Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.146.2021.2.AR
z 13 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2021 r. (data wpływu 3 marca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 5 maja 2021 r. (data wpływu 6 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych dotyczących inwestycji pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych dotyczących inwestycji pn. „….”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 maja 2021 r. (data wpływu 6 maja 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 26 kwietnia 2021 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.146.2021.1.AR.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 5 maja 2021 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Ośrodek Kultury i Sportu (dalej: MOKIS) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. MOKiS jest samorządową, nieartystyczną instytucją kultury wyodrębnioną pod względem prawnym, ekonomicznym i finansowym. Organizatorem MOKiS jest Gmina.

W ramach prowadzonej działalności MOKiS uwzględnia się w szczególności różnego rodzaju działania i zajęcia z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi, seniorami oraz z osobami z niepełnosprawnościami w każdym wieku. Celem działalności MOKiS jest prowadzenie aktywności kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej, w szczególności podejmowanie działań służących upowszechnianiu, zachowaniu oraz promocji dziedzictwa kulturowego i kultury współczesnej.

MOKIS prowadzi działalność gospodarczą, między innymi w zakresie usług związanych z prowadzeniem krytej pływalni.

Źródłami finansowania MOKiS są:

Dotacje z budżetu Gminy; wysokość dotacji określa uchwała budżetowa Rady Miejskiej na dany rok;

Dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego;

Przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych;

Środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych tytułem darowizny lub zapisów testamentowych;

Środki z innych źródeł.

MOKIS będzie realizował inwestycję pn. „…”. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków otrzymanych w formie dotacji celowej z budżetu Gminy. Pierwsza transza została przyznana na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia (…) w sprawie udzielenia z budżetu Gminy na rok 2021 dotacji celowej dla instytucji kultury Ośrodka Kultury i Sportu.

Szacowana wartość inwestycji wynosi X zł netto. W ramach prowadzonej inwestycji planowane jest wykonanie następujących prac:

Przebudowa i uruchomienie istniejącej niecki basenu rekreacyjno-rehabilitacyjnego;

Przebudowa i adaptacja powierzchni rekreacyjnej przewidzianej dla strefy zabaw;

Montaż i uruchomienie wanny hydromasażu terapeutycznego z wodą solankową;

Zjeżdżalnia wodna zewnętrzna (długość ok. (…) metrów);

Dodatkowy węzeł saunowy (…), (…), (…);

Aranżacja strefy (…) z możliwością serwisu napojów i przekąsek;

Kompleksowa wymiana systemu uzdatniania wody wraz z funkcją ozonowania;

Wymiana systemu wentylacji w całym obiekcie i instalacja systemu klimatyzacji;

Wymiana systemu podgrzewania wody basenowej i wody użytkowej;

Wymiana systemu dystrybucji i pompowania wody basenowej i użytkowej;

Przebudowa zadaszenia krytej pływalni;

Instalacja systemu paneli fotowoltaicznych z funkcją podgrzewania wody.

Zrealizowana inwestycja będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej MOKIS. W celu skorzystania z inwestycji korzystający będzie musiał wykupić bilet wstępu na pływalnię (opodatkowany odpowiednią stawką VAT) lub wydzierżawić powierzchnię (opodatkowanie odpowiednią stawką VAT) np. w celu organizacji zawodów lub imprez o charakterze sportowym. Na pływalni nie jest oraz będzie prowadzona działalność zwolniona ani nieopodatkowana VAT.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki na realizację inwestycji objętej zakresem pytania będą wystawione na MOKIS.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

Wnioskodawca wskazuje, że prawidłową nazwą inwestycji jest „…..”.

Inwestycja realizowana będzie w okresie od (…) r. do (…) r.

Efekty inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. tj.

  1. Odpłatny wstęp na pływalnię – bilety opodatkowane VAT,
  2. Dzierżawa obiektu lub jego poszczególnych części – czynność opodatkowana VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Ośrodek Kultury i Sportu posiada pełne prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych dotyczących inwestycji pn. „….”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Ośrodek Kultury i Sportu będzie miał pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją ww. inwestycji, gdyż w tym zakresie działa w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020.106 tj. z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą o VAT, a tym samym spełnia przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który mówi, że prawo do odliczenia podatku VAT występuje wyłącznie gdy świadczone usługi są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji, posiada prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dotyczących zakupów inwestycyjnych związanych z realizacją od wydatków inwestycyjnych dotyczących „….”. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że sprzedaż biletów lub konieczność wydzierżawienia powierzchni basenu podlega opodatkowaniu VAT odpowiednia stawką.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, realizowana w ramach projektu inwestycja będzie związana jest z odpłatnym świadczeniem usług (biletowanie wstępu, dzierżawa), a więc z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu, związanych ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca nabędzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Zostanie bowiem spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W podobnym stanie faktycznym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzał prawo do odliczenia podatku VAT. Miało to miejsce między innymi w Interpretacji Indywidualnej z dnia 22 stycznia 2019 r. sygn. 0112-KDIL2-3.4012.638.2018.2.AŻ, gdzie wskazano:

„W świetle okoliczności przedstawionych w stanie faktycznym należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ (...) wykorzystuje przedmiotową infrastrukturę wyłącznie do prowadzenia działalności komercyjnej, polegającej na udost. pływalni prowadzi w tym zakresie działalność gospodarczą oraz działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Ponadto co również istotne – jak wskazano we wniosku – wydatki (zarówno inwestycyjne, jak i bieżące) będą związane wyłącznie z działalnością odpłatną.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie przysługuje prawo do 100% odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących budowy pływalni (tj. wydatków inwestycyjnych), jak również tych dotyczących jej bieżącego utrzymania. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją inwestycji służą do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Ośrodek Kultury i Sportu będący zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT będzie realizował inwestycję pn. „….”.

MOKiS jest samorządową, nieartystyczną instytucją kultury wyodrębnioną pod względem prawnym, ekonomicznym i finansowym. W ramach prowadzonej działalności MOKiS uwzględnia się w szczególności różnego rodzaju działania i zajęcia z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi, seniorami oraz z osobami z niepełnosprawnościami w każdym wieku. Celem działalności MOKiS jest prowadzenie aktywności kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej, w szczególności podejmowanie działań służących upowszechnianiu, zachowaniu oraz promocji dziedzictwa kulturowego i kultury współczesnej. MOKIS prowadzi działalność gospodarczą, między innymi w zakresie usług związanych z prowadzeniem krytej pływalni. Wnioskodawca wskazał, że zrealizowana inwestycja będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej MOKIS. W celu skorzystania z inwestycji korzystający będzie musiał wykupić bilet wstępu na pływalnię (opodatkowany odpowiednią stawką VAT) lub wydzierżawić powierzchnię (opodatkowanie odpowiednią stawką VAT) np. w celu organizacji zawodów lub imprez o charakterze sportowym. Faktury dokumentujące poniesione wydatki na realizację inwestycji objętej zakresem pytania będą wystawione na MOKIS.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych dotyczących „…”.

W tym miejscu zasadne jest przypomnieć, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Odnosząc powyższe do omawianej sprawy stwierdzić należy, że związek taki występuje. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, efekty inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT wg właściwych stawek tj:

  1. odpłatny wstęp na pływalnię,
  2. dzierżawa obiektu lub jego poszczególnych części.

Co istotne na pływalni nie jest oraz nie będzie prowadzona działalność zwolniona jak również nieopodatkowana VAT.

Z uwagi więc na spełnienie warunków o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego efekty inwestycji pn. „….” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych, to Wnioskodawca będzie posiadał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu jej realizacji. Prawo to przysługiwało będzie pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z jej opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku, w tym również w oparciu o informację, że efekty inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, a na pływalni nie jest oraz nie będzie prowadzona działalność zwolniona jak również nieopodatkowana VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Zgodnie z art. 57a ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj