Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.18.2021.2.MC
z 18 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2021 r. (data wpływu 18 stycznia 2021 r.), uzupełnionym w dniu 25 lutego 2021 r. (data wpływu 25 lutego 2021 r.), na wezwanie z dnia 17 lutego 2021 r., skutecznie doręczone w dniu 22 lutego 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(…)” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 stycznia 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(...)”.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 25 lutego 2021 r., złożonym w dniu 25 lutego 2021 r. (data wpływu 25 lutego 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 17 lutego 2021 r., skutecznie doręczone w dniu 22 lutego 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (uzupełniony pismem złożonym w dniu 25 lutego 2021 r.):


Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie działalności gospodarczej, a także usługi w zakresie działalności kulturalnej, które podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 43.


Na podstawie § 29 ust. 3 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 664 z późn.zm.) Wnioskodawca będzie ubiegał się o refundację kosztów kwalifikowanych od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy, który został złożony w dniu 22 stycznia 2020 roku do Stowarzyszenia „(…)” działającego jako (…) w ramach PROW 2004-2020.


W ramach operacji „(...)” planuje się zakup wyposażenia w niezbędny sprzęt wykorzystywany do prowadzenia działalności kulturalnej oraz organizacji koncertu.


W ramach wyposażenia niezbędny jest zakup konsoli oświetleniowej (1 kpl) oraz ruchome głowy - oświetlenie (7 szt.). Wnioskodawca nie przewiduje wypożyczania sprzętu indywidualnym osobom. Sprzęt będzie wykorzystywany przez indywidualnych odbiorców w czasie zajęć lub innych wydarzeń organizowanych przez Wnioskodawcę. Doposażenie jednostki będzie miało bezpośredni wpływ na wzmacnianie kapitału społecznego, nabywanie umiejętności, poprawę jakości życia mieszkańców, głównie dzięki wspólnej integracji, wspólnemu uczestnictwu w różnego rodzaju wydarzeniach kulturalnych. Organizacja koncertu pozwoli na zintegrowanie lokalnej społeczności, ale również będzie miała wpływ na możliwość spotkania z kulturą, na poprawę jakości życia i tym samym na wzmocnienie kapitału społecznego.


W ramach w/w operacji planuje się:

  1. zakup konsoli oświetleniowej - Wydatek niezbędny w celu realizacji projektu. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.
  2. zakup ruchomej głowy - oświetlenia w ilości 7 sztuk. Wydatek niezbędny w celu realizacji projektu. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.
  3. honorarium artysty - Wydatek niezbędny w celu realizacji projektu. W ramach wydatku zostanie zapłacone honorarium artysty. Czas trwania koncertu min. 1 godzina. Przeprowadzone zostanie głosowanie podczas wydarzenia odbywającego się w (…) poprzez wypełnienie ankiet anonimowych, które pozwolą określić z jaką kulturą mieszkańcy z obszaru (…) się identyfikują wskazując zespół/artystę/spektakl. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.


Wnioskodawca jako beneficjent został zobowiązany do złożenia oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT. Przedmiotem oświadczenia jest określenie przez Beneficjenta, czy VAT stanowi koszt kwalifikowalny w/w operacji, czy też nie. Działania, które będą wykonywane w ramach operacji są związane z wykonywaniem działalności statutowej, nieopodatkowanej. Wydanie interpretacji podatkowej jest niezbędne do przedstawienia na etapie rozpatrywania wniosku o płatność ww. operacji. W ramach tego działania zostaną poniesione koszty związane z zakupem konsoli oświetleniowej, zakupem oświetlenia ruchomych głów oraz wynagrodzeniem artysty.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru samorządowych instytucji kultury Gminy (…). Organizatorem (…) jest Gmina (…).


Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu (…).


Zgodnie z działalnością statutową przedmiotem działania Wnioskodawcy jest:

  • rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspakajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych,
  • edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,
  • promowanie interesujących zjawisk kulturalnych,
  • tworzenie warunków do rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego i folklorystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką,
  • popularyzacja społecznego ruchu kulturalnego,
  • informowanie o imprezach i wydarzeniach kulturalnych oraz społeczno-gospodarczych
  • promowanie Gminy (…).


Cele statutowe realizowane są w następujących formach:

  • szeroko pojętej edukacji kulturalnej,
  • zespołów artystycznych, sekcji i kół zainteresowań,
  • zajęć, warsztatów i pracowni artystycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych,
  • imprez artystycznych, przeglądów, festiwali i konkursów z różnych dziedzin sztuki,
  • kursów językowych, wiedzy ogólnej i specjalistycznej,
  • impresariatu artystycznego,
  • imprez rozrywkowych i turystycznych.


Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie działalności gospodarczej, a także w zakresie działalności kulturalnej, które podlegają zwolnieniu zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.


Usługi świadczone przez jednostkę polegające na prowadzeniu szeroko rozumianej edukacji kulturalnej dotyczą prowadzenia zajęć, warsztatów. Uczestnictwo w zajęciach, bądź warsztatach przybiera formę zryczałtowanej opłaty, z której dochód przeznaczany jest na kontynuację i doskonalenie usług kulturalnych. Opłaty stanowią częściowy zwrot kosztów, ponoszonych z tytułu prowadzenia zajęć. Wnioskodawca nie osiąga w sposób systematyczny zysków z prowadzonej działalności.

Wykorzystane towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu przeznaczone będą do działalności statutowej, niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” realizując operację „(...)? Czy podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym w odniesieniu do realizowanej operacji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku VAT w całości lub w części, ponieważ nie spełnia kryteriów do odliczenia tzn. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Operacje realizowane w ramach działania przez Wnioskodawcę nie dotyczą działalności opodatkowanej, co oznacza, że nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru samorządowych instytucji kultury Gminy (…). Organizatorem (…) jest Gmina (…). Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.


Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie działalności gospodarczej, a także w zakresie działalności kulturalnej, które podlegają zwolnieniu zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.


W ramach operacji „(...)” Wnioskodawca planuje zakup wyposażenia w niezbędny sprzęt wykorzystywany do prowadzenia działalności kulturalnej oraz organizacji koncertu. W ramach wyposażenia niezbędny jest zakup konsoli oświetleniowej oraz ruchomych głów - oświetlenie. Wnioskodawca nie przewiduje wypożyczania sprzętu indywidualnym osobom. Sprzęt będzie wykorzystywany przez indywidualnych odbiorców w czasie zajęć lub innych wydarzeń organizowanych przez Wnioskodawcę. Doposażenie jednostki będzie miało bezpośredni wpływ na wzmacnianie kapitału społecznego, nabywanie umiejętności, poprawę jakości życia mieszkańców, głównie dzięki wspólnej integracji, wspólnemu uczestnictwu w różnego rodzaju wydarzeniach kulturalnych. Organizacja koncertu pozwoli na zintegrowanie lokalnej społeczności, ale również będzie miała wpływ na możliwość spotkania z kulturą, na poprawę jakości życia i tym samym na wzmocnienie kapitału społecznego.


Wykorzystane towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu przeznaczone będą do działalności statutowej, niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Wątpliwości dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną operacją „(...)”.


Analiza opisu stanu faktycznego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane w ramach projektu zakupy – związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca wskazuje, że wykorzystane towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu przeznaczone będą do działalności statutowej, niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizowaną operacją, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.


Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną operacją „(...)”, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tej operacji nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie należy wskazać, że pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj