Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.168.2021.2.AK
z 17 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2021 r. (data wpływu 18 marca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 6 maja 2021 r. (data wpływu 6 maja 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z 29 kwietnia 2021 r. (skutecznie doręczone 29 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług uzyskanych dotacji w celu realizacji projektów pn.: „...” oraz „... ” oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług uzyskanych dotacji w celu realizacji projektów pn.: „...” oraz „... ” oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektów. Wniosek uzupełniony został pismem z 6 maja 2021 r., złożonym 6 maja 2021 r. (data wpływu 6 maja 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 29 kwietnia 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania wynikające z ustawy z dnia 27 maja 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późniejszymi zmianami. Zadania własne gminy to zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy: ochrony środowiska i przyrody, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.


Gmina w roku 2020 złożyła wnioski i otrzymała dofinansowanie na realizację dwóch projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020. Pierwszy Projekt pn. „...” złożono w ramach osi V. Gospodarka niskoemisyjna, Działanie 5.1. Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii, będzie polegał na udzielaniu wybranym w ramach konkursu grantowego mieszkańcom Gminy grantów na dostawę i montaż około x sztuk instalacji fotowoltaicznej o mocy do 5 kW każda na budynkach mieszkalnych, niemieszkalnych lub gruncie, na których może być zainstalowana instalacja odnawialnych źródeł energii (dalej, jako: OZE) produkująca energię elektryczną na potrzeby budynku mieszkalnego, na terenie Gminy. Głównym celem Projektu będzie ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez budowę x mikroinstalacji, tj. paneli fotowoltaicznych wykorzystujących OZE w indywidualnych gospodarstwach domowych na potrzeby własne mieszkańców (dalej, jako: "Mieszkańcy" lub "Grantobiorcy").


Dzięki realizacji projektu powstaną nowe instalacje fotowoltaiczne, które zwiększą udział rozproszonej produkcji energii ze źródeł odnawialnych, co jest tożsame z celem szczegółowym Działania 5.1. Realizacja zadania przyczyni się do zwiększenia udziału energii odnawialnej w produkcji energii ogółem. Celem podjętych działań jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną, redukcja emisji CO2 i poprawa stanu Środowiska. Produkowana energia będzie wytwarzana w sposób rozproszony, tj. w indywidualnych instalacjach.


Dzięki takiemu systemowi produkcji energii elektrycznej, nie tylko poprawi się stan lokalnego Środowiska, w szczególności czystość powietrza, ale również wpłynie na korzyści materialne dzięki mniejszym wydatkom na energię elektryczną. Przy takich założeniach produkcja energii odnawialnej będzie przyczyniać się dodatkowo do wzrostu potencjału ekonomicznego regionów wiejskich (Gmina należy do grona gmin wiejskich).


Pośrednim celem jest również zmniejszenie wykorzystania paliw konwencjonalnych w gospodarce gminnej do celów energetycznych. Dzięki oszczędnościom paliwa nieodnawialnego Grantobiorcy zmniejszą wydatki na koszty eksploatacyjne swoich obiektów. Zaoszczędzone środki będą mogły być wykorzystane na inne cele.


Gmina nie wykonuje wobec Grantobiorców jakichkolwiek usług - wszelkie czynności dokonywane przez Gminę wobec Mieszkańców są związane z Projektem, tj. udzieleniem grantu zgodnie z regulaminem i zawartą umową na rzecz Mieszkańca, czy też właściwym rozliczeniem dofinansowania. Mieszkańcy Gminy będą odpowiedzialni za wyłonienie wykonawców Projektu. Mieszkaniec podpisując z Gminą umowę grantową jednocześnie zobowiązuje się do sfinansowania montażu paneli fotowoltaicznych, czego dowodem będą wystawione na Grantobiorcę faktury i dowody zapłaty, przedstawione podczas składania wniosku do Gminy o wypłatę grantu (refundacja poniesionych wydatków). Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z Projektem będą wystawiane na rzecz Grantobiorców. W związku z powyższym Grantobiorcy otrzymają faktury VAT z wykazanym podatkiem naliczonym, który opłacą z własnych środków. Gmina zrefunduje z otrzymanego dofinansowania 70% wartości wydatków poniesionych przez Grantobiorcę. Gmina wobec mieszkańców występuje wyłącznie, jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Grantobiorców. Zainstalowane w wyniku realizacji inwestycji urządzenia wchodzące w skład poszczególnych zestawów paneli fotowoltaicznych będą własnością Mieszkańców, którzy przez okres minimum pięciu lat trwałości projektu będą składać sprawozdanie z ilości wyprodukowanej energii do Gminy. Zbiorcze informacje dotyczące produkcji energii elektrycznej Gmina będzie przekazywała do instytucji Zarządzającej. Finansowe zobowiązania związane ze złą eksploatacją sprzętu w okresie trwałości Projektu będą pokrywać Grantobiorcy.


Grantobiorcy, jako właściciele instalacji OZE będą zobowiązani do właściwej, tj. zgodnej z pierwotnym przeznaczeniem i parametrami technicznymi eksploatacji urządzeń energetycznych wchodzących w skład zestawu oraz warunkami technicznymi eksploatacji zestawów. Gmina w celu realizacji powyższego Projektu otrzyma dofinansowanie inwestycji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020. Wnioskodawca zrealizuje Projekt przekazując środki pieniężne Grantobiorcom z otrzymanej dotacji w wysokości do 70% całkowitej wartości faktury, natomiast w pozostałej części Mieszkańcy sfinansują niniejszy Projekt ze środków własnych. VAT został wskazany we wniosku o dofinansowanie, jako koszt kwalifikowalny. Gmina pragnie zaznaczyć, iż nie będzie pobierała żadnych opłat od Grantobiorców w związku z udziałem w Projekcie. Realizacja Projektu należy do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania potrzeb społeczności gminnej. Przeprowadzenie Projektu wynika również ze zobowiązania wynikającego z dyrektywy Parlamentu Europejskiego 2009/28/WE, w sprawie promowania energii ze źródeł odnawialnych.


Ogólny cel krajowy w zakresie udziału energii ze źródeł odnawialnych w ostatecznym zużyciu energii brutto w 2020 r. został określony w krajowym planie działania na poziomie 15%. Instalacja paneli fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych w Gminie przyczyni się do uzyskania tych wartości.


Drugi Projekt pn. „... ” złożony w ramach osi VIII. Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, działania 8.6. Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego, priorytet inwestycyjny 9.4.


Inwestycje dokonywane w kontekście strategii na rzecz rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, będzie polegał na udzielaniu wybranym w ramach konkursu grantowego mieszkańcom Gminy grantów na dostawę i montaż około y sztuk mikroinstalacji paneli fotowoltaicznych o mocy do 7 kW każda na budynkach mieszkalnych lub niemieszkalnych lub na gruncie, na których może być zainstalowana instalacja odnawialnych źródeł energii (dalej, jako: OZE) produkująca energię elektryczną na potrzeby budynku mieszkalnego, na terenie Gminy. Głównym celem Projektu będzie ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez budowę y mikroinstalacji, tj. paneli fotowoltaicznych wykorzystujących OZE w indywidualnych gospodarstwach domowych na potrzeby własne mieszkańców (dalej, jako: "Mieszkańcy" lub "Grantobiorcy"). Celem podjętych działań jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną, redukcja emisji CO2 i poprawa stanu Środowiska.


Produkowana energia będzie wytwarzana w sposób rozproszony, tj. w indywidualnych instalacjach. Dzięki takiemu systemowi produkcji energii elektrycznej, nie tylko poprawi się stan lokalnego Środowiska, w szczególności czystość powietrza, ale również wpłynie na korzyści materialne dzięki mniejszym wydatkom na energię elektryczną. Gmina nie wykonuje wobec Grantobiorców jakichkolwiek usług - wszelkie czynności dokonywane przez Gminę wobec Mieszkańców są związane z Projektem, tj. udzieleniem grantu zgodnie z regulaminem i zawartą umową na rzecz Mieszkańca, czy też właściwym rozliczeniem dofinansowania.


Mieszkańcy Gminy będą odpowiedzialni za wyłonienie wykonawców Projektu. Mieszkaniec podpisując z Gminą umowę grantową jednocześnie zobowiązuje się do sfinansowania montażu paneli fotowoltaicznych, czego dowodem będą wystawione na Grantobiorcę faktury i dowody zapłaty, przedstawione podczas składania wniosku do Gminy o wypłatę grantu (refundacja poniesionych wydatków). Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z Projektem będą wystawiane na rzecz Grantobiorców. W związku z powyższym Grantobiorcy otrzymają faktury VAT z wykazanym podatkiem naliczonym, który opłacą z własnych środków. Gmina zrefunduje z otrzymanego dofinansowania 70% wartości wydatków poniesionych przez Grantobiorcę. Gmina wobec mieszkańców występuje wyłącznie, jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Grantobiorców. Zainstalowane w wyniku realizacji inwestycji urządzenia wchodzące w skład poszczególnych zestawów paneli fotowoltaicznych będą własnością Mieszkańców, którzy przez okres minimum pięciu lat trwałości projektu będą składać sprawozdanie z ilości wyprodukowanej energii do Gminy. Zbiorcze informacje dotyczące produkcji energii elektrycznej Gmina będzie przekazywała do instytucji Zarządzającej.


Finansowe zobowiązania związane ze złą eksploatacją sprzętu w okresie trwałości Projektu będą pokrywać Grantobiorcy. Grantobiorcy, jako właściciele instalacji OZE będą zobowiązani do właściwej, tj. zgodnej z pierwotnym przeznaczeniem i parametrami technicznymi eksploatacji urządzeń energetycznych wchodzących w skład zestawu oraz warunkami technicznymi eksploatacji zestawów.


Gmina w celu realizacji powyższego Projektu wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie inwestycji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020.Wnioskodawca zrealizuje Projekt przekazując środki pieniężne Grantobiorcom z otrzymanej dotacji w wysokości do 70% całkowitej wartości faktury, natomiast w pozostałej części Mieszkańcy sfinansują niniejszy Projekt ze środków własnych. VAT został wskazany we wniosku o dofinansowanie, jako koszt kwalifikowalny. Gmina pragnie zaznaczyć, iż nie będzie pobierała żadnych opłat od Grantobiorców w związku z udziałem w Projekcie. Realizacja Projektu należy do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania potrzeb społeczności gminnej. Przeprowadzenie Projektu wynika również ze zobowiązania wynikającego z dyrektywy Parlamentu Europejskiego 2009/28/WE, w sprawie promowania energii ze źródeł odnawialnych. Ogólny cel krajowy w zakresie udziału energii ze źródeł odnawialnych w ostatecznym zużyciu energii brutto w 2020 r. został określony w krajowym planie działania na poziomie 15%. Instalacja paneli fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych w Gminie przyczyni się do uzyskania tych wartości.


W piśmie z dnia 6 maja 2021 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Gmina wskazała, że zarówno na etapie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu Gmina nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”. Gmina wobec mieszkańców występuje wyłącznie, jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Grantobiorców. Wydatek ten będzie sklasyfikowany jako: dział 400 - Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę, rozdział 40003 - Dostarczanie energii elektrycznej, paragraf 6230 - Dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych.


Zarówno na etapie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu Gmina nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”. Gmina wobec mieszkańców występuje wyłącznie, jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Grantobiorców. Wydatek ten będzie sklasyfikowany jako: dział 400 - Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę, rozdział 40003 Dostarczanie energii elektrycznej, paragraf 6230 - Dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy dotacja uzyskana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 na realizację projektu pn. „...” złożonego w ramach osi V. Gospodarka niskoemisyjna, Działanie 5.1. Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii na realizację Projektu, w ramach, którego Wnioskodawca przekaże środki pieniężne Grantobiorcom z tej dotacji, powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT oraz czy gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w całości lub w części) od wydatków związanych z realizacją projektu?
  2. Czy dotacja uzyskana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 na realizację projektu pn. „...” złożonego w ramach osi VIII. Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, działania 8.6. Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego, priorytet inwestycyjny 9.4. Inwestycje dokonywane w kontekście strategii na rzecz rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na realizację Projektu, w ramach, którego Wnioskodawca przekaże środki pieniężne Grantobiorcom z tej dotacji, powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT oraz czy gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w całości lub w części) od wydatków związanych z realizacją projektu?


Stanowisko Wnioskodawcy:


  1. Zdaniem Gminy, dotacja uzyskana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 na realizację projektu pn. „...” złożonego w ramach osi V. Gospodarka niskoemisyjna, Działanie 5.1. Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii na realizację Projektu, w ramach, którego Wnioskodawca przekaże środki pieniężne Grantobiorcom z tej dotacji, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT i w związku z powyższym nie będzie przysługiwało gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.
  2. Zdaniem Gminy, dotacja uzyskana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 na realizację projektu pn. „...” złożonego w ramach osi VIII. Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, działania 8.6. Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego, priorytet inwestycyjny 9.4. Inwestycje dokonywane w kontekście strategii na rzecz rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na realizację Projektu, w ramach, którego Wnioskodawca przekaże środki pieniężne Grantobiorcom z tej dotacji, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT i w związku z powyższym nie będzie przysługiwało gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.


Uzasadnienie


Gmina, jako podmiot władzy publicznej, posiada specyficzny status na gruncie ustawy o VAT. W pierwszej kolejności należy stwierdzić, że art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, odnoszący się do prawnopodatkowej podmiotowości organów władzy publicznej, stanowi lex specialis w odniesieniu do art. 15 ust. 1 w zw. z ust. 2 ustawy o VAT, w świetle którego dana czynność podlega VAT jeśli jest dokonywana przez przedsiębiorcę i następuje w wykonaniu jego działalności gospodarczej. Jest to zasada ogólna, odnosząca się również do organów władzy publicznej (w tym gmin). Artykuł 15 ust. 6 ustawy o VAT ustanawia natomiast wyjątek od tej reguły, gdyż na jego mocy nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jeżeli zatem dana czynność ma miejsce w ramach wykonywania zadań nałożonych na gminę odrębnymi przepisami prawa i nie ma formy umowy cywilnoprawnej - nie podlega VAT.


Ad 1 i 2


Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Wpływ dotacji na cenę.


W świetle przytoczonego powyżej art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Podobnie wskazuje art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 2006 r. 347 s. 1 ze zm.; dalej: "Dyrektywa VAT"), zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. W konsekwencji decydujący dla opodatkowania dotacji podatkiem VAT powinien być element bezwzględnego i bezpośredniego związku dotacji z ceną jednostkową towaru lub usługi (możliwość alokacji dotacji do ceny towaru lub usługi). Jeżeli zatem sposób kalkulacji dotacji związany jest nawet z ceną jednostkową towaru lub usługi, ale jedynie pośrednio (tylko w sensie ekonomicznym) albo kalkulacja dotacji oderwana jest całkowicie od ceny towaru czy usługi świadczonej przez podatnika, dotacja (dopłata) taka nie podlega opodatkowaniu. Przedmiotem umowy zawartej przez Gminę z Grantobiorcą będzie jedynie zwrot kosztów i operacji tej nie towarzyszą żadne inne świadczenia pomiędzy Gminą a Mieszkańcem. Okoliczność otrzymania środków przez Mieszkańca od Gminy nie generuje skutków podatkowych w VAT dla Gminy. Gmina w tym wypadku występuje jako instytucja udzielająca grantu - Mieszkaniec wyłania wykonawcę mikroinstalacji i zobowiązany jest do właściwego rozliczenia się z Gminą, jako podmiotem udzielającym dofinansowania. Podsumowując, w przedmiotowej sytuacji, nie ma możliwości powiązania otrzymanej dotacji z ceną świadczonych usług, ponieważ takowe (cena oraz świadczenie usług) po stronie Gminy nie występują.


Stanowisko Gminy zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 sierpnia 2018 r., sygn. 0112-KDIL4.4012.253.2018.2.NK, zgodnie z którą: „W konsekwencji dofinansowanie, które Gmina otrzyma w związku z realizacją opisanego Projektu, nie będzie stanowiło dotacji, subwencji lub innej dopłaty o podobnym charakterze mającej bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, gdyż w przedmiotowej sytuacji Gmina nie będzie nabywać towarów ani usług i nie będzie odsprzedawać ich dalej na rzecz Grantobiorcy”; z dnia 10 maja 2019 r., o sygn. 0111-KDIB3-1.4012.150.2019.1.ICZ, w której organ stwierdził, że: „W konsekwencji, stwierdzić należy, że otrzymana przez Gminę dotacja na wymianę systemów grzewczych c.o. na systemy ekologiczne w formule grantowej, nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług lub dostaw towarów, nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dokonane dostawy towarów i nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT”.


Cel przyjętej regulacji


Ponadto Wnioskodawca pragnie wskazać na cel normy prawnej określonej w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Mianowicie jest nim realizacja zasady neutralności VAT. Konieczność uwzględnienia otrzymanych przez podatnika dotacji w podstawie opodatkowania związana jest z wynikającą z tego możliwością obniżenia cen z tytułu świadczonych usług lub dostawy towarów. Gdyby zatem dotacja w takich okolicznościach pozostała poza zakresem opodatkowania VAT, podatnik, zachowując pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, korzystałby - przy niezmiennej wysokości uzyskanego dochodu - z możliwości zmniejszenia swego zobowiązania z tytułu podatku należnego VAT. Norma prawna określona w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT pozwala zatem na wyeliminowanie ww. nieuprawnionej korzyści po stronie podatnika i utrzymanie wysokości podatku należnego na poziomie zapewniającym zachowanie zasady neutralności VAT. W opinii Wnioskodawcy, uznanie przez organ, iż w przedmiotowej sprawie zachodzi konieczność opodatkowania dotacji byłoby sprzeczne z realizacją powyżej przedstawionego celu. Wynika to z faktu, iż Gmina, w związku z realizacją Projektu, nie wykonuje podlegających opodatkowaniu VAT świadczeń, skutkujących nabyciem prawa do odliczenia podatku należnego (co zostało szerzej przedstawione w dalszej części uzasadnienia).


Przyznanie grantu jako nieodpłatne świadczenie usług.


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż Gmina realizując Projekt, wypełnia swoje zadania własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym oraz nie działa na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, to na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT Gmina nie działa w przedmiotowym zakresie jako podatnik VAT. Według Wnioskodawcy, wykonywanie opisywanych działań jest analogiczne do innych czynności realizowanych w ramach wykonywania zadań własnych przez Gminę, np. prace porządkowe, remonty dróg itp. Działania te realizowane są na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie, a jednocześnie można w wielu przypadkach zidentyfikować konkretnych beneficjentów zrealizowanych czynności (np. mieszkańców ulicy, która była przedmiotem remontu). Tym samym w opinii Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż Projekt nie będzie przez Gminę realizowany w charakterze podatnika podatku VAT (a zatem nie podlega ocenie na gruncie regulacji ustawy o VAT), to jego realizacja nie powinna zostać uznana za nieodpłatne świadczenie usług zrównane z odpłatnym świadczeniem usług na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych w odniesieniu do stanów faktycznych dotyczących analogicznych projektów: interpretacji indywidualnej z dnia 13 maja 2020 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.125.2020.1.AG, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż: „(...) należy stwierdzić, że - mimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT - w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione.


Gmina realizując przedmiotową inwestycję nie będzie działać bowiem w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę”; interpretacji indywidualnej z dnia 1 lutego 2018 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4012.604.2017.MG, zgodnie z którą wg organu: „Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powyższej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Realizacja powyższego Projektu nastąpi w ramach wypełniania przez Gminę zadań własnych w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sferze zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną i gaz, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym”.


W związku z tym, iż:


  1. Grantobiorcy sami wybierają wykonawcę instalacji OZE i zawierają z nim umowę,
  2. faktura zostanie wystawiona przez przedsiębiorcę dokonującego montażu OZE na Grantobiorcę,
  3. Grantobiorca będzie właścicielem ww. instalacji,
  4. pomiędzy Gminą (Grantodawcą) a Grantobiorcami dochodzi jedynie do zwrotu części kosztów nabycia instalacji OZE poniesionych przez Grantobiorców,
  5. Gmina nie będzie miała do czynienia z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, a przekazywanych środków finansowych nie będzie można uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi/dokonanej dostawy towarów na rzecz mieszkańców.


W konsekwencji dofinansowanie, które Gmina otrzyma w związku z realizacją opisanego Projektu, nie będzie stanowiło dotacji, subwencji lub innej dopłaty o podobnym charakterze mającej bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, gdyż w przedmiotowej sytuacji Gmina nie będzie nabywać towarów ani usług i nie będzie odsprzedawać ich dalej na rzecz Grantobiorców.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej: „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


W myśl art. 2 pkt 6 ustawy towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika..


W świetle art. 29a ust. 6 ww. ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:


  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.


Cytowany przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.


Związane jest to z tym, że podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których to dofinansowanie jest wypłacane.


Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.


Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.


W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).


Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok w sprawie C-184/00 pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (zob. pkt 29 wyroku C-144/02).

Należy zauważyć, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.


Aby zatem dana czynność (dostawa towarów lub świadczenie usług) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dokonywaną dostawą towarów lub świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za dokonaną dostawę towarów lub wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.


Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania wynikające z ustawy samorządzie gminnym. Zadania własne gminy to zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy: ochrony środowiska i przyrody, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.


Gmina w roku 2020 złożyła wnioski i otrzymała dofinansowanie na realizację dwóch projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020.


Pierwszy Projekt pn. „...” będzie polegał na udzielaniu wybranym w ramach konkursu grantowego mieszkańcom Gminy grantów na dostawę i montaż około x sztuk instalacji fotowoltaicznej o mocy do 5 kW każda na budynkach mieszkalnych, niemieszkalnych lub gruncie, na których może być zainstalowana instalacja odnawialnych źródeł energii produkująca energię elektryczną na potrzeby budynku mieszkalnego, na terenie Gminy. Głównym celem Projektu będzie ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez budowę x mikroinstalacji, tj. paneli fotowoltaicznych wykorzystujących OZE w indywidualnych gospodarstwach domowych na potrzeby własne mieszkańców.


Celem podjętych działań jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną, redukcja emisji CO2 i poprawa stanu Środowiska. Pośrednim celem jest również zmniejszenie wykorzystania paliw konwencjonalnych w gospodarce gminnej do celów energetycznych. Dzięki oszczędnościom paliwa nieodnawialnego Grantobiorcy zmniejszą wydatki na koszty eksploatacyjne swoich obiektów. Zaoszczędzone środki będą mogły być wykorzystane na inne cele.


Gmina nie wykonuje wobec Grantobiorców jakichkolwiek usług - wszelkie czynności dokonywane przez Gminę wobec Mieszkańców są związane z Projektem, tj. udzieleniem grantu zgodnie z regulaminem i zawartą umową na rzecz Mieszkańca, czy też właściwym rozliczeniem dofinansowania. Mieszkańcy Gminy będą odpowiedzialni za wyłonienie wykonawców Projektu. Mieszkaniec podpisując z Gminą umowę grantową jednocześnie zobowiązuje się do sfinansowania montażu paneli fotowoltaicznych, czego dowodem będą wystawione na Grantobiorcę faktury i dowody zapłaty, przedstawione podczas składania wniosku do Gminy o wypłatę grantu (refundacja poniesionych wydatków). Faktury dokumentujące wydatki związane z Projektem będą wystawiane na rzecz Grantobiorców. Grantobiorcy otrzymają faktury z wykazanym podatkiem naliczonym, który opłacą z własnych środków. Gmina zrefunduje z otrzymanego dofinansowania 70% wartości wydatków poniesionych przez Grantobiorcę. Gmina wobec mieszkańców występuje wyłącznie, jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Grantobiorców. Zainstalowane w wyniku realizacji inwestycji urządzenia wchodzące w skład poszczególnych zestawów paneli fotowoltaicznych będą własnością Mieszkańców, którzy przez okres minimum pięciu lat trwałości projektu będą składać sprawozdanie z ilości wyprodukowanej energii do Gminy. Zbiorcze informacje dotyczące produkcji energii elektrycznej Gmina będzie przekazywała do instytucji Zarządzającej. Finansowe zobowiązania związane ze złą eksploatacją sprzętu w okresie trwałości Projektu będą pokrywać Grantobiorcy.


Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od Grantobiorców w związku z udziałem w Projekcie. Realizacja Projektu należy do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania potrzeb społeczności gminnej. Przeprowadzenie Projektu wynika również ze zobowiązania wynikającego z dyrektywy Parlamentu Europejskiego 2009/28/WE, w sprawie promowania energii ze źródeł odnawialnych.


Zarówno na etapie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu Gmina nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”. Gmina wobec mieszkańców występuje wyłącznie, jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Grantobiorców.


Drugi Projekt pn. „...” będzie polegał na udzielaniu wybranym w ramach konkursu grantowego mieszkańcom Gminy grantów na dostawę i montaż około y sztuk mikroinstalacji paneli fotowoltaicznych o mocy do 7 kW każda na budynkach mieszkalnych lub niemieszkalnych lub na gruncie, na których może być zainstalowana instalacja odnawialnych źródeł energii produkująca energię elektryczną na potrzeby budynku mieszkalnego, na terenie Gminy. Głównym celem Projektu będzie ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez budowę y mikroinstalacji, tj. paneli fotowoltaicznych wykorzystujących OZE w indywidualnych gospodarstwach domowych na potrzeby własne mieszkańców. Celem podjętych działań jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną, redukcja emisji CO2 i poprawa stanu Środowiska.


Gmina nie wykonuje wobec Grantobiorców jakichkolwiek usług - wszelkie czynności dokonywane przez Gminę wobec Mieszkańców są związane z Projektem, tj. udzieleniem grantu zgodnie z regulaminem i zawartą umową na rzecz Mieszkańca, czy też właściwym rozliczeniem dofinansowania.


Mieszkańcy Gminy będą odpowiedzialni za wyłonienie wykonawców Projektu. Mieszkaniec podpisując z Gminą umowę grantową jednocześnie zobowiązuje się do sfinansowania montażu paneli fotowoltaicznych, czego dowodem będą wystawione na Grantobiorcę faktury i dowody zapłaty, przedstawione podczas składania wniosku do Gminy o wypłatę grantu (refundacja poniesionych wydatków). Faktury dokumentujące wydatki związane z Projektem będą wystawiane na rzecz Grantobiorców. W związku z powyższym Grantobiorcy otrzymają faktury z wykazanym podatkiem naliczonym, który opłacą z własnych środków. Gmina zrefunduje z otrzymanego dofinansowania 70% wartości wydatków poniesionych przez Grantobiorcę. Gmina wobec mieszkańców występuje wyłącznie, jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Grantobiorców. Zainstalowane w wyniku realizacji inwestycji urządzenia wchodzące w skład poszczególnych zestawów paneli fotowoltaicznych będą własnością Mieszkańców, którzy przez okres minimum pięciu lat trwałości projektu będą składać sprawozdanie z ilości wyprodukowanej energii do Gminy. Zbiorcze informacje dotyczące produkcji energii elektrycznej Gmina będzie przekazywała do instytucji Zarządzającej.


Finansowe zobowiązania związane ze złą eksploatacją sprzętu w okresie trwałości Projektu będą pokrywać Grantobiorcy.


Realizacja Projektu należy do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania potrzeb społeczności gminnej. Przeprowadzenie Projektu wynika również ze zobowiązania wynikającego z dyrektywy Parlamentu Europejskiego 2009/28/WE, w sprawie promowania energii ze źródeł odnawialnych.


Zarówno na etapie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu Gmina nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”. Gmina wobec mieszkańców występuje wyłącznie, jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Grantobiorców.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy uzyskane dotacje na realizację projektów pn.: „...” oraz „...” powinny zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług.


Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przepisy prawa i orzeczenia TSUE mające zastosowanie w sprawie uznać należy, że uzyskane przez Gminę dotacje w celu realizacji projektów pn.: „...” oraz „...” polegających na udzieleniu mieszkańcom Gminy grantów na budowę mikroinstalacji OZE nie będą stanowiły podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy Grantobiorcy uczestniczący w powyższych projektach sami będą odpowiedzialni za wyłonienie wykonawców Projektów. Grantobiorcy zobowiązują się do pokrycia kosztów montażu paneli fotowoltaicznych, czego dowodem będą wystawione na Grantobiorców faktury i dowody zapłaty, przedstawione podczas składania wniosku do Gminy o wypłatę grantu, tj. refundację poniesionych wydatków. Grantobiorcy otrzymają faktury z wykazanym podatkiem naliczonym, który opłacą z własnych środków. Gmina zrefunduje z otrzymanego dofinansowania 70% wartości wydatków poniesionych przez Grantobiorcę.


Zainstalowane w wyniku realizacji inwestycji urządzenia wchodzące w skład poszczególnych zestawów paneli fotowoltaicznych będą własnością Mieszkańców.


Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od Grantobiorców w związku z udziałem w Projektach. Gmina nie wykonuje również wobec Grantobiorców żadnych usług. Gmina wobec Mieszkańców występuje wyłącznie, jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Grantobiorców. Czynności dokonywane przez Gminę wobec Mieszkańców są związane z udzieleniem grantu zgodnie z regulaminem i zawartą umową na rzecz Mieszkańca oraz właściwym rozliczeniem dofinansowania.


W konsekwencji otrzymane przez Gminę dotacje nie będą dotacjami bezpośrednio wpływającymi na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie będą stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dostarczane towary, a w konsekwencji nie będą zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy. Tym samym przedmiotowe dotacje nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym otrzymane dotacje na realizację projektów pn.: „...” oraz „...” nie podlegają opodatkowaniu, należało uznać za prawidłowe.


Wnioskodawca wyraził również wątpliwości w kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektów.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.


Podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że zarówno na etapie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu Gmina nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z realizacją projektów pn.: „...” oraz „...”. Gmina wobec mieszkańców występuje wyłącznie, jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Grantobiorców.

Ponadto, jak wyżej wskazano dotacje, które Gmina otrzymuje na realizację projektów pn.: „...” oraz „...” polegających na udzieleniu mieszkańcom Gminy grantów na budowę mikroinstalacji OZE, nie będą stanowić podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W sprawie brak jest bowiem jakiegokolwiek świadczenia usług bądź dostawy towaru na rzecz mieszkańców.


Z uwagi zatem na okoliczności niniejszej sprawy należy stwierdzić, że skoro Gmina nie ponosi żadnych wydatków w związku z realizacją Projektów, nie wystąpi podatek naliczony podlegający odliczeniu.


Ponadto - jak wynika z okoliczności sprawy – Gmina w ramach ww. projektu nie będzie wykonywała odpłatnych świadczeń na rzecz mieszkańców, a otrzymane dotacje nie będą stanowić podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy i w związku z tym nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem w sytuacji nabycia przez Gminę towarów i usług na poczet realizacji niniejszych projektów, nie byłyby one wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Gminie nie będzie więc przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektów pn.: „...” oraz „...”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowych projektów należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj