Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.63.2021.1.MP
z 2 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2021 r. (data wpływu 3 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego przebudowy (…) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 3 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego przebudowy (…).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina znajduje się w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego z dofinansowaniem ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich za lata 2014-2020 w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” typ operacji „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”, nazwa operacji: (…) Operacja realizowana w ramach umowy o przyznaniu pomocy zawartej z Samorządem Województwa (…) nr (…) z dnia 18 marca 2019 r. Wartość inwestycji (robót budowlanych) wynosi 1.380.000,00 zł brutto.


Inwestycja: (…) otrzymała również dofinansowanie z resortowego programu „Senior+” 2020 w kwocie 150 000 zł z przeznaczeniem na:

  • roboty budowlane dla potrzeb utworzenia Klubu Senior+ - 125 000 zł oraz
  • zakup wyposażenia 25 000 zł.


Przebudowując (…) Gmina realizuje zadania określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., tj. zadania publiczne o znaczeniu lokalnym. Głównym celem realizacji zadania jest zabezpieczenie potrzeb społeczności lokalnej, a przede wszystkim integracji mieszkańców, stworzenie warunków do rozwoju społeczeństwa obywatelskiego (poprawa warunków funkcjonowania stowarzyszeń, kół gospodyń wiejskich i innych grup nieformalnych) poprzez zapewnienie miejsca wspólnych spotkań, realizacji programów i inicjatyw społeczno-kulturalnych. Zakłada się, że projekt wpłynie na rozwój społeczno- kulturalny mieszkańców gminy i zaspokoi oczekiwania mieszkańców, w zakresie dostępu do oferty kulturalnej w miejscu zamieszkania.


Zmodernizowany budynek będzie nieodpłatnie udostępniony (użyczony) Ochotniczej Straży Pożarnej z przeznaczeniem na działalność orkiestry strażackiej działającej w strukturach Ochotniczej Straży Pożarnej oraz dla Kół Gospodyń Wiejskich z terenu gminy w celu prowadzenia działalności statutowej. Budynek będzie też użyczony grupie nieformalnej Anonimowych Alkoholików na spotkania grupy samopomocowej. Z tytułu nieodpłatnego udostępnienia (użyczenia) budynku gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od podmiotów i grup użyczających.


W zmodernizowanym (przebudowanym) budynku (…) zakłada się, że będą realizowane co najmniej 4 inicjatywy społeczno- kulturalne w okresie trwałości operacji.

  1. „(…)” - zajęcia, warsztaty, spotkania, imprezy itp. organizowane przez Koła Gospodyń Wiejskich z terenu gminy,
  2. „(…)” - warsztaty i pokazy ludowe dla dzieci i dorosłych,
  3. „(…)” - warsztaty i pokazy ludowe dla dzieci i dorosłych,
  4. (…) - wystawa stała udostępniana nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym.


Koła Gospodyń Wiejskich będą realizowały swoją statutową działalność w użyczonym budynku w ramach przedsięwzięcia „(…)”- zajęcia, warsztaty, spotkania, imprezy itp. realizowane przez Koła Gospodyń Wiejskich z terenu gminy, a także będą tworzyć ofertę skierowaną na zewnątrz do mieszkańców - przedsięwzięcie „(…)”, polegające na organizacji warsztatów, pokazów ludowych skierowanych do mieszkańców w tym poszczególnych grup wiekowych (dzieci, dorośli, seniorzy). Z tytułu uczestnictwa w zajęciach o charakterze społeczno-kulturalnym Koła Gospodyń Wiejskich nie będą pobierać żadnych opłat od uczestników.


W budynku będą się też odbywały warsztaty nauki gry na instrumentach prowadzone przez członków orkiestry strażackiej działającej w strukturach Ochotniczej Straży Pożarnej. Oferta warsztatów będzie skierowana na zewnątrz do mieszkańców, co pozwoli podtrzymać tradycje działania orkiestry. Z tytułu uczestnictwa w warsztatach nie będą pobierane żadne opłaty od uczestników.

Zdaniem gminy nieodpłatne przekazanie w użyczenie pomieszczeń stanowiących własność Gminy nie stanowi odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.


Zasadniczą formą działalności w zmodernizowanym budynku do 30 kwietnia 2024 będą zajęcia klubu Senior+. Klub Senior+ to forma pomocy i wsparcia osób w wieku poprodukcyjnym realizowana przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w (…). Działalność Klubu „Senior+” polega na motywowaniu seniorów do działań na rzecz samopomocy i działań woluntarystycznych na rzecz innych. W ramach działalności klubu organizowane będą zajęcia o charakterze edukacyjnym, kulturalno-oświatowym, aktywności ruchowej i kinezyterapii, sportowo- rekreacyjne, aktywizujące społecznie, terapii zajęciowej. Za udział w zajęciach klubu Seniora przewiduje się pewną opłatność, która zostanie przeznaczona na koszty związane z funkcjonowaniem klubu m.in zakup materiałów do zajęć, zatrudnienie specjalistów, pokrycie kosztów wyjazdów i biletów wstępu itp.


Podsumowując Inwestycja ma pełnić funkcję społeczną - kulturalną. Projekt nie będzie generował przychodów, nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie z obiektu, a także za korzystanie z oferty kulturalnej (…). Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa miesięczne deklaracje rozliczeniowe i posługuje się numerem NIP. Zakres inwestycji obejmuje wydatki na roboty budowlane oraz wydatki na nadzór inwestorski. Faktury wystawiane będą na Gminę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gmina wobec przedstawionego wyżej stanu faktycznego realizując inwestycję z dofinansowaniem ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” typ operacji „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne” nazwa operacji: (…), może odzyskać zapłacony w ramach zadania podatek od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


(…) w miejscowości (…) będzie obiektem ogólnodostępnym, nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie z jego pomieszczeń w okresie wymaganej trwałości projektu. Funkcjonowanie (…) nie będzie generowało żadnego przychodu.


W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ochrony zdrowia, pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 5, 6, 8, i 10 ustawy o samorządzie gminnym).


Gmina realizując projekt „ (…)”, w którym zakłada się świadczenie usług z zakresu pomocy społecznej dla 20 osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w ramach działalności klubu Senior +, a także usług skierowanych do mieszkańców o charakterze społeczno-kulturalnym, realizowanych przez stowarzyszenia, koła gospodyń wiejskich, grupy nieformalne, którym budynek zostanie użyczony, realizuje zadania własne z zakresu pomocy społecznej, zadania własne o znaczeniu lokalnym (zaspokojenie potrzeb społecznych mieszkańców z zakresu dostępu do oferty kulturalnej, zapewnienia warunków do rozwoju społeczeństwa obywatelskiego).


Wobec tego, że gmina realizując projekt realizuje zadania własne przypisane jej ustawowo, nie występuje w związku z tym w charakterze podatnika wg ustawy o VAT i nie ma prawa do odzyskania zapłaconego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur, które Gmina otrzyma w związku z wydatkami dokumentującymi przebudowę (…).

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zgodnie z którym, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej– (Dz. Urz. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r., Nr 347 str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.


Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.


Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ochrony zdrowia, pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 5, 6, 8, i 10 ustawy o samorządzie gminnym).


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, Gmina znajduje się w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego z dofinansowaniem ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich za lata 2014-2020 w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” typ operacji „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”, nazwa operacji: (…).

Przebudowując (…) Gmina realizuje zadania określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., tj. zadania publiczne o znaczeniu lokalnym. Głównym celem realizacji zadania jest zabezpieczenie potrzeb społeczności lokalnej, a przede wszystkim integracji mieszkańców, stworzenie warunków do rozwoju społeczeństwa obywatelskiego (poprawa warunków funkcjonowania stowarzyszeń, kół gospodyń wiejskich i innych grup nieformalnych) poprzez zapewnienie miejsca wspólnych spotkań, realizacji programów i inicjatyw społeczno-kulturalnych. Zakłada się, że projekt wpłynie na rozwój społeczno- kulturalny mieszkańców gminy i zaspokoi oczekiwania mieszkańców, w zakresie dostępu do oferty kulturalnej w miejscu zamieszkania.


Zmodernizowany budynek będzie nieodpłatnie udostępniony (użyczony) Ochotniczej Straży Pożarnej z przeznaczeniem na działalność orkiestry strażackiej działającej w strukturach Ochotniczej Straży Pożarnej oraz dla Kół Gospodyń Wiejskich z terenu gminy w celu prowadzenia działalności statutowej. Budynek będzie też użyczony grupie nieformalnej Anonimowych Alkoholików na spotkania grupy samopomocowej. Z tytułu nieodpłatnego udostępnienia (użyczenia) budynku gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od podmiotów i grup użyczających.


W zmodernizowanym (przebudowanym) budynku (…) zakłada się, że będą realizowane co najmniej 4 inicjatywy społeczno- kulturalne w okresie trwałości operacji.

  1. „(…)” - zajęcia, warsztaty, spotkania, imprezy itp. organizowane przez Koła Gospodyń Wiejskich z terenu gminy,
  2. „(…)” - warsztaty i pokazy ludowe dla dzieci i dorosłych,
  3. „(…)” - warsztaty i pokazy ludowe dla dzieci i dorosłych,
  4. (…) - wystawa stała udostępniana nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym.


Koła Gospodyń Wiejskich będą realizowały swoją statutową działalność w użyczonym budynku w ramach przedsięwzięcia „(…)” - zajęcia, warsztaty, spotkania, imprezy itp. realizowane przez Koła Gospodyń Wiejskich z terenu gminy , a także będą tworzyć ofertę skierowaną na zewnątrz do mieszkańców - przedsięwzięcie „(…)”, polegające na organizacji warsztatów, pokazów ludowych skierowanych do mieszkańców w tym poszczególnych grup wiekowych (dzieci, dorośli, seniorzy). Z tytułu uczestnictwa w zajęciach o charakterze społeczno-kulturalnym Koła Gospodyń Wiejskich nie będą pobierać żadnych opłat od uczestników.


W budynku będą się też odbywały warsztaty nauki gry na instrumentach prowadzone przez członków orkiestry strażackiej działającej w strukturach Ochotniczej Straży Pożarnej. Oferta warsztatów będzie skierowana na zewnątrz do mieszkańców, co pozwoli podtrzymać tradycje działania orkiestry. Z tytułu uczestnictwa w warsztatach nie będą pobierane żadne opłaty od uczestników.

Zasadniczą formą działalności w zmodernizowanym budynku do 30 kwietnia 2024 będą zajęcia klubu „Senior+”. Klub „Senior+” to forma pomocy i wsparcia osób w wieku poprodukcyjnym realizowana przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w (…). Działalność Klubu „Senior+” polega na motywowaniu seniorów do działań na rzecz samopomocy i działań woluntarystycznych na rzecz innych. W ramach działalności klubu organizowane będą zajęcia o charakterze edukacyjnym, kulturalno-oświatowym, aktywności ruchowej i kinezyterapii, sportowo- rekreacyjne, aktywizujące społecznie, terapii zajęciowej. Za udział w zajęciach klubu Seniora przewiduje się pewną opłatność, która zostanie przeznaczona na koszty związane z funkcjonowaniem klubu m.in zakup materiałów do zajęć, zatrudnienie specjalistów, pokrycie kosztów wyjazdów i biletów wstępu itp.


Inwestycja ma pełnić funkcję społeczno-kulturalną. Projekt nie będzie generował przychodów, nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie ze obiektu, a także za korzystanie z oferty kulturalnej (…).


Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakres inwestycji obejmuje wydatki na roboty budowlane oraz wydatki na nadzór inwestorski. Faktury wystawiane będą na Gminę.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny (opodatkowaną). W niniejszej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika, że zakupy poniesione w związku z planowaną inwestycją nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Gmina realizując projekt będzie wykonywała zadania własne, polegające na zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Przedmiotowy projekt realizowany będzie przez Gminę - organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT), a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W analizowanym przypadku nie będą więc spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.


Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj