Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.10.2021.2.WL
z 30 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2020 r. (data wpływu 5 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2021 r. (data wpływu 18 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie :

  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na bieżąco w związku z realizacją projektu pn. „...”,
  • prawa do korekty podatku naliczonego o kwotę podatku VAT, wynikającego z faktur otrzymanych począwszy od 2016 r. do momentu podjęcia decyzji o finalnym przeznaczeniu ww. projektu do działalności opodatkowanej, dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu,

–jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2021 r wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na bieżąco w związku z realizacją projektu pn. „...”,
  • prawa do korekty podatku naliczonego o kwotę podatku VAT, wynikającego z faktur otrzymanych począwszy od 2016 r. do momentu podjęcia decyzji o finalnym przeznaczeniu ww. projektu do działalności opodatkowanej, dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 marca 2021 r. (data wpływu 18 marca 2021 r.), o doprecyzowanie opisu sprawy i przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz skorygowanie liczby stanów faktycznych wraz z brakującą częścią opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Województwo ... jest jednostką samorządu terytorialnego, będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „podatek VAT” lub „VAT”). Województwo działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1668 ze zm., dalej: „ustawa o SW”). Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy o SW do zakresu działania Województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. W ramach swojej działalności Województwo przeprowadza szereg inwestycji, w szczególności z zakresu zadań własnych, na które wskazuje art. 14 ustawy o SW.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu pn. „...” (dalej: „Projekt” lub „...”). Celem Projektu jest stworzenie i rozwój regionalnej platformy wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej (dalej: „Platforma”), umożliwiającej przetwarzanie oraz przesyłanie danych medycznych pomiędzy podmiotami medycznymi.

Przedmiotowy Projekt stanowi dla Województwa zadanie własne, co wynika z:

  • art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o SW, zadania w zakresie promocji i ochrony zdrowia o charakterze wojewódzkim traktowane są jako zadania samorządu województwa,
  • art. 9 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z dnia 27 sierpnia 2004 roku (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1398 ze zm., dalej jako „uśfp”) w zakresie tworzenia infrastruktury dla dostępności komunikacyjnej i realizowany jest przez Województwo w świede zadań własnych w obszarze promocji i ochrony zdrowia,
  • art. 11 ust. 2 pkt 2 ustawy o SW, zgodnie z którym samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się utrzymanie i rozbudowa infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu wojewódzkim. Samorząd województwa może wspierać działania z powyższego zakresu w formie dotacji lub wsparcia zwrotnego.

Ponadto, obowiązek realizacji projektu wynika z regulacji prawnych, które nakładają na podmioty lecznicze obowiązek prowadzenia dokumentacji medycznej w formie elektronicznej począwszy od dnia 1 stycznia 2019 roku, przy czym zakres tej dokumentacji jest określony w przepisach wykonawczych

Podmioty uczestniczące w projekcie i ich zadania:

Liderem Projektu jest Województwo.

Partnerami projektu jest ... podmiotów:

  • ... podmiotów leczniczych (jednostek wojewódzkich, powiatowych i resortowych) – z którymi Województwo zawarło umowy o partnerstwie, ...
  • ... spółka niebędąca podmiotem leczniczym pn. ... Sp. z o.o. (dalej: „SP. Z O.O.”), z którą w dniu ... 2019 roku Województwo zawarło umowę partnerską. 100% udziałów w SP. Z O.O. posiada Województwo i w przyszłości planuje się powierzyć mu zadania związane z zarządzaniem platformą – funkcję Operatora.

Województwo ... realizując projekt ponosi od 2016 roku wydatki m.in. na usługi doradcze oraz usługi informatyczne świadczone przez zewnętrznych wykonawców na potrzeby przygotowania oraz realizacji Projektu. Dotychczas Województwo poniosło wydatki na kwotę ... zł (na dzień ....2020 r.). W grudniu 2019 roku ogłoszono postępowanie przetargowe na wyłonienie Wykonawcy Platformy ... harmonogram realizacji ww. zamówienia przedstawia się następująco:

Etap I: ...,

Etap II: ...,

Etap III: ...,

Etap IV: ...,

Etap V: ....

Jednocześnie Województwo planuje, po zakończeniu realizacji etapu IV, udzielenie Operatorowi zamówienia na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019). Wstępnie planowano powyższe działania na rok 2021, ale biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną, mogą wystąpić opóźnienia w ich realizacji.

Koszty podatku VAT dla wszystkich wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu ... są niekwalifikowane.

Początkowo Wnioskodawca, posiadający w chwili ponoszenia wydatków status podatnika VAT, rozważał dwa warianty współpracy i rozliczeń z partnerami Projektu po zakończeniu inwestycji. Rozważany wariant 1 zakładał, że Wnioskodawca będzie udostępniał podmiotom leczniczym platformę regionalną w zamian za wynagrodzenie z tytułu dostępu do platformy - ma ono odpowiadać udziałowi podmiotów leczniczych w kosztach utrzymania platformy ..., tj. 75% tych kosztów (pozostałe 25% pokrywa Wnioskodawca); w wariancie tym to Wnioskodawca zawrze umowę z Operatorem, w ramach której Operator będzie odpowiedzialny za utrzymanie i utrzymywanie platformy regionalnej w zamian za wynagrodzenie od Wnioskodawcy.

Wariant 2 zakładał, że Wnioskodawca udostępni podmiotom leczniczym platformę regionalną nieodpłatnie w ramach realizacji zadań własnych (do czasu przyłączenia Podmiotów Medycznych do platformy 100% kosztów utrzymania platformy pokrywa Wnioskodawca); w tym wariancie umowę z Operatorem zawrą Wnioskodawca oraz podmioty lecznicze, a wynagrodzenie Operatora będzie opłacane zarówno przez Wnioskodawcę, jak i podmioty lecznicze - zgodnie z postanowieniami stosownej umowy i na podstawie wystawionych faktur, zgodnie z udziałem podmiotów w kosztach utrzymania platformy (75% podmioty lecznicze, 25% Wnioskodawca).

Do obecnej chwili przez brak podjęcia decyzji w zakresie sposobu rozliczeń z partnerami Projektu po zakończeniu inwestycji i w konsekwencji znajomości przysługującego prawa w zakresie odliczenia podatku VAT, Wnioskodawca nie dokonywał na bieżąco odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu. Wnioskodawca powziął wątpliwości, co do możliwości odliczenia VAT związanego z wydatkami na budowę oraz utrzymanie ... w zależności od wybranego wariantu. Ze swoimi wątpliwościami zwrócił się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. W otrzymanej interpretacji indywidualnej z dnia ... r. (Sygn. ...) Dyrektor KIS potwierdził stanowisko, że Wnioskodawca, będzie uprawniony do odliczenia VAT naliczonego w związku z realizacją oraz utrzymaniem ..., jeżeli będzie go udostępniać podmiotom leczniczym odpłatnie (wariant 1), natomiast nie będzie uprawniony do takiego odliczenia, jeżeli będzie udostępniać ... podmiotom leczniczym nieodpłatnie (wariant 2).

Zgodnie z otrzymaną przez Wnioskodawcę ww. indywidualną interpretacją prawa podatkowego: „Województwo działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustany o VAT, a odpłatne udostępnienie platformy ... przez Niego na rzecz podmiotów leczniczych stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustany VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. (...) Wobec powyższego, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ..., w sytuacji kiedy Wnioskodawca udostępni przedmiotową platformę ... odpłatnie podmiotom leczniczym, o ile nie zajdą ograniczenia wynikające z art. 88 ustany podatku od towarów i usług”.

Aktualnie Wnioskodawca podjął decyzję o odpłatnym udostępnieniu Platformy ... podmiotom leczniczym uznając, że taki model będzie najbardziej odpowiedni. Stąd Wnioskodawca będzie dążyć do tego modelu utrzymania efektów projektu – czyli wykorzystania do czynności opodatkowanych. Mając na uwadze ww. indywidualną interpretację prawa podatkowego, potwierdzającą możliwość odzyskania VAT przy odpłatnym udostępnieniu przez Wnioskodawcę platformy ... podmiotom leczniczym, pojawiła się wątpliwość, od którego momentu Wnioskodawca może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację ....

W uzupełnieniu wniosku na następujące pytania Organu:

  1. Kiedy dokładnie Wnioskodawca podjął decyzję o odpłatnym udostępnieniu podmiotom leczniczym Platformy ..., która powstanie w związku z realizacją projektu pn. „...”? (należy podać miesiąc i rok)
  2. Należy jednoznacznie wskazać czy do dnia podjęcia decyzji o odpłatnym udostępnieniu Platformy ... podmiotom leczniczym Wnioskodawca nie rozpoczął wykorzystywania efektów realizacji projektu?

Wnioskodawca wskazał, iż:

Ad.1.

Model udostępniania Platformy ... był tematem rozważań i analiz Województwa ... od 2018 roku, właśnie wtedy powstawały zapisy do umowy o Partnerstwie zawieranej pomiędzy Wnioskodawcą a podmiotami leczniczymi. Wstępne analizy znalazły swoje odzwierciedlenie w zapisach umów partnerstwa już w maju 2018 roku, kiedy to podmioty lecznicze deklarowały finansowy udział w utrzymaniu Platformy ....

Następnie Wnioskodawca przystąpił do analizy modelu realizacji oraz utrzymania Platformy ... i podjął decyzję o wyłonieniu Partnera Technologicznego w drodze otwartego konkursu ogłoszonego zgodnie z dyspozycją art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 818). W dniu … roku na stronach Biuletynu Informacji Publicznej opublikowano ogłoszenie o konkursie na partnera spoza sektora finansów publicznych w celu wspólnej realizacji projektu ... w ramach Działania 2.1 E-administracja i otwarte zasoby Poddziałanie 2.1.5 E-usługi w ochronie zdrowia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020. W odpowiedzi na ww. ogłoszenie swoją ofertę złożyła spółka ... Sp. z o.o. (dalej SP. Z O.O.). Oferta została pozytywnie oceniona przez Komisję powołaną przez Wnioskodawcę i w dniu … 2019 roku zawarta została pomiędzy SP. Z O.O. a Wnioskodawcą umowa o partnerstwie na rzecz realizacji projektu .... Zgodnie z postanowieniami ww. umowy SP. Z O.O. zobligowane jest m.in. do zatrudnienia kadry IT dedykowanej na potrzeby wsparcia procesu budowy Platformy ... i jej integracji z systemami informatycznymi Partnerów.

Równolegle analizowano również prawne i faktyczne możliwości, powierzenia SP. Z O.O. utrzymania Platformy ... po jej fizycznym uruchomieniu. Szczegółowej analizie poddano m.in.:

  1. kwestię ochrony danych osobowych (platforma przetwarza bowiem wrażliwe dane medyczne) - opinia prawna kancelarii … z dnia … r.,
  2. kwestie wystąpienia pomocy publicznej w myśl art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - pismo z … nr … Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
  3. kwestie utrzymania trwałości projektu zgodnie z wymaganiami stawianymi projektom finansowanym ze środków UE - analiza finansowa dla projektu,
  4. kwestie prawnej możliwości odzyskania podatku VAT przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu - indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego z dnia … r., nr sprawy ….

Po przeanalizowaniu wszystkich powyższych aspektów w grudniu 2019 roku podjęto decyzję o wyborze modelu odpłatnego udostępniania Platformy .... Decyzja ta została podjęta, w formie Uchwały Zarządu Województwa ... nr ... z dnia ... 2019 r. w sprawie podjęcia decyzji o dofinansowaniu Projektu, dla którego Beneficjentem jest Województwo ... pt. „...” w ramach 2 Osi priorytetowej ..., Działanie 2.1 E-administracja i otwarte zasoby, Poddziałanie 2.1.5 e-usługi w ochronie zdrowia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 (RPO …). Uchwała ta jest dostępna na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Województwa ... pod adresem: …

Ad.2.

Wnioskodawca będzie miał możliwość wykorzystania efektów realizacji projektu, dopiero po wyłonieniu Wykonawcy Platformy ... oraz po zakończeniu realizacji co najmniej I etapu realizacji umowy na budowę Platformy .... Zgodnie z zapisami dokumentacji przetargowej (załącznik nr …) w I etapie nastąpi wdrożenie platformy ... w zakresie modułu ... (dalej …) oraz rozpocznie się proces przyłączania podmiotów medycznych do platformy ....

W dniu … 2019 roku Wnioskodawca ogłosił postępowanie o udzielenie zamówienia na „…”. Dokumentacja postępowania znajduje się na stronie Wnioskodawcy pod adresem … W dniu … 2020 roku nastąpiło otwarcie ofert w przedmiotowym postępowaniu, oferty złożyło … wykonawców. Od tego dnia, aż do dnia dzisiejszego (tj. 10 marca 2021 roku) trwa ocena złożonych ofert. Wykonawcy złożyli już … odwołań (sygnatury spraw: …) oraz … skargę z dnia … r. na rozstrzygnięcie Krajowej Izb Odwoławczej. Należy podkreślić, iż podpisanie umowy z wykonawcą Platformy ... będzie możliwe po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty i wyczerpaniu przez wykonawców wszystkich środków ochrony prawnej, przysługującym zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2020r. poz. 2320).

Po podpisaniu umowy z Wykonawcą platformy ..., harmonogram realizacji umowy, przedstawia się następująco:

Etap I: …,

Etap II: …,

Etap III: …,

Etap IV: …,

Etap V: ….

Oznacza to, że Wnioskodawca nie wykorzystywał efektów realizacji projektu przed podjęciem decyzji o odpłatnym udostępnieniu podmiotom leczniczym Platformy ....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawcy, od momentu powzięcia decyzji o finalnym przeznaczeniu projektu do działalności opodatkowanej w drodze odpłatnego udostępniania Platformy podmiotom leczniczym, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji Projektu, na bieżąco tj. zgodnie z przepisami art. 86 ust. 10, 10b i 11 ustawy o VAT?
  2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do korekty podatku naliczonego, o kwotę podatku VAT wynikającego z faktur (otrzymanych począwszy od roku 2016 do momentu powzięcia decyzji o finalnym przeznaczeniu projektu do działalności opodatkowanej), dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji Projektu, w okresie rozliczeniowym, w którym powziął decyzję o finalnym przeznaczeniu Projektu do działalności opodatkowanej w drodze odpłatnego udostępniania platformy podmiotom leczniczym?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku):

W zakresie pytania pierwszego:

Wnioskodawca podtrzymuje stanowisko w zakresie oceny prawnej stanu faktycznego uzupełniając o informacje dotyczące daty podjęcia decyzji o wyborze modelu odpłatnego udostępniania Platformy ... oraz aktualizując o zmiany ustawy o VAT obowiązujące od 01 stycznia 2021 r, a także rozszerzając uzasadnienie o zastosowanie art. 86 ust. 13.

Zdaniem Wnioskodawcy, od grudnia 2019 r, czyli od momentu powzięcia decyzji o finalnym przeznaczeniu projektu do działalności opodatkowanej w drodze odpłatnego udostępniania platformy podmiotom leczniczym, przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji Projektu, na bieżąco tj. zgodnie z przepisami z art. 86 ust. 10, 10b, 10e i 11 ustawy o VAT lub w drodze korekty za okres, w którym powstało prawo do odliczenia nie później niż w ciągu 5 lat, licząc od końca roku, w którym prawo to powstało.

Uzasadniając ww. stanowisko, wskazać należy bowiem, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W art. 88 ustawy o VAT wskazano na przypadki, w których nawet pomimo związku nabywanego towaru lub usługi z czynnościami opodatkowanymi VAT, prawo do odliczenia nie będzie przysługiwać. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług wyklucza możliwość odliczenia podatku w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 10, 10b, 10e i 11 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do nabytych przez małego podatnika towarów i usług, w okresie stosowania przez niego metody kasowej, powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonał zapłaty za te towary i usługi. Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w ww. terminie może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych (w brzmieniu przepisów obowiązujących od 01.01.2021 r.). Przepisy te określają najwcześniejszy moment, od którego możliwe jest skorzystanie z prawa do odliczenia, nie ograniczając jednak tego prawa podatnika jedynie do tego najwcześniejszego momentu odliczenia. Na podstawie art. 86 ust. 13, jeżeli podatnik, pomimo przysługującego mu prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie dokonał odliczenia w terminach określonych w art. 86 ust 10, 10b, 10e lub 11, to może on tego dokonać przez dokonanie korekty podatkowej za okres, w którym to prawo powstało, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, Województwo może skorzystać z prawa do odliczenia wydatków poniesionych od grudnia 2019 w drodze korekt za okresy, w których dla poszczególnych wydatków związanych z realizowanym projektem ..., zostały łącznie spełnione warunki, tj. powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy oraz podatnik otrzymał fakturę z tytułu nabycia towarów i usług oraz uregulował zobowiązanie wobec dostawcy towarów i usług, dokonanych odpowiednio:

  • do końca 2023 r. - dla wydatków z grudnia 2019 r.,
  • do końca 2024 r. dla wydatków poniesionych w 2020 r.

Do wydatków ponoszonych w 2021 r. w związku z przedmiotowym projektem przepisy stosuje się analogicznie, tj. na bieżąco w miesiącu otrzymania faktury i powstania obowiązku podatkowego u dostawcy lub w kolejnych trzech okresach rozliczeniowych, lub gdy nie dokonano odliczenia w tych terminach poprzez korektę w okresie, gdy powstało prawo do odliczenia.

W zakresie pytania drugiego:

Wnioskodawca podtrzymuje stanowisko w zakresie oceny prawnej stanu faktycznego uzupełniając o informacje dotyczące daty podjęcia decyzji o wyborze modelu odpłatnego udostępniania Platformy ....

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do korekty podatku naliczonego, o kwotę podatku VAT wynikającego z faktur (otrzymanych począwszy od roku 2016 do momentu powzięcia decyzji o finalnym przeznaczeniu projektu do działalności opodatkowanej) dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji Projektu, w okresie rozliczeniowym, w którym powziął decyzję o finalnym przeznaczeniu projektu do działalności opodatkowanej, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

Przez wzgląd, że Wnioskodawca nie wykorzystywał efektów realizacji projektu przed podjęciem decyzji o odpłatnym udostępnieniu podmiotom leczniczym Platformy ... oraz w omawianym stanie faktycznym mamy do czynienia z nabyciami na cele realizacji Projektu, który nie został jeszcze zakończony oraz, zmiana przeznaczenia nabywanych towarów i usług na wykorzystywane do czynności opodatkowanych nastąpiła przed ich faktycznym wykorzystaniem do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje.

W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie znajdzie art. 91 ust. 7d ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

W związku z powyższym Wnioskodawca jest uprawniony do dokonania korekty w zakresie przysługującego mu prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych od początku 2016 roku do grudnia 2019 roku (do dnia podjęcia Uchwały Zarządu Województwa ... nr ...) w okresie rozliczeniowym, w którym zdecydował o zmianie przeznaczenia, czyli poprzez korektę deklaracji za grudzień 2019 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1668, z późn. zm.), organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na bieżąco w związku z realizacją projektu pn. „...” od momentu podjęcia decyzji o finalnym przeznaczeniu projektu do działalności opodatkowanej w drodze odpłatnego udostępniania Platformy podmiotom leczniczym.

Należy zauważyć, że w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2020 r., podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a (art. 86 ust. 13 ustawy).

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zatem, w zakresie wydatków ponoszonych w związku z przedmiotowym projektem, należy wskazać, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest spełniony, ponieważ – jak wskazano w opisie sprawy – Wnioskodawca podjął decyzję o odpłatnym udostępnieniu Platformy ... podmiotom leczniczym uznając, że taki model będzie najbardziej odpowiedni. Stąd Wnioskodawca będzie dążyć do tego modelu utrzymania efektów projektu – czyli wykorzystania do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym od grudnia 2019 r., tj. od momentu podjęcia decyzji o odpłatnym udostępnianiu Platformy ... podmiotom leczniczym, Wnioskodawca – będący zrejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług – ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotowym Projektem.

Przy czym należy wskazać, że w odniesieniu do okresów, w których Wnioskodawca nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...” - m.in. na usługi doradcze oraz usługi informatyczne świadczone przez zewnętrznych wykonawców na potrzeby przygotowania oraz realizacji Projektu, w terminach wynikających z przepisów art. 86 ust. 10 i 11 ustawy, Wnioskodawca ma prawo do dokonania odliczenia nieodliczonego podatku z tytułu ww. wydatków poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowych na zasadach określonych w art. 86 ust. 13 ustawy, tj. poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Natomiast w odniesieniu do wydatków dotyczących ww. Projektu, ponoszonych w okresach rozliczeniowych, za które terminy określone w ww. art. 86 ust. 10 i 11 ustawy jeszcze nie upłynęły, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktury i powstania obowiązku podatkowego u dostawcy za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych. Jeżeli Wnioskodawca nie dokona odliczenia podatku naliczonego w ww. terminach, ma prawo do korekty deklaracji za okres, w którym powstało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na bieżąco w związku z realizacją projektu pn. „...” od momentu podjęcia decyzji o finalnym przeznaczeniu projektu do działalności opodatkowanej w drodze odpłatnego udostępniania Platformy podmiotom leczniczym, zgodnie z przepisami art. 86 ust. 10, 10b, 11 i 13 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie prawa do korekty podatku naliczonego o kwotę podatku VAT, wynikającego z faktur otrzymanych począwszy od 2016 r. do momentu podjęcia decyzji o finalnym przeznaczeniu ww. projektu do działalności opodatkowanej należy ponownie podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 91 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Stosownie do art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W świetle art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7 ustawy).

Zgodnie z art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

W myśl art. 91 ust. 7b ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Stosownie do art. 91 ust. 7c ustawy, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana (art. 91 ust. 7d ustawy).

Na podstawie art. 91 ust. 8 ustawy, korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy Wnioskodawca początkowo rozważał dwa warianty współpracy i rozliczeń z partnerami Projektu po zakończeniu inwestycji. Rozważany wariant 1 zakładał, że Wnioskodawca będzie udostępniał podmiotom leczniczym platformę regionalną w zamian za wynagrodzenie z tytułu dostępu do platformy – ma ono odpowiadać udziałowi podmiotów leczniczych w kosztach utrzymania platformy ..., tj. 75% tych kosztów (pozostałe 25% pokrywa Wnioskodawca); w wariancie tym to Wnioskodawca zawrze umowę z Operatorem, w ramach której Operator będzie odpowiedzialny za utrzymanie i utrzymywanie platformy regionalnej w zamian za wynagrodzenie od Wnioskodawcy.

Wariant 2 zakładał, że Wnioskodawca udostępni podmiotom leczniczym platformę regionalną nieodpłatnie w ramach realizacji zadań własnych (do czasu przyłączenia Podmiotów Medycznych do platformy 100% kosztów utrzymania platformy pokrywa Wnioskodawca); w tym wariancie umowę z Operatorem zawrą Wnioskodawca oraz podmioty lecznicze, a wynagrodzenie Operatora będzie opłacane zarówno przez Wnioskodawcę, jak i podmioty lecznicze - zgodnie z postanowieniami stosownej umowy i na podstawie wystawionych faktur, zgodnie z udziałem podmiotów w kosztach utrzymania platformy (75% podmioty lecznicze, 25% Wnioskodawca).

W grudniu 2019 roku podjęto decyzję o wyborze modelu odpłatnego udostępniania Platformy ... podmiotom leczniczym uznając, że taki model będzie najbardziej odpowiedni. Stąd Wnioskodawca będzie dążyć do tego modelu utrzymania efektów projektu – czyli wykorzystania do czynności opodatkowanych.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem postawionego we wniosku pytania nr 2 należy wskazać, że realizacja prawa do odliczenia podatku VAT może nastąpić w terminie późniejszym – w zależności od okoliczności. Przykładowo może ona nastąpić na zasadach określonych w art. 91 ustawy.

Powołany wyżej przepis ma zastosowanie w takim przypadku gdy zmienia się przeznaczenie danego towaru bądź usługi, z czynności nie dających prawa do odliczenia podatku na czynności dające takie prawo i na odwrót.

W okolicznościach niniejszej sprawy Wnioskodawca nie wykorzystywał efektów realizacji projektu przed podjęciem decyzji o odpłatnym udostępnieniu podmiotom leczniczym Platformy ... oraz w omawianym stanie faktycznym mamy do czynienia z nabyciami na cele realizacji Projektu, który nie został jeszcze zakończony i jednocześnie zmiana przeznaczenia nabywanych towarów i usług służących realizacji projektu na wykorzystywane do czynności opodatkowanych nastąpiła przed ich faktycznym wykorzystaniem.

W związku z powyższym, w sytuacji opisanej w niniejszym wniosku, z uwagi na okoliczność, iż Wnioskodawca nie wykorzystywał efektów realizacji projektu przed podjęciem decyzji o odpłatnym udostępnieniu podmiotom leczniczym Platformy ... oraz zmiana przeznaczenia nabywanych towarów i usług na wykorzystywane do czynności opodatkowanych nastąpiła przed ich faktycznym wykorzystaniem, Wnioskodawca ma prawo skorygowania nieodliczonego podatku z odpowiednim zastosowaniem przepisów art. 91 ustawy.

Do sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę odnosi się przepis art. 91 ust. 7d ustawy.

Zatem, zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy, Wnioskodawca ma prawo do korekty nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego w całości, jednorazowo w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca zdecydował o odpłatnym udostępnieniu Platformy ... podmiotom leczniczym, tj. za grudzień 2019 r.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do korekty podatku naliczonego o kwotę podatku VAT, wynikającego z faktur otrzymanych począwszy od 2016 r. do momentu podjęcia decyzji o finalnym przeznaczeniu Projektu pn. „...” do działalności opodatkowanej, tj. do grudnia 2019 r.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj