Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4014.394.2020.2.MD
z 1 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 4 grudnia 2020 r. (data wpływu do Organu – 4 grudnia 2020 r.), uzupełnionym 9 grudnia 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych.



We wniosku złożonym przez:

-Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

S.A. (Sprzedający);

-Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

Sp. z o.o. (Kupujący)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania – Spółka Akcyjna („Zainteresowany 1”) jest spółką z udziałem Skarbu Państwa. Skarb Państwa posiada bezpośrednio i pośrednio wszystkie akcje w kapitale zakładowym Zainteresowanego 1. Zainteresowany 1 jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zainteresowany 1 stanowi część Grupy Kapitałowej (dalej: GK).

Struktura organizacyjna Zainteresowanego 1 obejmuje wyspecjalizowane departamenty, które pełnią przypisane im funkcje w ramach Zainteresowanego 1, ale również w obrębie GK. Zainteresowany 1 na podstawie zawartych umów świadczy m.in. kompleksowe usługi w zakresie IT i bezpieczeństwa na rzecz pozostałych spółek z GK. W ramach struktury organizacyjnej Zainteresowanego 1 i na gruncie wewnętrznych regulacji korporacyjnych, kompetencje w zakresie usług IT i bezpieczeństwa posiadają Departament Bezpieczeństwa („DB”) oraz Departament Utrzymania i Rozwoju Systemów („DIT”).

Dokładny przedmiot działalności/kompetencje/zadania DB oraz DIT.

Obecnie celem działania DB jest generalne zapewnienie bezpieczeństwa informacji chronionych i przetwarzanych w Zainteresowanym 1 oraz ciągłości biznesowej procesów przetwarzania informacji. DB odpowiada w szczególności za następujące zadania:

a.opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych Zainteresowanego 1 w zakresie bezpieczeństwa działalności Zainteresowanego 1, w tym dotyczących:

i. informacji chronionych;

ii. ochrony osób i mienia, w uzgodnieniu z jednostką organizacyjną odpowiedzialną za rozwój i utrzymywanie technicznych warunków funkcjonowania jednostek organizacyjnych;

iii. bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych Zainteresowanego 1;

iv. planu ciągłości działania Zainteresowanego 1;

v. zarządzania incydentami bezpieczeństwa;

vi. prowadzenia postępowań wyjaśniających w zakresie incydentów bezpieczeństwa;

b.wdrażanie oraz nadzór nad funkcjonowaniem oraz aktualizacją rozwiązań określonych w tych przepisach;

c.określanie wymagań i standardów bezpieczeństwa dla wykorzystywanych u Zainteresowanego 1 systemów teleinformatycznych oraz kontrolowanie ich spełniania;

d.zapewnienie sprawnego działania administrowanych systemów bezpieczeństwa teleinformatycznego oraz systemów technicznego zabezpieczenia osób i mienia w siedzibie Zainteresowanego 1;

e.określanie wymagań w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa informacji (w tym danych osobowych) u Zainteresowanego 1 oraz kontrolowanie ich przestrzegania;

f.zapewnienie ochrony fizycznej u Zainteresowanego 1;

g.zapewnienie prawidłowej, zgodnej z prawem i zaleceniami producenta, eksploatacji, konserwacji i serwisowania systemów technicznego zabezpieczenia osób i mienia w siedzibie Zainteresowanego 1.

Natomiast celem działania DIT jest projektowanie kierunków rozwoju informatyzacji Zainteresowanego 1, zapewnienie funkcjonowania u Zainteresowanego 1 efektywnych rozwiązań w zakresie informatyki, a także inicjowanie i koordynowanie działań w tej dziedzinie.

DIT odpowiada w szczególności za:

  1. udział w nowych projektach realizowanych przez Zainteresowanego 1, polegający m.in. na opiniowaniu rozwiązań technicznych w zakresie budowania bezpiecznych systemów oraz aplikacji teleinformatycznych we współpracy z DB;
  2. wdrażanie procedur związanych z zabezpieczeniem systemów teleinformatycznych u Zainteresowanego 1;
  3. projektowanie kierunków rozwoju i programów informatyzacji Zainteresowanego 1 z uwzględnieniem propozycji i opracowań komórek organizacyjnych;
  4. projektowanie przepisów wewnętrznych Zainteresowanego 1 dotyczących informatyki, wdrażanie, monitorowanie oraz usprawnianie ich funkcjonowania;
  5. planowanie i zarządzanie kosztami w zakresie informatyki, koordynowanie planu inwestycyjnego w zakresie informatyki oraz monitorowanie wydatków w tym zakresie;
  6. przygotowywanie opinii dotyczących inicjatyw projektowych w obszarze IT;
  7. utrzymywanie katalogu usług informatycznych, monitorowanie poziomu jakości i efektywności ich świadczenia.

W świetle wymienionych powyżej kompetencji, które mają przede wszystkim charakter wewnętrzny, DIT i DB odpowiedzialne są również za świadczenie usług wsparcia w zakresie IT i bezpieczeństwa na rzecz podmiotów trzecich, tj. w szczególności pozostałych spółek z GK (w ramach umów podpisanych przez Zainteresowanego 1 z tymi spółkami). Podczas świadczonych przez Zainteresowanego 1 usług IT i bezpieczeństwa, DIT i DB wykonują pewne czynności samodzielnie lub udzielają wsparcia odpowiednim departamentom pozostałych spółek GK, które w tych spółkach posiadają kompetencje w zakresie IT i bezpieczeństwa.

Zakładany transfer kompetencji DIT i DB do odrębnej utworzonej spółki z o.o.

Ze względu na planowane skoncentrowanie usług IT i bezpieczeństwa świadczonych na rzecz podmiotów z GK w odrębnej, dedykowanej do tego spółce, Zainteresowany 1 utworzył sp. z o.o. – Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania w ramach wniosku („Zainteresowany 2”).

Zainteresowany 2 został utworzony w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością aktem notarialnym sporządzonym 6 października 2020 r. Zainteresowany 1 posiada 100% udziałów w Zainteresowanym 2. Należy dodać, iż na dzień Transakcji Zainteresowany 2 posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, Zainteresowany 1 planuje dokonać transakcji sprzedaży, w ramach której nastąpi przeniesienie aktywów, umów oraz pracowników DB oraz DIT z Zainteresowanego 1 do Zainteresowanego 2 („Transakcja”). W efekcie usługi IT i bezpieczeństwa będą świadczone na poziomie GK przez Zainteresowanego 2, a nie Zainteresowanego 1 (tak jak obecnie).

Należy podkreślić, iż Zainteresowany 2 będzie odpowiedzialny za usługi IT i bezpieczeństwa na rzecz wszystkich podmiotów z GK, w szczególności na rzecz Zainteresowanego 1 na podstawie umowy zawartej z Zainteresowanym 1 bezpośrednio po Transakcji. Przedmiot Transakcji zostanie szczegółowo opisany w dalszej części wniosku.

W kolejnych etapach, które nie są przedmiotem wniosku, planowany jest transfer funkcji IT i bezpieczeństwa (w tym pracowników) z pozostałych spółek GK do Zainteresowanego 2, w taki sposób, by funkcje IT i bezpieczeństwa były wykonywane na rzecz każdej spółki przez Zainteresowanego 2, a nie wewnętrzne departamenty.

Przedmiot działalności Zainteresowanego 2.

Uruchomienie Zainteresowanego 2 jest elementem Strategii Bezpieczeństwa oraz Strategii IT GK. Celem utworzenia Zainteresowanego 2 i sprzedaży składników majątkowych przypisanych do DB oraz DIT przez Zainteresowanego 1 do Zainteresowanego 2 jest uproszczenie zarządzania bieżącymi działaniami IT i usługami bezpieczeństwa w ramach działalności Zainteresowanego 1 oraz GK, a także ujednolicenie procesów wewnątrzgrupowych. Ponadto, działalność Zainteresowanego 2 ma pomóc w bardziej efektywnym wykorzystaniu posiadanych licencji i zasobów, standaryzacji infrastruktury oraz wykorzystywanego oprogramowania. Docelowo, przedmiot działalności będzie szerszy niż kompetencje DB i DIT obecnie, tj. może zostać poszerzony np. o usługi HR czy inne typowe dla tego typu podmiotów. W efekcie, pomimo iż Zainteresowany 2 będzie pełnił podobne funkcje do DIT i DB, to zamiarem jego utworzenia nie jest prosta kontynuacja zadań DIT i DB.

Dodatkowo, skutkiem biznesowym utworzenia Zainteresowanego 2 będzie:

  1. przygotowanie GK do tzw. procesu migracji do chmury obliczeniowej;
  2. ujednolicone zarządzanie procesem BCP (planowania ciągłości działania) w ramach GK oraz optymalizacja zakupów w obszarach IT/bezpieczeństwo, ułatwienie prowadzenia szkoleń i edukacji;
  3. efektem sprzedaży aktywów DB oraz DIT przez Zainteresowanego 1 do Zainteresowanego 2 będzie również bardziej przejrzysta struktura odpowiedzialności za utrzymanie i rozwój wskazanych obszarów działalności, szersza możliwość wdrażania innowacji do „wewnątrz” oraz synergie kosztowe.

Przedmiotem działalności Zainteresowanego 2 będą m.in. następujące usługi:

  1. zapewnienie bezpiecznego stanowisko pracy (stanowisko pracy wraz z kompleksowym wsparciem help desk);
  2. bezpieczna infrastruktura;
  3. usługi utrzymania oraz ciągłości działania;
  4. wsparcie projektowe w zakresie IT i Bezpieczeństwa;
  5. monitorowanie bezpieczeństwa systemów i aplikacji;
  6. testy bezpieczeństwa (łącznie zwane dalej „Usługami Zainteresowanego 2”).



Jak wskazano powyżej, odbiorcami Usług Zainteresowanego 2 będą podmioty wchodzące w skład GK.

Przedmiot Transakcji.

W ramach Transakcji, na rzecz Zainteresowanego 2 sprzedane zostaną między innymi poniższe aktywa przypisane obecnie do DB i DIT:

  1. serwery komputerowe, macierze dyskowe, przełączniki sieciowe, firewalle;
  2. komputery, laptopy, monitory komputerowe;
  3. stacje dokujące;
  4. telefony komórkowe;
  5. tablety;
  6. urządzenia telekonferencyjne, telewizory, drukarki;
  7. telefony stacjonarne, telefony telekonferencyjne;
  8. urządzenia do transmisji sygnału wifi/kabel, systemy prezentacji wifi;
  9. urządzenia do rezerwacji sal;
  10. skanery oraz projektory (łącznie dalej zwane „Aktywami”).

Ponadto, na rzecz Zainteresowanego 2 przeniesione zostaną również składniki niematerialne, takie jak umowy serwisowe na usługi świadczone na rzecz spółek GK, jak też umowy zawarte z dostawcami usług IT, sprzętu oraz umowy licencyjne (łącznie z Aktywami zwane dalej „Przedmiotem Transakcji”).

Należy również podkreślić, iż Zainteresowany 1 zakłada, że w ramach Przedmiotu Transakcji co do zasady nie będą przeniesione należności i zobowiązania. Nie można jednak wykluczyć, że część należności i zobowiązań wynikających z przeniesionych umów (np. umów licencyjnych) zostanie scedowana w dniu Transakcji z Zainteresowanego 1 na rzecz Zainteresowanego 2.

Nabyte w ramach Przedmiotu Transakcji składniki majątkowe Zainteresowany 2 zamierza wykorzystywać do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (w szczególności usług IT i bezpieczeństwa świadczonych na rzecz pozostałych spółek z GK). Warto też dodać, iż w zakres Przedmiotu Transakcji nie wejdą żadne nieruchomości lub prawa z nimi związane.

Przejście pracowników.

W ramach Transakcji, wszyscy pracownicy zatrudnieni u Zainteresowanego 1 zajmujący stanowiska związane z zadaniami DB i DIT przejdą do Zainteresowanego 2 i będą wykonywać pracę na rzecz Zainteresowanego 2. Na tym etapie Zainteresowany 1 nie może jednak wykluczyć, że część pracowników, oprócz wykonywania pracy na rzecz Zainteresowanego 2 będzie nadal zatrudniona u Zainteresowanego 1 (tj. na podstawie części etatu u Zainteresowanego 1 oraz części etatu u Zainteresowanego 2, tzw. „dzielenie etatów”).

Wyodrębnienie organizacyjne i finansowe.

Należy podkreślić, iż działalność prowadzona przez DIT i DB na dzień Transakcji nie będzie wyodrębniona organizacyjnie w ten sposób, iż przenoszona działalność będzie skupiona w jednej jednostce organizacyjnej Zainteresowanego 1. Ponadto, Zainteresowany 1 nie dokona przed Transakcją żadnych działań reorganizacyjnych mających na celu utworzenie takiej jednostki poprzez np. podjęcie uchwały zarządu o utworzeniu nowego departamentu, w którego skład wchodziłyby składniki majątkowe, pracownicy oraz umowy przyporządkowane na dzień Transakcji do DIT i DB.

Jak wspomniano powyżej, sprzedawane Aktywa wraz z transferowanymi umowami i pracownikami będą przypisane do dwóch oddzielnych komórek wewnętrznych Zainteresowanego 1, tj. DIT i DB. Dodatkowo, w ramach istniejącej ewidencji finansowej Zainteresowanego 1, DIT i DB nie są wyodrębnione finansowo.

PFR zarówno przed Transakcją, jak i na dzień Transakcji nie prowadził i nie prowadzi ewidencji zdarzeń gospodarczych dających możliwość przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do DIT i DB. Innymi słowy, nie będzie możliwe ustalenie wyniku finansowego jedynie na poziomie DIT i DB, czy to za pomocą bezpośredniego alokowania danego przychodu i kosztu do konkretnego departamentu (DIT lub DB), czy też poprzez stosowanie określonego klucza (np. ilości etatów w departamencie). Zainteresowany 1 nie stosował ani nie zamierza wdrażać tego rodzaju mechanizmu w celu odrębnego ustalenia sytuacji finansowej pojedynczej jednostki organizacyjnej w ramach swojej struktury.



W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przedmiotowa Transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Zdaniem Zainteresowanych, przedmiotowa Transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają, między innymi, umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych, które będą wchodzić w skład Przedmiotu Transakcji. Niemniej, na mocy art. 2 pkt 4 tejże ustawy, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części.

Jak wskazano powyżej, zdaniem Zainteresowanych, Transakcja podlegać będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W takim wypadku, gdy Transakcja będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, powinna zostać wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych

Na potwierdzenie stanowiska Zainteresowani przywołali interpretacje indywidualne.

Powyżej przywołano tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie – interpretację z 29 stycznia 2021 r. znak: 0114-KDIP4-1.4012.650.2020.1.APR.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 815, ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.



Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stawki podatku – wynoszą – od umowy sprzedaży:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
  2. innych praw majątkowych – 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 i 568) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Sprzedający (Zainteresowany będący stroną postępowania) zamierza dokonać na rzecz Kupującego (Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania) sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości (udziałów w niej) podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej z 29 stycznia 2021 r., znak: 0114-KDIP4-1.4012.650.2020.1.APR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził stanowisko Zainteresowanych, wskazując m.in., że:

  • pomimo, że Przedmiot Transakcji spełni ostatni z warunków określonych w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług dla uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie zostaną spełnione wspomniane wcześniej kryteria wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego; aby część mienia przedsiębiorstwa, będąca przedmiotem sprzedaży, mogła być uznana za zorganizowaną część przedsiębiorstwa powyższe kryteria wydzielenia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego muszą zachodzić na tych trzech płaszczyznach łącznie, a brak zaistnienia któregokolwiek z nich wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług; mając na uwadze powyższe, skoro nie zostaną spełnione wszystkie kryteria łącznie, to sprzedaż składników materialnych i niematerialnych składających się na Przedmiot Transakcji nie będzie stanowić zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług;
  • mając na uwadze, że w zamian za przeniesienie praw i obowiązków wynikających z umów serwisowych na usługi świadczone na rzecz spółek GK, jak i też umów zawartych z dostawcami usług IT, sprzętu oraz umów licencyjnych, a także innych składników materialnych (Aktywów), Zainteresowany 1 otrzyma wynagrodzenie, to przeniesienie tych składników będzie stanowiło odpowiednio odpłatne świadczenie usług oraz odpłatną dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług,
  • sprzedaż składników materialnych i niematerialnych składających się na Przedmiot Transakcji nie zostanie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zatem, skoro omawiana we wniosku transakcja sprzedaży składników materialnych i niematerialnych będzie objęta podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług oraz odpłatna dostawa towarów, to do opisanej transakcji znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku opisana transakcja sprzedaży będzie wyłączona z opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych.



Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj