Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.61.2021.1.AR
z 31 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2021 r. (data wpływu 3 lutego 2021 r.) uzupełnionym pismem z 15 marca 2021 r. (data wpływu 17 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków na nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków na nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 15 marca 2021 r. (data wpływu 17 marca 2021 r.).



W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej: „Gmina”) jest czynnym, scenatralizowanym podatnikiem VAT, razem ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, w tym Zakładem Komunalnym Gminy działającym w formie zakładu budżetowego (dalej: „Zakład”).

Gmina jest właścicielem ośrodka wypoczynkowego w miejscowości P. (dalej: „Ośrodek”) położonego nad jeziorem o nazwie W., z rozległą plażą. Na terenie ośrodka znajduje się 240 domków letniskowych, dwa hotele, punkty gastronomiczne, pole namiotowe oraz ogrodzony parking. Większość domków letniskowych jest własnością podmiotów zewnętrznych (osób prywatnych, przedsiębiorstw).

Aktualnie Ośrodek jest administrowany przez Zakład, który pobiera od osób opłaty za:

  • pobyt w pokojach hotelowych,
  • wynajem domków letniskowych,
  • usługi świadczone przez pola namiotowe,
  • korzystanie z pryszniców i toalet,
  • parking,
  • wodę i ścieki zużyte przez właścicieli domków letniskowych.

Natomiast sam wstęp na teren ośrodka jest bezpłatny.

Wymienione powyżej opłaty Zakład i Gmina rozpoznają jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług, które opodatkowują podatkiem VAT i wykazują w scentralizowanej deklaracji VAT (a od rozliczenia VAT za październik 2020 r. – w scentralizowanym pliku JPK_V7M).

Gmina rozpoczęła wykonanie dodatkowych prac na terenie ośrodka w ramach zadania pod nazwą „….” (dalej: „Zadanie”).

Tak opisane zadanie będzie polegało w szczególności na:

  • budowie pomostu wraz z miejscami do cumowania łodzi,
  • budowie budynku wypożyczalni sprzętu z zapleczem,
  • zakupie wyposażenia i sprzętu,
  • przebudowie dróg wewnętrznych (wykonanie nawierzchni z kostki betonowej).

Realizacja powyższego zadania inwestycyjnego będzie sfinansowana w 85% ze środków pochodzących z dofinansowania, w ramach RPO ... na lata 2014-2020, Działanie 6.5 Rozwój potencjału endogenicznego regionu, Schemat: (...) (konkurs Nr ...). Gmina na potrzeby ubiegania się o dofinansowanie zadeklarowała, że podatek VAT nie stanowi kosztu kwalifikowanego projektu (Gmina otrzyma dofinansowanie do wartości netto dokonanych nabyć).

Po zakończeniu opisanego zadania Gmina planuje wprowadzić opłaty od osób za każdorazowy wstęp na teren Ośrodka (w odniesieniu do właścicieli domków letniskowych Gmina planuje wprowadzić ryczałtową opłatę za wstęp). Wniesienie opłaty umożliwi osobom przebywającym na terenie Ośrodka korzystanie z pomostu, plaży, placów zabaw, placu fitness, boisk do siatkówki, dróg wewnętrznych. Dodatkowo Gmina (za pośrednictwem Zakładu) w dalszym ciągu będzie pobierała opłaty za pobyt w pokojach hotelowych, wynajem domków letniskowych, usługi świadczone przez pola namiotowe, korzystanie z pryszniców i toalet, parking. Ponadto Zakład jako administrator Ośrodka będzie odpłatnie wynajmował kajaki, łodzie, rowery wodne, gokarty, udostępnianie budynku wypożyczalni z zapleczem, z uwzględnieniem dostępnego wyposażenia i sprzętu.

Podsumowując, w związku z realizacją zadania wstęp i korzystanie z infrastruktury na terenie Ośrodka będzie wyłącznie odpłatne. Gmina i Zakład w dalszym ciągu będą rozpoznawać pobierane opłaty jako wynagrodzenie za świadczenie usług, opodatkowywać je VAT oraz rozliczać w ramach składanych JPK_V7M.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków na nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanego zadania, gdy po jego zakończeniu wstęp na teren Ośrodka i korzystanie z jego infrastruktury będą wyłącznie odpłatne?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków na nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanego zadania, gdy po jego zakończeniu wstęp na teren Ośrodka i korzystanie z jego infrastruktury będą wyłącznie odpłatne.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zasady odliczania podatku naliczonego reguluje w szczególności art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem w oparciu o ten przepis prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje nabywcy pod warunkiem, że:

  1. jest czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 15,
  2. zakupione towary i usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Gmina jako podatnik VAT.

W kontekście pierwszego warunku, podatnikami VAT, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei działalność gospodarcza, w oparciu o legalną definicję wynikającą z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W odniesieniu do niektórych podmiotów ustawodawca wprowadził szczególne zasady. Jak bowiem wynika z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przywołanych przepisów wynika zasada ogólna, zgodnie z którą w zakresie, w jakim jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania własne, na podstawie odpowiednich przepisów prawa, nie działa w charakterze podatnika VAT. Samorząd wyjątkowo może występować w charakterze podatnika, ale wyłącznie w sytuacji, w której wykonuje czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Taka właśnie sytuacja będzie występowała w opisanym zdarzeniu przyszłym. W związku z realizacją zadania Gmina (za pośrednictwem Zakładu) będzie pobierała opłaty od osób za każdorazowy wstęp na teren Ośrodka. Pobranie opłaty jest wynikiem zawartej umowy cywilnoprawnej z osobą, która chce wejść na teren Ośrodka, ewentualnie skorzystać z dostępnej tam infrastruktury. Mając na względzie te ustalenia, Gmina niewątpliwie będzie w tym zakresie występowała w charakterze podatnika VAT.

Związek nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Gmina pragnie podkreślić, iż w opisie zdarzenia przyszłego wskazywała na to, iż po zrealizowaniu Zadania przedmiotowa infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jak wynika z przedstawionych wcześniej informacji, korzystanie z Ośrodka będzie możliwe jedynie po wniesieniu opłaty za wstęp. Odpłatność z tego tytułu umożliwi osobom przebywającym na terenie Ośrodka korzystanie z pomostu, plaży, placów zabaw, placu fitness, boisk do siatkówki, dróg wewnętrznych. Dodatkowo Gmina (za pośrednictwem Zakładu) w dalszym ciągu będzie pobierała opłaty za pobyt w pokojach hotelowych, wynajem domków letniskowych, usługi świadczone przez pola namiotowe, korzystanie z pryszniców i toalet, parking. Ponadto Zakład jako administrator Ośrodka będzie odpłatnie wynajmował kajaki, łodzie, rowery wodne, gokarty, udostępnianie budynku wypożyczalni z zapleczem, z uwzględnieniem dostępnego wyposażenia i sprzętu.

Wymienione czynności, za które Gmina, w tym za pośrednictwem Zakładu, będzie pobierała opłatę, będą stanowiły świadczenie usług wykonywane w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. W tej sytuacji infrastruktura powstała na terenie Ośrodka będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. W związku z tym Gminie przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją zadania, skoro nabyte towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W tym względzie Gmina podkreśla, że nie znajdą zastosowanie szczególne regulacje związane z prawem do częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikające z:

  • art. 90 ustawy o VAT, ponieważ przepis ten dotyczy nabytych towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika jednocześnie do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT, a podatnik nie jest w stanie tych wydatków bezpośrednio i obiektywnie przypisać wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT lub zwolnionych z VAT. Gmina nie będzie wykorzystywała Ośrodka do czynności zwolnionych z VAT, wobec czego przedmiotowy przepis nie znajdzie zastosowania w niniejszej sprawie,
  • art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, ponieważ przepis ten dotyczy nabytych towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika jednocześnie do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza , gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe. Niniejsza sytuacja nie zachodzi w opisanym stanie faktycznym, ponieważ Gmina będzie wykorzystywała Ośrodek wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, opisaną we wniosku (Gmina nie będzie wykorzystywała Ośrodka do wykonywania zadań własnych).

Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym Gminie będzie uprawniona do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur zakupu związanych z realizacją zadania, ponieważ nie zajdą okoliczności, na podstawie których prawo to miałoby być ograniczone.

Mając na uwadze powyższe, Gmina wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska w zakresie zadanego pytania.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że Gmina będzie realizować zadanie pod nazwą „….”. Gmina jest właścicielem ośrodka wypoczynkowego w miejscowości P. położonego nad jeziorem o nazwie W., z rozległą plażą. Na terenie ośrodka znajduje się 240 domków letniskowych, dwa hotele, punkty gastronomiczne, pole namiotowe oraz ogrodzony parking. Większość domków letniskowych jest własnością podmiotów zewnętrznych (osób prywatnych, przedsiębiorstw).

Aktualnie Ośrodek jest administrowany przez Zakład, który pobiera od osób opłaty za:

  • pobyt w pokojach hotelowych,
  • wynajem domków letniskowych,
  • usługi świadczone przez pola namiotowe,
  • korzystanie z pryszniców i toalet,
  • parking,
  • wodę i ścieki zużyte przez właścicieli domków letniskowych.

Wymienione powyżej opłaty Zakład i Gmina rozpoznają jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług, które opodatkowują podatkiem VAT i wykazują w scentralizowanej deklaracji VAT (a od rozliczenia VAT za październik 2020 r. – w scentralizowanym pliku JPK_V7M).

Po zakończeniu opisanego zadania Gmina planuje wprowadzić opłaty od osób za każdorazowy wstęp na teren Ośrodka (w odniesieniu do właścicieli domków letniskowych Gmina planuje wprowadzić ryczałtową opłatę za wstęp). Wniesienie opłaty umożliwi osobom przebywającym na terenie Ośrodka korzystanie z pomostu, plaży, placów zabaw, placu fitness, boisk do siatkówki, dróg wewnętrznych. Dodatkowo Gmina (za pośrednictwem Zakładu) w dalszym ciągu będzie pobierała opłaty za pobyt w pokojach hotelowych, wynajem domków letniskowych, usługi świadczone przez pola namiotowe, korzystanie z pryszniców i toalet, parking. Ponadto Zakład jako administrator Ośrodka będzie odpłatnie wynajmował kajaki, łodzie, rowery wodne, gokarty, udostępnianie budynku wypożyczalni z zapleczem, z uwzględnieniem dostępnego wyposażenia i sprzętu. Podsumowując, w związku z realizacją zadania wstęp i korzystanie z infrastruktury na terenie Ośrodka będzie wyłącznie odpłatne.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków na nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. „…”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że wstęp i korzystanie z infrastruktury na terenie Ośrodka będzie wyłącznie odpłatne. Jak wskazał Wnioskodawca po zakończeniu opisanego zadania Gmina planuje wprowadzić opłaty od osób za każdorazowy wstęp na teren Ośrodka (w odniesieniu do właścicieli domków letniskowych Gmina planuje wprowadzić ryczałtową opłatę za wstęp). Wniesienie opłaty umożliwi osobom przebywającym na terenie Ośrodka korzystanie z pomostu, plaży, placów zabaw, placu fitness, boisk do siatkówki, dróg wewnętrznych. Dodatkowo Gmina (za pośrednictwem Zakładu) w dalszym ciągu będzie pobierała opłaty za pobyt w pokojach hotelowych, wynajem domków letniskowych, usługi świadczone przez pola namiotowe, korzystanie z pryszniców i toalet, parking. Ponadto Zakład jako administrator Ośrodka będzie odpłatnie wynajmował kajaki, łodzie, rowery wodne, gokarty, udostępnianie budynku wypożyczalni z zapleczem, z uwzględnieniem dostępnego wyposażenia i sprzętu. Wymienione czynności, za które Gmina, w tym za pośrednictwem Zakładu, będzie pobierała opłatę, będą stanowiły świadczenie usług wykonywane w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. W tej sytuacji infrastruktura powstała na terenie Ośrodka będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków na nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania należy wskazać, że analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione. Gmina bowiem jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki poniesione w związku z realizacją zadania będą miały związek – jak wskazano wyżej – z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie będzie przysługiwało do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków na nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. „…”, ponieważ wydatki te będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo to będzie przysługiwało w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku, w tym również w oparciu o informację, że wydatki będą związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj