Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.661.2020.1.MB
z 11 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2020 r. (data wpływu 28 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: (…) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 grudnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: (…).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest pszczelarzem pasjonatem, osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej, za to zafascynowaną pszczelarstwem i dobrodziejstwami pochodzącymi z ula. Wnioskodawca złożył do Lokalnej Grupy Działania (…) projekt grantowy polegający na utworzeniu miejsca do apiterapii. Wnioskodawcy zależało na edukowaniu i udostępnieniu mieszkańcom miejscowości, w której posiada nieużytki prozdrowotnych właściwości tworów pszczelej pracy. W wyniku dofinansowania powstały dwa domki do apiterapii i aromaterapii. Przedsięwzięcie jest ogólnodostępne i niekomercyjne (te warunki należało spełnić aby otrzymać dofinansowanie).


Aktualnie realizowany projekt to: (…).


Do realizacji tego zadania Wnioskodawca dokonywał zakupu towarów i usług, na które wystawiane były faktury VAT. Oznacza to, że nabywał towary i usługi z naliczonym podatkiem VAT. Ponieważ Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie ma możliwości odzyskania tegoż podatku, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i nie składa deklaracji VAT. Zgodnie z wiedzą jaką posiada Wnioskodawca podatek VAT naliczony do faktur stanowi dla Wnioskodawcy wydatek kwalifikowalny.

Realizacja ww. zadania nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT, a więc Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem tego podatku. Wszystkie poniesione wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na nazwisko Wnioskodawcy i przedstawione zostaną do rozliczenia grantu udzielonego przez LGD.

Nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Przykładowe nabywane towary i usługi:

  • usługi poligraficzne,
  • usługi stolarskie,
  • zakup drewna w tartaku,
  • zakup impregnatów do drewna,
  • itd.


Powstała w wyniku zrealizowania zadania infrastruktura turystyczna jest ogólnodostępna i nieodpłatna dla wszystkich. Projekt zrealizowany został z dofinansowania Lokalnej Grupy Działania (…).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. (…)?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 5 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów 1 usług podlegają:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
  • eksport towarów
  • import towarów
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.


Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Natomiast w oparciu o art. 96 ust. 3 ustawy podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.


Naczelnik Urzędu Skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego" (art. 96 ust.4 ustawy).


W myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł . Do wartości sprzedaży nie wilcza się kwoty podatku.


Stosownie do treści art. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215 poz. 1666), kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dla 2010 roku przyjmuje się w wysokości 100.000 zł. Natomiast na podstawie art. 1 pkt 2 ww. ustawy z dniem 1 stycznia 2011 r. limit, o którym mowa w art. 113 ust. 1 wynosić będzie 150.000 zł.


Zdaniem Wnioskodawcy osoba fizyczna, która nie jest czynnym podatnikiem VAT nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego i tym samym podatek ten stanowić będzie wydatek kwalifikowany.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrotu tego podatku przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.


Przepis art. 88 ust. 4 stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest pszczelarzem pasjonatem, osobą nieprowadzącą za to zafascynowaną pszczelarstwem i dobrodziejstwami pochodzącymi z ula. Wnioskodawca złożył do Lokalnej Grupy Działania (…) projekt grantowy polegający na utworzeniu miejsca do apiterapii. Wnioskodawcy zależało na edukowaniu i udostępnieniu mieszkańcom miejscowości, w której posiada nieużytki prozdrowotnych właściwości tworów pszczelej pracy. W wyniku dofinansowania powstały dwa domki do apiterapii i aromaterapii. Przedsięwzięcie jest ogólnodostępne i niekomercyjne (te warunki należało spełnić aby otrzymać dofinansowanie). Aktualnie realizowany projekt to: (…). Do realizacji tego zadania Wnioskodawca dokonywał zakupu towarów i usług, na które wystawiane były faktury VAT. Ponieważ Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie ma możliwości odzyskania tegoż podatku, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i nie składa deklaracji VAT. Realizacja ww. zadania nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT, a więc Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem tego podatku. Wszystkie poniesione wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na nazwisko Wnioskodawcy i przedstawione zostaną do rozliczenia grantu udzielonego przez LGD. Powstała w wyniku zrealizowania zadania infrastruktura turystyczna jest ogólnodostępna i nieodpłatna dla wszystkich. Projekt zrealizowany został z dofinansowania Lokalnej Grupy Działania (…).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą, czy jako podmiot realizujący ww. zadanie ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.


Odnosząc się więc do wątpliwości Wnioskodawcy powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie podatku VAT w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione, ponieważ – jak wskazuje Wnioskodawca – efekty projektu nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu przeznaczona jest dla potrzeb społeczności lokalnej i jest udostępniana nieodpłatnie, a Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. (…).


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj