Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.25.2021.2.MB
z 19 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2021 r. (data wpływu 20 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 marca 2021 r. ( data wpływu 12 marca 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 22 lutego 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych zakupów w związku z realizacją projektu pn. (…)– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 stycznia 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych zakupów w związku z realizacją projektu pn. (…) .


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 4 marca 2021 r. (data wpływu 12 marca 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 22 lutego 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


W latach 2021 - 2022 (…) będzie realizowało projekt pt. (…). Projekt będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata 2014-2020 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach: Osi Priorytetowej VIII. Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działania 8.4 Infrastruktura społeczna, Poddziałania 8.4.1 Infrastruktura ochrony zdrowia


Numer naboru wniosków: (…)


Inwestycja będzie obejmować przebudowę istniejącego budynku szpitalnego (…) na potrzeby Zakładu. Budynek nr (…) położony jest przy ul. (…) oraz (…) na działkach budowlanych o nr. ewid. (…). Roboty budowlane zostaną przeprowadzone w oparciu o uaktualniony projekt architektoniczno - budowlany przebudowy istniejącego budynku szpitalnego nr (…).

W ramach inwestycji zostaną wykonane roboty ogólnobudowlane (roboty rozbiórkowe i demontażowe wynikające z uaktualnionego projektu architektoniczno - budowlanego), instalacje sanitarne (demontaż istniejących instalacji i wykonanie nowych), demontaż instalacji elektrycznych i teletechnicznych i wykonanie nowych. Zostaną zakupione meble do gabinetów medycznych i sal zabiegowych, pomieszczeń biurowych, socjalnych, korytarzy, szatni, poczekalni, meble do technicznego zaplecza medycznego. W ramach projektu zostaną zakupione sprzęty medyczne (tomograf do planowania radioterapii i brachyterapii) i inne wyposażenie. Realizacja przedsięwzięcia ma na celu podniesienie jakości świadczeń medycznych, zwiększenie komfortu użytkowania pacjentów, oraz pracy personelu. Znacznie poszerzą się możliwości diagnostyczne oraz lecznicze (…).


(…) działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Zgodnie z przepisem art. 90 ust. 10 ustawy o VAT proporcja sprzedaży za 2019 rok wyniosła 1,40 % wobec czego można uznać, że wyniosła 0%. (…) nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu oraz nie ma możliwości odzyskania w inny sposób podatku VAT, ponieważ zakupy realizowane w ramach projektu związane będą z działalnością zwolnioną na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Zgodnie ze statutem jednostka prowadzi działalność związaną z realizacją świadczeń opieki medycznej, w tym zakontraktowanych umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia - są to usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


(…) uznaje, że chce ująć cały podatek naliczony VAT jako koszt (wydatek) kwalifikowalny, ze względu na przepis art. 86 oraz art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który nie daje możliwości odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego od towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Oświadczenie w sprawie kwalifikowalności podatku VAT, składane przez dyrektora jednostki, nie jest wystarczającym dokumentem potwierdzającym brak możliwości odzyskania podatku - zgodnie z wytycznymi do wniosku o dofinansowanie projektu należy dołączyć również indywidualną interpretację, czy w odniesieniu do realizowanego przez benificjenta projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT. (…) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawione na ZOZ. Zainteresowany będzie wykorzystywał zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku VAT. Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.


W piśmie uzupełniającym z dnia 4 marca 2021 r. Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego i wskazał, że:


W okresie lipiec 2021 - marzec 2023 (…) będzie realizowało projekt pt. (…). Numer wniosku o dofinansowanie (…).


Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie uzupełniającym z dnia 4 marca 2021 r.):


  1. Czy w odniesieniu do realizowanego przedsięwzięcia w postaci projektu pt. (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata 2014-2020 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego istnieje możliwość częściowego lub całkowitego odzyskania przez Wnioskodawcę podatku VAT naliczonego od dokonanych zakupów w ramach realizacji opisanego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, w obecnej sytuacji jednostka nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Przy realizacji projektu, jednostka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT ze względu na to, iż zakup towarów lub usług będzie związany z działalnością zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Przy obliczonej na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT proporcji, która za rok 2019 wyniosła 1,40% jednostka przyjęła (zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT), iż proporcja ta wynosi 0%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w latach 2021-2023 będzie realizował projekt pt. (…). Projekt będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata 2014-2020 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach: Osi Priorytetowej VIII. Inwestycja będzie obejmować przebudowę istniejącego budynku szpitalnego nr (…) w (…) na potrzeby Zakładu. W ramach inwestycji zostaną wykonane roboty ogólnobudowlane (roboty rozbiórkowe i demontażowe wynikające z uaktualnionego projektu architektoniczno - budowlanego), instalacje sanitarne (demontaż istniejących instalacji i wykonanie nowych), demontaż instalacji elektrycznych i teletechnicznych i wykonanie nowych. Zostaną zakupione meble do gabinetów medycznych i sal zabiegowych, pomieszczeń biurowych, socjalnych, korytarzy, szatni, poczekalni, meble do technicznego zaplecza medycznego. W ramach projektu zostaną zakupione sprzęty medyczne (tomograf do planowania radioterapii i brachyterapii) i inne wyposażenie. Realizacja przedsięwzięcia ma na celu podniesienie jakości świadczeń medycznych, zwiększenie komfortu użytkowania pacjentów, oraz pracy personelu. Znacznie poszerzą się możliwości diagnostyczne oraz lecznicze (…). Zgodnie ze statutem jednostka prowadzi działalność związaną z realizacją świadczeń opieki medycznej, w tym zakontraktowanych umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia - są to usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawione na ZOZ. Wykorzystując zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą kwestii prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. (…).


Jak wynika z wyżej wymienionych przepisów prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego projektu będą związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.


W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupami towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. (…) współfinansowanego ze środków unijnych. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje zwrot podatku naliczonego na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj