Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1229/11-2/MPe
z 5 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1229/11-2/MPe
Data
2011.12.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura korygująca
faktura wewnętrzna
obniżenie podatku należnego


Istota interpretacji
W zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem wewnętrznej faktury korygującej



Wniosek ORD-IN 436 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29.08.2011 r. (data wpływu 12.09.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem wewnętrznej faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.09.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem wewnętrznej faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej „Spółka”) jest jedną ze spółek z grupy kapitałowej B - światowego producenta różnego rodzaju opon (samochodowych, ciężarowych, autobusowych, rolniczych i innych). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje różnego typu nieodpłatnych przekazań towarów. W związku z powyższym, Spółka wystawiała faktury wewnętrzne, na których wykazywała należny podatek od towarów i usług oraz deklarowała ten podatek w deklaracji VAT-7. Obecnie, w wyniku ponownej weryfikacji faktur wewnętrznych i analizy przepisów ustawy o VAT, Spółka doszła do wniosku, że niektóre z dokonanych przez nią nieodpłatnych przekazań towarów nie powinny podlegać opodatkowaniu VAT, dlatego też podatek należny wykazany na fakturach nie powinien być naliczany.

W konsekwencji, Spółka zamierza wystawić zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych, w których wykazany został nienależny podatek VAT. W rezultacie podatek VAT wynikający z pierwotnie wystawionych faktur wewnętrznych zostanie odpowiednio skorygowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wystawieniem wewnętrznej faktury korygującej celem skorygowania podatku VAT wykazanego nienależnie na fakturze wewnętrznej dokumentującej nieodpłatne przekazanie towarów (tj. czynność uregulowaną w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT) Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji VAT za okres, w którym wystawiona została taka wewnętrzna faktura korygująca...

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaprezentowanym powyżej stanie faktycznym, w związku z wystawieniem wewnętrznej faktury korygującej celem skorygowania podatku VAT wykazanego nienależnie na fakturze wewnętrznej dokumentującej nieodpłatne przekazanie towarów, jest on uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji VAT za okres, w którym wystawiona została taka wewnętrzna faktura korygująca.

Przepisy ustawy o VAT przewidują obowiązek wystawienia:

(i) faktur „zwykłych” tj. faktur stwierdzających dokonanie sprzedaży - zgodnie z art. 106 ust. 1. ustawy o VAT oraz

(ii) faktur wewnętrznych stwierdzających dokonanie czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług oraz dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca - zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT.

Natomiast przepisy rozporządzenia przewidują zarówno możliwość wystawienia faktur korygujących w odniesieniu do faktur zwykłych (§ 13 oraz 14 rozporządzenia) oraz faktur wewnętrznych. Zgodnie bowiem z § 24 rozporządzenia przepisy dotyczące zwykłych faktur korygujących tj. § 13 i 14 rozporządzenia stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych. W konsekwencji zgodnie z § 24 w związku z § 14 ust. 1 rozporządzenia wewnętrzną fakturę korygującą należy wystawić w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Przepis § 14 ust. 1 rozporządzenia znajduje więc zastosowanie w całości do wewnętrznych faktur korygujących.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, w przypadku stwierdzenia, iż Spółka nieprawidłowo naliczyła w przeszłości podatek należny w przypadku niektórych nieodpłatnych przekazań, należy uznać, iż nastąpiła pomyłka w stawce i kwocie podatku na fakturze wewnętrznej dokumentującej to nieodpłatne przekazanie. W konsekwencji zaistniała przesłanka do wystawienia wewnętrznej faktury korygującej do faktury wewnętrznej zawierającej taką pomyłkę i Spółka powinna wystawić wewnętrzną fakturę korygującą celem skorygowania rozliczeń podatkowych w zakresie podatku VAT.

Jednocześnie w opinii Spółki wewnętrzne faktury korygujące powinny zostać ujęte w deklaracji VAT za okres, w którym zostały wystawione przez Spółkę. Zdaniem Spółki bowiem nie znajduje zastosowania w stosunku do wewnętrznych faktur korygujących przepis art. 29 ust. 4a w związku z art. 29 ust. 4c ustawy o VAT, z uwagi na fakt, iż zarówno w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur wewnętrznych korygujących, wystawca faktury nie przesyła ich do żadnego innego podmiotu. Tym samym przepis o możliwości obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za okres otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie może mieć zastosowania, gdyż brak odbiorcy wewnętrznej faktury korygującej uniemożliwia zastosowanie dyspozycji tego przepisu do wewnętrznych faktur korygujących.

W związku z powyższym, skoro przepisy prawa podatkowego nie dają podstaw do określenia innego momentu dokonania obniżenia kwoty podatku należnego, w ocenie Spółki data wystawienia wewnętrznej faktury korygującej określa termin dokonania takiego obniżenia (tj. okres, w którym korekta będzie dokonana). Należy więc przyjąć, iż Spółka nabędzie prawo do obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie odpowiednia wewnętrzna faktura korygująca. Spółka pragnie podkreślić, że nawet czytając literalnie przepis art. 29 ust. 4a ustawy o VAT należałoby uznać, że wystawca wewnętrznej faktury korygującej jest równocześnie jej odbiorcą, w związku z czym data jej wystawienia jest równocześnie datą potwierdzenia jej odbioru (stanowisko takie potwierdził DIS w Katowicach w interpretacji z 13 grudnia 2010 r.; sygn. IBPP2/443-942/10/KW, cytowanej poniżej w niniejszym wniosku).

Na poparcie swojego stanowiska Spółka chciałaby przywołać wyrok WSA w Warszawie z dnia 28 lutego 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 1940/07), w którym sąd stwierdził, że: „faktury wewnętrzne nie są doręczane kontrahentowi, nie można więc na tej podstawie stawiać wniosku, iż faktury wewnętrzne wystawione przez skarżącą nie były wprowadzone do obrotu prawnego. Wprost przeciwnie, były one przecież ujęte w rejestrze sprzedaży, oraz w rejestrze zakupów jak również na ich podstawie spółka wystawiała deklaracje VAT-7. (...) W tej sytuacji spółka powinna wystawić faktury korygujące do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych (...), co stanowić będzie dla spółki podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego z tego tytułu w rozliczeniu podatku za okres (miesiąc), w którym te faktury zostały wystawione”. Zdaniem Spółki mimo, iż wyrok dotyczy stanu prawnego obowiązującego do 1 grudnia 2008 r., nadal zachowuje on swoją aktualność również na gruncie obecnie obowiązujących regulacji.

Analogiczne stanowisko prezentują również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych dla podatników.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji z 23 lutego 2011 r. (IPPP2/443-489/09/10-4/S/SAP/KOM) stwierdził, że: „w przypadku zaistnienia przesłanek do skorygowania faktur wewnętrznych i wystawienia przez Spółkę faktur korygujących, Spółka ma prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawiono korektę faktury wewnętrznej. Ponieważ przepisy prawa podatkowego nie dają podstaw do określenia innego momentu dokonania obniżenia kwoty podatku należnego, data wystawienia wewnętrznej faktury korygującej określa termin dokonania takiego obniżenia (tj. okres, w którym korekta będzie dokonana).

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 31 stycznia 2011r. (sygn. ILPP2/443-1791/10-2/SJ) uznał, że: „Spółka wystawiając wewnętrzną fakturę korygującą do faktury wewnętrznej, będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego z tego tytułu w deklaracji VAT-7 za okres (miesiąc), w którym faktura ta została wystawiona”

Dodatkowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji z 13 grudnia 2010 r. (sygn. IBPP2/443-942/10/KW) wskazał, że: „Wnioskodawca wystawiając korekty do faktur wewnętrznych (wystawionych w trybie art. 106 ust. 7 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy) jest równocześnie ich odbiorcą, co powoduje, że data wystawienia korekt faktur, jest jednocześnie datą potwierdzenia odbioru, w związku z czym Spółka nabędzie prawo do zmniejszenia podatku należnego w miesiącu wystawienia korekt faktur wewnętrznych”.

Również w podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 23 listopada 2010 r. (syng. IPPP2/443-740/10-3/MM), w której organ uznał, że: „w przypadku faktur wewnętrznych, gdzie wystawca jest równocześnie nabywcą, nie jest konieczne uzyskanie potwierdzenia otrzymania korekty faktury, o którym mówi art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. Wniosek ten wynika z istoty faktur wewnętrznych, które zgodnie z § 23 ust. 2 rozporządzenia wystawiane są w jednym egzemplarzu. Wystawionej faktury podatnik nie przekazuje kontrahentowi tylko zachowuje, aby udokumentować samoopodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Skoro podatnik wystawia fakturę wewnętrzną w jednym egzemplarzu, na własne potrzeby, to nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Tym samym należy się zgodzić z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż rozliczenie podatku VAT należnego ze skorygowanych faktur wewnętrznych nastąpi w okresie rozliczeniowym, w którym te faktury zostały wystawione”.

Również w interpretacji indywidualnej z 8 kwietnia 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP2/443-136/09-2/BM) potwierdził, że: „Wnioskodawca wystawiając korekty do faktur wewnętrznych (wystawionych w trybie art. 106 ust. 7 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy) jest równocześnie ich odbiorcą, co powoduje, że data wystawienia korekt faktur, jest jednocześnie datą potwierdzenia odbioru, w związku z czym Spółka nabędzie prawo do zmniejszenia podatku należnego w miesiącu wystawienia korekt faktur wewnętrznych”.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem wewnętrznej faktury korygującej w rozliczeniu za miesiąc wystawienia tej faktury korygującej potwierdzają również poniżej wskazane interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w których organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika. Są to interpretacje z: 18 listopada 2010 r. (syng. IPPP1-443-990/10-5/AS), 24 czerwca 2010 r. (sygn. IPPP3/443-532/10-2/IB), 5 października 2009 r. (syng. IPPP1-443-760/09-2/MP), 8 sierpnia 2009 r. (sygn. IPPP1-443-741/09-2/PR), 23 marca 2009 r. (sygn. IPPP1-443-204/09-2/PR), 12 marca 2009 r. (sygn. WPP1/443-205/09-2/AW), 26 stycznia 2009 r. (sygn. IPPP2/443-1883/08-2/KK).

Biorąc pod uwagę powyższe Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem wewnętrznej faktury korygującej w rozliczeniu za okres jej wystawienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj