. Zamiana nastąpiła bez żadnych dopłat, gdyż wspomniane grunty mają taką samą powierzchnię oraz wartość rynkową. Są one niezabudowane.


W kolejnym paragrafie aktu napisane jest, że wspomniane wyżej grunty budowlane darowałem swojemu synowi, który to w ciągu najbliższych kilku miesięcy rozpocznie tam budowę domu jednorodzinnego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w rozliczeniu rocznym PIT-39 za 2021 rok, składanym do końca kwietnia 2022 r., będę zobowiązany wykazać i uiścić podatek wynikający z zamiany fragmentów gruntów budowlanych?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Uważam, że w rozliczeniu rocznym PIT-39 za rok 2021, składanym do końca kwietnia 2022 roku nie powinienem wykazać podatku do zapłaty, gdyż zamiana fragmentów gruntów budowlanych opisana w części G wniosku ORD-IN jasno pokazuje, że się na niej nie wzbogaciłem. Zamiana nastąpiła bez dopłaty dla żadnej ze stron. Dodatkowo zamiana fragmentów gruntów była spowodowana chęcią spełnienia warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, gdyż uprzednio była ustanowiona służebność przechodu, przejazdu i przegonu pasem 1,5 metra szerokim, a obecnie § 14 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. (Dz. U. 2002 r. Nr 75, poz. 690) wymaga większej szerokości jezdni.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), jednym ze źródeł przychodów podatników tego podatku jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Źródłem przychodów jest więc m.in. odpłatne zbycie nieruchomości (części nieruchomości), pod warunkiem, że zbycie:


  1. nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej podatnika, oraz
  2. następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym podatnik nabył lub wybudował nieruchomość.


Odpłatne zbycie nieruchomości to czynność, która polega na przeniesieniu prawa własności nieruchomości na inny podmiot w zamian za odpłatność ustaloną przez strony umowy. Odpłatność może mieć różne formy. W zależności od ustaleń stron osoba, która przenosi na nabywcę swoją nieruchomość może uzyskać w zamian:


  • środki pieniężne,
  • rzeczy ruchome,
  • nieruchomości,
  • inne świadczenia.


Jeśli w zamian za zbycie swojej nieruchomości podatnik uzyskuje inną nieruchomość, to mówimy o umowie zamiany nieruchomości. W takim przypadku każda ze stron umowy występuje w podwójnej roli:


  • zbywcy nieruchomości – ponieważ przenosi na drugą stronę umowy własność swojej nieruchomości;
  • nabywcy nieruchomości – ponieważ nabywa odpłatnie nową nieruchomość.


W analizowanym przypadku, 16 lutego 2021 r. zamienił Pan fragment swojej nieruchomości (niezabudowanego gruntu) na fragment nieruchomości (niezabudowanego gruntu), który należał do Pana sąsiadów. Przeniesienie przez Pana na sąsiadów własności części Pana gruntu w zamian za odpłatność w formie części ich nieruchomości mieści się w pojęciu odpłatnego zbycia przez Pana części nieruchomości.


To odpłatne zbycie:


  • nie było wykonywaniem przez Pana działalności gospodarczej;
  • miało miejsce przed upływem 5 lat od końca roku, w którym nabył Pan swoją nieruchomość w darowiźnie od brata.

Jest to więc Pana źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Dochody z tego źródła przychodów podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ust. 1 ustawy, według stawki podatku 19%.


Stosownie do art. 30e ust. 2 ustawy, Pana dochodem z odpłatnego zbycia części nieruchomości będzie różnica pomiędzy:


  • przychodem z odpłatnego zbycia części nieruchomości, który określa się zgodnie z art. 19, a
  • kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6d.


Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest jej wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.


Aby określić swój przychód z odpłatnego zbycia części nieruchomości, powinien Pan uwzględnić dwa elementy:


  • wartość, którą przyjęliście Państwo w umowie jako cenę zbycia Pana części nieruchomości.

    W umowie zgodził się Pan na przeniesienie na sąsiadów swojej części nieruchomości w zamian za „odpłatność” w postaci części ich nieruchomości. Oznacza to, że wartość rynkowa części nieruchomości, którą nabył Pan od sąsiadów jest dla Pana ceną odpłatnego zbycia Pana części nieruchomości.
  • poniesione przez Pana koszty odpłatnego zbycia swojej części nieruchomości, czyli takie Pana koszty, które były konieczne dla przeprowadzenia tej czynności (np. koszty sporządzenia umowy przeniesienia własności części nieruchomości w formie aktu notarialnego, koszty wyceny przedmiotu sprzedaży przez rzeczoznawcę, opłaty sądowe i opłata skarbowa ponoszone w związku ze zbyciem).


Nieruchomość, której część przekazał Pan sąsiadom, uzyskał Pan nieodpłatnie – w darowiźnie od brata. Przepis art. 22 ust. 6d ustawy przewiduje, że w sytuacji odpłatnego zbycia nieruchomości, która została nabyta w drodze darowizny, podatnik może uwzględnić jako koszty uzyskania przychodów:


  • udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości, poczynione w czasie jej posiadania (zgodnie z art. 22 ust. 6e ustawy, wysokość takich nakładów ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych), oraz
  • kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn.


W Pana przypadku darowizna od brata była zwolniona z podatku od spadków i darowizn, a więc nie zapłacił Pan takiego podatku. Jeśli jednak w okresie, kiedy podsiadał Pan nieruchomość poniósł Pan na nią nakłady, które zwiększyły jej wartość, to może je Pan uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów – w proporcji, w jakiej można je przypisać do zbytej części nieruchomości.


Tak ustalony dochód z odpłatnego zbycia części nieruchomości powinien Pan wykazać w zeznaniu rocznym PIT-39 za 2021 rok (art. 45 ust. 1a pkt 3 ustawy) i opodatkować według stawki podatku 19%.


Wbrew Pana argumentom, to, że „nie wzbogacił się Pan” na opisanej zamianie części nieruchomości nie ma znaczenia dla skutków podatkowych tej zamiany. Ustalanie dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości nie wynika z porównania sytuacji majątkowej podatnika tuż przed i tuż po umowie zbycia nieruchomości. Ustawa przyjmuje, że dochód taki wynika z uwzględnienia relacji pomiędzy wartością nieruchomości w momencie jej zbycia (zamiany, sprzedaży) i okolicznościami jej wcześniejszego nabycia i posiadania przez podatnika (m.in. wydatkami na nabycie nieruchomości, nakładami na nieruchomość). A zatem, to że w ujęciu ekonomicznym wartość Pana majątku nie uległa zwiększeniu w wyniku opisanej zamiany nieruchomości, nie oznacza, że nie ma Pan obowiązku opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia części nieruchomości.


Dla oceny skutków podatkowych opisanej zamiany nieistotne jest również to, że zamiana była związana z chęcią spełnienia warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ustawa nie traktuje takiej okoliczności jako wyjątku od zasady opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na tę interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj