Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1504/11/AZ
z 28 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1504/11/AZ
Data
2011.12.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
gmina
odliczenia
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania własne


Istota interpretacji
możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dot. rewitalizacji centrum miasta



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2011r. (data wpływu 12 października 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2011r. (data wpływu 13 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „xxx” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „xxx”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 grudnia 2011r. (data wpływu 13 grudnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 listopada 2011r. nr IBPP4/443-1504/11/AZ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest podatnikiem i płatnikiem podatku VAT w zakresie zwieranych umów cywilnoprawnych dotyczących wynajmu lokali, dzierżawy gruntów, sprzedaży mienia gminnego. Gmina jest inwestorem projektu dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego pod nazwą „xxx”. W kosztach tej inwestycji gmina ujmuje podatek VAT w całości jako koszt kwalifikowany i otrzyma jego refundację. W 2011r. Gmina zakończyła realizacje części inwestycji dotyczącej placu targowego. Gmina zamierza przekazać plac targowy nieodpłatnie w użyczenie samorządowemu zakładowi budżetowemu tj. Zakładowi Gospodarki Komunalnej, który będzie wydzierżawiał miejsca handlowe i pobierał należności za ich rezerwację, a następnie od pobranych opłat rezerwacyjnych będzie odprowadzał podatek VAT do urzędu skarbowego.

W piśmie z dnia 8 grudnia Wnioskodawca wyjaśnił, iż przedmiotem wniosku jest prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją całego projektu pod nazwą „xxx”.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że w związku z realizacją projektu pod nazwą „...” dokonywał zakupów towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi dla Wnioskodawcy.

Po zakończeniu realizacji projektu Wnioskodawca nie przewiduje uzyskiwania dochodów z wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt będzie służył poprawie warunków życia mieszkańców Gminy i podniesie jej atrakcyjność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 8 grudnia 2011r.):

Czy Wnioskodawcy w związku z realizowanym projektem pod nazwą „xxx” przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, opisana powyżej inwestycja dotycząca placu targowego nie będzie służyła Wnioskodawcy do czynności opodatkowanych, bowiem inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana Zakładowi Gospodarki Komunalnej. Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od tej inwestycji z uwagi na niedokonywanie sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy targowisk i hal targowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, (art. 7 ust. 1 pkt 11 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina jest inwestorem projektu dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego pod nazwą „xxx”. Gmina zakończyła realizacje części inwestycji dotyczącej placu targowego. Gmina zamierza przekazać plac targowy nieodpłatnie w użyczenie samorządowemu zakładowi budżetowemu tj. Zakładowi Gospodarki Komunalnej, który będzie wydzierżawiał miejsca handlowe i pobierał należności za ich rezerwację. W związku z realizacją projektu pod nazwą „xxx” Wnioskodawca dokonywał zakupów towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi dla Wnioskodawcy. Po zakończeniu realizacji projektu Wnioskodawca nie przewiduje uzyskiwania dochodów z wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Jak wskazał Wnioskodawca po zakończeniu realizacji projektu nie przewiduje uzyskiwania dochodów z wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Plac targowy, będący przedmiotem inwestycji, Gmina zamierza przekazać nieodpłatnie w użyczenie samorządowemu zakładowi budżetowemu, będącemu odrębnym od Gminy podmiotem. Zatem obroty z tytułu użytkowania placu targowego powstałego w wyniku realizacji projektu osiągał będzie zakład budżetowy, a nie Wnioskodawca.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą „xxx”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż po zakończeniu realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał dochodów z wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania mienia powstałego w wyniku realizacji projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj